Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

Nowy Porsche Panamera - Luksusowa limuzyna gotowa do jazdy na torze

Nowy Porsche Panamera - Luksusowa limuzyna gotowa do jazdy na torze

Zgodnie z przyjętą koncepcją, także podwozie nowej generacji modelu Panamera łączy komfort luksusowej limuzyny z osiągami rasowego auta sportowego. Efekt ten uzyskano dzięki uzupełnieniu imponującej architektury bazowej o opcjonalne, innowacyjne systemy, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trójkomorową, obejmujące elektroniczną kontrolę tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management), udoskonalony układ Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) obejmujący wektorowanie momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) i aktywną stabilizację przechyłów, a także nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy. Zintegrowany system 4D Chassis Control w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia i optymalizuje dynamikę jazdy samochodu. Jednocześnie Porsche przenosi precyzję prowadzenia samochodów sportowych do klasy Gran Turismo dzięki skrętnej tylnej osi – kolejnej nowości, zaadaptowanej z modeli 918 Spyder oraz 911 Turbo. Wzrosła również wydajność układu hamulcowego.

Nowy design w szczegółach: jeszcze dynamiczniejsze proporcje

Z zewnątrz charakter drugiej generacji modelu Panamera oddają ostrzejsze rysy i bardzo dynamiczne proporcje nadwozia. Nadwozie samochodu mierzy 5049 mm długości (+34 mm), 1937 mm szerokości (+6 mm) i 1423 mm (+5 mm) wysokości. Pomimo nieznacznie wyżej karoserii wygląda jednak na znacznie smuklejsze, dłuższe i szersze - przede wszystkim z uwagi na obniżoną o 20 mm płaszczyznę dachu w tylnej części kabiny. Kompletnie zmienia to ogólny obraz sylwetki, nie rzutuje jednak na niezmiennie dużą ilość przestrzeni nad głowami podróżujących. Również zwiększony o 30 mm rozstaw osi – do 2950 mm – wydłuża optycznie karoserię Gran Turismo. Dzięki przesunięciu przednich kół do przodu i skróceniu przedniego zwisu udało się dodatkowo zwiększyć „prestiżowy” wymiar nadwozia – odległość pomiędzy przednią osią a słupkiem A.



Na szerokość Porsche Panamera urosło zaledwie o 6 milimetrów, ale wydaje się, jakby było to kilka centymetrów. Efekt ten podkreślają cechy takie jak przypominający kształtem literę „A” wlot powietrza, który rozszerza się na boki i tworzy całkowicie nowy design przedniego pasa. Jednocześnie optyczną szerokość samochodu potęguje poprzeczka osłony chłodnicy, a także stylizowana na grot strzały pokrywa silnika, poprowadzona niżej i dłuższa niż wcześniej. Sprzyjają temu dwa wyraźnie wyprofilowane przetłoczenia, sięgające teraz aż do zderzaka. Obniżona płaszczyzna przedniego pasa to zasługa nowej, kompaktowej konstrukcji silników. Maska płynnie przechodzi w typowe dla Porsche, mocno wyprofilowane przednie błotniki. Pewność siebie Gran Turismo podkreśla design diodowych reflektorów z czteropunktowymi, LED-owymi światłami do jazdy dziennej – dostępnych w trzech wersjach.



Boczne panele nadwozia – podobnie jak pokrywy silnika i bagażnika, dach oraz błotniki – w całości wykonano z aluminium. Za sprawą dynamicznie poprowadzonej, opadającej w tylnej części nadwozia płaszczyzny dachu Panamera bardziej niż kiedykolwiek ucieleśnia geny samochodu sportowego. To zresztą charyzmatyczny znak rozpoznawczy wszystkich coupé Porsche, tzw. linia „flyline”. Dwa wyraziste przetłoczenia po bokach dachu wizualnie obniżają środek ciężkości sylwetki. Zmienił się też kształt bocznych okien: w połączeniu z liniami tylnego pasa ich zarys zdecydowanie nawiązuje do designu Porsche 911. Błotniki i drzwi mają trójwymiarową, muskularną formę z wzajemną grą wypukłych i wklęsłych powierzchni. Dynamizm Gran Turismo wzmacniają wloty powietrza za przednimi kołami i wyraźnie zaakcentowane nadkola, zapewniające wystarczającą przestrzeń dla kół z lekkimi obręczami o średnicy od 19" (4S/4S Diesel) przez 20" aż po opcjonalne felgi w rozmiarze 21".



Fakt, że Porsche Panamera nie jest klasyczną limuzyną, ale wzorcem czterodrzwiowego coupé, najlepiej widać w tylnej części nadwozia. Kopuła dachu wraz ze słupkami i szybami wspiera się na szerokich, mocno wyrzeźbionych tylnych błotnikach. Nie ulega wątpliwości – to prawdziwy samochód sportowy. Tylny pas definiują przede wszystkim trójwymiarowe lampy diodowe z czteropunktowymi światłami hamowania, połączone smukłym, LED-owym pasem. Całość daje nocą niepowtarzalny widok. Wysuwany tylny spojler, płynnie zintegrowany z pokrywą bagażnika - standardowo otwieraną i zamykaną elektrycznie, jest teraz lakierowany w kolorze nadwozia. W przypadku modelu Panamera Turbo spojler nie tylko się wysuwa, ale i rozkłada, zyskując swoją powierzchnię. W dolnej partii tylnego pasa uwagę zwracają dwie podwójne, wykonane ze stali nierdzewnej końcówki układu wydechowego, „zatopione” po obu stronach dyfuzora. Panamera 4S i 4S Diesel mają końcówki okrągłe, a Panamera Turbo – trapezoidalne.

 
inf PORSCHE

Zasoby powiązane


Reklama