Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

Nowa Honda Civic - Sportowe, nowoczesne i eleganckie nadwozie

Nowa Honda Civic - Sportowe, nowoczesne i eleganckie nadwozie

Nowy Civic hatchback wyróżnia się elegancką, opływową sylwetką odzwierciedlającą założenia nowej strategii designerskiej Hondy, która kładzie nacisk na uwidocznienie silnego, sportowego charakteru samochodu. Ostre linie zostały uzupełnione najbardziej rozbudowanym pakietem aerodynamicznym w klasie aut kompaktowych, obejmującym m.in. kompletną osłonę podwozia.

Szerokie i niskie nadwozie Civica odzwierciedla jego atletyczną naturę. Wersja hatchback jest o 30 mm szersza i o 130 mm dłuższa od 5-drzwiowego modelu poprzedniej generacji. Ponadto, w stosunku do poprzednika nowy Civic został obniżony o 20 mm, co pozwoliło uzyskać opływową linię dachu. Takie gabaryty nie tylko uwidaczniają sportową naturę nowego Civica, ale również pozwalają na wygospodarowanie większej przestrzeni wewnątrz oraz uzyskanie lepszej dynamiki układu jezdnego.

Nowe, większe i szersze koła oraz opony dodatkowo podkreślają szeroką sylwetkę auta, natomiast zwiększony rozstaw osi, skrócone zwisy i pochylona kabina pasażerska potęgują sportowy charakter nowego Civica.

O tym, że Civic nowej generacji jest „sportowcem” świadczy również krótki zwis z przodu oraz charakterystyczny wlot powietrza. Całość jest nową interpretacją znanego od lat przedniego pasa nadwozia Hondy, w którym znalazły się również typowe dla japońskiej marki reflektory.

W zależności od wersji wyposażeniowej, płaskie, nowoczesne przednie klosze zawierają oświetlenie LED lub projekcyjne lampy halogenowe. We wszystkich modelach zastosowano światła LED do jazdy dziennej, których diody umieszczone na zewnętrznej krawędzi reflektorów tworzą kształt kija hokejowego.

Eleganckie, dynamiczne kontury nadwozia biegną wokół przednich nadkoli, dając początek przetłoczeniu ciągnącemu się przez przednie i tylne drzwi na wysokości zewnętrznych klamek, które w tylnej części auta łączy się z lampami LED przypominającymi kształtem literę „C”.

Zwieńczeniem całości są ostre krawędzie i wydatne wyloty powietrza w tylnym zderzaku.

W efekcie, nowa Honda Civic odznacza się opływowym, wyrafinowanymi i dynamicznym wyglądem, uzupełnionym nowoczesnymi dodatkami.

 

Zaprojektowana od podstaw płyta podłogowa zapewnia angażujące i dynamiczne wrażenia z jazdy

Klienci na wszystkich światowych rynkach, na których będzie sprzedawana nowa Honda Civic oczekują, iż model ten zaoferuje im wysoką jakość wykonania oraz dynamiczne osiągi. Aby spełnić te wymagania, zespół odpowiedzialny za projekt nowego modelu podjął się realizacji największego przedsięwzięcia inżynieryjnego w historii tej marki.

Celem było zachowanie cech typowych dla modelu Civic przy jednoczesnym uzyskaniu dynamicznego, sportowego prowadzenia. Już na wczesnym etapie prac nad płytą podłogową, specjaliści z Hondy przeanalizowali konstrukcje najlepszych aut w segmencie C, włączając w to wiodące modele marek premium. W ten sposób wyznaczono główne wytyczne dla nowego Civica w zakresie właściwości jezdnych, komfortu jazdy, reakcji układu kierowniczego, wydajności akustycznej, jakości wykonania wnętrza oraz ogólnego wykończenia.

Pomimo tak ambitnego programu rozwojowego, nowy Civic pozostał „samochodem dla ludzi, samochodem dla świata”, zachowując pozycję przystępnego cenowo, i taniego w eksploatacji auta kompaktowego. Wymagało to jednak opracowania całkowicie nowego podejścia do kwestii aerodynamiki oraz konstrukcji nadwozia, układu napędowego i podwozia.

Nowa, zaawansowana konstrukcja płyty podłogowej

W uzyskaniu lekkiej i bardzo sztywnej struktury kluczową rolę odegrały: nowa konstrukcja płyty, odpowiedni dobór materiałów, innowacyjny proces produkcji i nowoczesne techniki produkcyjne. Platforma jest o 16 kilogramów lżejsza, niż w Civicu poprzedniej generacji i o 52 procent sztywniejsza.

Jedną z najważniejszych cech nowej płyty podłogowej są „pierścienie” przedniej i tylnej przegrody, które okalają całe wnętrze kabiny. Wysoka sztywność platformy to również zasługa zastosowania przedniej struktury podłogi o niskiej podatności wraz z elementami krzyżowymi umieszczonymi w przedniej części komory silnika oraz pomiędzy podstawami słupków A i B.

Kolejną innowacją zastosowaną w procesie produkcji nadwozia jest specjalna technika wydajnego łączenia ze sobą poszczególnych elementów. Najpierw składana jest cała rama wewnętrzna, a następnie rama zewnętrzna. W kolejnym etapie następuje ich łączenie. W konwencjonalnym procesie produkcji początkowo składa się ramę zewnętrzną, potem wewnętrzną, a na końcu łączy się ze sobą te dwa elementy. Nowa technologia stosowana przez Hondę przyczynia się do znaczącego zwiększenia sztywności nadwozia modelu Civic.

Wysoką sztywność i wytrzymałość w najważniejszych sekcjach karoserii zapewnia też proces spawania, który rozmieszcza spawy w 20-milimetrowych odstępach, podczas gdy standardowo stosuje się odstępy wynoszące od 40 do 45 mm.

Zastosowane tu innowacje w zakresie projektu, wykonania i produkcji pozwoliły uzyskać o 65 procent wyższą odporność na zginanie nadwozia w porównaniu z modelem poprzedniej generacji oraz o 41 procent wyższą sztywność skrętną. W związku z tym inżynierowie Hondy mogli odpowiednio dostroić zawieszenie w celu uzyskania doskonałej dynamiki i wysokiego komfortu.

Najbardziej zwrotny i dynamiczny Civic w historii

Zaawansowana płyta podłogowa Hondy Civic jest jednym z głównych elementów konstrukcyjnych gwarantujących doskonałą dynamikę nowego modelu. W przypadku Civica dziesiątej generacji, zespół projektantów dążył do uzyskania najlepszych w klasie właściwości jezdnych oraz najwyższego komfortu jazdy.

Nowe zawieszenie, niżej położony środek ciężkości oraz wyższa sztywność nadwozia - wszystko to pozwala uzyskać w Civicu angażujące właściwości jezdne. Dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań technicznych i innowacyjnych technologii inżynierom udało się również zwiększyć komfort podróżowania do poziomu niespotykanego w tej klasie aut.

Zbiornik paliwa Hondy Civic został przeniesiony w inne miejsce, natomiast podłoga auta jest umieszczona niżej, niż w modelu poprzedniej generacji. W połączeniu ze zmianami w podwoziu i zawieszeniu pozwoliło to obniżyć środek ciężkości o 10 mm. Wprowadzone modyfikacje zaowocowały również obniżeniem pozycji za kierownicą - siedzisko fotela znajduje się o 35 mm niżej - co daje bardziej sportowe wrażenia z jazdy.

Z przodu zastosowano kolumny MacPherson, które oferują wysoką sztywność boczną gwarantującą doskonałe prowadzenie oraz niską sztywność wzdłużną, zapewniającą optymalny komfort jazdy.

Z tyłu pracuje całkowicie nowe zawieszenie wielowahaczowe oraz nowa, sztywna rama pomocnicza, dzięki czemu nowy Civic świetnie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort podróżowania.

Inżynierowie Hondy poświęcili wiele uwagi odpowiedniemu umieszczeniu punktów mocowania zawieszenia, aby uzyskać optymalną sztywność i doskonałe osiągi. Umieszczone z przodu i z tyłu tuleje wypełnione płynem zapewniają niespotykaną w tej klasie izolację podwozia od wibracji, co przekłada się na wysoką wydajność akustyczną zawieszenia. Ponadto, nowe ramy pomocnicze z przodu i z tyłu zostały rozmieszczone w taki sposób, aby siły działające w zakrętach były przenoszone bezpośrednio przez zawieszenie do ram.

inf/zdj HONDA

Zasoby powiązane


Reklama