Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Tajemnice dynamiki jazdy Alfy Romeo cz 2

dokument
pobierz +

Po raz pierwszy Alfa Romeo ujawnia sekrety w modelach Giulia i Stelvio dotyczące prowadzenia i dynamicznej jazdy w ramach czterech kompleksowych warsztatów technicznych i specjalnie opracowanych sesji na torze, by przetestować rozwiązania technologiczne dostępne w marce Alfa Romeo.

 

Chassis Domain Control, Torque Vectoring i aktywne zawieszenie.

Wszystkie samochody Alfa Romeo zostały zaprojektowane, aby zapewnić najlepsze osiągi dynamiczne i zaoferować wyjątkowe doznania z jazdy. Aby zapewnić ten wynik, podczas rozwoju platformy kierowano się czynnikami takimi, jak: równowaga pomiędzy rozkładem mas na osie 50/50, napęd tylny, jako konstrukcja bazowa i maksymalna lekkość. Punktem wyjścia jest poszukiwanie doskonałości pojazdu biernego: zawieszenie, układ kierowniczy, mechanizm różnicowy, hamulce. Jednakże to nie wystarczy, aby zagwarantować wyjątkowe osiągi w swojej kategorii: potrzebny jest „mózg” sterujący i koordynujący wszystkimi systemami, od aktywnego zawieszenia po technologię Torque Vectoring pozwalającą na zachowanie najwyższego poziomu kontroli stabilności. Wszystko to jest koordynowane przez system Chassis Domain Control, opracowany przez Alfę Romeo i stosujący odpowiednie algorytmy.
Stanowi on „drugi mózg” samochodu (oprócz mózgu kierowcy): centralną inteligencję, która steruje w czasie rzeczywistym wszystkimi systemami elektronicznymi mającymi wpływ na zachowanie na drodze, sprawiając, że jazda staje się niezwykle naturalna, instynktowna i bezpieczna.
Zgodnie z filozofią Alfy Romeo aktywne systemy nie mogą zakłócać reakcji zaawansowanych systemów mechanicznych, ale zapewniają niezbędne wsparcie dla uzyskania najlepszych osiągów w zakresie maksymalnego bezpieczeństwa we wszystkich warunkach jazdy.

Alfa CDC.

System AlfaTM Chassis Domain Control (CDC), opracowany we współpracy z Magneti Marelli, stanowi „mózg” samochodu, kontrolujący całą jego elektronikę pokładową.
System ten zarządza działaniem różnych elementów – takich jak zaawansowany selektor Alfa DNA Pro, system Torque Vectoring, napęd integralny (Q4), Active Aero Splitter, aktywne zawieszenie – i przydziela każdemu z nich precyzyjne zadania, aby zoptymalizować osiągi i zwiększyć przyjemność czerpaną z jazdy.


W szczególności, CDC dopasowuje jazdę w czasie rzeczywistym, powodując dynamiczne mapowanie aktywnych systemów pojazdu, w oparciu o dane dotyczące przyspieszenia i obrotów wykrywane przez czujniki. Zapobiega, a także zarządza krytycznymi sytuacjami, informując o nich z wyprzedzeniem konkretne jednostki systemu elektronicznego pojazdu: podwozie, układ napędowy, zawieszenie, hamulce, hydrauliczne wspomaganie kierownicy i mechanizm różnicowy podczas pokonywania zakrętów.

W kulturze technicznej Alfy Romeo systemy sterowania muszą „grać drugie skrzypce”, a nie „zasiadać za kierownicą” zamiast kierowcy. Ich zadaniem jest poprawa mechanicznej doskonałość samochodu a nie korygowanie błędów.

Wszystkie te systemy i powiązane strategie kontroli zostały zaprojektowane i wdrożone tak, aby nie być inwazyjnymi i osiągnąć wyjątkowy poziom wydajności i kontroli. W modelu Alfa Romeo ostateczny głos ma zawsze kierowca, ponieważ Alfa Romeo nadal wierzy w samochody i w przyjemność czerpaną z jazdy przez osoby, które je prowadzą.

Chassis Domain Control, opracowany przez Alfę Romeo i wyposażony w opatentowane algorytmy, wraz z mechaniką o sportowym charakterze, umożliwiły wprowadzenie tej filozofii na najwyższym poziomie w modelach Giulia i Stelvio.

Torque Vectoring.

Jednym z najbardziej zaawansowanych systemów technologicznych opracowanych przez zespół inżynierów Alfy Romeo jest system Torque Vectorig.

Chodzi o system umożliwiający tylnemu mechanizmowi różnicowemu odrębne sterowanie momentem dla każdego z kół, poprawiając napęd i osiągi. W ten sposób napęd sprawdza się również w warunkach niskiej przyczepności. Pozwala to prowadzić samochód bezpiecznie nawet przy dużych prędkościach i w każdych warunkach atmosferycznych.
System składa się z dwóch sprzęgieł sterowanych elektromechanicznie zintegrowanych z tylnym dyferencjałem; umożliwia to systemowi rozdzielanie momentu obrotowego niezależnie na każdy z dwóch tylnych wałów, ułatwiając jazdę nawet w trudnych warunkach pogodowych. Dzięki interakcji z centralką CDC (Chassis Domain Control), system ten poprawia sterowność, bezpieczeństwo i kontrolę trakcji.

Torque Vectoring pozwala zwiększyć sterowność pojazdu dzięki:

  • zwiększeniu maksymalnego przyspieszenia poprzecznego i ograniczenia prędkości;
  • skompensowaniu tendencji do podsterowności;
  • poprawie reakcji pojazdu na komendy kierowcy;

Gwarantując zawsze maksymalne bezpieczeństwo oraz:

  • poprawę stabilności;
  • ułatwienie kierowcy kontroli w sytuacjach krytycznych;
  • stabilizację zachowania samochodu;
  • wsparcie dla kierowcy, aby umożliwić pełną kontrolę nad samochodem.

Zespół Alfy Romeo opracował strategie sterowania Torque Vectoring oparte na szerokim wykorzystaniu najdokładniejszych i najbardziej zaawansowanych narzędzi do symulacji wirtualnej, sesji jazdy na symulatorze, a następnie przeprowadził liczne testy i próby w najróżniejszych warunkach użytkowania i przyczepności. Wszystko to umożliwiło zwiększenie przyspieszenia poprzecznego o 4%, zmniejszenie podsterowności o 17%, zwiększając jednocześnie sterowność pojazdu o 20%.


Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem mającym wpływ na osiągi pojazdu jest maksymalizacja osiągów opon pod względem przyczepności. Siły wytworzone przez interakcję między oponami a nawierzchnią można zmaksymalizować dzięki funkcji Torque Vectoring.

Elipsa przyczepności opon.


Aktywne zawieszenie.
Aktywne zawieszenie, dzięki zaawansowanej strategii kontroli zintegrowanej z systemem CDC, zapewnia siłę tłumienia nie tylko proporcjonalną do prędkości (tak jak w amortyzatorze pasywnym), ale również zależną od warunków na drodze oraz od wybranego trybu przełącznika DNA.

DNA w trybie N : tryb „Natural” umożliwia lepsze zachowanie na drodze w porównaniu z amortyzatorami pasywnymi. Samochód wydaje się bardziej miękki i wygodniejszy podczas jazdy po nierównych drogach.

DNA w trybie D : tryb „Dynamic” umożliwia poprawę zachowania na drodze, nie powodując pogorszenia komfortu w porównaniu do normalnych warunków.

Kontrolowane amortyzatory, dostępne w wersji Quadrifoglio oraz jako opcja we wszystkich pozostałych wersjach, dodatkowo zmniejszają dynamiczny skok podczas hamowania, a kalibracja sterowania Skyhook minimalizuje dynamiczny gradient kołysania i drgania nadwozia.

Intelligent Braking System
Od początku swojej historii, Alfa Romeo charakteryzuje się sportowym DNA, który jest dedykowany torom wyścigowym i wyścigom. Klient, który zasiada za kierownicą Alfy, musi zawsze mieć wrażenie i świadomość, że prowadzi samochód o wysokich osiągach, który wyróżnia się na tle jego bezpośrednich konkurentów ze względu na bardziej sportowy charakter.


W jaki sposób można osiągnąć ten wynik? Osiągamy go poprzez rozwój systemu typu „TOP-DOWN”, w którym samochód o najlepszych osiągach z gamy, Quadrifoglio, jest punktem odniesienia nawet dla wersji z mniej dynamicznym silnikiem.
Aby osiągnąć najwyższe osiągi podczas hamowania, pracowaliśmy nad dwoma głównymi komponentami układu hamulcowego: układem podstawowym i układem Brake by Wire. W trakcie całego projektu, inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad zintegrowaniem obu układów i zmaksymalizowaniem ich wydajności. Jeśli chodzi o dwa główne elementy układu hamulcowego:

Układ podstawowy Brembo.

Aby zmaksymalizować redukcję mas niezawieszonych, cała gama modeli Alfa Romeo posiada na osi przedniej układ hamulcowy z aluminiowymi zaciskami. W porównaniu z tradycyjnym żeliwnym zaciskiem pływającym, zacisk aluminiowy jest o połowę lżejszy, zmniejszając w konsekwencji masę całkowitą samochodu oraz masy niezawieszone, poprawiając kontakt opony z nawierzchnią. Aluminiowa konstrukcja zacisku jest wynikiem pracy w zakresie optymalizacji, w której dążono do uzyskania następujących celów:

  • minimum materiału, aby zapewnić maksymalną sztywność obudowy zacisku hamulcowego,
  • optymalizacja designu, aby zagwarantować wyjątkowy komfort,
  • design: aluminiowe zaciski podkreślają sportowy charakter samochodu.

W szczególności, dla tej gamy, aby sprostać wymaganiom w zakresie kompaktowości i sztywności, opracowano całkowicie nowe zaciski, zaczynając od pustej kartki, i wykonując na nowo całość prac rozwojowo – optymalizacyjnych.


Reklama