Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Nissan Juke Hybrid Tribute – hybryda z nutą Wassabi

dokument
pobierz +

Nissan Juke Hybrid będzie miał premierę na początku czerwca. Wtedy też dokładnie opiszemy ten model. Obecnie jednak przedstawiamy wersję Tribute, która jest czymś więcej niż hybrydą. Koncepcja tego modelu powstała rok temu, z okazji 50-tej rocznicy udziału Nissana w Rajdzie Safari. Dziś model ten nabrał realnych kształtów.

JUKE Hybrid Rally Tribute przeszedł od etapu deski kreślarskiej do gotowego do jazdy pojazdu. Unikatowy egzemplarz powstał w odpowiedzi na niezwykle pozytywne reakcje, z jakimi spotkały się oryginalne szkice koncepcyjne.

Nissan Juke Hybrid Tribute - zaawansowany hybrydowy zespół napędowy

W skład zespołu napędowego wchodzi stworzony przez Nissana zaawansowany silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija on moc 94 KM i zapewnia moment obrotowy na poziomie 148 Nm.

Za napęd elektryczny odpowiada główny silnik elektryczny o mocy 49 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Zastosowano także 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, a źródłem energii jest chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh. Zespół rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w tym modelu silnik benzynowy. Cechuje się przy tym mniejszym zużyciem paliwa – nawet o około 40% w cyklu miejskim oraz 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).

Nissan Juke Hybrid Tribute

Nissan Juke Hybrid - Inteligentna, automatyczna skrzynia biegów

Ważnym elementem zapewniającym przyjemność z jazdy jest zaawansowana przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym. Umożliwia optymalne wykorzystanie osiągów silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.

W celu zmniejszenia tarcia w skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe. Służą one do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód rusza z miejsca zawsze w trybie elektrycznym. Dwa silniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń i zapewniają płynne, jednostajne i szybkie przyspieszenie.

Pracą skrzyni biegów steruje rozbudowany algorytm, który zarządza zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz działaniem zaawansowanej szeregowo-równoległej konstrukcji układu. Zespół napędowy może płynnie przełączać się pomiędzy różnymi trybami działania układu hybrydowego (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym). Wszystko odbywa się bez udziału kierowcy, w zależności od zapotrzebowania na przyspieszenie i moc.

Nissan Juke Hybrid Tribute

Nissan Juke Hybrid Tribute - Modyfikacje inspirowane rozwiązaniami z samochodów rajdowych

W modelu nie zabrakło stylistycznych motywów inspirowanych kultowym Datsunem 240Z, który pół wieku temu rywalizował w pustynnym rajdzie.

Najbardziej widoczną modyfikacją są powiększone nadkola, pod którymi musiały zmieścić się specjalne opony terenowe. Dodatkowe światła na masce silnika i dachu przypominają natomiast analogiczne elementy sprzed 50 lat.

Czarna pokrywa silnika i obręcze kół w tym samym kolorze wizualnie nawiązują do modelu , który brał udział w Rajdzie Safari. Loga sponsorów z epoki oraz numer 11 również nawiązują do rajdowego 240Z. Podobnie jak dodatkowe osłony pod przednim i tylnym zderzakiem chroniące podwozie samochodu.

Wzmocnione zawieszenie o wydłużonym skoku nie tylko nadaje modelowi Juke Hybrid Rally Tribute wyjątkową sylwetkę, lecz także ułatwia poruszanie się w trudnym terenie, do czego został zaprojektowany. Opony o wymiarach 265/70 R16 zapewniają fenomenalną przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach.

We wnętrzu zamontowano klatkę bezpieczeństwa z profili rurowych, która wzmacnia konstrukcję i zapewnia ochronę w razie wypadku podczas jazdy z dużą prędkością po pustynnych bezdrożach. W miejscu tylnych siedzeń znajdują się dodatkowe koła zapasowe, a czteropunktowe pasy bezpieczeństwa skutecznie utrzymują kierowcę i pilota w fotelach.

Nissan Juke Hybrid Tribute

Pozostałe modyfikacje wnętrza to niezbędna w samochodzie rajdowym gaśnica, interkom ze słuchawkami ułatwiający komunikację między kierowcą i pilotem, kierownica pokryta alcantarą oraz długa i poręczna dźwignia hydraulicznego hamulca ręcznego.

Nissan w Rajdzie Safari

W 1971 roku za kierownicą legendarnego Datsuna 240Z, który zwyciężył niezwykle wymagający Rajd Safari, zasiadł Edgar Herrmann pilotowany przez Hansa Schüllera. Rajd był bezapelacyjnym sukcesem Nissana: 240Z zajęły odpowiednio drugie i siódme miejsce. Ponadto, było to drugie z rzędu zwycięstwo marki w tym rajdzie.
Nisko zawieszony 240Z z napędem na tylne koła wyposażony był w rzędowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,4 l i mocy 210 KM. Zwycięski samochód został odrestaurowany w 2013 roku. Obecnie stanowi część kolekcji dziedzictwa motoryzacyjnego Nissana znajdującej się w Zamie, w japońskiej prefekturze Kanagawa, niedaleko centrali marki.

[caption id="attachment_140612" align="aligncenter" width="795"]

inf Nissan


Reklama