Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Nowe Audi S4 - techniczne tajemnice

Nowe Audi S4 - techniczne tajemnice

 

Lekki i mocny: silnik 3.0 TFSI
Sercem obu nowych modeli S marki Audi jest nowo zaprojektowany silnik 3.0 TFSI. Ta benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem i turboładowaniem generuje moc 260 kW (354 KM) i wytwarza maksymalny moment obrotowy 500 Nm, dostępny w przedziale od 1370 do 4500 obr./min. W porównaniu do poprzednika, motor ten charakteryzuje się większą mocą i wyższym momentem obrotowym, a jednocześnie znacznie mniejszym ciężarem i spalaniem.

Audi S4 wyposażone w taką jednostkę napędową, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,7 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W przypadku Audi S4 Avant, standardowy sprint trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej. Według standardów zużycia paliwa NEDC, Audi S4 Limousine spala poniżej 7,4 litra benzyny na 100 km i emituje mniej niż 170 g CO2 na kilometr. Audi S4 Avant potrzebuje natomiast poniżej 7,5 litra paliwa na 100 km, emitując 175 g CO2 na kilometr.

Sportowe i stabilne prowadzenie
Za przenoszenie mocy silnika na drogę, w nowych modelach Audi S4 odpowiada szybko i komfortowo działająca ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają przełożenia długie, obniżające prędkość obrotową i spalanie. Jeśli przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, przekładnia przechodzi w oszczędny tryb wolnego biegu.

Sportowe zachowanie Audi S4 i S4 Avant podczas jazdy, to w znacznej mierze wynik zastosowania tu stałego napędu na cztery koła quattro. W normalnej sytuacji rozdziela on moment obrotowy na tylną oś i na przednią – z nieznaczną przewagą tyłu, a w razie konieczności większość sił kieruje na oś z lepszą trakcją.

Selektywny rozkład napędu między kołami, minimalnie w razie potrzeby przyhamowując jedno z kół, optymalizuje prowadzenie i stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, odpowiednio do sytuacji rozdziela moment obrotowy między kołami osi tylnej.

Pięciowahaczowe zawieszenie osi przedniej i tylnej daje wysoki komfort prowadzenia samochodu, zapewniając przy tym sportowe odczucia. Alternatywnym w stosunku do elektromagnetycznego wspomagania kierownicy rozwiązaniem jest dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości. Standardowo, w nowych modelach montuje się 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 245/40. W ofercie są także felgi 19-calowe. Wentylowane od wewnątrz i perforowane tarcze hamulcowe przy przedniej osi mają średnicę 350 mm. Obejmują je lakierowane na czarno (opcjonalnie na czerwono) sześciotłoczkowe zaciski z emblematem S.

Dzięki standardowemu, sportowemu podwoziu S, karoserię zawieszono o 23 mm niżej niż w bazowym modelu A4. Podobnie jest w wersji z opcjonalnym podwoziem z aktywnym systemem kontroli zawieszenia. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select daje możliwość zmiany ustawień amortyzatorów CDC (CDC = continous damping control) oraz silnika, układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów tiptronic i opcjonalnego sportowego mechanizmu różnicowego. Kierowca może w kilku trybach ustawić charakterystykę pracy napędu i podwozia.

Kluczowa rola systemów wsparcia kierowcy
Audi S4 i S4 Avant są bez wątpienia w czołówce konkurencji w tej klasie, jeśli chodzi o ofertę systemów wsparcia kierowcy. Systemy te montowane były w przeszłości wyłącznie w pojazdach klasy wyższej, a ich inteligentne współdziałanie wydaje się być kolejnym krokiem w stronę autonomicznej jazdy.

Asystent wydajności wspiera kierowcę pod względem oszczędzania paliwa. Adaptacyjny tempomat regulując odległości między poruszającymi się pojazdami, utrzymuje odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Kierowca może w kilku stopniach ustawić dystans i dynamikę regulacji. Zintegrowana z systemem funkcja Stop&Go hamuje pojazd aż do zatrzymania i na życzenie kierowcy sprawia, że pojazd ponownie rusza. Przy prędkości pojazdu od 0 do 65 km/h, asystent jazdy w korkach, kolejna funkcja ACC, może przejąć prowadzenie samochodu w spowolnionym ruchu na drogach dobrej jakości. Asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony pasażerów Audi pre sense, jeszcze bardziej podnoszą poziom bezpieczeństwa.

Inf/zdjęcia AUDI

Zasoby powiązane


Reklama