Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Hyundai IONIQ - zespoły napędowe: wydajne i czyste

dokument
pobierz +

Zaprojektowany, aby walczyć o tytuł najbardziej oszczędnego pojazdu hybrydowego, w którym nie zrezygnowano z satysfakcji z jazdy, IONIQ Hybrid jest wyposażony w nowy, czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa. Silnik 1.6 GDI dysponuje mocą maksymalną 77 kW (105 KM) przy 5700 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 15,0 kGm (147 Nm) przy 4000 obr./min. Współpracuje on z nową, dwusprzęgłową skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (6DCT) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW (43,5 KM), dzięki czemu cały układ napędowy osiąga moc maksymalną 103,6 kW (141 KM) przy 5700 obr./min oraz moment obrotowy 27,0 kGm (265 Nm) na pierwszym biegu oraz 24,0 kGm (235 Nm) na wyższych przełożeniach.

 

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów o sześciu przełożeniach

Modele IONIQ Hybrid i Plug-in Hybrid są wyposażone w automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów o sześciu przełożeniach (6DCT), która charakteryzuje się najlepszą w klasie efektywnością dzięki zastosowaniu łożysk o niskim tarciu i oleju przekładniowego o niskiej lepkości.

Wykorzystując najnowszej generacji technologie przeniesienia napędu, IONIQ wyróżnia się połączeniem dobrych osiągów z niskim zużyciem paliwa, co zawdzięcza optymalnie dobranym zakresom przełożeń oraz płynnej i szybkiej zmianie biegów.

W odróżnieniu od innych samochodów hybrydowych, w których kierowcom często przeszkadza ”gumowaty” układ przeniesienia napędu, IONIQ daje możliwość uwolnienia pełnego potencjału połączonego napędu spalinowo-elektrycznego dzięki skrzyni 6DCT .

Aby jeszcze bardziej zwiększyć oszczędność paliwa i zmienić charakterystykę jazdy na bardziej dynamiczną, kierowca może wybrać tryb SPORT lub ECO. W trybie SPORT biegi są zmieniane później, przez co można skuteczniej wykorzystywać łączną moc silnika spalinowego i elektrycznego. W trybie ECO skrzynia 6DCT dąży do obniżenia zużycia paliwa, zmieniając biegi przy niższych obrotach.

 

Nieduży, ale mocny silnik elektryczny

Silnikowi spalinowemu 1.6 GDI towarzyszy silnik elektryczny o mocy 32 kW (43,5 KM), który przekazuje też dodatkowy moment obrotowy o maksymalnej wartości 17,3 kGm (170 Nm). IONIQ Hybrid może być napędzany samym silnikiem elektrycznym do prędkości 120 km/h, co obniża zużycie paliwa i emisję CO2.

Silnik jest synchroniczny, z magnesem stałym, specjalnie zaprojektowany pod kątem najwyższej wydajności. Aby to osiągnąć, został on zoptymalizowany przez zmniejszenie grubości kluczowych komponentów (blacha stalowa) o prawie 10% i zastosowanie drutu miedzianego o przekroju prostokątnym, co pozwala zmniejszyć straty na rdzeniu i zwojach miedzianych.

 

Polimerowe akumulatory litowo-jonowe

Inżynierowie Hyundaia zdecydowali, że IONIQ Hybrid otrzyma zestaw polimerowych akumulatorów litowo-jonowych, zamiast konwencjonalnych akumulatorów niklowo-wodorowych. Charakteryzują się one znacznie mniejszym efektem pamięci, doskonałą skutecznością ładowania/rozładowywania i wysoką mocą maksymalną. Wzięto również pod uwagę niewielkie rozmiary zestawu akumulatorów, które bez trudu mieszczą się pod tylnymi siedzeniami, nie zmniejszając funkcjonalności kabiny i przestrzeni bagażowej.

Wszystkie elementy składowe hybrydowego układu napędowego mają niewielkie rozmiary i są bardzo wydajne. Wzrost masy całego pojazdu w wyniku zastosowania technologii hybrydowej jest więc bardzo mały, w przeciwieństwie do znaczącego wzrostu efektywności napędu.

inf/zdjęcia HYUNDAI

Zasoby powiązane


Reklama