Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Gaz LPG czy warto?

dokument
pobierz +

Trzeba przyznać, że to medium łączy w sobie liczne, często nieznane zalety: jest ekologiczne, ekonomiczne i bezpieczne. W dobie stałego wzrostu cen paliw i zmniejszania emisji CO2 ma to sens.

Ale czy łatwo jest „jeździć na LPG”? Czy jest to praktyczne? Jak się tankuje?

Damien, szef ds. operacji międzydyscyplinarnych w marce Dacia opowiada w szczegółach o gazie LPG, czyli Liquefied Petroleum Gas, będącym elementem dwupaliwowej oferty TCe 100 LPG marki Dacia.

„Gaz z ropy naftowej… musi być niebezpieczny i zatruwa środowisko!” Nieprawda, LPG jest niedoceniany z powodu nieznajomości jego właściwości . Opinia o rzekomym niebezpieczeństwie jest już od dawna przestarzała i całkowicie nieuzasadniona. Opanowana od wielu dziesięcioleci technologia stosowania LPG w silnikach spalinowych jest rozwiązaniem bezpiecznym, niezawodnym i prostym. Daje ona zadowolenie użytkownikom, którzy zdecydowali się z niej korzystać, ponieważ pozwala na tańszą i dłuższą eksploatację samochodu. To trochę jak Diesel? Owszem, lecz przy niższej cenie paliwa, mniejszej emisji CO2 i cząstek stałych. LPG jako paliwo uznawane w wielu krajach za „czyste” zasługuje na lepsze poznanie. Klienci marki Dacia mogą z niego korzystać we wszystkich samochodach z gamy oferowanych pod znakiem TCe 100 LPG. To jedyna taka oferta na rynku dająca 100% korzyści klientom.

LPG – paliwo zgodne z duchem czasów

LPG nie jest niszą rynkową czy zjawiskiem związanym z modą. Wręcz przeciwnie! Technologia zasilania silników spalinowych tym gazem istnieje w branży motoryzacyjnej od 1979 roku i zawojowała cały świat. Największymi fanami tego paliwa są Korea, Rosja, Tajlandia, Meksyk i Turcja. W Europie są to kraje takie jak Polska, Ukraina czy Włochy. Na całym świecie jeździ dziś 28 milionów samochodów napędzanych LPG. W Polsce ponad połowa nabywców nowej Dacii Sandero oraz Dustera wybiera samochody z fabryczną instalacją LPG.

Wolniejsze przechodzenie na zasilanie LPG w innych krajach wynika głównie z nieznajomości zalet tego źródła energii oraz z mniejszej gęstości sieci stacji oferujących to paliwo.

Odważna postawa marki Dacia w kwestii LPG

Większość samochodów z instalacją zasilania dwoma rodzajami paliwa została w nią wyposażona w ramach montażu pozafabrycznego, w wyspecjalizowanych zakładach doposażających samochody poza siecią producenta. Jednakże od dwóch lat technologia LPG nabiera wiatru w żagle jak nigdy dotąd. Sprzedaż, napędzana podwyżkami cen benzyny i oleju napędowego na stacjach, gwałtownie rośnie.

W tej sytuacji mnożą się oferty instalacji zasilania dwupaliwowego benzyną i LPG montowanych fabrycznie przez producentów samochodów. Odważna marka Dacia, która zrewolucjonalizowała branżę, wprowadzając nowy model ekonomiczny i oferując nowoczesne i przystępne cenowo samochody o najistotniejszych funkcjach, od 2010 roku stawia na LPG. Dziś jest jedyną marką na rynku oferującą dwupaliwowe zasilanie w całej gamie samochodów z silnikiem spalinowym.

Dacia upowszechniła ofertę LPG, oferując zasilanie dwoma rodzajami paliwa pod symbolem TCe 100 LPG we wszystkich samochodach gamy złożonej z modeli Sandero, Sandero Stepway, Logan, Nowy Duster i Nowy Jogger – przypomina Damien.

W następstwie czego następuje „eksplozja” zasilania LPG! Przykładowo we Francji rynek wzrósł czterokrotnie w pierwszym półroczu 2021 roku w porównaniu do tego samego okresu roku 2020 i piętnastokrotnie w porównaniu do roku 2019. Ten bardzo silny wzrost jest w głównej mierze udziałem marki Dacia: w 2020 roku we Francji stanowiła ona 78% sprzedaży nowych samochodów wyposażonych w instalację LPG.

TCe 100 LPG, LPG bez ograniczeń by Dacia

Fabryczny montaż instalacji według sprawdzonej technologii w silniku TCe 100 LPG jest gwarancją bezpieczeństwa i niezawodności. Czas gwarancji producenta (3 lata/100 000 kilometrów), częstotliwość i koszty czynności serwisowych, pojemność bagażnika są identyczne jak w wersji z silnikiem benzynowym. Zaprojektowano optymalne miejsce zamontowania zbiornika LPG w komorze pierwotnie przeznaczonej na koło zapasowe.

Oferta fabrycznego montażu instalacji w połączeniu z gwarancją producenta dała poczucie bezpieczeństwa i zainteresowała wielu klientów. Już w 2020 roku 1 na 5 sprzedanych samochodów marki Dacia posiadał instalację LPG. W pierwszym półroczu 2021 roku sprzedaż ta stanowi 28% całego wolumenu sprzedaży. Marka zawdzięcza sukces licznym atutom swej oferty.

Klienci marki Dacia są bardzo pragmatyczni. Poszukują samochodu użytecznego do codziennej jazdy. Dzięki zasilaniu dwoma rodzajami paliwa i dzięki dwóm zbiornikom, instalacja LPG oferuje zasięg przekraczający 1000 kilometrów, który w Nowej Dacii Sandero zwiększa się do 1300 kilometrów – wyjaśnia Damien

Oferta gamy Dacia TCe 100 LPG ma być:

  • - Praktyczna – pojemność bagażnika pozostaje niezmieniona pomimo zamontowania drugiego zbiornika paliwa. Wlew do napełniania zbiornika LPG znajduje się w tym samym miejscu, co wlew do zbiornika benzyny.
  • - Ekonomiczna – spalając LPG, silnik zużywa około 15% więcej paliwa niż w trybie zasilania benzyną, ale gaz LPG jest w zakupie średnio 40% tańszy. Zakup Dacii TCe 100 LPG amortyzuje się bardzo szybko. Dzięki zasilaniu dwoma rodzajami paliwa, a więc występowaniu dwóch zbiorników w samochodzie, jego zasięg przekracza 1000 kilimetrów bez zajeżdżania na stację. Jadąc na zasilaniu gazem LPG Nowe Sandero TCe 100 LPG oferuje przykładowo zasięg przekraczający 1300 kilometrów.
  • - Ekologiczna – w trybie zasilania gazem LPG Dacia emituje o 10% mniej CO2 niż w trakcie zasilania benzyną, zapewniając jednocześnie wyższy moment obrotowy i większą moc.
  • - Prosta – zasięg dla każdego zbiornika paliwa wyświetlany jest na tablicy rozdzielczej. Przełączanie na zasilanie benzyną następuje automatycznie, gdy zbiornik LPG jest pusty.

W obliczu takich argumentów LPG w marce Dacia jest wyborem rodzaju paliwa zarówno „sprytnym”, jak i „ekologicznym”. 100% korzyści dla klienta i dla planety.

Co to jest LPG?

LPG, skrót od Liquefied Petroleum Gas, jest mieszanką lekkich węglowodorów, głównie butanu (gaz do użytku domowego) i propanu. Jest to gaz całkowicie nietokstyczny. W trakcie spalania nie wytwarza prawie wcale cząstek pyłów i w ograniczonym stopniu emituje NOx, które są czynnikiem wywołującym choroby układu oddechowego. W ponad 60% jest produktem pochodnym gazu ziemnego.

Energia pozyskiwana jest w drodze spalania dwóch rodzajów paliwa: silnik zasilany jest benzyną i LPG z dwóch oddzielnych zbiorników. Kierowca może dowolnie wybrać rodzaj paliwa. Spalanie gazu LPG powoduje o 10% mniejszą emisję CO2 niż w trakcie zasilania silnika benzyną. W Europie ten rodzaj paliwa jest dystrybuowany w 32000 stacji, czyli w ¼ sieci.

INF dACIA


Reklama