Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Mobilność dla megametropolii: Audi AI:ME - technika

dokument
pobierz +

Podczas wystawy Auto Shanghai 2019, Audi prezentuje wizjonerską koncepcję mobilności dla megametropolii przyszłości: pojazd studyjny Audi AI:ME ma kompaktowe rozmiary, przestronne, futurystyczne wnętrze i możliwość zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4. Pozwala to podczas podróży robić pasażerom to, na co mają ochotę. Audi AI:ME wyposażone jest w szeroką gamę zaawansowanych technicznie rozwiązań z zakresu komunikacji, rozrywki, czy po prostu relaksu.

Widzieć i być widzianym: światła

Reflektory w autonomicznie jeżdżących samochodach przyszłości będą właściwie pracować tylko „na pół etatu”, ponieważ kierowca – z reguły zajęty innymi czynnościami – rzadko będzie potrzebował jasno oświetlonej jezdni. Ważniejsza jest natomiast inna funkcja światła, mianowicie porozumiewanie się z innymi uczestnikami ruchu. Już Audi AIcon zaprezentowało, jak w oczywisty sposób cyfrowe powierzchnie świetlne Digital Matrix przy pomocy ruchomych grafik mogą sygnalizować stan pojazdu i jego obecność na drodze.

[caption id="attachment_60836" align="aligncenter" width="772"]

Detail[/caption]

Audi AI:ME konsekwentnie kontynuuje to podejście. Uczestnicy ruchu drogowego w mieście znajdują się jeszcze bliżej siebie, zatem klasycznie umiejscowione reflektory i światła tylne często są niewidoczne. Z tego powodu projektanci oświetlenia w Audi umieścili diodowe elementy oświetlenia niezwykle wysoko, nad nadkolami, gdzie są widoczne z każdego miejsca. Taka komunikacja świetlna w promieniu 360 stopni znacznie zwiększa bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Podobnie jak w Audi AIcon, diodowe jednostki świetlne z przodu i mikroprojektory Matrix, mogą przy pomocy łatwo rozpoznawalnych symboli sygnalizować pieszym, że AI:ME np. właśnie pozwala im przejść przez jezdnię. Powierzchnią projekcyjną dla takich symboli może być nawierzchnia drogi lub ściana. Funkcja ta znajduje zastosowanie również przy bezpiecznym oświetlaniu strefy drzwi podczas wsiadania i wysiadania, a tym samym sygnalizuje te czynności pasażerów innym uczestnikom ruchu. Ponadto projektory Matrix mogą automatycznie zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo innym, słabiej oświetlonym uczestnikom ruchu, oświetlając ich na tle otoczenia.

[caption id="attachment_60834" align="aligncenter" width="831"]

Detail[/caption]

Kolejna innowacja: Audi AI:ME może interpretować sygnały innych pojazdów i wzmacniać je z wykorzystaniem własnej techniki, o ile jest to korzystne dla otoczenia. Przykład: jadący przed nami samochód słabo świecącymi światłami awaryjnymi sygnalizuje zagrożenie. AI:ME może wykryć ten sygnał i przy pomocy projekcji świetlnych i jednostek diodowych na karoserii wzmocnić go w sposób dobrze widoczny dla wszystkich.

Jako pojazd automatyczny poziomu 4, Audi AI:ME wyposażone jest w jasne, diodowe reflektory przednie oraz doskonale widoczne światła hamowania i światła tylne. Są one niezbędne w każdej sytuacji, w której to człowiek przejmuje prowadzenie tego pojazdu. Dobra widoczność podczas aktywnej jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy, będzie bowiem w przyszłości tak samo ważna jak dziś.

Godzinami w podróży: architektura napędu

Audi dostosowało katalog podstawowych wymogów stawianych wobec AI:ME specjalnie do użytkowania go jako pojazdu miejskiego. Oznacza to, że ekstremalne wartości przyspieszania i maksymalna prędkość jazdy autostradą są tu tak samo oczywiste, jak duża prędkość podczas pokonywania zakrętów i zasięgi predestynujące pojazd do podróży na długich trasach. Samochód taki jak AI:ME jest używany głównie w zakresie prędkości między 20 a 70 km/h, jeżdżąc często godzinami bez ładowania. Duże zasięgi są tu zatem mniej ważne niż dobrze wykorzystany czas.

W związku z tym inżynierowie zadbali o stosunkowo prostą konfigurację bazową. By sprostać wymogom, wystarcza akumulator o pojemności 65 kWh. Przy tylnej osi AI:ME pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny, który w razie potrzeby generuje moc 125 kW (170 KM). Do równomiernego poruszania się w ruchu miejskim z reguły wystarcza tylko ułamek tej mocy. Dzięki rekuperacji podczas hamowania oraz stosunkowo niewielkiej masie, Audi AI:ME wykazuje bardzo niskie zużycie energii nawet w ruchu miejskim.

Osie i inne komponenty zawieszenia pochodzą z gamy siostrzanych modeli kompaktowych oferowanych przez Audi. Wypróbowane i przetestowane połączenie adaptacyjnych amortyzatorów i niskich mas nieresorowanych, zapewnia wysoki komfort jazdy w mieście. Nadwozie wykonane jest z lekkiej, wielomateriałowej kompozycji składającej się z zaawansowanych technicznie komponentów stalowych, aluminiowych i plastikowych.

[caption id="attachment_60844" align="aligncenter" width="800"]

Detail[/caption]

Audi na życzenie: innowacyjne koncepcje oferty

Po Audi AIcon, które zadebiutowało na salonie IAA 2017 i po radykalnym samochodzie sportowym Audi PB 18 zaprezentowanym latem 2018 roku, Audi AI:ME to już trzeci wizjonerski pojazd marki z Ingolstadt, stanowiący zaproszenie do użytkowania w jasno określonych obszarach („use cases“). Audi AIcon posiada cechy odrzutowca klasy business, przystosowanego do podróżowania na długich trasach po utwardzonych drogach, a PB 18 służy do okazyjnych wypadów na tor wyścigowy. Audi AI:ME natomiast, to doskonały towarzysz przemieszczania się w aglomeracjach miejskich. Uwieńczeniem całej koncepcji będzie czwarty wizjonerski pojazd, który zadebiutuje we wrześniu 2019 roku na salonie IAA.

Chęć stworzenia uniwersalnego pojazdu o szerokim i długoletnim spektrum zastosowań dla różnych klientów nie była priorytetem wśród podstawowych wymogów stawianych pojazdom testującym nowe rozwiązania techniczne. Chodziło tu o zaprojektowanie wysoce wyspecjalizowanych pojazdów segmentu premium, które można by zgodnie ze swoimi potrzebami zamówić i w szerokim zakresie zindywidualizować. Za tym podejściem kryje się całe spektrum wymagań wielu klientów, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej. Spektrum to przechodzi obecnie przemianę: samochody powinny być skrojone możliwie na miarę, dostępne na życzenie i użyteczne, nie muszą jednak na stałe znajdować się w osobistym posiadaniu. Niezmienna jest natomiast potrzeba klientów premium, by mogli zamówić u producenta Audi samochody możliwie jak najbardziej zindywidualizowane i rzecz jasna o tak wysokiej jakości, jaka jest im znana i jakiej oczekują.

Nabywcy samochodów nie tylko więc otrzymają pojazd swoich marzeń, ale będą też mogli skonfigurować go w sposób jak najbardziej odpowiadający ich osobistym preferencjom. Kolor, wyposażenie wnętrza i opcje techniczne można wstępnie określić na stronie internetowej korzystając ze specjalnej aplikacji albo za pomocą danych kierowcy zapisanych w systemie „myAudi“. Już przy wsiadaniu aktywuje się indywidualnie preferowana temperatura wnętrza pojazdu, perfekcyjne pod względem ergonomii ustawienie foteli i osobista muzyczna playlista.

Oferta ta jest łatwo dostępna i prosta w obsłudze przy pomocy specjalnej aplikacji umożliwiającej zamówienie pojazdu, ustawienie osobistych preferencji użytkownika i wielu opcji przydatnych podczas jazdy. Użytkownik zamawia przy jej pomocy swoje Audi AI:ME i w zależności od potrzeb może zażyczyć sobie, by jego pojazd został dostarczony z dwoma lub większą liczbą foteli, a nawet z fotelikiem dla dzieci. W określonym przez niego terminie i w uzgodnionym miejscu, może odebrać swoje Audi AI:ME i zostawić je w dowolnym miejscu po zakończonej jeździe. W odpowiednio wyposażonych strefach samochód może przemieszczać się między parkingiem, a adresem klienta bez kierowcy.

Omawiana aplikacja, obsługiwana przez smartfona, ale też bezpośrednio w samochodzie, służy również jako asystent i pośrednik w korzystaniu z wielu innych usług, np. w spontanicznym komunikowaniu się z przyjaciółmi przez Internet i przez media społecznościowe. Na pokładzie można zrobić selfie i dzielić się nim na portalach społecznościowych. Można też korzystać z zasobów internetowych w celach rozrywkowych, w celu zdobywania wiedzy, czy informacji. W czasie jazdy można zamówić posiłki i odebrać je w restauracji podczas automatycznego krótkiego przystanku, a następnie spożyć je w samochodzie w drodze do domu.

Dzięki połączeniu Audi AI:ME z siecią domową, użytkownik może np. przy pomocy okularów VR oglądać film od tego momentu, w którym musiał przerwać oglądanie w domu. W drodze powrotnej z pracy do domu może też zamknąć oczy, rozkoszować się ciszą we wnętrzu i odpocząć.

Audi AI:ME staje się stałym punktem w osobistym cyfrowym biotopie swojego użytkownika. Uciążliwa, codzienna droga z punktu A do punktu B zamienia się w czas swobody i pełną doznań jazdę. Po dotarciu do celu, użytkownicy, zrelaksowani i w dobrym humorze wysiadają z pojazdu, nie musząc się już przejmować miejscem do zaparkowania czy dostępnością stacji ładowania. Audi AI:ME samo znajdzie drogę powrotną na parking.

„Audi on demand“, dostępne w metropoliach na kilku kontynentach, już dziś jest najlepszym przykładem na to, że Audi staje się globalnym oferentem usług w zakresie mobilności. Dzięki równoczesnemu poszerzaniu i specjalizacji floty pojazdów, program ten w przyszłości będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla wymagających klientów. Już sama oferta pojazdów premium oraz cyfrowa integracja samochodu ze środowiskiem życia klientów zagwarantuje marce Audi także w tym segmencie przewagę – „Przewagę dzięki Technice”.


Reklama