Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Peugeot 308 R Hybrid - kompaktowe lwiątko kryjące 500 KM

dokument
pobierz +

Hybrydowy, benzynowy układ napędowy typu „plug-in” o ekstremalnych osiągach

Opracowanie modelu PEUGEOT 308 R HYbrid powierzono PEUGEOT Sport. Chodziło o nie lada wyzwanie - stworzenie hybrydowego, benzynowego układu napędowego o rekordowo wysokich osiągach, umieszczenie go na platformie EMP2 i ustanowienie nowych rekordów pod względem osiągów. Uzyskany efekt jest adekwatny do podjętego wyzwania: oszołamiający. Dysponujący mocą 500 KM i napędem na cztery koła PEUGEOT 308 R HYbrid osiąga prędkość 250 km/h, ograniczoną elektronicznie, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,0 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 22,0 sekundy. Pomimo tego emituje zaledwie 70 g CO2/km. Doskonale wyważony, z rozkładem masy 60% na przód i 40% na tył, PEUGEOT 308 R HYbrid wykazuje się żywiołowym temperamentem i rewelacyjnie małym stosunkiem masy do mocy, wynoszącym zaledwie 3,1 kg /KM.

„Jedynie nasze zamiłowanie do podejmowania wyzwań i doskonałość 308 pozwoliły uzyskać tak wysokie osiągi w aucie należącym do segmentu C. PEUGEOT 308 R HYbrid należy do bardzo ekskluzywnego klubu samochodów rozpędzających się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund” - Jean-Philippe Delaire, PEUGEOT Sport, Kierownik Projektu zespołu napędowego do PEUGEOT 308 R HYbrid

PEUGEOT Sport systematycznie korzysta ze swojego technicznego know-how i osiągnięć w wyścigach samochodowych przy określaniu charakterystyki poszczególnych komponentów i ich idealnego umiejscowienia w aucie. Układ napędowy w tym samochodzie stanowi połączenie trzech źródeł mocy przystosowanych do niezależnego napędzania samochodu:

- 4-cylindrowego silnika benzynowego 1.6 THP 270 S&S, o najwyższej na świecie mocy jednostkowej wśród silników o takiej pojemności skokowej,

- silnika elektrycznego o mocy 85 kW / 115 KM, współpracującego z 6-stopniową skrzynią biegów,

- silnika elektrycznego o identycznych parametrach, napędzającego oś tylną.

Dla zapewnienia idealnego zachowania na drodze, maksymalnie obniżono środek ciężkości i przesunięto go do środka auta. Litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 3 kWh i doskonałym stosunku mocy względem zwartości budowy jest umieszczony pod tylną kanapą w miejscu zbiornika paliwa. Natomiast 50-litrowy zbiornik paliwa został przeniesiony do bagażnika i umieszczony nad tylnym silnikiem elektrycznym i dwoma transformatorami. W dążeniu do perfekcji, konstruktorzy z PEUGEOT Sport zmodyfikowali dno zbiornika, by jak najdokładniej dopasować jego kształt do podzespołów auta. Zyskano tym sposobem kilka dodatkowych milimetrów w pionie, z korzyścią dla osiągów auta.

Umieszczony na środkowej konsoli przełącznik umożliwia wybór jednego z czterech trybów jazdy:

- Tryb „Hot Lap”, zapewniający najwyższe osiągi, w którym wykorzystywany jest całkowity potencjał wszystkich trzech źródeł mocy, czyli łącznie 500 KM i 730 Nm momentu obrotowego.

- Tryb „Track”, pozwalający uzyskać 400 KM i 530 Nm, głównie z silnika spalinowego i tylnego silnika elektrycznego. Przedni silnik elektryczny pełni w tym przypadku rolę „dopalacza” w fazach przyspieszania.

- Tryb „Road”, przeznaczony w szczególności do przejazdów pozamiejskich, z maksymalną mocą 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W tym trybie wykorzystywana jest pełna moc silnika spalinowego, silnik elektryczny pełni rolę wspomagania w fazach przyspieszania, a przedni silnik elektryczny nie działa.

- Tryb „ZEV”, w którym napęd PEUGEOT 308 R HYbrid jest zapewniany głównie przez tylny silnik elektryczny. Przedni silnik elektryczny jest uruchamiany w zależności od stopnia wciśnięcia pedału przyspieszenia.

Dzięki napędowi na cztery koła zachowanie PEUGEOT 308 R HYbrid na drodze jest wzorcowe, zwłaszcza przy wychodzeniu z zakrętów. Układ hamulcowy jest idealnie dostosowany do osiągów auta - jest wyposażony z przodu w hamulce tarczowe wentylowane o średnicy 380 mm z zaciskami czterotłoczkowymi i hamulce tarczowe o średnicy 290 mm z tyłu. Nie są one jednak wykorzystywane przy każdym hamowaniu.

PEUGEOT Sport zaprojektował układ napędowy w sposób umożliwiający hamowanie silnikami elektrycznymi w pełnym zakresie prędkości, czyli nawet z 250 km/h. Pozwala to nie tylko na oszczędzanie tarcz i klocków hamulcowych, ale ten sposób hamowania z odzyskiwaniem energii jest także jednym z trzech sposobów doładowywania akumulatora trakcyjnego. Drugim sposobem ładowania akumulatora jest wykorzystywanie przedniego silnika elektrycznego w charakterze prądnicy napędzanej silnikiem spalinowym. Trzecim sposobem jest podłączenie do terminala szybkiego ładowania pozwalającego na całkowite naładowanie akumulatora w ciągu 45 minut.

PEUGEOT 308 R HYbrid stanowi znakomite świadectwo wyjątkowego talentu konstruktorów i stylistów oraz doskonałości PEUGEOT 308. Jazda PEUGEOT jest zawsze źródłem unikalnych doznań.

Inf/zdjęcia/film - Peugeot

Zasoby powiązane


Reklama