Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Jeep® rozszerza portfolio zelektryfikowanych modeli w Europie

dokument
pobierz +

Wprowadzenie nowych wersji hybrydowych, które zaplanowane jest na marzec, oferuje klientom nowy punkt wejścia do zelektryfikowanej gamy Jeepa. Nowe modele dołączają do odnoszących już sukcesy hybrydowych wersji plug-in 4xe, które stanowią obecnie ponad 25% całkowitej sprzedaży marki w Europie. Na rynkach takich jak Francja, modele Jeep 4xe osiągnęły ponad 50% całkowitej sprzedaży, natomiast we Włoszech, największym rynku Jeepa w Europie, marka była liderem na rynku samochodów LEV, w tym pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd plug-in. W Polsce sprzedaż Jeepów w wersji hybrydowej plug-in wzrosła prawie 4-krotnie w porównaniu do roku 2020 i stanowiła 10% udziału w sprzedaży marki.

„Dzisiejsza zapowiedź bazuje na sukcesie naszego aktualnego portfolio wersji hybrydowych plug-in 4xe i jest kolejnym krokiem w kierunku kompleksowej elektryfikacji naszej całej gamy produktów w Europie” – powiedziała Antonella Bruno, odpowiedzialna za markę Jeep w Europie. „Jeep Compass i Renegade e-Hybrid oferują nowy punkt wejścia do naszego zelektryfikowanego portfolio, zwiększając dynamikę sprzedaży, oferując większą liczbę opcji hybrydowych większej liczbie klientów z Europy. Ta ekspansja produktowa będzie kontynuowana latem tego roku wraz z wprowadzeniem wersji 4xe zupełnie nowego Jeepa Grand Cherokee”.

Nowa opcja hybrydowo-elektryczna

W nowych modelach debiutuje zaawansowany układ hybrydowy z nowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym turbo o pojemności 1,5 litra z rodziny „Global Small Engine”, o mocy 130 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zestawionym z nową, 7-biegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów 7HDT300.

Układ napędowy obejmuje wbudowany 48-woltowy silnik elektryczny o mocy 15 kW (20 KM) i momencie obrotowym 55 Nm, co przekłada się na moment 135 Nm na wejściu do skrzyni biegów, który może napędzać koła nawet po wyłączeniu silnika spalinowego. W porównaniu do poprzednich modeli benzynowych, nowe wersje oferują nawet o 15% niższe zużycie paliwa i emisję CO2.

Dzięki nowej technologii hybrydowej, modele Jeep Renegade i Compass e-Hybrid stanowią nową alternatywę w segmencie samochodów z napędem na przednie koła. Klienci nie muszą zmieniać swoich przyzwyczajeń związanych z prowadzeniem samochodu i mogą cieszyć się autentycznymi wrażeniami z jazdy hybrydowej, dzięki napędowi elektrycznemu dostępnemu podczas ruszania, przy niskich prędkościach oraz podczas manewrów parkowania.

Zaprojektowany z myślą o hybrydowych osiągach

Nowy czterocylindrowy, turbodoładowany silnik został zaprojektowany tak, aby jak najlepiej nadawał się do użytku hybrydowego, optymalizował termodynamikę, a tym samym pozwalał na zmniejszenie zużycia paliwa. Pracuje on w cyklu Millera, który zwiększa wydajność cieplną i oferuje wysoki stopień sprężania (12,5:1), nową głowicę cylindrów z kompaktową komorą spalania, układ podwójnych zmiennych faz rozrządu oraz kanały dolotowe o wysokim współczynniku zawirowań. Nowością jest również wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego paliwa, pracujący pod ciśnieniem do 350 barów. Ten silnik benzynowy generuje moc 130 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm. W silniku benzynowym zamontowany jest również elektryczny system BSG („belt starter generator”), który gwarantuje szybkie i ciche ponowne uruchamianie silnika.

Układ hamulcowy nowego Renegade i Compassa e-Hybrid obejmuje „Intelligent Brake System”, który oferuje funkcję „samoładowania" wykorzystującą mieszane hamowanie odzyskowe w celu maksymalizacji odzysku energii kinetycznej i poprawy wydajności.

Ewolucja wrażeń z jazdy

Dzięki nowemu układowi napędowemu, modele hybrydowe zapewniają wszechstronne i relaksujące wrażenia z jazdy, a poszczególne funkcje pozwalają na poruszanie się w trybie elektrycznym („funkcje EV"). Należą do nich:

  • Cichy rozruch: uruchamianie samochodu bez konieczności włączania silnika benzynowego, dzięki zastosowaniu trybu cichej jazdy „EV" z napędem czysto elektrycznym
  • Odzyskiwanie energii: odzyskiwanie energii, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana, podczas gdy samochód zwalnia („e-Coasting”) i hamuje („Regenerative Braking”)
  • „Boost & Load Point Shift”: „e-Boosting" pozwala na zwiększenie momentu obrotowego na kołach dzięki silnikowi elektrycznemu wspomagającemu silnik benzynowy; ponadto, wykorzystując moment obrotowy (napędowy lub hamujący) generowany przez silnik elektryczny, można zoptymalizować punkt pracy silnika benzynowego
  • „Electric Drive”: samochód może poruszać się cicho i przy zerowej emisji spalin, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego, przy wyłączonym silniku benzynowym.

Nowe Jeep Renegade i Compass e-Hybrid mogą pracować w różnych wariantach jazdy, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego (i przy wyłączonym silniku benzynowym). Jest to możliwe dzięki szerokiej gamie elektrycznych trybów pracy, znanych jako „EV capabilities", które obejmują:

  • „e-Launch”: uruchamianie samochodu wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, podczas startu lub ponownego ruszania np. na światłach
  • „e-Creeping”: silnik elektryczny zapewnia możliwość ruszania zwykle spotykaną w pojazdach ze skrzynią automatyczną, dla prędkości, która może wahać się
    od 0 km/h do prędkości uzyskiwanej przy wolnych obrotach silnika benzynowego na pierwszym biegu lub na biegu wstecznym (na przykład podczas manewrowania)
  • „e-Queueing”: samochód może poruszać się w korku ulicznym, stając i ruszając w trybie całkowicie elektrycznym
  • „e-Parking”: ułatwienie manewrów parkowania, które mogą być wykonywane wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego, aby zapewnić praktyczną i cichą jazdę.

„EV capabilities" są dostępne w zależności od stanu naładowania akumulatora i wymaganej mocy wyjściowej.

„Upland” ekskluzywna edycja premierowa: konkretne zobowiązanie na rzecz zrównoważonego rozwoju

Edycja specjalna „Upland" została stworzona, aby podkreślić troskę marki Jeep o środowisko naturalne i jej zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Wyróżniający się wyjątkowymi detalami estetycznymi i zastosowaniem ekologicznych materiałów oraz przyjaznych dla środowiska lakierów i elementów wykończenia. Nowy edycja specjalna będzie również dostępna w modelach Renegade i Compass 4xe Plug-in-Hybrid.

Nowa edycja specjalna „Upland" jest natychmiast rozpoznawalna dzięki nowemu i ekskluzywnemu kolorowi nadwozia „Matter Azur" i jest wyposażona w dwukolorowy czarny dach (również z nowym, bardziej widocznym wzorem charakterystycznym dla modelu Renegade), w błyszczące 17” (w modelu Renegade) i 18” (w modelu Compass) aluminiowe obręcze kół, które nadają mu jeszcze bardziej zdecydowany wygląd. Wyjątkowy styl nadwozia uzupełniają nowe wykończenia MetaKrome w kolorze brązowym na obramowaniach grilla i na tylnym zderzaku oraz specjalna naklejka na masce silnika.

Wnętrze wersji „Upland" wyróżnia się szerokim zastosowaniem materiałów pochodzących z recyklingu, które odnajdujemy na podsufitce, matach podłogowych zdobionych nowym wzorem oraz ekskluzywnych fotelach wykonanych z przędzy Seaqual®, włókien pochodzących z przetworzonego plastiku zebranego w oceanach, z charakterystycznymi kontrastowymi przeszyciami, z logo Jeepa na oparciach przednich siedzeń i elementem dekoracyjnym z organicznego winylu umieszonym w części górnej.

Całość tworzy elegancki i nowoczesny efekt, dzięki splotowi przeplatanemu z klasycznym wzorem w jodełkę na czarnym tle. Tworzywa sztuczne zebrane w Morzu Śródziemnym są przetwarzane przez SEAQUAL® we włókno poliestrowe, które można stosować jak prawdziwą tkaninę. Podczas tkania, przędza SEAQUAL® jest mieszana z innymi przyjaznymi dla środowiska włóknami, z których wszystkie są naturalne i pochodzą z recyklingu lub odzysku.

Także w Jeepie Renegade niektóre z czarnych plastikowych paneli i elementów zastosowanych we wnętrzu są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, a konkretnie z tworzyw sztucznych używanych wcześniej w reflektorach samochodowych. W kabinie, brązowe wykończenia MetaKrome odnajdujemy także na niektórych ramkach. Natomiast w Compassie zarówno panele drzwi, jak i deska rozdzielcza, pokryte są tym samym materiałem pochodzącym z recyklingu mechanicznego tworzyw sztucznych, a brązowe wykończenie MetaKrome, wykonane przy użyciu ekologicznych lakierów, podkreśla smukły i elegancki profil deski rozdzielczej.

inf JEEP


Reklama