Efekt spekulacyjny

0
22
Rate this post

Ekonomia wprowadza pojęcie efektu spekulacyjnego, który wpływa na zwiększanie lub zmniejszanie się wielkości popytu na danym rynku. Ludzie analizują aktualne ceny konkretnych dóbr i spekulują ich wartość w przyszłości. Jeżeli taki konsument oceni, że z jakiegoś powodu w przyszłości ceny takiego dobra się zwiększą, to kupuje jego większe ilości, niż aktualnie potrzebuje. Robi zapasy, aby w przyszłości nie przepłacić i nie kupić po droższej cenie. Jeżeli z kolei konsument z jakiegoś powodu uważa, że ceny konkretnego dobra w przyszłości spadną, to kupuje w danym momencie tylko tyle tego dobra ile aktualnie potrzebuje. Oczekuje na zmianę ceny i w momencie kiedy ona się obniży, to dopiero nabędzie większą ilość danego dobra. Takie spekulacje konsumentów znacznie wpływają na kształtowanie się wielkości popyty w społeczeństwie. Jest to oczywiście jeden z wyjątków od podstawowych praw rządzących ekonomia. Jest to jednak bardzo korzystne dla konsumenta, jednak niekoniecznie dla przedsiębiorstwa.