Reklama

Nadwozie - Technika - budowa karoserii i badania aerodynamiczne

Volkswagen up!: Udoskonalenia aerodynamiczne, czyli proces symulacji przepływu

dokument
pobierz +

Niewielki opór powietrza to niewielkie zużycie paliwa. Ponadto w tunelu aerodynamiczntm trwa walka o gażdy gram CO2

Z wartością Cw 0,32 nowy up! może pochwalić się wzorcową aerodynamiką w swojej klasie. Rezultatem jest mniej odgłosów powodowanych wiatrem, mniejsze zużycie paliwa. Pierwsze kroki w kierunku aerodynamicznej optymalizacji podejmowane są w Volkswagenie już w bardzo wczesnej fazie projektu. Jest to tak zwany proces symulacji przepływu (CFD – Computational Fluid Dynamics). Metoda ta – ze względu na niższe koszty i mniejszy nakład czasu – zastąpiła analizę i optymalizację na podstawie rzeczywistych modeli w skali 1:4. Metoda CFD pozwala na cyfrową, zbliżoną do rzeczywistości wizualizację detali samochodu i stopniową optymalizację aerodynamiki na komputerze. Dopiero po ukończeniu tego procesu następuje kolejna faza symulacji w kanale aerodynamicznym z modelem w rzeczywistych wymiarach. Zewnętrzna skorupa modelu wykonana jest z gliny, co umożliwia szybkie zmiany kształtu poszczególnych elementów. Ponadto model 1:1 posiada zbliżone do rzeczywistości formy komory silnika i podłogi. Możliwa jest zatem optymalizacja bardzo ważnych dla aerodynamiki części, jak przedni i tylny spojler lub osłony podwozia. Ostateczne formowanie elementów montowanych do nadwozia następuje w oparciu o pomiary wykonywane na pierwszych prototypach.

Walka w tunelu aerodynamicznym o każdy gram CO2.

Przy obliczeniach aerodynamicznych szczególną uwagę poświęcono minimalnemu przedniemu zwisowi. Dlatego też boki przodu nadwozia up! zostały tak ukształtowane, że powietrze opływa nadkola z minimalnymi turbulencjami. W ramach walki o każdy gram emitowanego dwutlenku węgla zoptymalizowana została pozycja i wielkość przedniego spojlera. Serie pomiarów w tunelu wykazały, iż ta optymalizacja przyniosła oszczędność 1,1 g/km CO2. Może to wydawać się niewiele, ale w rezultacie wszystkich tych działań up! EcoFuel BlueMotion Technology osiągnął doskonały wynik 79 g/km CO2. Ponadto kształt przedniego spojlera ma pozytywny wpływ na docisk przedniej i tylnej osi, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Iloczyn A x Cx osiąga bardzo dobrą wartość 0,67 m2.

Również kształt tyłu nadwozia ma wpływ na aerodynamikę samochodu. W przypadku up! dzięki szczegółowym modyfikacjom udało się tak ukształtować kontury z zachowaniem zaleceń stylistycznych, aby otrzymać zdefiniowany opływ powietrza także przy bocznych strefach tylnych. W wyniku wszystkich tych działań inżynierom udało się uzyskać bardzo dobrą wartość współczynnika oporu powietrza jak na tę klasę samochodów (Cx – 0,32). W połączeniu z powierzchnią czołową up! A = 2,07 m2 iloczyn tych czynników (przypominam, że w obliczeniu oporu sprawdzamy ½ q * A * Cx * V2) wynosi tylko 0,67 m 2.

Certyfikat ekologiczny dla up!.

Biorąc pod uwagę właściwości aerodynamiczne, redukcję masy oraz efektywne technologie napędu nie dziwi, że bilans środowiskowy nowego up! wypadł bardzo pozytywnie. Volkswagen analizuje wpływ samochodów na środowisko (norma ISO 14040/44) przez cały ich cykl życia (produkcja, eksploatacja, utylizacja). Wyniki te uwzględniane są w certyfikacie ekologicznym, który nowy up! otrzymał przed wprowadzeniem na rynek. Certyfikat był sprawdzany przez niezależną instytucję – TÜV Nord. Najważniejszym wynikiem, jest zmniejszony o 21 procent (w porównaniu z poprzednikiem) wpływ up! na powstawanie gazów cieplarnianych.

Inf/zdjęcie VOLKSWAGEN

Zasoby powiązane


Reklama