Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

Technologia w GT X Experimental: przyszłość mobilności

Koncepcyjny Opel GT X Experimental odzwierciedla wartości i wizję marki, a także pokazuje, jak inżynierowie i projektanci Opla widzą przyszłość mobilności. Zgodnie z założeniami strategicznego planu PACE! od 2024 roku każdy model Opla ma być dostępny w wersji zelektryfikowanej — zatem także GT X Experimental jest samochodem w pełni elektrycznym, wyposażonym w technologię drive-by-wire oraz systemy umożliwiające zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. Źródłem energii jest kompaktowy litowo-jonowy akumulator nowej generacji o pojemności 50 kWh z funkcją ładowania indukcyjnego.

Samochody elektryczne nie emitują spalin, a ich silniki zapewniają dynamikę godną aut sportowych — maksymalny moment obrotowy jest dostępny natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia. Ładowanie dynamiczne jest pomostem do przyszłości. Kierowcy konwencjonalnych samochodów elektrycznych muszą co jakiś czas odwiedzać stacje ładowania, wyciągać z bagażnika kabel, podłączać go i odłączać... tymczasem samochód z akumulatorem ładowanym indukcyjnie wystarczy zaparkować nad płytą ładującą lub w jej sąsiedztwie.

[caption id="attachment_58962" align="aligncenter" width="877"]

W koncepcyjnym Oplu GT X Experimental zastosowano technologię drive-by-wire w układzie kierowniczym, która eliminuje mechaniczne i hydrauliczne połączenia, przyczyniając się do obniżenia masy pojazdu[/caption]

Drive-by-wire: rozwiązanie umożliwiające zautomatyzowaną jazdę

W koncepcyjnym Oplu GT X Experimental zastosowano również technologię drive-by-wire w układzie kierowniczym. Zapewnia ona nie tylko większą swobodę w lokalizowaniu elementów sterowania, ale także eliminuje mechaniczne i hydrauliczne połączenia, przyczyniając się do obniżenia masy pojazdu. Technologia drive-by-wire jest także jednym z głównych czynników umożliwiających automatyzację prowadzenia samochodu. W pełni rozwinięte systemy tego rodzaju mogą, zdaniem ekspertów, znacząco ograniczyć liczbę kolizji drogowych spowodowanych błędami człowieka.

[caption id="attachment_58945" align="aligncenter" width="790"]

Na dwóch skrajnych ekranach po lewej i prawej stronie wyświetlany jest obraz z dwóch kamer wysuwających się z nadwozia.[/caption]

W branży motoryzacyjnej powszechnie przyjęto sześciostopniową klasyfikację zaawansowania zautomatyzowanej jazdy — od braku automatyzacji (poziom 0; kierowca wykonuje wszystkie zadania związane z dynamiką jazdy) do pełnej automatyzacji (poziom 5; interwencja człowieka jest całkowicie zbędna). Opel GT X Experimental to samochód koncepcyjny umożliwiający zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3, co oznacza, że kierowca może przekazać systemom automatycznym pełną kontrolę nad pojazdem i zająć się czymś innym — na przykład lekturą lub oglądaniem filmu — ale musi być gotowy do interwencji, gdy samochód jej zażąda.

Pure Panel: wizualne i cyfrowe oczyszczenie wnętrza będącego oazą relaksu

Przestronne wnętrze Opla GT X Experimental zaprojektowano na tych samych zasad co nadwozie i poddano wizualnemu oraz cyfrowemu oczyszczeniu. Kabina otoczona panoramiczną szybą łączącą się z przeszklonym dachem oraz bocznymi oknami bez środkowego słupka skrywa liczne innowacje.

[caption id="attachment_58947" align="aligncenter" width="795"]

Na dwóch skrajnych ekranach po lewej i prawej stronie wyświetlany jest obraz z dwóch kamer wysuwających się z nadwozia.[/caption]

Szczególną uwagę przyciąga zestaw wskaźników zamknięty w module „Pure Panel”, będącym odpowiednikiem zewnętrznego Opel Vizor. Jeden panoramiczny ekran wita kierowcę i pokazuje, że typowe dla dzisiejszych samochodów seryjnych deski rozdzielcze pełne wyświetlaczy, przycisków i przełączników mogą wkrótce odejść do lamusa. Pure Panel umożliwia kierowcy korzystanie z najnowszych technologii i uzyskiwanie potrzebnych informacji, a jednocześnie eliminuje elementy odwracające uwagę.

Pure Panel pokazuje także jak firma stara się ułatwiać ludziom życie za pomocą technologii. Na dwóch skrajnych ekranach po lewej i prawej stronie wyświetlany jest obraz z dwóch kamer wysuwających się z nadwozia.



Reklama