Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

PRIUS IV – skomasowanie nowych technologii TOYOTY

PRIUS IV – skomasowanie nowych technologii TOYOTY

 

Prius zawsze stanowił punkt odniesienia w dziedzinie zaawansowanych rozwiązań tworzonych przez Toyotę. Jest nim również czwarta generacja modelu, wykorzystująca szereg innowacji poprawiających bezpieczeństwo, wygodę i współdziałanie człowieka z maszyną.

Toyota Safety Sense

Dzięki wprowadzeniu systemu Toyota Safety Sense, nowy Prius przynosi istotny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Wspomniany pakiet funkcji zwiększających bezpieczeństwo został w Priusie rozszerzony o korzystający z radaru aktywny tempomat i system antykolizyjny wzbogacony o funkcję wykrywania pieszych oraz funkcję powrotu na zadany tor jazdy w systemie LDA. Nowa technologia oparta na współpracy kamery i precyzyjnego radaru pomaga zmniejszyć ryzyko wypadku, a ponadto ułatwia prowadzenie i zmniejsza obciążenie kierowcy podczas jazdy.

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System) pełni trzy funkcje – ostrzega o niebezpieczeństwie, wzmacnia siłę hamowania lub hamuje automatycznie.

W przypadku wykrycia przed pojazdem innego samochodu lub pieszego, system ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym na tablicy rozdzielczej i sygnałem dźwiękowym. Kierowca może ustawić stopień czułości systemu, a tym samym szybkość, z jaką włączy się ostrzeżenie. Funkcja ta działa w zakresie prędkości od 10 km/h do 180 km/h lub przy względnej prędkości wobec poprzedzającego samochodu od 10 km/h.

Kiedy w sytuacji awaryjnej kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, system automatycznie wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. Funkcja ta uruchamia się przy prędkościach od 30 do 180 km/h lub przy względnej prędkości wobec przeszkody od 30 km/h.

Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie i nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Funkcja wyłączy się, jeśli kierujący podejmie czynności wychodzenia z niebezpiecznej sytuacji, czyli naciśnie pedał hamulca lub mocno skręci kierownicę. Układ działa przy prędkości od 10 do 180 km/h oraz przy względnej prędkości wobec przeszkody od 10 km/h. Automatyczne hamowanie obniża prędkość o 40 km/h, dlatego przy powolnej jeździe z taką prędkością po suchej nawierzchni samochód całkowicie zatrzyma się przed przeszkodą.

Aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control) pomaga utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów we wszystkich zakresach prędkości. ACC wykrywa pojazdy jadące z przodu i określa ich prędkość, po czym dostosowuje do niej prędkość jazdy (w ustawionym zakresie) tak, by zachować bezpieczny dystans. Monitorując pojazdy zajmujące i opuszczające pas przed samochodem za pomocą przedniej kamery i radaru, ACC odpowiednio zmniejsza i zwiększa prędkość samochodu, zapewniając płynność jazdy.

Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert) wykrywa oznakowania poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Ostrzeżenie kierowcy zapobiega zderzeniom czołowym lub zajechaniu drogi pojazdowi na sąsiednim pasie. Jeżeli kierowca nie zareaguje, system korzystając z układu kierowniczego automatycznie sprowadzi samochód na właściwy tor jazdy.

Układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) wspiera kierowcę w obserwowaniu otoczenia, aby dysponował zawsze aktualnymi informacjami na temat najważniejszych dla bezpieczeństwa znaków drogowych. Kamera rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości, końca ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, i wyświetla je na ekranie na desce rozdzielczej. Jeśli samochód przekroczy dopuszczalny limit tempa jazdy, system ostrzeże kierowcę przy pomocy sygnału na wyświetlaczu.

Automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam) zastępują kierowców w obowiązku zmieniania w czasie jazdy nocą świateł drogowych na światła mijania, gdy na drodze pojawi się inny samochód. Szybkie przełączanie świateł drogowych i mijania ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa kierującego autem i jego pasażerów, dla otaczających samochodów oraz dla pieszych idących poboczem drogi. System wykrywa światła pojazdów przed samochodem, zarówno nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i jadących w tym samym kierunku. Włącza światła mijania, aby nie oślepiać pozostałych kierowców i wraca do świateł drogowych, kiedy inne samochody znikną z pola widzenia.

Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa czynnego

Nowy Prius oferuje również funkcje Blind Spot Monitor i Rear Cross Traffic Alert.

Blind Spot Monitor wykorzystuje czujniki radarowe zamontowane w bocznych krawędziach z tyłu auta do wykrywania pojazdów na równoległych pasach, znajdujących się w tzw. martwym polu. System ostrzega kierowcę o niewidocznym samochodzie w pobliżu miganiem diody LED w rogu lusterka bocznego po odpowiedniej stronie samochodu. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, sygnalizując zamiar zmiany pasa na pas zajęty przez inne auto, sygnalizator LED intensywnie się rozświetli, aby zwrócić uwagę kierowcy na niebezpieczeństwo.

Te same czujniki radarowe wykorzystuje Rear Cross Traffic Alert. System monitoruje ruch na jezdni podczas wyjazdu tyłem z prostopadłego miejsca parkingowego i ostrzega kierowcę, jeśli wykryje zbliżający się pojazd. Nowy inteligentny system wspierania kierowcy podczas manewrów pomaga uniknąć stłuczek, w razie niebezpieczeństwa zatrzymując samochód, bez względu na położenie pedałów gazu i hamulca. Jeśli mimo wszystko dojdzie do zderzenia, system zmniejszy jego skutki.

Simple Intelligent Parking Assist

Nowy Prius wyposażony jest w system automatycznego parkowania (SIPA), wykorzystujący zestaw czujników, które identyfikują odpowiednie pod względem wymiarów miejsca do parkowania wraz z otaczającymi je przeszkodami. Wystarczy, by kierowca zatrzymał się obok wolnego miejsca i wcisnął przycisk, aby automat sam wykonał manewr parkowania równoległego. Jest to nowa udoskonalona wersja tego systemu, która lepiej rozpoznaje przeszkody i parkuje samochód jeszcze bardziej precyzyjnie, na miejscach krótszych nawet od 22% niż do tej pory.

Podczas parkowania bez wspomagania systemem automatycznego parkowania, odnotowane przez system przeszkody także będą wzięte pod uwagę i samochód zostanie zatrzymany, aby uniknąć kolizji (przy prędkości do 10 km/h).

Kolorowy wyświetlacz HUD (Head-up Display)

Nowy Prius otrzymał także nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Projektor pokazuje na dole przedniej szyby najważniejsze informacje dotyczące prędkości, stanu baterii, działania napędu hybrydowego, ustawień aktywnego tempomatu, a także sygnały ostrzegające o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jest to pierwsze takie urządzenie Toyoty, które wyświetla dane w kolorze.

Inteligentna klimatyzacja z funkcją S-FLOW

Automatyczna klimatyzacja jest teraz mniejsza, lżejsza i zużywa mniej energii. Została wzbogacona o poprawiającą wydajność funkcję S-Flow, która wykrywa, czy siedzenia pasażerów z przodu i z tyłu są zajęte, i dostosowuje kierunek nawiewu do potrzeb osób znajdujących się we wnętrzu, pomijając puste siedzenia. Urządzenie monitoruje temperaturę na zewnątrz oraz intensywność światła słonecznego, aby dobrać najbardziej wydajny sposób działania.

Funkcja Eco-judge umożliwia monitorowanie wydajności klimatyzacji. Po wyłączeniu silnika kierowca otrzymuje ocenę wydajności pracy urządzenia oraz wskazówki, w jaki sposób klimatyzacja może być lepiej wykorzystywana. To rozwiązanie także wpływa na obniżenie zużycia paliwa.

Bezprzewodowa ładowarka telefonu

Nowy Prius jest dostępny z bezprzewodową ładowarką telefonu, zainstalowaną pod konsolą centralną. Umożliwia ona ładowanie kompatybilnych smartfonów bez podłączania kabla.

Zasoby powiązane


Reklama