Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Najnowsza Honda NSX - karoseria

dokument
pobierz +

Zupełnie nowy model NSX łączy atuty samochodów sportowych z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, co czyni go szczytowym osiągnięciem w konstrukcji supersamochodów. Auto cechuje bardzo sztywne i lekkie podwozie ze środkiem ciężkości umieszczonym możliwie nisko i blisko kierowcy. Oto jeden z projektów Pierwsze na świecie zastosowanie odlewania ablacyjnego w motoryzacji NSX zapowiada pierwsze na świecie zastosowanie technologii odlewania ablacyjnego w przemyśle samochodowym. Łączy ona tradycyjną metodę odlewniczą z techniką szybkiego schładzania odlewu, co pozwala na dużą swobodę projektowania elementów, gwarantuje sztywność odlewu, a także jego plastyczność i zdolność pochłaniania energii, podobnie jak w przypadku elementów otrzymanych techniką wyciskania. Tradycyjne odlewy zapewniają najwyższą sztywność ramy przestrzennej i innych konstrukcji nadwozia, ale takie odlewy są kruche. Budując samochód, w którym kompromisy nie były dopuszczalne, należało posłużyć się nową, przełomową metodą odlewania części przeznaczonych do użycia w strefach zgniotu. Proces odlewania ablacyjnego pozwala na uzyskanie bardzo sztywnych odlewów, które mogą być zlokalizowane w strefach zgniotu i funkcjonować jako duże aluminiowe węzły konstrukcyjne. Profile aluminiowe są następnie wprowadzane do gniazd w węzłach odlewanych metodą ablacyjną, które to węzły działają jako uchwyty utrzymujące we właściwej pozycji elementy ramy przestrzennej podczas spawania. Podczas procesu spawania można zastosować krótsze spoiny, zwiększając dokładność wykonawczą konstrukcji ramy przestrzennej NSX poprzez zmniejszenie odkształceń cieplnych występujących w czasie procesu produkcyjnego. Odlewy ablacyjne pozwalają także na stosowanie tradycyjnych odlewów aluminiowych w strategicznych miejscach ramy przestrzennej, jako główne punkty mocowania zawieszenia kół i elementów jednostek napędowych. Oprócz tego, są one punktami bazowymi i tymczasowymi mocowaniami innych elementów podczas procesu budowy bardzo precyzyjnej ramy przestrzennej. Cały proces powstawania ramy przestrzennej, jak i montaż pojazdów, prowadzone są na miejscu w zakładzie Performance Manufacturing Centre (PMC) w Marysville, w amerykańskim stanie Ohio. Zapewnia to wysoki poziom kontroli procesu budowy pojazdu, a co za tym idzie – doskonałą jego jakość. Nowa technologia wytwarzania słupka A Oprócz pierwszego na świecie wykorzystania ciekawej technologii odlewniczej w motoryzacji, w NSX zastosowano zupełnie nową metodę trójwymiarowego kształtowania słupka A wykonanego z ultra wytrzymałej stali, gwarantując wysoką sztywność konstrukcji. Poprzednia generacja modelu NSX posiadała stosunkowo cienki słupek A, co zapewniało świetną widoczność z miejsca kierowcy. Uzyskanie podobnych wyników przy obecnych wymogach dotyczących sztywności i wytrzymałości wypadkowej dachu pojazdu nie byłoby możliwe bez wykorzystania ultra wytrzymałej stali i nowych metod produkcyjnych, opracowanych pod kątem maksymalizacji wytrzymałości wytwarzanych elementów. Strategia zaawansowanej inżynierii materiałowej NSX jest urzeczywistnieniem nowoczesnej teorii budowy nadwozi samochodowych, która zakłada łączenie różnych materiałów, celem uzyskania optymalnych parametrów konstrukcji, ocenianej z zastosowaniem bardzo zróżnicowanych kryteriów, w tym sztywności, charakterystyk dynamicznych, najwyższej dokładności wymiarowej i jakości montażu oraz bezpieczeństwa podróżnych. Przestrzenna rama składa się głównie z części aluminiowych, ale są one dopełniane precyzyjnie dobranymi elementami ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, osadzonymi w podłodze wykonanej z żywicy i wzmacnianej włóknami węglowymi, czego wynikiem jest nadwozie o rekordowo dobrych parametrach konstrukcyjnych. Dla nowego NSX technologia konstrukcji nadwozia to coś więcej niż tylko surowe parametry techniczne, które oczywiście muszą być celem każdego programu rozwoju supersamochodu. Zgodnie z koncepcją supersamochodu zbudowanego wokół człowieka, zespół opracowujący NSX poszedł dalej, optymalizując sposób, w jaki możliwości i osiągi samochodu są przekazywane z nadwozia do kierowcy. Najsztywniejsze w tej klasie nadwozie zagwarantuje kierowcy możliwość doświadczania wspaniałych możliwości układu napędowego Sport Hybrid SH-AWD. inf/zdjęcia/filmy Honda


Reklama