Reklama

Motoryzacja - Historia

Genewa 2016 - Historia marki Jeep i jej kroki milowe.

Genewa 2016 - Historia marki Jeep i jej kroki milowe.

Jeep® wraz ze swą legendarną „duszą" powraca na 86. Międzynarodowy Salon Samochodowy z wywołującym wiele emocji i pełnym przywołań do historii stoiskiem, na którym modele z przeszłości pojawią się wraz z tymi współczesnymi, by świętować 75. rocznicę powstania marki.

Trzy modele z przeszłości prezentują historię marki Jeep w Genewie. Będą to Willys Wagon z roku 1946, Jeep Wagoneer z roku 1963 oraz Willys Overland MB z roku 1941. Ten ostatni umieszczony jest na niezwykłej platformie wykonanej z prawdziwych kłód drewna o różnych rozmiarach i wysokości.

Wszystko zaczęło się od wyprodukowania w roku 1941 samochodu Willys-Overland MB, który zyskał miano pojazdu „nie do zatrzymania". Pod koniec wojny, w roku 1945, został on przekształcony w pierwszy, nieprzeznaczony do celów wojskowych, model nazwany CJ-2A ( „CJ" akronim od „Civilian Jeep"), który stał się pierwszym współczesnym pojazdem terenowym.

Ta legendarna amerykańska marka stała się także pionierem w segmencie SUV (pojazdy sportowo-użytkowe), który jest szczególnie doceniany przez szerokie kręgi Klientów. Był rok 1946, kiedy Willys Wagon, kombi z zamkniętym nadwoziem w całości wykonanym ze stali, zjechał z linii produkcyjnych (jego wersja z napędem na cztery koła pochodzi z roku 1949). Od tego czasu, Jeep przewodził ewolucji w tej kategorii, nieustannie wprowadzając innowacje, takie jak Jeep Wagoneer, poprzednik dzisiejszego Grand Cherokee, który w roku 1963 przyczynił się do powstania segmentu dużych SUV-ów klasy Premium. Jego cechy szczególne to automatyczna skrzynia biegów (po raz pierwszy w zestawieniu z napędem 4x4) oraz nowoczesne, funkcjonalne nadwozie pasujące zarówno do miejskich ulic, jak i nieprzetartych szlaków.

Dwie dekady później, w roku 1984, na rynek wprowadzono Jeepa Cherokee (XJ). Wraz z tym modelem, który był pierwszym SUV-em z nadwoziem samonośnym, Jeep wprowadził dalsze innowacje oraz stworzył nową kategorię SUV-ów. Nowa konstrukcja pojazdu pozwoliła na zwiększenie sztywności, znacząco obniżyła masę oraz obniżyła zużycie paliwa. Podobny skok naprzód Jeep zrobił w połowie roku 1992 wraz z pojawieniem się pierwszej generacji najwyższej klasy Grand Cherokee, który na przestrzeni lat zdefiniował w segmencie Premium SUV nowy wzorzec odniesienia w kwestii stylu, jakości oraz osiągów. Do kolejnych trzech generacji tego flagowego pojazdu wprowadzano nowe rozwiązania technologiczne, aby udoskonalić możliwości jazdy szosowej i terenowej, osiągając przy tym bezprecedensowe poziomy doskonałości.

Kolejnym krokiem milowym w historii Jeepa był rok 2007, kiedy to na rynek wypuszczono model Wrangler Unlimited, jedyny pojazd 4-drzwiowy z odkrytym nadwoziem i napędem 4x4. Wrangler - po raz pierwszy wprowadzony na rynek w roku 1987, a obecnie produkowana jest jego trzecia generacja - to bezpośredni następca oryginalnego Willys-Overland MB z roku 1941, który stanowi wyraz najbardziej autentycznych wartości marki Jeep. Model ten zawdzięcza swój sukces wielu czynnikom, lecz przede wszystkim naturalnemu darowi do indywidualizacji, co udowodniła paleta edycji limitowanych, które ukazały się na rynku na przestrzeni lat. Każda z nich celebruje ważną rocznicę lub szczególne miejsca, w których Wrangler demonstruje swoje najlepsze możliwości, jednocześnie zawsze oferując nieporównywalne doświadczenia z jazdy.

Kolejnym kluczowym rokiem był rok 2013, kiedy to rozłączany napęd tylnej osi - skonstruowany w celu obniżenia strat energii, gdy nie jest wykorzystywany tryb z napędem 4x4 - zadebiutował w Jeepie Cherokee, a tym samym w segmencie średniej wielkości SUV-ów. Lecz na tym nie koniec. Nowy Jeep Cherokee był również pierwszym średnim SUV-em z automatyczną, 9-stopniową skrzynią biegów zapewniającą doskonałe osiągi, niską emisję spalin oraz niższe zużycie paliwa.

W roku 2014 nowy rozdział w historii tej legendarnej marki otworzyło wprowadzenie na rynek Renegade, pierwszego Jeepa z coraz bardziej znaczącego segmentu kompaktowych SUV-ów. Jeep Renegade, produkowany we Włoszech i sprzedawany w ponad 100 krajach świata, był pierwszym pojazdem w swej kategorii wyposażonym w automatyczną, 9-stopniową skrzynię biegów, za sprawą której jego osiągi zarówno podczas jazdy szosowej, jak i terenowej, były ponadprzeciętne. Był to także pierwszy SUV w swoim segmencie z rozłączanym napędem tylnej osi w zestawieniu z najnowszymi systemami napędu 4x4 Jeep Active Drive oraz Jeep Active Drive Low.

inf/zdjęcia JEEP

Zasoby powiązane


Reklama