Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Porsche Wet Mode Wysoka stabilność nawet podczas jazdy w deszczu

dokument
pobierz +

Ósma generacja Porsche 911 jest nie tylko mocniejsza od poprzedniej, ale także bardziej komfortowa i bezpieczniejsza. Dzięki trybowi jazdy Porsche Wet Mode nowy samochód sportowy daje się jeszcze lepiej prowadzić na mokrej nawierzchni – to pierwsze tego rodzaju rozwiązanie, wprowadzone wyłącznie w modelu 911. Innowacyjny układ wspomagający obejmuje funkcję wykrywania wyraźnej wilgoci na drodze oraz odpowiednie zestrojenie pojazdu, zwiększające stabilność jazdy na mokrych nawierzchniach.

Jak działa tryb Porsche Wet Mode
Tryb Wet został opracowany, aby zapewnić kierowcy stałe wsparcie, kiedy jest mokro. Jego działanie nie ogranicza znamionowej mocy silnika czy prędkości maksymalnej, dlatego tryb ten nie powinien służyć jako »polisa ubezpieczeniowa« podczas zbyt szybkiej jazdy po bardzo mokrej nawierzchni, ale jako system wspomagający – w dosłownym znaczeniu ” – powiedział August Achleitner, który od wielu lat jest szefem serii modelowej 911. Tryb Porsche Wet Mode może automatycznie wykryć mokrą jezdnię i ostrzec kierowcę o ryzyku akwaplanacji (aquaplaningu). W tym celu czujniki akustyczne umieszczone w przednich nadkolach wykrywają „mgiełkę”, jaką tworzy rozpryskiwana woda. Koncepcja systemu fundamentalnie różni się zatem od koncepcji działania czujników deszczu wycieraczek, który reaguje na krople deszczu spadające na przednią szybę wyłącznie optycznie – i nie uwzględnia warunków drogowych. Asfalt może bowiem pozostawać mokry nawet po tym, jak opady ustaną.

Jeśli system wykryje mokrą nawierzchnię, następuje wstępne przygotowanie charakterystyki układów Porsche Stability Management (PSM) oraz Porsche Traction Management (PTM). Wówczas oba interweniują wcześniej i bardziej finezyjnie. Ponadto na wyświetlaczu po prawej stronie obrotomierza pojawia się ostrzeżenie, które informuje kierowcę o wykrytej wilgoci i zaleca ręczne włączenie trybu jazdy Wet. Można go aktywować za pomocą nowego zestawu klawiszy nad konsolą środkową lub przełącznikiem trybów jazdy na kierownicy, wchodzącym w skład opcjonalnego pakietu Sport Chrono.

Po włączeniu trybu jazdy Wet systemy PSM i PTM, adaptacyjna aerodynamika, opcjonalny układ Porsche Torque Vectoring (PTV) Plus i reakcja napędu zostają przystosowane pod kątem uzyskania maksymalnej stabilności jazdy. Od prędkości 90 km/h wzwyż aktywny tylny spojler rozkłada się do pozycji wysokich osiągów (Performance), żaluzje w przednich wlotach powietrza zostają otwarte, a charakterystyka pedału przyspieszenia staje się bardziej „płaska”. Ponadto nie można już aktywować funkcji PSM Off ani trybu jazdy Sport. Przyrost momentu obrotowego silnika następuje w płynniejszy sposób, do czego zostaje automatycznie dostosowana strategia zmiany przełożeń nowej 8-biegowej przekładni PDK. W przypadku Porsche 911 Carrera 4S z napędem na cztery koła – dla wzmocnienia efektu stabilizacji – na przednią oś trafia więcej siły napędowej niż w trybie jazdy Normal. Elementem konfiguracji 911 do jazdy po mokrej nawierzchni są także ograniczone współczynniki blokowania elektronicznie sterowanej blokady tylnego dyferencjału.

Efekt jest wyraźnie odczuwalny przez kierowcę: 911 daje się pewniej prowadzić. Precyzyjnie dobrane interwencje okazują się szczególnie skuteczne w przypadku nagłych zmian kierunku jazdy, spontanicznego przyspieszenia lub na zmieniających się nawierzchniach o różnym współczynniku tarcia. Co więcej, elektroniczny „pilot” okazuje się przydatny nie tylko na mokrych drogach. Tryb Wet można włączyć ręcznie także dla zwiększenia stabilności jazdy w warunkach ograniczonej przyczepności na zaśnieżonej nawierzchni.

Ósma generacja nowego 911 została zaprezentowana w Los Angeles pod koniec listopada 2018 r. Turbodoładowany sześciocylindrowy silnik typu bokser w 911 Carrera S oraz 911 Carrera 4S generuje teraz moc 331 kW (450 KM), co w porównaniu z poprzednikiem stanowi przyrost o 22 kW (30 KM). Pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h oba warianty 911 pokonały granicę 4 sekund: tylnonapędowe Coupé potrzebuje na to 3,7 s, a czteronapędowe 911 Carrera 4S – jedynie 3,6 s. Oba samochody są zatem o 0,4 szybsze od swoich odpowiedników poprzedniej generacji.

911 Carrera S kosztuje w Polsce od 595 000 zł, a 911 Carrera 4S – od 633 000 zł; ceny wariantów Cabriolet to, odpowiednio, od 664 000 zł oraz od 702 000 zł. We wszystkich wariantach tryb jazdy Porsche Wet Mode należy do wyposażenia standardowego.


Reklama