Reklama

Elektronika - Komfort - elektroniczne dodatki zwiększające komfort użytkowania

Toyota Yaris Cross - właściwości jezdne

dokument
pobierz +

Pewność i naturalność – to były główne założenia Toyoty przy tworzeniu układu jezdnego Yarisa Cross. Pewność znajduje odzwierciedlenie w stabilnym prowadzeniu w każdych warunkach drogowych, co daje kierowcy spokój za kierownicą. Odczucie naturalności to efekt tego, jak szybko i precyzyjnie samochód reaguje na działania kierowcy, zapewniając mu poczucie panowania nad autem.

Nowa platforma GA-B
Kluczem do osiągnięcia założonych celów jest platforma GA-B stworzona z myślą o małych autach, która już sprawdziła się w Yarisie hatchback. Pozwala ona na niskie umiejscowienie środka ciężkości, a także korzystne rozłożenie masy pomiędzy przodem a tyłem, uzyskane w ten sposób, że ciężkie komponenty umiejscowiono nisko i bliżej środka pojazdu. Dzięki temu nadwozie mniej się przechyla podczas dynamicznej jazdy, a podwozie reaguje precyzyjniej na zmiany kierunku.

Sztywność nadwozia i redukcja masy
Wysoka sztywność nadwozia pozwala osiągnąć stabilne prowadzenie, a także poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Tu po raz kolejny widać wpływ zastosowania platformy GA-B. Większa sztywność karoserii nie została osiągnięta poprzez zwiększenie masy. Zamiast tego Toyota zastosowała zaawansowane technologie produkcyjne, a także wykorzystała w strategicznych miejscach mocne, lecz lekkie materiały o wysokiej wytrzymałości, by zredukować masę auta.

Na przykład, w górnej części karoserii membrany są wzmocnione przez struktury pierścieniowe i dodatkowe zgrzewanie punktowe. Do podparcia chłodnicy użyto nowego materiału żywicznego, a panele nadwozia są cieńsze. Zadbano o najmniejsze szczegóły, takie jak optymalizacja kształtu przekroju wzmocnienia przedniego zderzaka i zmniejszenie jego masy o około 20 procent. Kolejne korzyści osiągnięto dzięki zwiększeniu zachodzenia na siebie części ramy, co poprawiło sztywność skrętną.

Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i
Sprawdzona technologia Toyoty to hybrydowy system, który zawiera dodatkowy, niezależny silnik elektryczny przy tylnej osi, zapewniający lepszą przyczepność oraz stabilność podczas przyspieszania i jazdy w zakrętach, a także większe poczucie bezpieczeństwa na śliskich nawierzchniach. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60 w zależności od warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy. W porównaniu z mechanicznymi układami AWD, ten system jest lekki i kompaktowy, więc jego wpływ na zużycie paliwa oraz emisje jest minimalny, a osiągi tego auta z napędem na cztery koła są najlepsze w segmencie B-SUV.

Gdy auto przyspiesza, rozdział mocy między przód a tył jest odpowiednio dostosowywany, a dodatkowa moc przekazywana na tylną oś pozwala uniknąć utraty przyczepności kół na śliskiej nawierzchni, nawet na wzniesieniu. Przy stałej prędkości napęd przekazywany jest na koła przednie, by zapewnić niższe zużycie paliwa oraz większą skuteczność hamowania.

Jako że Yaris Cross ma cechy prawdziwego SUV-a, oprócz standardowych trybów jazdy oferuje także tryby „Trail” oraz „Snow”. Wybrany tryb jazdy pokazywany jest na wyświetlaczu przed kierowcą, razem z informacją o rozdziale mocy między przód a tył w danym momencie.

Tryb „Trail” pomoże w sytuacjach, gdy jedno z kół nie ma kontaktu z podłożem, np. gdy poruszamy się po nierównej drodze. System AWD-i automatycznie zahamuje kręcące się koło i przekaże moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność.

W trybie „Snow” układ ogranicza reakcję pedału gazu, by pozwolić na bezpieczne ruszanie lub przyspieszanie na śniegu i lodzie.

Zawieszenie
W Yarisie Cross zastosowano całkiem nowe zawieszenie przednie z kolumnami MacPhersona, które zapewniają dużą sztywność przy jednoczesnej niskiej masie, a także przyczyniają się do zwinnego prowadzenia, dającego radość z jazdy. Z tyłu zastosowano system belek skrętnych w Yarisie Cross z napędem na przód, a w wersjach z napędem AWD-i zawieszenie wielowahaczowe, które pozwala na zamontowanie elektrycznego silnika przy tylnej osi i zapewnia wysoki poziom komfortu, stabilności oraz kontroli nad autem.

Podczas strojenia zawieszenia skupiono się na prowadzeniu w zakrętach i poprawie toru jazdy bez względu na to, czy auto porusza się po mieście, czy poza nim. Do poprawy komfortu jazdy przyczyniła się zoptymalizowana charakterystyka bezwładności oraz mniejszy współczynnik przechyłu.

Układ hamulcowy i kierowniczy
Yaris Cross wyposażony jest w wentylowane hamulce tarczowe przy przedniej osi oraz hamulce tarczowe z tyłu z dodatkowymi systemami zwiększającymi bezpieczeństwo i kontrolę nad autem. System S-VSC koordynuje działanie układów ABS, VSC, TRC oraz elektrycznego wspomagania kierownicy dla poprawy prowadzenia oraz bezpieczeństwa. W autach z napędem AWD-i system nadzoruje też działanie układu Active Torque Control.

Inne systemy wspomagające hamowanie, w które wyposażony jest Yaris Cross, to układ wspomagający jazdę w zakrętach (Active Cornering Assist), układ wspomagający awaryjne hamowanie (Secondary Collision Brake) oraz automatyczny hamulec postojowy (Brake Hold). Samochody z napędem AWD-i wyposażone są dodatkowo w system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz tryb Trail. Wszystkie Yarisy Cross mają elektryczny hamulec postojowy.

WYPOSAŻENIE

  • Dwa oblicza Yarisa Cross: Executive o miejskim, aktywnym stylu i Adventure o terenowym charakterze
  • Bogate wyposażenie i nowoczesne technologie zwiększające komfort i bezpieczeństwo
  • Cztery podstawowe wersje wyposażenia: Active, Comfort, Executive, Adventure oraz dostępna w początkowej fazie sprzedaży modelu wersja Premiere Edition
  • Debiut nowego systemu multimedialnego Toyota Smart Connect, który działa szybciej i ma więcej funkcji
  • System półautonomicznego parkowania Toyota Teammate Advanced Park

Nowy Yaris Cross jest dostępny w wersjach Active, Comfort, Executive, uterenowionej Adventure i limitowanej Premiere Edition. Dla każdej wersji można wybierać spośród bogatej gamy opcji kolorystycznych nadwozia. Paleta ta obejmuje 9 lakierów oraz 12 dwukolorowych kombinacji z czarnym, złotym lub białym dachem.

Już w podstawowej wersji Active samochód dysponuje systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, USB, Apple CarPlay® i Android Auto™ oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji, zawierający m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. Poziom bezpieczeństwa podnosi także siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami, która pojawiła się po raz pierwszy w Yarisie czwartej generacji jesienią ubiegłego roku.

Ponadto kierowca ma do dyspozycji kolorowy 4,2-calowy ekran na tablicy wskaźników, elektryczne, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną lub automatyczną dla wersji hybrydowej, podłokietnik, a także światła LED do jazdy dziennej.

Wersja Comfort zawiera ponadto kamerę cofania, światła przeciwmgielne w technologii LED, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/65 R16 oraz skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów.

Wersja Executive nadaje autu bardziej elegancki, miejski charakter, który podkreślają 18-calowe felgi aluminiowe o 15 szprychach czy brązowa tapicerka materiałowa z elementami skóry w kolorze czarnym. Samochód jest wyposażony w system monitorujący martwe pole, a także układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją automatycznego hamowania.

Odmiana Adventure podkreśla charakter Yarisa Cross jako prawdziwego SUV-a, który powstał z myślą zarówno o jeździe po mieście, jak i z dala od asfaltu. Yaris Cross Adventure jest dostępny wyłącznie z układem hybrydowym – napędzającym przednią oś lub z napędem na cztery koła AWD-i. Wyróżnia go dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami.

Premiere Edition to najwyższa wersja Yarisa Cross, którą wyróżniają elektrycznie unoszone i otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzana tapicerka z perforacją. Auto w tej wersji ma wszystkie udogodnienia odmiany Adventure, dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL. Auto w tej wersji będzie dostępne wyłącznie w początkowej fazie produkcji modelu.

Toyota Smart Connect
W Yarisie Cross debiutuje najnowszy system multimedialny Toyoty, o większej mocy obliczeniowej, działający szybciej, bardziej intuicyjnie i mający więcej funkcji. Jest obsługiwany przy pomocy 9-calowego, dotykowego wyświetlacza rozdzielczości HD, który jest bardziej czytelny w różnych warunkach oświetleniowych i ma wbudowaną kartę SIM, która zapewnia stałą łączność.

Nawigacja korzysta z usług w chmurze, dzięki którym błyskawicznie przekazuje informacje o zdarzeniach drogowych za pośrednictwem funkcji Live Road Events, aby podróże były jak najbardziej efektywne czasowo i przebiegały bezproblemowo.

Nowy system ma przejrzysty, prosty interfejs HMI (Human Machine Interface). Może bezprzewodowo aktualizować oprogramowanie i funkcje, co sprawia, że Toyota Smart Connect jest zawsze aktualny. Aktualizacje są zawarte w pakiecie danych oferowanym standardowo dla każdego nowego samochodu.

Toyota Yaris Cross jest jednym z pierwszych modeli, który oferuje bezprzewodową łączność z telefonami poprzez Android Auto oraz Apple CarPlay.

Dodatkowo, dzięki specjalnej aplikacji, właściciele mogą zdalnie kontrolować część funkcji auta, w tym otwieranie i zamykanie drzwi, działanie klimatyzacji (w zależności od rynku) czy włączenie świateł awaryjnych, by znaleźć auto na zatłoczonym parkingu.

Inne usługi dodatkowe MyT dają właścicielom dostęp do różnych funkcji i informacji o samochodzie. MyT przechowuje informacje o jeździe, zatem przebiegi, prędkość czy przyspieszenie mogą być odtworzone w dowolnym momencie, a także można zaprogramować przypomnienie o wizycie w serwisie. Aplikacja ma też funkcję hybrid coach, która pomaga nauczyć się jak najbardziej efektywnego korzystania z technologii hybrydowej i wykorzystania pełni potencjału elektrycznego napędu hybrydowego.

System Toyota Smart Connect będzie ewoluował, a kolejne aktualizacje będą przeprowadzane bezprzewodowo, by właściciele Yarisa Cross czuli się jak najbardziej komfortowo.

Toyota Teammate Advanced Park
Toyota Teammate Advanced Park to półautonomiczny system parkowania, który wykorzystuje monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni oraz inteligentne czujniki parkowania z funkcją detekcji przeszkód, by doskonale poznać otoczenie, w tym linie narysowane na jezdni. Jego działanie jest szybsze niż u konkurencji, nawet w modelach segmentu premium, w których zwykle wykorzystywana jest tylko tylna kamera oraz brakuje funkcji rozpoznawania linii. W Yarisie Cross funkcja półautonomicznego parkowania działa zarówno w dzień, jak i w nocy.

Samochód manewruje w sposób płynny i naturalny, a system przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z ciasnych, równoległych miejsc parkingowych. System jest wyposażony w funkcję zapamiętywania najczęściej używanych miejsc parkingowych, niezależnie od kierunku jazdy.

System jest dostępny w wersji Executive z Pakietem Smart. Yaris Cross jest drugim modelem (po Toyocie Mirai), w której debiutuje.

BEZPIECZEŃSTWO

  • Yaris Cross pod względem bezpieczeństwa utrzymuje najwyższy poziom wyznaczony przez Yarisa
  • Najnowsza generacja układów bezpieczeństwa aktywnego Toyota Safety Sense oraz systemów wspomagających kierowcę dostępne w standardzie
  • Dodatkowe funkcje takie jak centralne poduszki powietrzne, system monitorujący martwe pole czy układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją automatycznego hamowania

Yaris Cross spełnia te same najwyższe standardy bezpieczeństwa co Yaris hatchback, dzięki którym zajmuje wiodącą pozycję w segmencie. Yaris był pierwszym samochodem w klasie, który uzyskał maksymalne pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Zgodnie z zasadą, że „bezpieczeństwo nie powinno być opcją” najnowsza generacja układów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz systemów wspomagających kierowcę oferowana jest w standardzie we wszystkich wersjach, a bezpieczeństwo jest wbudowane w sztywną strukturę auta.

Idąc za przykładem modelu Yaris hatchback, Yaris Cross ma cały zestaw nowych lub udoskonalonych układów, które są w stanie wykryć więcej potencjalnych sytuacji zagrożenia, ostrzec kierowcę, a w razie potrzeby także rozpocząć działanie mające na celu uniknięcie zderzenia lub ograniczenia jego skutków.

System zawiera:

  • Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych w dzień i w nocy, rowerzystów w dzień, układem zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach oraz wspomaganiem kierownicy w razie ryzyka zderzenia
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny
  • Asystenta utrzymywania pasa ruchu (LTA) i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA)
  • System rozpoznawania znaków drogowych (RSA)
  • Automatyczne światła drogowe (AHB) lub opcjonalnie adaptacyjne światła drogowe (AHS) z reflektorami Full LED

Dodanie układu zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach zwiększa możliwości układu PCS poprzez zdolność do identyfikowania ryzyka wypadku podczas skręcania w lewo lub w prawo na skrzyżowaniu, a także gdy po drodze, w którą zamierzamy skręcić, poruszają się piesi. Wspomaganie kierownicy w razie ryzyka pomaga utrzymać bezpieczny tor jazdy, gdy kierowca musi nagle ominąć przeszkodę. Asystent utrzymywania pasa ruchu (LTA) i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) pomagają w utrzymaniu samochodu na środku pasa ruchu, zapewniając adekwatną ingerencję, gdy kierowca zjeżdża z właściwego toru jazdy. System rozpoznaje białe i żółte oznakowanie poziome, a także monitoruje krawężniki i pobocze drogi.

W wersjach Executive, Adventure oraz Premiere Edition samochód jest wyposażony w system monitorujący martwe pole (BSM), a także układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania (RCTA), który najpierw ostrzega kierowcę o nadjeżdżającym aucie, a w razie ryzyka kolizji automatycznie zahamuje auto. Parkowanie także jest łatwiejsze dzięki inteligentnym czujnikom parkowania z funkcją detekcji przeszkód i automatycznego hamowania oraz za sprawą opcjonalnego monitora panoramicznego z systemem kamer 360 stopni, który daje podgląd otoczenia auta w czasie rzeczywistym.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego zawiera dodatkową centralną poduszkę powietrzną, umieszczoną między kierowcą a pasażerem. W razie wypadku, w którym aktywują się poduszki powietrzne, system eCall automatycznie powiadomi odpowiednie służby i wyśle lokalizację pojazdu

inf Toyota


Reklama