Reklama

Nadwozie - Stylizacja - design i rozwój motoryzacji

Sztywny, elektrycznie uchylny dach w Maździe Mx5

Sztywny, elektrycznie uchylny dach w Maździe Mx5

Trzy kluczowe zalety, które czynią z MX-5 RF samochód wyjątkowy i dający radość z jazdy

1. Przepiękna stylistyka nadwozia fastback, która poruszy każdego miłośnika motoryzacji

Atrakcyjna linia nadwozia typu fastback płynnie łączy płaszczyznę dachu z tylną częścią karoserii, stanowiąc kwintesencję dynamicznego, sportowego stylu.

Projektanci zadali sobie wiele trudu, aby wypracować idealnie wyważony kształt kabiny w kształcie łzy.

Samochód wyróżnia się takimi samymi kompaktowymi wymiarami jak wersja z miękkim dachem, zachowując identyczną długość i szerokość całkowitą oraz rozstaw osi (zmianie o 5 mm uległa jedynie wysokość całkowita).

Miękka i przyjemna w dotyku tapicerka z prawdziwej skóry Nappa podnosi poziom jakości kabiny, budując relaksacyjny, wyrafinowany klimat wnętrza.

2. Nowe doznania w czasie jazdy bez dachu – swoboda jazdy bez dachu w połączeniu z wysokim poczuciem bezpieczeństwa

Składany sztywny dach modelu MX-5 RF tworzą panel przedni, środkowy, tylny oraz boczne okna.

Szczegółowe badania doprowadziły do opracowania konstrukcji dachowej, która w połączeniu ze składanym tylnym oknem, zapewnia ekscytujące doznania z jazdy. Jednocześnie, kabina zdaje się otulać podróżnych, zapewniając wysokie poczucie bezpieczeństwa nawet podczas dynamicznej jazdy ze złożonym dachem.

Unikalna konstrukcja tylnego okna, które składa się wraz z dachem, pozwala kierowcy w pełni rozkoszować się sportowym brzmieniem wydechu, tym samym zwiększając przyjemność jazdy pod gołym niebem.

Masywna tylna osłona przeciwwiatrowa wykonana z akrylu skutecznie zapobiega zawirowaniom powietrza we wnętrzu kabiny.

Dzięki idealnej synchronizacji mechanizmu składania poszczególnych elementów, złożenie i rozłożenie dachu Mazdy MX-5 RF zajmuje bardzo niewiele czasu, i pod tym względem plasuje ten model w czołówce segmentu aut ze sztywnym składanym dachem.

Po złożeniu dachu, jego przedni i środkowy panel chowa się wraz z tylnym oknem w specjalnie wygospodarowanej wnęce za fotelami.

Dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji górnego elektrozamka, obsługa dachu realizowana jest przy pomocy pojedynczego włącznika.

Nowy system sterowania umożliwia otwieranie i zamykanie dachu nawet podczas jazdy z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h, co jest szczególnie przydatne w razie gwałtownego pogorszenia warunków pogodowych.

130-litrowy (pomiar według DIN) bagażnik oferuje taką samą pojemność jak w wersji z miękkim dachem, nawet po jego złożeniu. Przedział bagażowy pomieści dwie podręczne torby o wymiarach 550 x 400 x 220mm*1.

3. Dobrze wyciszona kabina oferuje najwyższy komfort jazdy

Charakterystyka pracy zawieszenia oraz elektrycznego układu wspomagania (EPAS) została zmodyfikowana pod kątem wymagań Mazdy MX-5 RF, dzięki czemu samochód oferuje jakość prowadzenia i komfort jazdy, jakich można oczekiwać od tak legendarnego modelu.

Dźwiękochłonna podsufitka przedniego i środkowego panelu dachowego w połączeniu z wyciszeniem tylnych nadkoli gwarantuje dużo niższy poziom hałasu podczas jazdy z zamkniętym dachem, co przekłada się na bardzo wysoki komfort podróżowania w kabinie Mazdy MX-5 RF.

Nadwozie

Zgodnie ze stylistycznym założeniem MX-5 RF została stworzona jako idealna forma wersji MX-5 ze sztywnym dachem. Innymi słowy, miała ona posiadać zupełnie nową konstrukcję dachu, który miał przykrywać przepiękną kabinę i tworzyć sylwetkę sportowego auta ze stałym dachem, które jednocześnie oferowało możliwość rozkoszowania się jazdą pod gołym niebem, na wzór roadsterów wyposażonych w miękki dach. W tym celu Mazda podjęła wyzwanie stworzenia bezkompromisowej stylistyki, opartej na czterech poniższych założeniach.

1. Piękna sylwetka: W odróżnieniu od wersji z miękkim dachem, MX-5 RF niezwykle często oceniana będzie przy rozłożonym dachu. Oznacza to, że kabina wersji RF musi zachwycać piękną sylwetką nawet po jego podniesieniu.Tylna część dachu składa się z bocznych paneli, które łagodnie opadają ku tyłowi i harmonijnie stapiają się z boczną linią nadwozia, tworząc idealnie opływowy kształt kabiny. Płynna linia dachu wzdłuż słupków przednich, bocznych paneli dachowych oraz tylnej części dachu, które pokryto takim samym lakierem jak resztę nadwozia, tworzy harmonijną całość z prostą stylistycznie linią boczną, rozciągającą się od obniżenia maski silnika po sam tył. W ten sposób powstaje przepiękna, elegancka sylwetka typu fastback, która dodatkowo podkreśla dynamiczną stylizację tylnej części nadwozia.

Po złożeniu dachu, jego panele – normalnie znajdujące się nad głowami podróżnych – oraz tylne okno chowają się we wnęce, natomiast tylna część dachu nadal pozostaje widoczna. Odróżnia to wersję RF od wszystkich innych modeli ze sztywnym .

2. Kompaktowe wymiary : Za wyjątkiem większej o 5 mm wysokości dachu, Mazda MX-5 RF zachowuje taką samą długość, szerokość i rozstaw osi jak wersja z miękkim dachem. Tak kompaktowe wymiary idealnie odzwierciedlają zwrotność i dynamikę zwartej sylwetki modelu MX-5.

3. Nowa jakość jazdy bez dachu: Po złożeniu dachu MX-5 RF wyróżnia się absolutnie wyjątkowym wyglądem. Panele nad głowami podróżnych oraz tylne okno chowają się w specjalnej wnęce, a kabina, oferując zupełnie nowy wymiar swobody, nadal zapewnia wysokie poczucie bezpieczeństwa, troskliwie otulając kierowcę i pasażera. Dodatkowo, doznania z jazdy pod gołym niebem potęguje rasowy dźwięk wydechu.

4. Niezależny bagażnik: Zastosowanie sztywnego, składanego dachu nie ogranicza w niczym funkcjonalności MX-5 RF. Konstruktorzy poświęcili wiele uwagi nie tylko stworzeniu przepięknej sylwetki auta, ale także zadbali o to, żeby niezależny bagażnik zachował pojemność znaną z wersji wyposażonej w miękki dach.

Kolorystyka nadwozia

5. Lakier Machine Grey: Jako zupełnie nowy produkt w gamie lakierów nadwozia, który zadebiutował w 7-osobowym modelu CX-9, kolor ten oferuje głębię i odcień, które sprawiają, że nadwozie wygląda niczym wyfrezowane z pojedynczej sztaby metalu.

6. Kolorystyka dachu*: Boki dachu oraz jego tylną część pokryto tym samym lakierem, co pozostałe panele karoserii, natomiast górny panel może zostać polakierowany czernią fortepianową bądź pozostać w kolorze nadwozia.

*Dostępność zależna od rynku zbytu oraz wybranej wersji modelu.

Wnętrze

Wyróżniającą cechą kabiny są widoczne panele nadwozia, które ją otulają i płynnie łączą się z tapicerką drzwi, oraz kokpit całkowicie zorientowany na kierowcę i imponujący perfekcyjną symetrią najważniejszych wskaźników i elementów obsługi. Wiele uwagi poświęcono dopracowaniu szczegółów, dzięki czemu MX-5 RF jest czymś więcej niż tylko zwykłym samochodem – to sportowe auto, które użytkownik ma naprawdę pokochać. Podobnie jak w przypadku wersji z miękkim dachem, kokpit ma wywoływać szeroki uśmiech i przyspieszać bicie serca, zanim jeszcze uruchomimy silnik. Dzięki sztywnemu dachowi, kabina MX-5 RF zapewnia ciszę oraz zachwyca jakością wykonania.

Detale

Podstawowa koncepcja stylistyczna nie różni się zasadniczo od tej przyjętej w wersji z miękkim dachem. Znajdziemy tu zatem potrójne zegary oraz sportową, kompaktową kierownicę, a także poziomy układ panelu instrumentów oraz niezwykle dynamiczne wykończenie wewnętrznych paneli drzwiowych. Należy jednak podkreślić, że Mazda MX-5 RF wyróżnia się dwoma następującymi elementami.

Zegary: Wyświetlacz informacyjny umieszczony na lewo od zespołu potrójnych zegarów wyposażono w kolorowy ekran TFT LCD o przekątnej 4,6 cala, na którym podczas składania lub rozkładania dachu wyświetlana jest stosowna animacja.

Przycisk obsługi dachu : Przycisk służący do otwierania i zamykania dachu umieszczono pod panelem sterowania układu klimatyzacji.

Fotele oraz kolorystyka wnętrza

Wysoką jakość wykonania kabiny podkreśla tapicerka foteli, wykonana z przyjemnej w dotyku skóry naturalnej w kolorze kasztanowym. Dzięki niej wnętrze nabiera relaksacyjnego i bardziej wyszukanego charakteru. Idealnym uzupełnieniem są eleganckie przeszycia w szarym kolorze, którymi ozdobiono fotele oraz środkowe części wewnętrznych paneli drzwiowych.
*Dostępność zależna od rynku zbytu oraz wybranej wersji modelu.

Model demonstracyjny (w specyfikacji na rynek USA)

Podstawowe dane techniczne (Docelowe dane produkcyjne)

Nadwozie

dwudrzwiowe, otwarte

Ilość miejsc

dwa

Dł.* x szer. x wys. całk. (mm)

3915 x 1735 x 1245

Rozstaw osi (mm)

2310

Silnik

benzynowy SKYACTIV-G 2.0 z układem bezpośredniego wtrysku paliwa

Przekładnia

sześciostopniowa, automatyczna

Moc maksymalna

155 KM przy 6000 obr./min.**

Maksymalny moment obrotowy

148 ft/lb przy 4600 obr./min.**

Zawieszenie (przód)

dwa wahacze poprzeczne

Zawieszenie (tył)

konstrukcja wielowahaczowa

Układ kierowniczy

zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)

Układ hamulcowy (przód/tył)

tarcze wentylowane / tarcze pełne

Opony

P205/45 R17

 

*Bez uchwytu na tablicę rejestracyjną

**Dane techniczne wersji europejskiej:

Moc maksymalna: 118 kW / 160 KM przy 6000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 4600 obr./min.

 

 

 

Zasoby powiązane


Reklama