Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowe Audi A4 - zawieszenie

dokument
pobierz +

Szeroki zakres: zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami

Alternatywnie do standardowego układu amortyzacji opartego o czułe amortyzatory jednorurowe, w nowych Audi A4 i A4 Avant dostępne są dwa inne systemy zawieszeń, ze zmiennym stopniem amortyzacji. Pierwszy z nich zorientowany jest przede wszystkim na komfort, drugi natomiast stworzono z myślą o sportowej jeździe. Czujniki mierzą ruch wszystkich czterech kół oraz przyspieszeń wzdłużnego i poprzecznego, a charakterystyka pracy amortyzatorów dopasowywana jest do warunków nawierzchni i do sytuacji na drodze. Efektem tego jest zwiększona dynamika jazdy z zachowaniem jeszcze lepszego komfortu. Kierowca, naciskając przycisk w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, wybiera ustawienie podstawowe tak, że pożądane cechy zawieszenia są zawsze dostępne.

Jest to możliwe dzięki nowym amortyzatorom CDC (CDC = continuous damping control). W tłokach takich amortyzatorów zamontowano elektromagnetycznie sterowane zawory. Zależnie od potrzeb, pozwalają one cieczy hydraulicznej na większy lub mniejszy przepływ. Nowa koncepcja ich poruszania sprawia, że regulacja przebiega bardzo efektywnie pod względem wykorzystania energii. Jednostka sterująca zawieszeniem, w milisekundach przetwarza wszystkie sygnały z czujników i reguluje pracę każdego amortyzatora z osobna. Szeroki zakres pracy zaworów gwarantuje szeroki zakres amortyzacji – od komfortowego, miękkiego, aż po sztywne, sportowe prowadzenie.

Jeżeli samochód wyposażony jest w zawieszenie ze zmiennym zakresem amortyzacji, w wariancie komfortowym jego karoseria zawieszona jest o 10 mm niżej niż w przypadku zwykłego podwozia, a w wariancie sportowym – o 23 mm niżej.

Podobnie jak zawieszenie ze zmiennym zakresem amortyzacji, napęd quattro oraz dynamiczny układ kierowniczy, należą do tych dostępnych na życzenie systemów nowego Audi A4, którymi można sterować za pomocą opcjonalnego systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (wyposażenie seryjne w wariantach z silnikiem o mocy 140 kW/190 KM). W podstawowej konfiguracji, kierowca może przy jego pomocy w kilku trybach - comfort, auto, dynamic oraz efficiency - określać pracę pedał gazu, automatycznej skrzyni biegów, układu kierowniczego, konwencjonalnego tempomatu, adaptacyjnego tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) oraz automatycznej klimatyzacji. W kombinacji z systemem nawigacji, dochodzi dodatkowy tryb individual, który pozwala kierowcy na dopasowanie poszczególnych systemów do indywidualnych upodobań.

Nowe A4 i A4 Avant z podstawową linią wyposażeniową opuszcza fabrykę na kołach z lekkiego aluminium o przekątnej 16 lub 17 cali (w zależności od wersji silnikowej), a z liniami wyposażeniowymi Design i Sport na 17 calowych, również aluminiowych felgach odlewanych. Audi i quattro GmbH oferują także warianty opcjonalne. Oferta sięga od 18-calowych kół odlewanych i kształtowanych w technologii flow forming (element wyposażenia seryjnego w pakiecie sportowym S line i linii wyposażeniowej design selection), do kół o średnicy 19 cali. Zarówno dla kół 16-calowych, jak i dla 17-calowych, oferowana jest opcja zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym.

Wszystkie wersje kół nowego A4 są bardzo lekkie, a niewielkie masy nieresorowane odpowiadają w dużym stopniu za sportowe przeżycia podczas jazdy. Wszystkie opony ulepszono tak, że opór toczenia jest mniejszy. Elementem wyposażenia seryjnego jest zestaw do naprawy opon i czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Niewielkich rozmiarów koło dojazdowe można nabyć w opcji.

Również w przypadku hamulców oferta jest bardzo bogata. Warianty A4 z silnikiem TDI o mocy do 120 kW (163 KM) i z silnikiem TFSI o mocy do 140 kW (190 KM), mają na kołach przedniej osi 16-calowe hamulce tarczowe z zaciskiem pływającym. Modele z silnikami najwyższych mocy hamują przy pomocy wyjątkowo lekkich, 17 calowych hamulców aluminiowych ze stałymi zaciskami. W porównaniu do poprzedniego modelu, ważą one łącznie około pięć kilogramów mniej.

Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe przy przedniej osi mogą mieć średnicę do 338 mm. Przy tylnej osi umieszczono elektryczny hamulec postojowy z funkcją zatrzymania przy ruszaniu pod górę.

Znacznym modyfikacjom poddano także elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC. Pracuje on teraz jeszcze precyzyjniej i bardziej czule niż w modelu poprzednim. W trybie dynamic, ingerencja w pracę silnika jest w dużym stopniu deaktywowana, a ingerencje w proces hamowania nieznacznie zmniejszone.

inf/zdjęcia/filmy AUDI

Zasoby powiązane


Reklama