Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Nadjeżdża nowa KIA Optima

dokument
pobierz +

Ewolucyjny design przynależny awangardzie

Zewnętrzny design nowej Optimy jest efektem optycznego wyważenia stylizacji przez światowe zespoły projektowe Kia. Nowa Optima utrzymuje atletyczną sylwetkę, przynoszącą jej tak znaczną popularność – dokonując jednocześnie skoku w przód, by przyciągnąć uwagę nabywców spragnionych odmiany.

Stworzona pod bacznym okiem Petera Schreyera, Prezydenta i Głównego stylisty Kia Motors, nowa Optima zyskała lepszą wyrazistość na drodze, o czym decydują współczesne detale, ostre linie i krawędzie karoserii oraz wydłużona sylwetka sportowego sedana.

Nowy, ewolucyjny wygląd Optimy przywodzi na myśl funkcjonalność i ducha sportu, a wymiary zewnętrzne (długość, szerokość i wysokość) zostały marginalnie zwiększone. Rozstaw osi wzrósł o 10 mm to 2805 mm, podobnie jak długość całkowita – do 4885 mm. Nowy model jest o 25 mm szerszy – 1860 mm oraz o 10 mm wyższy (1465 mm). Efektem tych zmian jest obszerniejsza i bardziej komfortowa kabina pasażerska o większej przestrzeni na głowy i nogi jadących oraz szerokości na poziomie ramion, a także wyższa pojemność ładunkowa.

Rozpoznawalna od razu jako Kia, nowa Optima łączy charakterystyczny markowy grille w kształcie „tygrysiego nosa” z wydłużonymi i poszerzonymi światłami głównymi, które niemal dosięgają uwypuklonych nadkoli. Wydatny zderzak mieszczący przednie lampy przeciwmgielne dodaje objętości dolnej sekcji samochodu, nadając mu wizualnej stabilności.

Podobnie jak światła główne, także i stylizowane jak aureole tylne lampy LED zachodzą na boki nowej Optimy, nadając jej modernistycznej sygnatury świetlnej. Atletyczny wygląd auta podkreśla przypominający spojler kształt pokrywy bagażnika oraz rozbudowany zderzak tylny, mieszczący i owalną końcówkę wydechu.

Zaletą nowego, atrakcyjnego designu jest obniżenie współczynnika oporu powietrza Cd z 0,3 do 0,29 – co czyni Optimę czwartej generacji najbardziej aerodynamicznym pojazdem tej linii modelowej. Nowa Kia Optima dostępna będzie na rynkach Europy w palecie dziewięciu kolorów nadwozia i felgami o średnicach od 16 do 18 cali.

Gama modelowa nowej Optimy zostanie w przyszłym roku rozwinięta i do nadwozia sedana dołączy na jesieni 2016 także i kombi.

Unowocześnione i wyrafinowane wnętrze o jeszcze wyższej jakości

Wzorem innych modeli Kia, nowa Optima otrzymała – najbardziej jak dotąd – luksusowy i zorientowany na kierowcę wystrój kokpitu, pełen rozwiązań typowych dla pojazdów o klasę wyżej. Zadziwiać może kunszt wykonania i obsesyjna wręcz dbałość o szczegóły, co stanowi bodajże najważniejszy krok naprzód w skali kolejnych generacji.

Zespół projektowy Kia Motors skoncentrował się na dogłębnie nowoczesnym wyglądzie i przyjaznej atmosferze wnętrza, stąd pomysł na uproszczony i zunifikowany design kabiny w porównaniu do poprzednich generacji. Horyzontalne poszerzenie tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej jeszcze bardziej powiększa odczucie przestronności.

Jakość materiałów wykończeniowych nowej Optimy jest wyraźnie wyższa niż w modelu schodzącym, z szerszym zastosowaniem materiałów miękkich w dotyku oraz tkaniny i skór w naturalnej tonacji. Wyważone akcenty metalizowane dodają aury prawdziwej jakości, a poczucie komfortowego wyrafinowania wzmacniają dodatkowe elementy wygłuszające.

Tablicę przyrządów podzielono na strefę górną ‘wyświetlaczy’ i dolną strefę ‘roboczą’ tak, by kierowca nie musiał odrywać oczu od drogi odczytując wyświetlane informacje. Centralna część tablicy przyrządów odchylona jest pod kątem 8,50 wobec kierowcy, łącznie z 8-calowym ekranem dotykowym systemu infotainment w strefie górnej. Dolna strefa ‘robocza’ ma mniej przycisków niż poprzednio – z uwagi na wzrost liczby funkcji sterowanych za pomocą dotykowego ekranu.

Konsola centralna wykończona jest w błyszczącej czerni kontrastującej z chromowaną listwą podziału deski rozdzielczej na obie strefy funkcjonalne i odznacza jednotonową (czerń) lub dwutonową (czerń z beżem) kolorystykę tapicerki materiałowej lub skórzanej wnętrza.

Więcej miejsca dla pasażerów nowej i wygodniejszej kabiny

Powiększenie wymiarów zewnętrznych oznacza, że Optima IV generacji jest najbardziej praktyczna, obszerna w środku i komfortowa w historii tej linii modelowej.

Efektem wydłużenia rozstawu osi o 10 mm i modernizacji foteli miejsce na nogi dla pasażerów kanapy tylnej jest obecnie większe o 25mm. Poszerzenie nadwozia zaś – skutkuje zwiększeniem szerokości wnętrza na poziomie ramion (20 mm z przodu i 17 mm z tyłu). Większa przestrzeń na głowę (+ 5 mm z przodu i +15 mm w tyle) to korzyść z wysmuklenia i podwyższenia linii dachowej.

Poprawiając design foteli i kanapy tylnej, szczególną uwagę zwrócono na komfort siedzenia. Usztywnienie ich szkieletu pozwoliło obniżyć odczuwalne wibracje i masę jednostkową o 2,6 kg przy jednoczesnym zwiększeniu trwałości. Delikatniejsza pianka w zagłówkach górnej części oparć i podparcia ud w siedziskach pozwala lepiej zagłębić się w siedzenia. Celem lepszego ‘trzymania’ kierowcy i pasażera, w bocznych konturach foteli przednich zastosowano piankę o większej gęstości.

Mając na uwadze pełnię komfortu podróżowania, dla drugiego rzędu siedzeń przewidziano oddzielne nawiewy ogrzewania oraz rolety słoneczne wysuwane z boczków drzwi.

Pojemność ładunkowa nowej Optimy wzrosła z 505 do 510 litrów (VDA). Dodatkową funkcjonalność zapewnia szerszy otwór bagażnika oraz podpodłogowy schowek na drobiazgi.

50-procentowe wzmocnienie skorupy nadwozia i nowe rozwiązania

bezpieczeństwa czynnego

Nadwozie nowej Optimy ma konstrukcję iście unikalną ze względu na znacznie szersze niż poprzednio zastosowanie materiałów o wysokiej wytrzymałości, podwyższających odporność zderzeniową. Równolegle z poprawą bezpieczeństwa biernego nowy model otrzymał szereg zaawansowanych i autonomicznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego jako, że konstruktorom Optimy przyświecał cel pięciu gwiazdek w klasyfikacji Euro NCAP.

Skorupa nadwozia Optimy IV generacji jest mocniejsza niż poprzednio, a to dzięki zwiększeniu zawartości stali ultra-wytrzymałej (UHTS) do 50%, a więc o 150% więcej niż w modelu poprzednim (20%) i zastosowania klejów konstrukcyjnych o 450%. Tym sposobem masa skorupy nadwozia spadła o 8,6 kg przy wzroście sztywności skrętnej o połowę w stosunku do modelu schodzącego. Z myślą o kompleksowej integralności strukturalnej karoserii, do wzmocnienia słupków ‘A’ i ‘B’, progów karoserii, płyty podłogowej, dachu, przednich nadkoli i grodzi tylnej wykorzystano stopy stali o dużej wytrzymałości.

Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów czuwa siedem seryjnych poduszek powietrznych: czołowe kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, dwie poduszki boczne i dwie pełnowymiarowe poduszki kurtynowe.

Dzięki nowym rozwiązaniom ukierunkowanym na zapobieganie lub ograniczanie skutków kolizji drogowych, nowa Optima ma wszelkie szanse na wysokie noty w światowych testach bezpieczeństwa.

W zależności od specyfikacji rynkowej nowa Kia Optima dostępna będzie z szeroką gamą seryjnych lub opcjonalnych systemów bezpieczeństwa, m.in.:

  • Zaawansowany, „inteligentny’ tempomat SCC, automatycznie dostosowujący prędkość jazdy do bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu
  • Autonomiczny system hamowania awaryjnego AEBS* korzystający z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania potencjalnego zagrożenia kolizji z innym pojazdem lub osobą pieszą i wspomagający zatrzymanie pojazdu.
  • System kontroli pasa ruchu KiaLaneAssist, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu.
  • Asystent świateł głównych KiaHighBeamAssist, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia wobec nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i warunków drogowych
  • Wskaźnik limitu prędkości KiaSpeed Assist – korzystający z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników.
  • System wykrywania obiektów w martwych polach widzenia KiaBlindSpotDetection z sygnalizacją świetlną w lusterku bocznym.
  • Detektor ruchu poprzecznego KiaRearCrossTrafficAlert, ostrzegający o ruchu pojazdów z tyłu Optimy podczas manewru cofania.

Stosowany w nowej Optimie system AEBS należy do unikalnych w Europie, ponieważ obejmuje radar krótkiego i dłuższego zasięgu, zdolny do identyfikacji pojazdów i osób pieszych z większej odległości i przy wyższych szybkościach niż wiele urządzeń konkurencyjnych. Radar krótkiego zasięgu – ‘City’ pozwala unikać lub ograniczać skutki kolizji czołowej przy prędkości poniżej 50 km/h, zaś radar dalszego zasięgu ‘Urban’ – w przedziale prędkości 30-80 km/h. Obecność osoby pieszej wykrywana jest do prędkości jazdy 60 km/h.

*Autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEBS) jest systemem wspomagającym i nie zwalnia kierowcy pojazdu od odpowiedzialności za bezpieczeństwo jazdy. Kierowca powinien dostosować swe zachowanie za kierownicą do posiadanych predyspozycji, przepisów prawnych oraz bieżących warunków ruchu drogowego. Konstrukcja systemu AEBS nie przewiduje możliwości autonomicznego kierowania pojazdem. Szczegółowe informacje dostępne są w instrukcji obsługi samochodu.

Wyższy poziom wyrafinowania przez ograniczenie NVH

W dążeniu do spokojnej i relaksującej atmosfery podróżowania stopień wyrafinowania konstrukcyjnego nowej Optimy jest wyższy niż kiedykolwiek, czego ilustracją mogą być efekty w zakresie NVH (hałasów, drgań i wibracji) osiągnięte przez zespoły projektowo-rozwojowe.

Do znaczniejszych innowacji dla obniżenia NVH zaliczyć należy rozległą osłonę podwozia i ulepszoną uszczelkę szyby czołowej pozwalające zredukować hałasy opływającego powietrza o rząd 4 procent, poprawić ogólną aerodynamikę pojazdu i skutecznie obniżyć zużycie paliwa. Dzięki pogrubieniu warstwy izolacyjnej przegrody głównej natężenie hałasu silnika w kabinie spadło o około 4 procent, w wyniku ogólnego ‘wygładzenia’ akustyki jednostki napędowej. Większe tuleje poprzecznicy przedniej i tylnej w znacznym stopniu filtrują hałasy toczne, obniżając jednocześnie wibracje przenoszone przez podłogę i układ kierowniczy.

Istotną rolę dla wzrostu poczucia komfortu i wyrafinowania odgrywa nowa skorupa nadwozia o zwiększonej zawartości stopów stali wysokowytrzymałej. Dzięki usztywnieniu ram, paneli nadwoziowych i poduszek mocowania silnika udało się z powodzeniem ograniczyć poziom wibracji we wnętrzu. Za sprawą sztywniejszych obręczy kół stopień wytłumienia drgań na gorszych nawierzchniach wzrósł o 83 procent. Pozwoliło to na wprowadzenie drobnych korekt geometrii zawieszenia pod kątem lepszej izolacji od wibracji i hałasów trakcyjnych bez szkody dla własności dynamicznych pojazdu.

Nowe technologie: Kia Connected Services i bezprzewodowe (indukcyjne) ładowanie telefonu komórkowego

Kia Optima IV generacji wyposażona jest w szereg nowych, zaawansowanych rozwiązań z myślą o poprawie użyteczności, komfortu i wygody. Śmiało można stwierdzić, iż nowa Optima zalicza się do najbardziej innowacyjnych pojazdów wśród europejskiego segmentu D.

Najnowszy system audio-wizualno-nawigacyjny AVN to akcent nowoczesności w centralnej sekcji tablicy przyrządów. Do wyboru nabywców pozostaje system infotainment z nawigacją satelitarną 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym i radiem cyfrowym DAB, do odbioru programów emitowanych w kilku krajach Europy.

Sercem systemu AVN jest nowy pakiet Kia Connected Services, oferujący szeroką gamę stale aktualizowanych informacji dla kierowcy. Udostępniany w technologii TomTom, pakiet ten dostarcza różnorodne informacje dotyczące aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzega przed stacjonarnymi i mobilnymi radarami prędkości. Oprócz prognoz pogody Kia Connected System podawać może informacje lokalizacyjne sklepów, firm handlowych, usługowych itd. Usługi TomTom dostępne będą bezpłatnie dla użytkowników nowej Optimy w Europie przez okres siedmiu lat od daty zakupu.

Infotainment AVN skojarzony jest seryjnie z 6-głośnikowym systemem audio. Jako opcja wyposażenia dostępny jest 590-watowy system Harman Kardon Premium Sound, z dziesięcioma głośnikami i zewnętrznym wzmacniaczem mocy, pracującym w technice reprodukcji dźwięku MP3 Clari-Fi. Dzięki akustyce sound-surround system ten potrafi zamienić kabinę nowej Optimy w audiofilską salę koncertową.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nabywców samochodów tej klasy na nowoczesne rozwiązania użytkowe nowa Kia Optima wyposażona będzie w bezprzewodową (indukcyjną) ładowarkę telefonów komórkowych/tabletów. Umieszczona u odstawy konsoli centralnej ładowarka indukcyjna pozwala ładować baterię telefonu komórkowego lub tabletu bezprzewodowo także w czasie jazdy. Dzięki funkcji ‘wykrywania obcego obiektu’ ładowarka 5W aktywuje się z chwilą położenia telefonu na płytce indukcyjnej oraz alarmuje o ewentualnym pozostawieniu telefonu wewnątrz w momencie opuszczania samochodu przez użytkownika. Urządzenie zabezpieczone jest przed przegrzaniem, a stan ładowania ilustruje ikonka w zestawie wskaźników.

Z przodu i z tyłu kabiny pasażerskiej (zależnie od wersji modelowej) dostępne są również porty USB, przydatne do ładowania ‘klasycznych’ urządzeń mobilnych.

Pozostałe wyposażenie, dostępne w zależności od rynku sprzedaży obejmuje m.in.: Around View Monitor otoczenia 3600 wspomagający parkowanie przy pomocy obrazu ‘z lotu ptaka’ czterech kamer wideo na wewnętrznym ekranie dotykowym; asystenta parkowania Smart Parking Assist System do automatycznego parkowania równoległego lub prostopadłego i bezpiecznego wyjazdu oraz układ dynamicznego doświetlania zakrętów podążających za obrotem kierownicy, by podwyższyć widoczność i bezpieczeństwo w warunkach jazdy nocnej.

Silnik benzynowy lub wysokoprężny, napęd hybrydowy ‘plug-in’ już wkrótce

Z dniem europejskiej premiery nowa Kia Optima dostępna będzie z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru, które spełniają wyśrubowaną normę emisji spalin Euro 6 i odznaczają się udanym wyważeniem wysokich osiągów z oszczędnym zużyciem paliwa. Kia Optima zdobyła znaczącą popularność wśród nabywców indywidualnych i flotowych, a jej czwarta generacja proponuje napęd silnikiem Diesla lub benzynowym – by wyjść naprzeciw potrzebom różnych grup konsumenckich.

Zmodernizowana jednostka wysokoprężna 1.7 CRDi będzie prawdopodobnie najpopularniejszą opcją nabywców na rynkach Europy. Silnik ten sprawdził się doskonale w poprzedniej Optimie, a obecnie poddany został licznym modyfikacjom pod kątem wzrostu mocy i momentu obrotowego oraz spadku szkodliwych emisji.

Silnik 1.7 CRDi rozwija moc 141 KM oraz moment obrotowy 340 Nm (poprzednio 136 KM i 325 Nm) i wyraźnie góruje nad poprzednikiem pod względem osiągów, zużycia paliwa i kultury pracy (NVH). Poziom emisji CO2 (w wersji z manualną skrzynią biegów i paliwo-oszczędnym systemem Stop/Go) wynosi 110 g/km, co oznacza spadek o 14%.

Elektronicznie sterowany siłownik zmiennej geometrii turbosprężarki pozwala zwiększyć wydajność doładowania, czego efektem jest poprawa reakcji na pedał przyspieszenia i wzrost momentu napędowego przy niskich obrotach wału korbowego. Maksymalny moment dostępny jest teraz w zakresie 1750-2500 obr/min i zapewnia lepsze własności dynamiczne w stosunku do silnika Optimy III generacji rozwijającego użyteczny moment w węższym przedziale 2000-2500 obr/min. W ramach poprawy NVH zastosowano nowe tłoki o niskich oporach tarcia, nowe koło napędu łańcucha rozrządu ograniczające hałasy mechaniczne silnika oraz dodatkowe materiały głuszące i dźwiękochłonne.

W nowej Optimie dostępny jest także silnik benzynowy 2.0 CVVL (o zmiennych fazach rozrządu) o mocy 163 KM, znany doskonale z modelu III generacji.

Kia pracuje obecnie nad jeszcze szerszą gamą jednostek i układów napędowych do zastosowania w przewidzianej na rok 2016 Optimie z napędem hybrydowym typu ‘plug-in’ oraz pierwszego sedana marki Kia o charakterystyce wyczynowej z przeznaczeniem na rynki europejskie.

Zaawansowana przekładnia siedmiostopniowa DCT i obniżony poziom emisji spalin

Nowa Optima wyposażona jest w zaawansowaną siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową (DCT), która zadebiutowała niedawno w restylizowanej Kii cee’d, a dla Optimy IV generacji dostępna jest wyłącznie w modelach napędzanych popularnym silnikiem Diesla 1,7 CRDi. Skrzynia DCT zdolna jest przenosić wyższy moment obrotowy rozwijany przez silnik wysokoprężny i w swym założeniu ma zapewniać możliwość bardziej sportowej jazdy – z ekspresową zmianą przełożeń.

Przekładnia DCT jest konstrukcją własną Kia, a stworzona została z myślą o niskim zużyciu paliwa i dynamice osiągów podczas pracy w trybie manualnym oraz komforcie i płynności jazdy – w trybie automatycznym.

Korzyścią z wyboru skrzyni DCT dla kierowcy będzie szybsza zmiana biegów niż w tradycyjnym „automacie” i obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu. Wyposażona w DCT Optima z silnikiem 1,7 CRDi wykazuje spadek emisji CO2 do 116 g/km, tj. o 40 g/km w stosunku do schodzącego modelu z sześciostopniową przekładnią automatyczną. Tak znaczne, bo 25-procentowe ograniczenie emisji CO2 jest wynikiem wiodącym w klasie Diesel-Automatic.

Dla silnika 1,7 CRDi dostępna jest również sześciostopniowa skrzynia manualna, a dla wersji ‘benzynowej’ 2.0 CVVL –sześciostopniowa skrzynia manualna lub automatyczna.

Komfortowa jazda i zwiększona precyzja prowadzenia, w opcji zawieszenie sterowane elektronicznie

Jednym z głównych priorytetów dla inżynierów Kia była poprawa jakości jazdy i prowadzenia, co wymagało koncentracji na uzyskaniu komfortu i stabilności na drodze, zgodnie z oczekiwaniami klientów segmentu D. Dzięki lżejszej i sztywniejszej płycie podłogowej zawieszenie może teraz lepiej pochłaniać drgania i wstrząsy na gorszych podłożach, pewne zmiany jego nastawów natomiast – pomogły znaleźć ‘złoty środek’ pomiędzy dynamiką a poprawą komfortu jazdy.

Mając na uwadze komfort jazdy na wyboistej nawierzchni konstruktorzy Kia zdecydowali się na wysunięcie punktów mocowania przedniej i tylnej ramy pomocniczej niezależnego zawieszenia czterech kół jak najdalej na zewnątrz. Aby zwiększyć sztywność poprzeczną, zamiast tulei podwójnych przednia rama pomocnicza ma teraz cztery, odpowiedniemu wzmocnieniu uległy także łożyska kół przednich. Efektem tych zmian jest zwiększona czułość układu kierowniczego, lepsza trakcja na łukach oraz skrócenie czasu amortyzacji wstrząsów przez zawieszenie.

W sekcji ‘rufowej’ nowa Optima otrzymała większe wahacze dolne osadzone w pogrubionych tulejach o wyraźnie większej elastyczności – zamiast stosowanych dotychczas pojedynczych drążków ustalających. Ma to wpływ na poprawę charakterystyki jezdnej i prowadzenia pojazdu, a tym samym stabilność dynamiczną i zdolność tłumienia wstrząsów na drodze. W jakimś stopniu jest to również efekt niewielkiego wydłużenia rozstawu osi.

Nowa Optima wyposażona jest w elektro-mechaniczne wspomaganie zębatki kierowniczej (R-MDPS) oferowane w Europie jako standard dla wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.7 CRDi. Napędzający bezpośrednio listwę zębatkową przekładni – a nie kolumnę kierowniczą (jak poprzednio) układ R-MDPS zapewnia szybką i linearną reakcję na polecenia kierowcy, szczególnie w obszarze centrowania. Zmiana ta poprawia precyzję plasując Optimę wśród najbardziej zwinnych i ‘poręcznych’ pojazdów europejskiego segmentu D.

inf/zdjęcia/KIA


Reklama