Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

50 milionów Corolli, czyli najpopularniejszy samochód w historii ma 55 lat

dokument
pobierz +

Corolla to samochód, z którego dorobkiem nie może się równać żaden inny model. Produkowana od ponad pół wieku Toyota trafiła już do 50 milionów kierowców, ustanawiając nowy rekord. Pierwszy kompaktowy model Toyoty, który zmotoryzował Japonię, stoi za globalnym sukcesem nie tylko swojej marki, ale w dużej mierze także całej japońskiej motoryzacji.

 

Nowa Corolla co 30 sekund

Corolla jest od wielu lat najczęściej kupowanym samochodem na świecie. Niezagrożoną do dziś pozycję najpopularniejszego samochodu w historii zajmuje od 1997 roku. W 2013 roku jej łączna produkcja przekroczyła 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowy egzemplarz Corolli sprzedaje się na świecie co 30 sekund, a w Polsce co 30 minut.

Kompaktowa Toyota jest od tego roku także najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce, notując od stycznia do sierpnia 2021 roku ponad 14 tys. rejestracji. Łącznie, od 1998 roku salony Toyoty w naszym kraju opuściło niemal 180 000 Corolli, a jeśli dodać do tego ponad 90 000 spokrewnionych z tym modelem Aurisów, liczba kompaktowych Toyot zarejestrowanych w Polsce zbliży się do niemal 270 000 aut.

Atuty Corolli – nowe technologie i niezawodność

Toyota Corolla zadebiutowała w 1966 roku w odpowiedzi na potrzeby rozwijającej się w Japonii klasy średniej. Pierwszy kompaktowy model Toyoty najpierw zmotoryzował Japonię, by zaraz później podbić amerykański, a potem światowy rynek. Corolla szybko wyrobiła sobie zasłużoną opinię wyjątkowo niezawodnego samochodu o wysokiej jakości wykonania i otworzyła przed japońską motoryzacją ogromne możliwości ekspansji.

Nazwa Corolla oznacza koronę płatków kwiatu, czyli jego najpiękniejszą część. Toyota wybrała tę nazwę, aby kojarzyła się z pięknem, stylem i wysoką jakością. Pierwsza Corolla była nowoczesnym, zaawansowanym technicznie samochodem, o czym świadczy choćby przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona – rozwiązanie stosowane wówczas tylko w kilku samochodach na świecie.

Nowoczesność Corolli przejawia się także w zaawansowaniu technicznym jej produkcji. W 1968 roku specjalnie dla Corolli Toyota wybudowała supernowoczesną fabrykę Takaoka, która jako pierwsza była sterowana komputerem. Współczesna Corolla jest produkowana w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA), która dzięki modułowej konstrukcji linii produkcyjnych, kompaktowym urządzeniom produkcyjnym oraz standaryzacji większości części, z platformami i napędami na czele, pozwala obniżyć koszty produkcji samochodów o 20 procent, przy podniesieniu jakości produktów i obniżeniu zużycia energii.

Współczesna Corolla ma te same zalety co pierwszy model sprzed 55 lat. Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja oparta na modułowej platformie TNGA, której zawdzięcza atrakcyjną stylistykę, dynamiczną linię nadwozia oraz świetne właściwości jezdne wynikające ze sztywnej konstrukcji, precyzyjnego układu kierowniczego, niezależnego zawieszenia i nisko położonego środka ciężkości. Atutami Corolli są także najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz wybór dwóch napędów hybrydowych czwartej generacji, które łączą dużą dynamikę z bardzo niskim zużyciem paliwa i zdolnością do bezemisyjnego poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym przez ponad 70 procent czasu jazdy po mieście. Auto jest dostępne jako sedan, hatchback i kombi. Z mocniejszym, 184-konnym napędem Hybrid Dynamic Force Corolla hatchback osiąga 100 km/h w 7,9 s.

Ogromna różnorodność gamy modelowej

W ciągu 55 lat Corolla była oferowana w wielu różnych wariantach nadwozia, napędu i wyposażenia, aby odpowiadać na potrzeby i preferencje jak najszerszego grona kierowców. W jej bogatym portfolio znajdziemy zarówno przestronne rodzinne auta czy praktyczne samochody dla biznesu, jak i unikalne sportowe konstrukcje, łączące świetne osiągi z niedoścignioną jakością i niezawodnością, która pozwalała na śmiałe modyfikacje czy daleko posunięty tuning silnika.

Od 1966 roku powstało 12 generacji najpopularniejszej Toyoty, oferowanych jako sedan, liftback, hatchback, kombi, coupe, minivan, a obecnie także crossover. Auto było produkowane z napędem na przód, na tył i na 4 koła, również w sportowych oraz wyczynowych wersjach. Na przykład Corolla AE86 wsławiła się zarówno sukcesami w rajdach i wyścigach, jak i ukonstytuowaniem driftingu jako nowej dyscypliny motorsportu, zaś Corolla WRC oparta na 8. generacji zapewniła Toyocie w 1999 roku tytuł rajdowego mistrza świata.

Najnowsza, 12. generacja Corolli to prawdziwy hit – nie tylko jest najpopularniejszym samochodem na świecie, ale jej globalna sprzedaż utrzymuje się powyżej wyniku miliona egzemplarzy rocznie, nawet w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Model ten to pierwsza Corolla dostępna globalnie z napędem hybrydowym, a w Europie nawet z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru. Poprzednia generacja była oferowana z układem hybrydowym tylko w Japonii.

Gama modelowa aktualnej Corolli obejmuje trzy rodzaje nadwozia – hatchback, sedan i kombi, dwa napędy hybrydowe i dwa silniki benzynowe do wyboru oraz bogate wyposażenie z rozbudowanym zestawem nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego i systemem multimedialnym z Apple CarPlay™ i Android Auto™. Rodzina Corolli została już także rozbudowana o dostępnego na niektórych rynkach crossovera Corolla Cross.

inf Toyota


Reklama