Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Jazda autonomiczna na trasie szybkiego ruchu

Jazda autonomiczna na trasie szybkiego ruchu

 

POZIOM 3 – EYES OFF

Założenia innowacji

§ Funkcja autonomicznego prowadzenia samochodu na trasie szybkiego ruchu bez nadzoru kierowcy ma na celu poprawę bezpieczeństwa jazdy i zapewnienie wolnego czasu użytkownikom pojazdu.

§ Samochód porusza się w sposób autonomiczny po dostosowanych do tego odcinkach jezdni (pasy szybkiego ruchu i wydzielone jezdnie), niezależnie od warunków ruchu drogowego.

§ Kierowca nie jest już zobowiązany do stałego kontrolowania jazdy, ale też ma ciągłą możliwość przejęcia sterowania, gdy samochód zgłasza mu taką potrzebę z odpowiednim wyprzedzeniem.

Cele i korzyści dla klienta

§ Zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych błędem ludzkim.

§ Zapewnienie czasu wolnego kierowcy i poprawa komfortu podróżowania.

§ Ograniczenie zmęczenia kierowcy spowodowanego monotonią prowadzenia samochodu.

 

Opis technologii

§ Odtworzenie otoczenia pojazdu poprzez zespolenie ze sobą danych pochodzących z czujników: monitorowanie otoczenia w promieniu 360 st. przez sześć skanerów laserowych, kamera w górnej części przedniej szyby, centralny radar z przodu i z tyłu pojazdu, system różnicowy GPS.

§ Automatyczne dostosowanie prędkości jazdy do warunków otoczenia w zależności od zachowania innych samochodów, natężenia ruchu, infrastruktury oraz istniejących ograniczeń prędkości (w zakresie od 0-130 km/h).

§ Prowadzenie samochodu po jego pasie ruchu dzięki systemowi kontroli i śledzenia linii na drodze oraz kontroli toru jazdy przez wysokiej precyzji system GPS.

§ Automatyczna zmiana pasa ruchu przez samochód (wyprzedzanie, powrót na swój pas ruchu, rozjazdy na autostradzie…).

§ W razie konieczności: tryb przejściowy w celu zagwarantowania bezpieczeństwa jazdy w trakcie ponownego przejmowania kontroli nad samochodem przez kierowcę (5-10 s).

Stan zaawansowania prac

§ Cztery samochody eksperymentalne poddawane są testom drogowym na drogach publicznych od lipca 2015 r..

§ Pokonały już ponad 20 000 km po drogach w Europie od 2015 r.

§ Wdrożenie pierwszych funkcji autonomicznego prowadzenia samochodu od 2020 r.

Zasoby powiązane


Reklama