Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Obniżanie masy - przykład BMW i8

Obniżanie masy - przykład BMW i8

W procesie opracowywania samochodów BMW i cele zrównoważonego rozwoju są ustalane i realizowane z takim samym zaangażowaniem, jak cele związane z kosztami, redukcją masy czy osiągnięciem najwyższej jakości. To podejście przejawia się zarówno w doborze materiałów, jak w procesach konstrukcyjnych i wytwórczych, które zdecydowanie się różnią od konwencjonalnych metod w przemyśle motoryzacyjnym. Niska masa własna BMW i8 (1490 kg) to przede wszystkim efekt wykonania szkieletu nadwozia z CFRP. Choć co najmniej równie sztywny jak stal, materiał ten jest o ponad 50% od niej lżejszy – a o przeszło 30% od aluminium. Jednak zasadę poszukiwania ultralekkiej konstrukcji zastosowano do wszystkich elementów samochodu.

Przykłady to choćby drzwi – struktura z CFRP osadzona w „skórze” z aluminium daje 50% oszczędności masy. Inteligentna konstrukcja struktury nośnej deski rozdzielczej z magnezu to o 30% niższa masa niż np. w BMW serii 6, a przy tym sztywność strukturalna magnezowej konstrukcji pozwala na zmniejszenie liczby elementów nośnych – a tym samym kolejną redukcję masy o 10%. Innowacyjna piankowa budowa przewodów zastosowanych w systemie klimatyzacji daje aż 60-procentową oszczędność masy, a przy tym poważny zysk w zakresie komfortu akustycznego, bo piankowe przewody pochłaniają hałas. Także bezpośrednie integrowanie elementów elektroniki sterującej daje wielkie oszczędności – maleje liczba i masa przewodów, a te istniejące w ogromnym stopniu wykonane są z lżejszego aluminium.

BMW i8 to także pierwszy na świecie wielkoseryjny samochód wyposażony w chemicznie utwardzane, cienkie szyby – tu znalazły zastosowanie w sandwiczowej konstrukcji oddzielającej komorę silnikową od kabiny. Dwie warstwy chemicznie utwardzanego szkła o grubości zaledwie 0,7 mm rozdzielone są warstwą izolatora akustycznego, a zapewniają znakomity komfort akustyczny przy masie niższej o 50% od konwencjonalnego laminowanego szkła.

Potencjał ochrony surowców tkwi także w rodzaju i sposobie obróbki materiałów stosowanych do budowy i wykończenia auta. Ogromna większość aluminium pochodzi z recyklingu, w dodatku realizowanego z wykorzystaniem energii odnawialnej. Wytwarzanie i obróbka CFRP to proces całkowicie oparty na energii odnawialnej. Także używana do wykończenia kabiny skóra jest tu inaczej przygotowywana – BMW Group to pierwszy na świecie producent stosujący proekologiczny proces garbowania i barwienia skóry. Skóry pochodzą wyłącznie z Niemiec, Austrii i Szwajcarii, zaś ich obróbka odbywa się w Niemczech – dzięki temu maksymalnie skrócono także drogi transportu do fabryki BMW i8 w Lipsku.

Również tekstylia wykorzystywane do wykończenia kabiny BMW i8 pochodzą z procesów recyklingu, po którym granulki poliestrowe wytwarzane z PET miesza się z 40% wełny w specjalnym procesie obejmującym także biopolimery bazujące na olejku strączkowym i włóknie szklanym.

inf/zdjęcie BMW

Zasoby powiązane


Reklama