Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowy Lexus RX 200t - silnik benzynowy turbo

dokument
pobierz +


2,0-LITROWY, TURBODOŁADOWANY, RZĘDOWY SILNIK 4-CYLINDROWY

2,0-litrowy, turbodoładowany, rzędowy silnik 4-cylindrowy jest najnowszym uzupełnieniem gamy doskonałych jednostek napędowych stosowanych w modelu RX; odznacza się doskonałą oszczędnością paliwa i znakomitymi osiagami, których wyznacznikiem jest dynamiczna reakcja przepustnicy oraz natychmiastowa dostępność wymaganego momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych silnika.

Silnik rozwija moc 175 kW (238 KM wg DIN) przy prędkości obrotowej 4800-5600 obr/min oraz dysponuje momentem 350 Nm przy prędkości obrotowej 1650-4000 obr/min. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,8 l/100 km (2WD) lub 9,9 l/100 km (AWD).

Jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową, elektronicznie sterowaną, automatyczną skrzynią biegów (6 ECT), lekką i kompaktową, której sprawność i osiągi zostały poprawione poprzez wprowadzenie różnych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak sprzęgło i łożyska oporowe o obniżonym tarciu wewnętrznym, elektryczna pompa paliwa oraz przekładnia hydrokinetyczna specjalnie opracowana dla tego silnika.

Szczególnymi cechami nowego, turbodoładowanego silnika w modelu RX są opatentowane rozwiązania techniczne, takie jak ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion) oraz D-4ST (Direct injection 4-stroke petrol engine Superior version with Turbo - 4-suwowy silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, wersja Superior z turbosprężarką), które przyczyniają się do optymalizacji zużycia paliwa i wytwarzania energii. System ESTEC poprawia sprawność cieplną silnika poprzez intensyfikację procesu spalania w poszczególnych cylindrach, co prowadzi do oszczędniejszego zużycia paliwa. Układ zasilania D-4ST dodatkowo usprawnia proces spalania, dzięki optymalizacji kształtu kanałów dolotowych w głowicy oraz denek tłoków, co zapewnia w efekcie wysoki stopień zawirowania mieszanki. Turbosprężarka typu twin-scroll z chłodnicą powietrza doładowującego zamontowaną bezpośrednio do silnika zapewnia optymalny moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, a dzięki wykorzystaniu nowej technologii produkcji i nowego rodzaju materiałów jest lżejsza i ma bardziej zwartą konstrukcję niż wersje konwencjonalne. Również obniżone tarcie wewnętrzne ułożyskowania poprawia ogólną sprawność turbosprężarki , wpływa na obniżenie poziomu drgań i głośności oraz zapewnia niższą emisję zanieczyszczeń, zwiększając przy tym jej wytrzymałość i trwałość.

Innymi godnymi uwagi rozwiązaniami wpływającymi na zwiększenie sprawności nowego silnika są: wysoki stopień sprężania wynoszący 10:1, zoptymalizowany wałek wyrównoważający z kołami zębatymi z tworzywa sztucznego (mniejszy poziom drgań i głośności), udoskonalone, lekkie dźwigienki zaworowe na łożyskach rolkowych, układ dysz olejowych chłodzących tłoki, jak również zmienne fazy rozrządu dla zaworów dolotowych (układ szerokozakresowy VVT-iW) oraz wylotowych (VVT-i). Należy podkreślić, że układ zmiennych faz rozrządu został zaprojektowany w sposób umożliwiający pracę silnika w cyklu Atkinsona - rozwiązanie często stosowane w hybrydowych układach napędowych - w celu osiągnięcia wyjątkowo niskiego zużycia paliwa.

inf/zdjęcia/film - Lexus


Reklama