Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Napędzany ambicją

Napędzany ambicją

Napędzany ambicją – żaden inny wariant w gamie nowego Vito nie przystaje do tego hasła bardziej niż Vito 4x4.

Trzy układy napędowe do wyboru

Nabywcy nowego Vito mają szeroki wybór układów napędowych, pozwalający dopasować vana do specyficznych wymagań. To jedyny model w segmencie oferowany z napędem na przednie, tylne, a teraz także na cztery koła.

Dysponujące wysokimi zapasami trakcji Vito 4x4 może mieć wiele zastosowań: od firm budowlanych przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, aż po hotele zlokalizowane z dala od utwardzonych dróg lub w miejscach o niesprzyjającym klimacie. W autach użytkowych wykorzystywanych w zróżnicowanych warunkach napęd na obie osie często okazuje się po prostu niezbędny. Równocześnie jego zastosowanie sprzyja stabilności i komfortowi prowadzenia – nowe Vito 4x4 nie jest może samochodem terenowym, ale jako pojazd drogowy odznacza się wyśmienitą przyczepnością oraz dynamiką jazdy.

To cechy, które docenią użytkownicy – bez względu na to, czy przemierzają zaśnieżone drogi Skandynawii, górzyste serpentyny w Alpach, nisko położone obszary rolnicze czy błotniste, nieutwardzone nawierzchnie na budowach.

Zastosowany w Vito 4x4 stały napęd na obie osie łączy innowacyjne systemy sterowania z jednym z najbardziej wydajnych układów napędowych na cztery koła, jakie stosuje się w motoryzacji. Jego konstrukcja stanowi element koncepcji modułowej i jest blisko spokrewniona z napędami spotykanymi w SUV-ach oraz osobowych modelach spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Nowa konstrukcja zespołu napędowego – precyzyjnie dopasowana do wymagań Vito 4x4

Napęd na cztery koła (prawie) dla każdego: w Mercedes-Benz oznacza to rozwiązania dopasowane do wymagań pojazdów należących do niemal wszystkich klas. Architektura układu napędowego w Vito 4x4 pochodzi z tylnonapędowego Vito i wyróżnia się szeregiem zalet: napęd na obie osie działa bez opóźnienia, zapewnia przewidywalne prowadzenie, jest zintegrowany ze wszystkimi systemami wspomagającymi, błyskawicznie odpowiada na zmieniające się warunki drogowe, nie powoduje obciążenia silnika, a dzięki kompaktowej zabudowie, niewielkiej masie własnej i elementom ograniczającym zużycie paliwa odznacza się znakomitą wydajnością.

Połączenie mocnego silnika, przekładni automatycznej z konwerterem momentu obrotowego i elektronicznie sterowanego rozdziału siły napędowej w znaczącym stopniu pomaga podczas jazdy w trudnych warunkach – wystarczy tylko prowadzić samochód. Za całą resztę odpowiada technologia zastosowana w Vito 4x4. A jeśli przez pomyłkę kierowca zbyt mocno wciśnie pedał gazu na nieutwardzonej nawierzchni, elektronika znów zareaguje i automatycznie ograniczy moment obrotowy silnika.

Także gabaryty nowego Vito 4x4 nie dają powodów do obaw. W przeciwieństwie do poprzedników, wysokość czteronapędowego wariantu mieści się w kluczowej granicy 2 metrów. W rezultacie model może z łatwością wjeżdżać na większość parkingów wielopoziomowych oraz podziemnych.

Kompaktowy, lekki, wydajny: układ przeniesienia napędu Vito 4x4

Moment obrotowy jest rozdzielany za pośrednictwem centralnego dyferencjału w skrzyni rozdzielczej i kierowany do kół obu osi w stałym stosunku 45:55. Skrzynka rozdzielcza składa się z centralnego dyferencjału planetarnego oraz przekładni kątowej, przekazujących siłę napędową do przedniej osi.

Kompaktowa, lekka i wydajna architektura z zamontowanym wzdłużnie silnikiem oraz przekładnią i skrzynią rozdzielczą we wspólnej obudowie pozwala znacząco zwiększyć ładowność i ograniczyć zużycie paliwa. Jednym z przykładów zwartej konstrukcji układu przeniesienia napędu jest tylny przegub krzyżakowy wału przekazującego moment do przedniej osi. Zintegrowano go w skrzyni rozdzielczej, dzięki czemu skrzynia biegów zajmuje mniej miejsca na szerokość. Obie przekładnie korzystają z jednego, wspólnego obiegu oleju.

Stały rozdział siły napędowej między przednią i tylną osią ma istotne znaczenie z punktu widzenia wydajności – niższy moment obrotowy powoduje mniejsze obciążenie podzespołów. W rezultacie gabaryty poszczególnych elementów można było zoptymalizować pod kątem zmniejszenia ich masy oraz ograniczenia zużycia paliwa. Efektem tych działań jest lekka konstrukcja całego napędu – Vito 4x4 waży jedynie o około 50 kg więcej od odmiany tylnonapędowej.

Kompaktowa, zintegrowana konstrukcja jednostopniowej przekładni i jej spiralne uzębienie przyczyniają się do zapewnienia niskiego poziomu hałasu oraz wibracji. W obu względach nowe Vito 4x4 zdecydowanie góruje nad poprzednikiem – pod względem hałasu w kabinie może się równać ze swoim tylnonapędowym odpowiednikiem. Dodatkowe korzyści uzyskano w zakresie efektywności, prowadzącej do niższego zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla.

Także przedni dyferencjał Vito 4x4 jest wart uwagi: jednostopniowy mechanizm różnicowy z niskooporowymi łożyskami i olejem o niskiej lepkości zaprojektowano pod kątem optymalnej wydajności.

4ETS symuluje działanie napędu z trzema blokadami dyferencjałów

Za dystrybucję siły napędowej odpowiada sprawdzony, elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS, połączony z układami ESP i ASR. W warunkach dobrej przyczepności rozdziela on moment obrotowy między przednią a tylną oś w stosunku 45:55.

Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno przyhamuje każde z nich i w ciągu milisekund skieruje dodatkowy moment obrotowy do kół dysponujących dobrą trakcją. Koła nie są jednak hamowane do zera – przy jeździe w terenie albo na śniegu pewien poślizg zawsze jest niezbędny. 4ETS może rozpoznać charakter nawierzchni, bazując na pomiarach poślizgu kół, i automatycznie dobiera optymalną charakterystykę działania bez potrzeby uruchamiania specjalnych trybów.

Przeprowadzane korekty są praktycznie niezauważalne dla kierowcy. Jeśli pojazd zbliży się do granicy stabilności, na tablicy przyrządów zacznie migać żółta lampka ostrzegawcza – kierowca wówczas otrzyma sygnał, aby dostosować styl jazdy do warunków panujących na drodze.

Charakterystyka działania 4ETS

Jeśli jedno z tylnych kół zaczyna się obracać, zostaje przyhamowane, a siła napędowa trafia do drugiego koła w stopniu uzależnionym od przyłożonego momentu hamowania. Odpowiada to funkcji blokady tylnego dyferencjału. Ta sama zasada odnosi się do kół przedniej osi - 4ETS działa jak blokada przedniego dyferencjału, spotykana jedynie w wyspecjalizowanych pojazdach terenowych. Jeśli przyczepność stracą oba koła danej osi, oba zostają przyhamowane, a skrzynia rozdzielcza pełni wówczas rolę blokady centralnego dyferencjału, kompensując różnicę w prędkości kół przednich i tylnych.

4ETS zapewnia odpowiednią równowagę w każdych warunkach – z myślą o zapewnieniu wzorowej trakcji i bezpieczeństwa jazdy. Dla przykładu, przy niewielkich prędkościach hamowane mogą być wszystkie cztery koła. 4ETS symuluje wówczas efekt działania napędu z trzema blokadami dyferencjałów. Przy prędkościach poniżej 60 km/h priorytetem układu sterowania jest najlepsza możliwa przyczepność, a powyżej – interwencje 4ETS ukierunkowane są na stabilność prowadzenia.

inf/zdjęcia/film - MERCEDES


Reklama