Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Audi S6 i S7 dostępne w wersji TDI z elektrycznie napędzaną sprężarką

dokument
pobierz +

Sportowy duch spotyka się z wydajnością – nowe modele Audi S6 i S7 pojawiły się teraz z mocnymi silnikami V6 TDI, oferując europejskim klientom moc i dynamikę przydatne w dalekich podróżach. By je osiągnąć, Audi po raz pierwszy połączyło tu elektrycznie napędzaną sprężarkę, z 48-woltową główną siecią pokładową. Sportowe zawieszenie S z regulacją stopnia tłumienia, dynamiczny układ czterech kół skrętnych i ceramiczny układ hamulcowy, nie pozostawiają sobie równych podczas jazdy w zakrętach i podczas przyspieszania. Wyrazista stylistyka, typowa dla ekskluzywnych modeli S, nadaje tym sportowym przedstawicielom klasy luksusowej wyjątkowego charakteru.

[caption id="attachment_60518" align="aligncenter" width="793"]

Interior[/caption]

„Uderzenie momentu obrotowego“ – elektrycznie napędzana sprężarka i moment obrotowy 700 Nm

Olbrzymi moment obrotowy wynoszący maksymalnie aż 700 Nm, dostępny dla kierowcy w każdej chwili i stały w zakresie od 2500 do 3100 obr./min., tworzy idealną bazę dla tych europejskich klientów, których oczkiem w głowie jest moc. Modele S TDI zapewniają dynamikę jazdy i maksymalną wydajność, zwłaszcza na długich trasach. By je zapewnić, Audi w modelach S6 i S7 TDI konsekwentnie rozwija koncepcję napędu sprawdzoną już w modelu SQ7 TDI (zużycie w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 7,6 – 7,2*; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 199 – 189*). Inżynierowie Audi połączyli tu elektrycznie napędzaną sprężarkę, z 48-woltową główną siecią pokładową. W ten sposób trzylitrowy silnik V6 TDI generuje moc 257 kW (350 KM). Za przenoszenie mocy na koła odpowiada ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic, zawsze w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła quattro.

Spontaniczny pomocnik: elektrycznie napędzana sprężarka

Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) zapewnia najwyższą moc podczas ruszania. Oprócz mocnego, dynamicznego przyspieszenia, umożliwia powtarzalne korzystanie podczas niego z dodatkowego doładowania, czyli tzw. boostingu. Tym samym EAV eliminuje najmniejsze nawet oznaki turbodziury i umożliwia błyskawiczną reakcję pojazdu we wszystkich sytuacjach drogowych.

Czas reakcji EAV wynosi mniej niż 250 milisekund, jej maksymalna moc wyjściowa to 7 kW, a maksymalna prędkość obrotowa 70 000 obr./min. Funkcja boostingu elektrycznie napędzanej sprężarki trwa aż do momentu, w którym silnik osiągnie prędkość obrotową 1650 obr./min. Dzięki podwójnemu doładowaniu, czyli połączeniu EAV z turbosprężarką spalin, luksusowe modele typu S utrzymują w zakresie od 2500 do 3100 obr./min. stały moment obrotowy 700 Nm. EAV wspiera turbosprężarkę silnika TDI zawsze wtedy, gdy spaliny dają jej zbyt mało energii do spontanicznego wytwarzania momentu obrotowego, czyli m.in. podczas ruszania i przyspieszania z niskim obciążeniem przy niskiej liczbie obrotów.

[caption id="attachment_60551" align="aligncenter" width="811"]

Static photo,


Colour:Tango red[/caption]

EAV, na pierwszy rzut oka podobna do konwencjonalnej turbosprężarki, jest montowana bezpośrednio na silniku, na ścieżce powietrza dolotowego, za chłodnicą międzystopniową. W przypadku większości roboczych operacji silnika sprężarka ta jest omijana przewodem obejścia, tzw. bypassem. Jeśli jednak żądanie mocy po wciśnięciu pedału gazu jest wysokie, a równocześnie energia wytwarzana po stronie turbiny jest zbyt mała, to zawór bypassu zamyka się i kieruje zasysane powietrze do EAV. Tak sprężone powietrze dociera bezpośrednio do komory spalania.

Wynik: spontaniczna reakcja i wysoka moc przy przyspieszaniu, wyprzedzaniu i przy zmianie obciążeń. Ogromna moc silnika 3.0 TDI jest tym samym dostępna natychmiast, gdy tylko zażyczy sobie tego kierowca. W codziennym użytkowaniu technika ta pozwala zmniejszyć częstotliwość redukcji biegów, utrzymując tym samym niski poziom obrotów i niwelując turbodziurę występującą w klasycznej turbosprężarce.

EAV daje budzącą podziw moc podczas startu samochodu. Silnik V6 TDI wyposażony w EAV rozpędza nowe Audi S6 Limousine od 0 do 100 km/h w 5 sekund. W przypadku S6 Avant i S7 Sportback, standardowy sprint zabiera o jedną dziesiątą sekundy więcej. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

„Czysta moc“ – żeglowanie nawet przez 40 sekund: 48-woltowy system mild-hybrid

Podczas gdy EAV zwiększa moc, system mild-hybrid (MHEV) obniża spalanie. Sercem 48-woltowego systemu MHEV jest alternator-rozrusznik (RSG) oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 10 Ah umieszczony pod podłogą bagażnika. RSG połączony jest bezpośrednio z wałem korbowym i podczas hamowania pojazdu może rekuperować nawet do 8 kW. Zaoszczędzona energia magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym. Podczas dodawania gazu, RSG szybko ponownie włącza silnik.

Technika MHEV sprawia, że system start/stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Po części dzięki zintegrowaniu systemu mild-hybrid z czujnikami pojazdu, modele S mogą zaoszczędzić do 0,4 l paliwa w realnych warunkach jazdy i przez nawet 40 sekund mogą żeglować z wyłączonym silnikiem.

Tak wyposażone, modele S TDI łączą olbrzymią dynamikę jazdy z wysoką wydajnością, niskim zużyciem paliwa i niską emisją spalin. Wszystkie modele TDI posiadają homologację zgodną z normą emisji spalin Euro 6d temp. Spalanie w trybie jazdy mieszanej mierzone w cyklu WLTP, skorelowane z wartościami uzyskanymi w pomiarach według procedury testowej NEDC, wynosi dla Audi S6 Limousine (w zależności od rozmiarów felg i opon) 6,3, a nawet 6,2 litrów oleju napędowego na 100 km, a emisja CO2 165/164 g/km. Odpowiednie dane dla Audi S6 Avant to 6,5 l/100 km i 171 g CO2/km, a dla S7 Sportback również 6,5 l/100 km i 170 g/km.

[caption id="attachment_60546" align="aligncenter" width="838"]

Static photo,


Colour:Tango red[/caption]

Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne zebrane w jednym miejscu: silnik

Silnik 3.0 TDI gwarantuje budzące podziw osiągi i wysoką wydajność. Z pojemności skokowej 2967 cm3 wytwarza moc 257 kW (350 KM). Jego moc jednostkowa wynosi 117,9 KM na jeden litr pojemności skokowej, a jednostkowy moment obrotowy 235,9 Nm na litr.

Jednostka V6 TDI waży tylko ok. 190 kg i charakteryzuje się supernowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi w praktycznie każdym obszarze. Układ wtryskowy Common Rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem max. 2500 barów. Wał korbowy, tłoki, korbowody i zarządzanie olejem spełniają oczekiwania jakie stawia przed nimi duża moc silnika, a rozwiązania w zakresie optymalizacji pracy skrzyni korbowej i wału korbowego zmniejszają tarcie. Obiegi chłodzenia skrzyni korbowej i głowic cylindrów są od siebie oddzielone, dzięki czemu po zimnym starcie olej w silniku szybko się nagrzewa. Głowice są chłodzone dwuczęściowymi płaszczami wodnymi. Przepływ chłodziwa jest w zależności od bieżących potrzeb kierowany do chłodnicy oleju, do EAV, RSG i do obudowy kompresora turbosprężarki.

Turbosprężarka, której koło turbiny ma średnicę 50 mm, generuje względne ciśnienie ładowania o wartości do 2,4 bar. Zmienna geometria turbin (VTG) jest zoptymalizowana tak, by straty były minimalne. Zewnętrzny, niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (AGR) odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdą one przez filtr cząstek stałych, umożliwiając w ten sposób napędzanie turbosprężarki pełnym przepływem mas, co znacznie podwyższa jej sprawność. Silnik 3.0 TDI charakteryzuje się wysoką kulturą pracy.

[caption id="attachment_60521" align="aligncenter" width="817"]

Dynamic photo,


Colour: Navarra blue[/caption]

Wysoka dynamika jazdy w zakrętach i zwinność: dynamiczny układ czterech kół skrętnych po raz pierwszy w modelach typu S

Jak w każdym modelu typu S marki Audi, stały napęd na cztery koła quattro jest tu dostępny w standardzie. Podczas normalnego trybu jazdy samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy rozdziela momenty obrotowe pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku 40:60. Gdy dochodzi do poślizgu jednego koła, większa część momentu napędowego przenoszona jest na oś z lepszą trakcją. W ekstremalnym przypadku 70 procent momentu może trafić na oś przednią, a 85 procent na oś tylną. Selektywny rozkład momentów napędowych zapewnia sportowe prowadzenie: minimalnie przyhamowuje koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, jeszcze zanim stracą one przyczepność.

Standardowy, progresywny układ kierowniczy, nawet podczas normalnej jazdy ma sportowe przełożenie, a wraz ze zwiększającym się kątem skrętu kierownicy staje się ono coraz bardziej bezpośrednie. Elektromechaniczne wsparcie kierownicy zestrojone w sposób typowy dla modeli S tłumi nieprzyjemne uderzenia, równocześnie przekazując kierowcy przydatne informacje.  

W porównaniu do poprzedników, nowe, duże modele S charakteryzują się jeszcze lepszą aerodynamiką. Na życzenie, Audi montuje tu dynamiczny układ czterech kół skrętnych. Układ ten to połączenie dynamicznego układu kierowniczego przedniej osi ze zmiennym przełożeniem o stosunku 9,5:1 i 16,5:1, z osobnym układem kierowniczym osi tylnej, sterowanym przy pomocy napędu wrzecionowego i poprzecznych drążków kierowniczych. Przy prędkościach do 60 km/h, koła tylne skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. W ten sposób kąt zawracania zmniejsza się o maksymalnie 1,1 m. Przy średnich i dużych prędkościach powyżej 60 km/h, koła tylne skręcają o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki temu, modele S oferują znacznie większą zwrotność i zwinność przy niskich prędkościach oraz większą stabilność jazdy przy prędkościach wysokich i podczas zmiany pasa ruchu.

[caption id="attachment_60516" align="aligncenter" width="795"]

Cockpit[/caption]

Zawieszenie sportowe S, zaprojektowane specjalnie dla nowych modeli S, standardowo wyposażone jest w regulację stopnia tłumienia, co podkreśla sportowy charakter tych pojazdów. Sportowe zawieszenie obniża karoserię S6 o 20 mm, a karoserię S7 o 10 mm. Oba modele S są więc bardzo nisko zawieszone. Adaptive air suspension – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją stopnia tłumienia, pojawia się tu jako najbardziej komfortowa alternatywa, po raz pierwszy w modelach typu S. Ustawić można jeden z trzech trybów pracy takiego zawieszenia. Pozycja „lift“ unosi karoserię gdy jedziemy po wyboistej drodze lub gdy chcemy wyrównać poziom. Pozycja „auto“ powyżej prędkości 120 km/h obniża karoserię o kolejnych 10 mm. W pozycji „dynamic“ natomiast, pojazd zawsze zachowuje niskie położenie.

By uzyskać jeszcze bardziej sportowe zachowania samochodu podczas jazdy, napęd na cztery koła quattro można uzupełnić o sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, sportowy mechanizm różnicowy dosłownie wciska samochód w zakręt. Kierowca w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select może dopasować strategię zarządzania sportowym mechanizmem różnicowym.

Do sportowego zachowania się pojazdu podczas jazdy przyczyniają się też pięciowahaczowe osie, wykonane w znacznej części z aluminium. Dwie ramy pomocnicze łączą wahacze z karoserią – elastokinematyka jest tu zestrojona sprężyście.

Wszystkimi podzespołami podwozia steruje Elektroniczna Platforma Podwozia (EFP). Koordynuje ona pracę amortyzatorów, reagując w milisekundowych interwałach. EPP zbiera kompleksowe informacje dotyczące ruchu samochodu oraz dane pochodzące z systemów regulacji podwozia. Na ich podstawie, w zintegrowanym sterowniku prowadzenia oblicza optymalny sposób pracy tych komponentów, szybko i dokładnie dopasowując je do siebie. Kierowca odczuwa to techniczne zaawansowanie jako jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie i podwyższoną dynamikę. Oprócz amortyzatorów, EFP steruje też dynamicznym układem czterech kół skrętnych i sportowym mechanizmem różnicowym. Kierowca może samodzielnie ustawić sposób działania tych komponentów w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System jest wyregulowany w sposób typowy dla modeli S i posiada szeroki wachlarz trybów: „comfort“, „auto“ „dynamic“, „efficiency“ i „individual“.

Ogromne wsparcie – opcjonalny ceramiczny układ hamulcowy

Sześciotłoczkowe hamulce nowych modeli S charakteryzują się wysoką skutecznością. Ich wykonane z aluminium zaciski są polakierowane na czarno (w opcji na czerwono). Zdobi je emblemat S. Na osi przedniej obejmują one stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm. Tarcze tylnej osi mają średnicę 350 mm. Na życzenie, Audi montuje sześciotłoczkowy ceramiczny układ hamulcowy z lekkiej i odpornej na ścieranie ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym, którego tarcze osi przedniej mają średnicę 400 mm, a osi tylnej 370 mm. Ceramiczny układ hamulcowy ma o dziewięć kilogramów mniejszą masę niż jego stalowy odpowiednik i dzięki temu znacznie redukuje masy nieresorowane, co zwiększa dynamikę jazdy, zwłaszcza w zakrętach. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) działa jeszcze bardziej precyzyjnie niż w poprzednim modelu. Kierowca może przełączyć go w tryb sportowy albo całkowicie go wyłączyć.

Nowe Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback standardowo wyposażane są w 20-calowe felgi z oponami w rozmiarze 255/40. Opcjonalnie dostępne są felgi 21-calowe. Tzw. absorbery – pasma pianki wklejone w torus opony – eliminują niepożądane hałasy powstające podczas toczenia się koła, zapewniając w ten sposób wysoki komfort akustyczny pomimo dużych rozmiarów kół. Oferta przygotowana przez Audi Sport GmbH daje możliwość zamówienia 20-calowych opon Performance, charakteryzujących się jeszcze lepszą przyczepnością i precyzją prowadzenia.

Prezencja – stylistyka modeli S

Zarówno jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, jak i o wnętrze, modele S prezentują własną wyrazistą stylistykę i wyrafinowanie. Nowy język stylistyczny Audi jeszcze bardziej podkreśla ich sportowy wygląd. Dynamicznie ukształtowany przód, szerokie progi i szeroki dyfuzor z tyłu z czterema końcówkami rur wydechowych sprawiają, że modele S doskonale prezentują się na drodze. Charakterystyczne dla nich elementy ozdobne w kolorze ciemnego chromu i aluminium, które znajdziemy na użebrowaniu osłony chłodnicy, spojlerze z przodu, bocznych wlotach powietrza, lusterkach bocznych i dyfuzorze z tyłu, już na pierwszy rzut oka sygnalizują sportowe cechy tych modeli.

W S6, poziomo przebiegający tzw. front splitter w kolorze aluminium, optycznie nadaje przodowi pojazdu szerokości. Splitter łączy ze sobą oba wloty powietrza i jest przy nich zakończony zagiętymi ku górze skrzydełkami. Z tyłu S6 ma zintegrowany spojler, który optycznie wydłuża pokrywę bagażnika i delikatnie podkreśla sportowy charakter modelu. Aluminiowe aplikacje w dyfuzorze łączą cztery charakterystyczne dla modeli S końcówki rur układu wydechowego. Również one podkreślają szerokość pojazdu.

W S7 szeroka, nisko umieszczona osłona chłodnicy Singleframe ma standardowo żebra wykonane z aluminium i korpus z ciemnego, matowego chromu. Wloty powietrza są powiększone i mają mocno zarysowane kontury. Ich kratownice o strukturze plastra miodu są utrzymane w matowej czerni Titan. Spojler, który przez nie przebiega, lśni barwą aluminium, podobnie jak aluminiowe obudowy bocznych lusterek. Inne charakterystyczne elementy zewnętrzne odróżniające to czterodrzwiowe coupé od S6, to lejkowate wypełnienia wlotów powietrza i kanciaste listwy w progach.

Patrząc z boku zauważymy, że sportowy wygląd wszystkich trzech samochodów dodatkowo podkreślają duże, charakterystyczne dla modeli S koła. Dyfuzor w kolorze ciemnego matowego chromu zamyka tył u dołu. Cztery końcówki rur układu wydechowego lśnią w nich chromem.

„Designerski loft“ – stylistyka wnętrza o ekskluzywnej, sportowej estetyce

Wnętrze wita kierowcę stylistyką typową dla modeli S. Odcienie czerni, wysokiej jakości sportowe ozdobne panele, kolorowe, kontrastowe szwy i typowe dla modeli S detale wyposażenia, uzupełniają sportowe doznania z jazdy.

Sportowe wrażenia potęguje też gama dostępnych foteli. Oprócz foteli sportowych z wytłoczonymi emblematami S, wielbiciele sportowego wyposażenia mogą wybrać sportowe fotele S z mocno zarysowanymi bokami i z zintegrowanymi zagłówkami, wytłoczonymi emblematami S i z przeszyciami w kształcie rombów. Wariantem zdecydowanie zorientowanym na komfort są regulowane w wielu kierunkach, zindywidualizowane fotele konturowe, opcjonalnie z wentylacją i z funkcją masażu. Obicia siedzeń, zawsze z kontrastowymi szwami, są dostępne w kombinacji skóry i tkaniny Alcantara albo z najwyższej jakości skóry Valcona. Klient może wybrać między kolorem czarnym, szarym Rotor i czerwonym Arras. By jeszcze bardziej zindywidualizować wnętrze pojazdu, klient może zamówić dodatkowe pakiety skórzane. Zamiast standardowych paneli ozdobnych ze szczotkowanego aluminium, w opcji Audi proponuje jesionowe drewno czeczotowe. Inny detal wyposażenia, typowy dla modeli S, to charakterystyczny layout graficzny standardowego kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit z wyświetlanym pośrodku obrotomierzem. W opcjonalnej ofercie znajduje się także kierownica ze spłaszczonym u dołu kołem. Podpórkę lewej stopy i pedały wykonano ze stali szlachetnej. Przy wsiadaniu, kierowcę witają podświetlane aluminiowe listwy progowe z logo S.

Komfortowe wyposażenie – perfekcyjnie przystosowane do długich tras

S6 Limousine, S6 Avant i S7 Sportback to sportowe modele Audi klasy luksusowej: klasyczna limuzyna, praktyczny avant i czterodrzwiowe coupé, przeznaczone do uniwersalnego użytkowania. Wszystkie dysponują bogatym wyposażeniem zapewniającym komfort, skomunikowanie i systemowe wsparcie kierowcy. W ten sposób łączą w sobie sportowego ducha i przydatność w długich podróżach.

[caption id="attachment_60512" align="aligncenter" width="756"]

Dynamic photo,


Colour: Daytona grey[/caption]

W porównaniu do modeli serii A, modele S oferują wzbogacone wyposażenie standardowe. Należą do niego 20-calowe felgi o stylistyce typowej dla modeli S, czy nawigacja MMI Navigation plus wraz z kokpitem cyfrowym Audi virtual cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. W S6 na pokładzie standardowo znajdziemy też sportowe fotele z tkaniny Alcantara, a w S7 fotele supersportowe. Czterostrefowa, komfortowa klimatyzacja automatyczna stanowi dopełnienie standardowego wyposażenia.

Nowe modele S marki Audi są doskonałymi samochodami na długie trasy – również dzięki sztywnej strukturze karoserii, która w znacznym stopniu tłumi uciążliwe hałasy, starannie dopracowanej aerodynamice i aeroakustyce oraz przestronnemu wnętrzu i pojemnemu bagażnikowi. W zależności od wariantu karoserii, bagażnik może mieć pojemność 530 l (S6), 1390 l (S7 Sportback) i 1680 l (S6 Avant).

Dla USA, Azji i Bliskiego Wschodu: model S6 i S7 z silnikiem 2.9 TFSI

Na rynkach zamorskich, Audi S6 i S7– stworzone na miarę życzeń tamtejszych klientów – wystartują w wariancie 2.9 TFSI o mocy 450 KM i momencie obrotowym 600 Nm. Silnik benzynowy podobnie jak modele TDI – dla lepszych osiągów i wydajności – wykorzystuje zarówno EAV, jak i 48-woltowy system MHEV.

Podane wartości zużycia paliwa i emisji ustalono w oparciu o przewidziane przepisami metody pomiarów. Od 1 września 2017 r., niektóre nowo wprowadzane na rynek samochody muszą otrzymać homologację zgodną z wymogami Światowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (ang. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP), która stanowi bardziej miarodajną metodę kontrolną do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2. Od 1 września 2018 r. WLTP stopniowo zastępuje testy metodą Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC). Ze względu na warunki testowe bardziej zbliżone do rzeczywistych, wartości zużycia paliwa i emisji CO2 uzyskane w testach WLTP w wielu przypadkach są wyższe od wartości uzyskanych w testach NEDC. Więcej informacji o różnicach między WLTP i NEDC można znaleźć na stronie www.audi.de/wltp .

Obecnie należy jeszcze obligatoryjnie podawać wartości testów NEDC. W przypadku nowo wprowadzonych na rynek pojazdów, które uzyskały homologację w oparciu o procedurę WLTP, wartości testów NEDC są obliczane na podstawie wyników testów WLTP. Do czasu, gdy stosowanie testów WLTP stanie się obligatoryjne, podawanie ich wartości jest dobrowolne. Podawane zakresy wartości testów NEDC nie dotyczą jednostkowego, konkretnego pojazdu i nie są elementem oferty. Służą wyłącznie celom porównywania różnych typów pojazdów. Dodatkowe elementy wyposażenia i akcesoria (elementy dodatkowe karoserii, rozmiar opon itd.) mogą zmieniać istotne parametry pojazdu, np. masę, opór toczenia i aerodynamikę, a także wraz z warunkami atmosferycznymi i natężeniem ruchu oraz indywidualnym stylem jazdy kierowcy, wpływać na zużycie paliwa lub prądu, emisję CO2 oraz osiągi pojazdu.


Reklama