Reklama

Aktualności, czyli co nowego? - Newsroom

Nowa Toyota Yaris Cross – miejski crossover z hybrydowym napędem na cztery koła

dokument
pobierz +

Yaris Cross to zupełnie nowy model Toyoty, który odzwierciedla doświadczenie i ekspercką wiedzę marki w projektowaniu i produkcji hybrydowych SUV-ów. Samochód został stworzony z myślą o europejskich klientach i był opracowywany w Europie. Wyróżnia się superoszczędnym układem hybrydowym, napędem na cztery koła AWD-i, bardzo sztywną konstrukcją na platformie TNGA oraz zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa czynnego w standardzie. Zaledwie kilka tygodni przedsprzedaży udowodniło, że model ten będzie w Polsce kolejnym hitem Toyoty. Od 1 czerwca do dziś zamówiono 1867 egzemplarzy. Premiera nowego modelu będzie miała miejsce w listopadzie.

Yaris Cross spotkał się z ogromnym zainteresowaniem polskich kierowców, którzy w ciągu 3,5 miesiąca zamówili 1867 samochodów w ramach przedsprzedaży, bez jazdy próbnej. Z tej liczby większość, bo 59 procent, zarezerwowały osoby prywatne, a 64 procent to auta w wyższych wersjach wyposażenia. Dominującym napędem jest układ hybrydowy, który znalazł się pod maską 74 procent aut, zaś 33 procent ma napęd na cztery koła AWD-i.

Nowy Yaris Cross ma wszystkie kluczowe cechy Yarisa hatchbacka najnowszej generacji, zwycięzcy tegorocznej edycji plebiscytu Car of The Year. Koncepcja „mały z zewnątrz, wielki w środku” do maksimum wykorzystuje przestrzeń kabiny i jej praktyczność, hybrydowy napęd czwartej generacji, najwyższe standardy bezpieczeństwa dzięki drugiej generacji zestawu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz charakter, który daje prawdziwą radość z jazdy. Te atrybuty są połączone z cechami prawdziwego SUV-a, bazując na dziedzictwie innowacji Toyoty – marki, która stworzyła segment samochodów rekreacyjnych, wprowadzając ponad 25 lat temu na rynek model RAV4.

Nowy model w rodzinie Yarisa
Yaris Cross to kolejny model, który dołącza do rodziny Yarisa, do której należą także Yaris hatchback oraz rasowy sportowy GR Yaris. Wraz z premierą nowego modelu Toyota może zaoferować największą gamę SUV-ów z elektrycznym napędem hybrydowym. W jej skład wchodzą kompaktowa Toyota C-HR, RAV4 oraz siedmiomiejscowy Highlander. Klienci mają ogromny wybór modeli, które mogą wybrać w zależności od swoich potrzeb.

„Gdy rozpoczynaliśmy prace projektowe nad Yarisem Cross, braliśmy pod uwagę atuty segmentu SUV-ów oraz to, czego od kolejnej generacji aut segmentu B będą oczekiwać klienci. Dlatego stworzyliśmy samochód, który pozwala właścicielom wyrazić swój indywidualizm oraz wspiera ich unikalny, aktywny styl życia” – powiedział Hideaki Hayashi, główny inżynier Yarisa Cross.

Motywem przewodnim dla zespołu pracującego nad autem było hasło „Always on the move” („Zawsze w ruchu”), za którym stoi koncepcja „Easy, Fast, Smart”. Tak zaprojektowany samochód doskonale nadaje się do codziennego użytku, dodając właściwości terenowe, które są fundamentalne dla każdego udanego SUV-a. Design odzwierciedla stylowy, miejski wygląd, z którego właściciele mogą czuć dumę, w którym solidność SUV-a spotyka się z dynamiką zwinnego auta do miasta.

Yaris Cross został oparty na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), odnosząc z niej te same korzyści, które przyczyniły się do sukcesu Yarisa hatchback. Z Yarisem hatchbackiem łączy go także elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji, który zapewnia bardzo dobre osiągi, niskie zużycie paliwa i niewielkie emisje oraz łatwość manewrowania w mieście. A to wszystko w nadwoziu SUV-a. Możliwość zastosowania inteligentnego napędu na cztery koła AWD-i wzmacnia charakter tego modelu jako prawdziwego reprezentanta segmentu SUV.

Produkowany w Europie dla europejskich klientów
Yaris Cross powstaje w zakładach Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes. Zainwestowano tam 400 milionów euro, by Yaris i Yaris Cross mogły być wytwarzane równocześnie na tej samej linii produkcyjnej. Dołączenie tego modelu do europejskiego portfolio produkcyjnego Toyoty wzmacnia strategię lokalizacyjną firmy i wspiera postęp w kierunku osiągnięcia celu sprzedaży w Europie 1,5 miliona egzemplarzy rocznie do 2025 roku.

Yaris Cross debiutuje jako mocny gracz na konkurencyjnym rynku SUV-ów segmentu B. Toyota spodziewa się kontynuacji trendu wzrostowego samochodów tej klasy, napędzanego głównie przez klientów rezygnujących z większych aut segmentu C lub poszukujących dla hatchbacków segmentu B alternatywy, która lepiej pasuje do ich stylu życia.

STYLISTYKA

  • Koncepcja stylistyczna „Easy, Fast, Smart” nowego wygodnego i zwinnego auta
  • Stylistyka nadwozia nawiązuje do designu pozostałych SUV-ów Toyoty
  • Kabinę i przestrzeń bagażową można dopasować do swoich potrzeb

Motywem przewodnim, na którym oparto stylistykę Yarisa Cross, jest koncepcja „Easy, Fast, Smart”, której celem było stworzenie samochodu, będącego idealnym towarzyszem codziennych aktywności. Zespół z Toyota European Design and Development (ED2), europejskiego centrum stylistycznego Toyoty w południowej Francji, pracował nad zdefiniowaniem pojęcia miejskiego SUV-a, tworząc stylistykę opartą na idei solidności i minimalizmu, która odróżnia Yarisa Cross od jego rywali.

Mocna stylistyka wyraża solidność i zwinność, którą europejscy klienci tak cenią w kompaktowych SUV-ach. Pozwalają one na łatwe manewrowanie, co jest tak ważne w miejskim życiu, a jednocześnie projekt umożliwił stworzenie komfortowego wnętrza z dużym bagażnikiem, zgodnie z koncepcją „dużego małego auta”, której wyrazem jest Yaris hatchback.

Patrząc z boku, Yaris Cross ma wysoko poprowadzone linie od maski do tylnych świateł, co nadaje mu mocnego wyglądu rasowego SUV-a. Koła o większej średnicy – nawet 18-calowe, wizualnie podkreślają zdolność auta do radzenia sobie w różnych warunkach. Skondensowany wygląd potęgują wyraziście narysowane tylne błotniki.

Przód auta ma mocny, solidny wygląd, który podkreślają dolny i górny grill układające się trapezoidalny kształt – charakterystyczny dla SUV-ów Toyoty. Smukłe reflektory w kształcie rombów mają w wyższych wersjach wyposażenia światła w technologii LED, z oddzielonymi, pionowymi światłami do jazdy dziennej, a także z przeciwmgielnymi światłami LED na rogach dolnego grilla. Centralnym elementem tyłu jest szeroka klapa oraz kwadratowa sekcja środkowa, która podkreśla funkcjonalność auta. Szerokie tylne nadkola i przetłoczenia w kształcie litery C uwypuklają dolną linię. Od wersji Comfort z pakietem Style auto jest wyposażone w światłowód w technologii LED w lampach tylnych oraz sekwencyjne tylne kierunkowskazy. Kształt nadwozia został opracowany pod kątem aerodynamiki, stąd zastosowanie lotek stabilizujących w kluczowych miejscach.

W porównaniu z Yarisem hatchback Yaris Cross jest o 95 mm wyższy (1 595 mm), 20 mm szerszy (1 765 mm) i 240 mm dłuższy (4 180 mm). Rozstaw kół pozostał niezmieniony (2 560 mm), ale prześwit zwiększył się o 25 mm do 170 mm, co czyni z niego prawdziwego SUV-a, w którym kierowca siedzi wyżej i ma dobrą widoczność. By uzyskać tak potrzebną w mieście zwrotność, zadbano o mały promień skrętu, który wynosi 5,3 m.

W zależności od wersji wyposażenia, Yaris Cross oferuje 16-calowe srebrne felgi stalowe lub aluminiowe, 17- i 18-calowe jasno- lub ciemnoszare obręcze ze stopu aluminium lub 18-calowe aluminiowe czarne koła. Do wyboru jest dziewięć lakierów nadwozia, w tym perłowe i metaliczne. Samochód w wyższych wersjach wyposażenia dostępny jest też w dwunastu kompozycjach dwukolorowego nadwozia z czarnym, białym lub po raz pierwszy złotym dachem.

Wnętrze
Projekt wnętrza Yarisa Cross nawiązuje do nowoczesnego, wysokiej jakości wnętrza Yarisa hatchback. Jego twórcy skupili się na szybkim dostępie do różnych udogodnień.

Pojawiły się nowe elementy wykończenia na przednich słupkach, progach czy konsoli centralnej, a także nowe wykończenie paneli drzwi i podłokietników. Konsola środkowa bardziej zwraca uwagę, by podkreślić charakter Yarisa Cross jako SUV-a. Tworzy mocny, pionowy kształt, który podąża od ekranu dotykowego do dźwigni skrzyni biegów i zawiera pokrętła do obsługi klimatyzacji i nawiewów. Przyciski służące do obsługi funkcji auta, w tym selektor trybów jazdy oraz włącznik napędu na cztery koła w odmianach z AWD-i zgrupowane są obok dźwigni zmiany biegów.

Wyższa pozycja za kierownicą pozwala na lepszą widoczność, a tego oczekuje się od SUV-a. Fotele oraz kierownica zostały zaprojektowane z myślą o komforcie.

Toyota Smart Cargo
Jedną z kluczowych cech auta typu SUV jest praktyczna i łatwo dostępna przestrzeń bagażowa. W Yarisie Cross została ona dobrze przemyślana pod kątem przewożenia bagaży podczas podróży, a także wykorzystywania na co dzień. Standardowo bagażnik ma nawet 397 litrów pojemności, a po złożeniu tylnych foteli przestrzeń zwiększa się do 1 097 litrów w wersjach z napędem na przednią oś.

Kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 lub w wyższych wersjach wyposażenia 40:20:40, co umożliwia wygodne powiększenie bagażnika. W wyższych wersjach wyposażenia dostępny jest też system Toyota Smart Cargo, który ma podwójną podłogę bagażnika dzieloną w proporcjach 60:40, co umożliwia obniżenie tylko części podłogi. Łatwość adaptacji pozwala na przewiezienie dwóch dużych walizek lub toreb golfowych, nart czy roweru albo innego sprzętu rekreacyjnego. Mniejsze przedmioty mogą być przechowywane w bezpieczny sposób dzięki zestawowi haczyków i pasów w bagażniku.

Dostęp do bagażnika jest łatwy także dzięki możliwości wyposażenia auta w elektryczną klapę z bezdotykowym otwieraniem.

NAPĘD HYBRYDOWY

  • Yaris Cross otrzymuje napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji
  • Łączna moc napędu to 116 KM (85 kW)
  • Zużycie paliwa wynosi od 4,4–5 l/100 km, a średnia emisja CO2 wynosi od 100–114 g/km (w zależności od wyposażenia)

Yaris Cross jest napędzany przez elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji, który zadebiutował w nowym Yarisie hatchback. Jego sercem jest trzycylindrowy, 1,5-litrowy silnik z linii Hybrid Dynamic Force, którego konstrukcja jest oparta na dwulitrej jednostce znanej z modeli Corolla i Toyota C-HR. Duży skok tłoka, szybka prędkość spalania, wysoki stopień sprężenia (14:1) oraz kontrola temperatury i ciśnienia pomagają pracującej w cyklu Atkinsona jednostce osiągnąć 40-procentową sprawność, a to oznacza, że jeszcze więcej energii z każdej kropli paliwa wykorzystywane jest do napędzania auta.

Silnik Hybrid Dynamic Force jest cichszy podczas przyspieszania niż w Yarisie poprzedniej generacji, a jego maksymalna moc oraz moment obrotowy osiągane są przy niższych prędkościach obrotowych – 92 KM (68 kW) przy 5500 obr./min. oraz 120 Nm między 3600 a 4800 obr./min.

Łączna moc maksymalna układu hybrydowego (silnik benzynowy oraz silniki elektryczne) wynosi 116 KM (85 kW). Zgodnie z normą WLTP zużycie paliwa Yarisa Cross Hybrid FWD wynosi od 4,4–5,0 l/100 km, w zależności od wyposażenia auta, a emisja CO2 wynosi od 100–114 g/km. Hybrydowy Yaris Cross z napędem AWD-i osiąga wiodące w klasie wartości od 4,7–5,1 l/100 km paliwa i 106–116 g/km CO2.

Silnik elektryczny oraz jednostka sterująca
Kompaktowy hybrydowy układ przeniesienia napędu zawiera także mocniejszy, bardziej dynamiczny silnik elektryczny w porównaniu do jednostki elektrycznej w napędzie hybrydowym trzeciej generacji. Silnik o napięciu znamionowym 580 V wytwarza 80 KM (59 kW) oraz 141 Nm momentu obrotowego.

Jednostka sterująca także jest bardziej kompaktowa i ma większą gęstość mocy. Może kontrolować do 100 A natężenia i zwiększa napięcie 177,6 V hybrydowego akumulatora do 580 V. Jego pionowo ułożone tranzystory i wydajny system chłodzenia pozwalają na przełączanie tranzystorów do 10 000 razy na sekundę.

Bateria litowo-jonowa
Yaris Cross wykorzystuje hybrydowy akumulator litowo-jonowy, którego wydajność i moc zostały zwiększone poprzez zmniejszenie oporu w ogniwach. Bateria o natężeniu 177,6 V jest w stanie zgromadzić dwukrotnie więcej energii podczas hamowania i dostarczyć o 50 procent więcej mocy podczas przyspieszania w porównaniu z akumulatorem niklowo-wodorkowym stosowanym w poprzedniej generacji modelu Yaris Hybrid. Bateria jest nie tylko mocniejsza, ale także lżejsza –waży 27 kg, co dodatkowo przyczynia się do ogólnej wydajności samochodu.

Zwiększony udział energii z akumulatora pozwala, by samochód przez dłuższy czas poruszał się w trybie elektrycznym, szczególnie w ruchu miejskim – przy zerowym zużyciu paliwa oraz zerowej emisji. Yaris Cross może w ten sposób spokojnie pokonywać większość dystansu po mieście czy podczas dojazdów do pracy. Bezemisyjna jazda możliwa jest przy prędkościach do 130 km/h.

Benzynowy silnik 1,5 l
Yaris Cross dostępny jest także z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym. Jest to wariant tej samej jednostki, na której opiera się napęd w hybrydowej odmianie Yarisa Cross. Silnik współpracuje ze skrzynią CVT lub sześciobiegową skrzynią manualną. Trzycylindrowy silnik wytwarza 125 KM (92 kW) przy 6600 obr./min. mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 153 Nm między 4800 a 5000 obr./min. Według normy WLTP samochód spala od 5,7–6,2 l/100 km (od 6,0–6,4 l/100 km z CVT) i emituje od 130–140 g/km CO2 (od 135–144 z CVT).

inf Toyota


Reklama