Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Fantastyczna kierownica Mercedesa

dokument
pobierz +

Mercedes-Benz wprowadza w najnowszej Klasie E zupełnie nową generację kierownic. Jedną z najważniejszych innowacji jest tu tak zwane pojemnościowe wykrywanie dotyku dłoni. W obręczy kierownicy znajduje się dwustrefowa mata sensoryczna, która nieustannie monitoruje, czy dłonie spoczywają na wieńcu. W rezultacie kierowca nie musi już wykonywać żadnych aktywnych ruchów, aby zasygnalizować systemom wspomagającym, że ma kontrolę nad pojazdem. Zwiększa to łatwość prowadzenia podczas korzystania z funkcji częściowo zautomatyzowanej jazdy, a jednocześnie stanowi kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Również panele dotykowe Touch Control, harmonijnie zintegrowane z ramionami kierownicy, korzystają teraz z techniki pojemnościowej – podobnie jak w przypadku smartfonów.

Mata sensoryczna znajduje się bezpośrednio pod skórzanym lub drewnianym wykończeniem kierownicy i ma dwie powierzchnie sensoryczne – po jednej z przodu i z tyłu obręczy. Dotknięcie czujników powoduje zmianę w pojemności, które jednostka sterująca przetwarza na sygnał cyfrowy. Jeśli dłonie nie obejmują całkowicie wieńca, tylko dotykają go z przodu lub z boku, zmierzona zmiana w pojemności jest mniejsza. Jedynie wtedy, gdy zarejestrowana wartość przekracza określony próg, jednostka sterująca uznaje to za prawidłowy, wystarczający dotyk. Jeżeli dłonie przez pewien czas nie dotykają kierownicy, uruchamiana jest sekwencja sygnałów ostrzegawczych, która – jeśli kierowca pozostaje nieaktywny – ostatecznie kończy się aktywacją Asystenta awaryjnego zatrzymania (Emergency Stop Assist).

Luksusowa lub supersportowa: dwie indywidualne stylizacje kierownicy

Nowa kierownica w Klasach E Coupé i Kabriolet w wersji obszytej skórą jest oferowana w dwóch wersjach: w odmianie luksusowej trzy ramiona tworzą kielich inspirowany eleganckimi kwiatami – kaliami. Wykończono go lśniącą czernią i wzbogacono o obramowanie w srebrnym kolorze Silver Shadow. Panele obsługi znajdują się na „liściach” kielicha. W odmianie supersportowej powierzchnie odpowiadające za obsługę są osadzone na dwóch podwójnych ramionach, przypominając nakrętki motylkowe w sportowych autach. I tu zastosowano czarne, błyszczące wykończenie wzbogacone srebrnym obramowaniem w kolorze Silver Shadow. W ten sposób kierownice mają nowoczesny wygląd, a jednocześnie wzbudzają emocje.

 

materiały dobrano w taki sposób, aby mata sensoryczna działała bez zakłóceń nawet w warunkach dużego nasłonecznienia. Powierzchnie robocze do sterowania zestawem wskaźników i systemem operacyjnym, zintegrowane w ramionach kierownicy, mają wytrzymywać temperaturę ponad 100 stopni Celsjusza. Po raz pierwszy poszczególne panele dotykowe Touch Control są od siebie całkowicie, a zarazem płynnie odseparowane i działają z wykorzystaniem sygnałów cyfrowych. Dzięki temu mechanika przycisków została zredukowana do absolutnego minimum. Dotknięcia są rejestrowane i oceniane przez czujniki pojemnościowe. Pozwala na to intuicyjną obsługę poprzez przesuwanie opuszków palców i przyciskanie znanych symboli. Lokalizację opuszka palca system wykrywa automatycznie.

inf Mercedes


Reklama