Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

Sztuka kamuflażu testowych modeli ŠKODY

dokument
pobierz +

Testowe modele ŠKODY pokonują nawet dwa miliony kilometrów głównie w normalnym ruchu drogowym. Dzięki zastosowaniu kamuflażu innowacyjne rozwiązania z zakresu designu, zarówno na zewnątrz, jak i w środku auta pozostają ukryte przed wzrokiem obserwatorów. ŠKODA stosuje nowatorskie wzornictwo kamuflażu, dbając o to, aby auta wzbudzały odpowiednie zainteresowanie jeszcze przed ich uroczystą premierą.

Zanim ŠKODA zaprezentuje nowy model odbiorcom na całym świecie, modele są poddawane godzinom testów na specjalnych platformach, w komorach klimatycznych i pokonują nawet do dwóch milionów kilometrów. Ponieważ ŠKODA przykłada wagę do tego, aby każdy z modeli wprowadzanych na rynek działał niezawodnie zarówno w temperaturach poniżej -30° C, jak i powyżej 40° C proces testowy przed wprowadzeniem modelu do produkcji odbywa się na różnych kontynentach. W trakcie procesu testowane samochody poddawane są próbom na zakurzonych drogach terenowych, oblodzonych nawierzchniach, a także w normalnym ruchu drogowym.

Zakamuflowany model testowy buduje napięcie przed premierą

Aby utrzymać design modelu w tajemnicy przed obserwatorami i konkurencją, samochody są starannie maskowane. Dzięki temu zabiegowi zastosowane innowacje techniczne, nowe elementy designu czy nowatorskie rozwiązania pozostają ukryte aż do premiery. Na testowych modelach pokrytych kamuflażem nie widnieje także logo ŠKODA ani emblemat marki. Dla fanów motoryzacji szczególnie interesujące są zwykle charakterystyczne elementy nadwozia, takie jak reflektory, ramka grilla lub tył pojazdu, dlatego te miejsca są bardzo dokładnie oklejone maskującym wzorem. Ponadto montuje się także tymczasowe atrapy czy dodatkowe elementy, które mają zmylić obserwatorów. Kamuflaż służy również do ukrywania konturów nadwozia, zakrywa się nawet częściowo okna.

[caption id="attachment_82575" align="aligncenter" width="683"] ŠKODA KODIAQ at Tour de France 2016; For its Tour premiere the new ŠKODA SUV got a new camouflage cover in red, grey and black.[/caption]

Przed obiektywami fotografów chronione jest również wnętrze samochodu. W pojeździe testowym stosuje się specjalne zaciemniające materiały, z których wykonane są zdejmowalne pokrowce na kokpit, deskę rozdzielczą, centralny wyświetlacz, system informacyjno-rozrywkowy, konsolę środkową, elementy sterujące czy otwory wentylacyjne. Pokrowce służą do osłony wnętrza samochodu podczas parkowania lub np. postoju na stacji paliw. Te drobiazgowe techniki kamuflażu są stosowane przez ŠKODĘ, by utrzymać napięcie wśród klientów marki do czasu oficjalnej prezentacji modelu.

- Podczas testowania nowych modeli stosujemy na samochodach kamuflaż, po to by były one nie do rozpoznania. Oprócz zamaskowania elementów designu, ważne jest jednak także bezpieczeństwo, dlatego naklejone wzory dostosowane są do wymogów przepisów drogowych. Wszystkie testowane pojazdy mają widoczne kierunkowskazy, światła oraz zestaw czujników. Zasłonięte nie są także wloty powietrza i wewnętrzne otwory wentylacyjne. Dzięki temu wyniki pomiarów będą odzwierciedlały rzeczywistą prace systemów. We wnętrzu kierowca testowy ma dostęp do zegarów oraz kluczowych elementów sterowania - wyjaśnia Florian Weymar, Head of Total Vehicle Development marki ŠKODA.

Sztuka nowatorskiego kamuflażu

Artyści odpowiedzialni za projektowanie folii maskujących, projektując nowy wzór łączą efekty 3D i kontrasty kolorów, tak by stworzyć jak najlepszą iluzję, która ukryje detale testowego modelu. Ręczne nałożenie gotowego kamuflażu na samochód zajmuje kilka godzin.

Specjaliści ŠKODY tworzą subtelny i nowatorski kamuflaż, który skutecznie maskuje samochód, przyciągając jednocześnie uwagę fanów niebanalnym wzornictwem. W ten sposób ŠKODA wykorzystuje zakamuflowane samochody, aby promować model już przed jego pierwszą publiczną odsłoną.

Z okazji wydarzeń specjalnych, specjaliści od kamuflażu współpracują z działem marketingu, by osiągnąć jak najbardziej spektakularne efekty. Na ostatnim etapie Tour de France 2016, ŠKODA KODIAQ pojawiła się jeszcze przed swoją oficjalną premierą jako wiodący pojazd oklejony w czerwone, szare i czarne barwy, przyciągając uwagę tłumu podczas finałowego odcinka na Polach Elizejskich.

W 2019 roku, na krótko przed swoją światową premierą, ŠKODA OCTAVIA czwartej generacji poruszała się ulicami Pragi i Mladá Boleslav w specjalnym żółto-pomarańczowym kamuflażu, w ramach gry „Złap mnie, jeśli potrafisz” przygotowanej dla fanów marki. Osoby, którym udało się sfotografować zakamuflowany model OCTAVIA mogli wygrać zaproszenie na światową premierę modelu w Pradze.

Już niebawem pasjonaci motoryzacji będą mieli szansę zobaczyć model ŠKODA ENYAQ iV w pobliżu siedziby firmy w Mladá Boleslav pokryty kamuflażem w biało-zielono-szary geometryczny wzór. Artyści zajmujący się kamuflażem spędzili w sumie 120 godzin na opracowaniu koncepcji zamaskowania pierwszego całkowicie elektrycznego SUV-a ŠKODY i zużyli około 18 metrów kwadratowych folii. Premiera ŠKODY ENYAQ iV odbędzie się jeszcze w tym roku.

Specjaliści marki od maskowania modeli testowych będą mieli jednak wiele pracy, ponieważ do końca 2022 r. ŠKODA zaprezentuje w sumie dziesięć częściowo lub całkowicie zelektryfikowanych modeli z rodziny spod znaku iV.

inf Skoda


Reklama