Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Skróty ABS, BAS, CID, CBC - co one oznaczają???

dokument
pobierz +

Przeglądając oferty hanflowe widzimy zazwyczaj hasła i skroty. Przygotowaliśmy legendę tych skrótów stosowanych w Oplu Mokka.

Wraz z całkiem odnowionym SUV-em Mokka Opel po raz pierwszy wprowadza do segmentu B SUV najnowsze rozwiązania technologiczne, włączając w to całą gamę systemów pomocy kierowcy bazujących na kamerze najnowszej generacji Opel Eye. Jako część szerokiej gamy funkcji, Mokka po raz pierwszy wprowadza w tym segmencie innowacyjne elementy znane dotychczas z pojazdów wyższej klasy.

Reflektory adaptacyjne AFL+

Najnowszej generacji reflektory adaptacyjne AFL+, dostępne jako opcja, wyposażone są w lampy Bi-ksenonowe i łączą w sobie do 11 inteligentnych funkcji. Funkcje te obejmują światła w terenie niezabudowanym, na autostradzie, w terenie zabudowanym, światło dla pieszych, światła na złą pogodę, wzmocnioną wiązkę światła, statyczne doświetlanie zakrętów, dynamiczne doświetlanie zakrętów, światła do jazdy dziennej wyposażone w LED oraz asystenta świateł drogowych. Ta ostatnia funkcja automatycznie reguluje wiązkę światła tak, aby reflektory nie oświetlały lusterek samochód jadących przed nami. Specjalny pakiet oświetleniowy obejmuje nie tylko funkcję automatycznej regulacji świateł, ale zawiera także czujnik automatycznego załączania świateł drogowych oraz czujnik deszczu. System AFL+ podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego, zaś jazda nocą lub w złych warunkach pogodowych z jego udziałem staje się bezpieczniejsza.

Koła z obręczami ze stopów lekkich

Począwszy od modelu Enjoy dostępne będą koła z pięcioramiennymi obręczami ze stopów lekkich. Są one dostępne w komplecie z oponami o rozmiarach 215/55 R18 w standardzie, który optymalizuje możliwie najlepszą jazdę drogową i jakość prowadzenia, zapewniając jednocześnie doskonałe opory toczenia przekładające się na ekonomikę zużycia paliwa.

Napęd na cztery koła 4x4

Mokka może zostać wyposażona w rozwiązanie technologiczne AWD — napęd na wszystkie koła. Zastosowany układ AWD to rozwiązanie aktywujące się „w razie potrzeby”, ponieważ jest uruchamiane automatycznie w sytuacjach utraty trakcji lub ryzykownego wchodzenia w zakręt, które wymagać mogą poprawy stabilności na drodze. Dzięki temu system nie tylko zapewnia lepsze kierowanie, szczególnie na zakrętach oraz kiedy pojazd rusza zbyt szybko, ale zapewnia również maksymalną trakcję, na przykład na śliskich nawierzchniach lub podczas poruszania się w terenie. System wyłącza się jednak samoczynnie w celu oszczędzenia paliwa, kiedy nie ma konieczności dodatkowego wsparcia napędu z tylnych kół, na przykład na prostej drodze lub autostradzie. Przekazywanie momentu obrotowego odbywa się zawsze niezauważalnie, a wysprzęglanie następuje automatycznie. Proporcje rozdziału wyglądają następująco — od 100: 0 (przód: tył) do 50:50. Układ AWD, który ma budowę kompaktową, włącznie z wszystkimi podzespołami, w tym elektronicznym zespołem przenoszenia momentu (TTD) oraz modułem odbioru mocy (PTU), waży jedynie 65 kg.

System zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)

System zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania Opla Mokka stanowi całość razem z układem kontroli hamowania na zakręcie oraz układem wspomagania nagłego hamowania (BAS), jak również z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD). ABS zapobiega zablokowaniu się kół podczas hamowania. Układ ABS najnowszej generacji jest w stanie rozdzielać siłę hakowania na wszystkich kołach w taki sposób, że nawet podczas mocnego hamowania można nadal kierować i skręcać pojazdem.

Układ wspomagania nagłego hamowania (BAS)

W sytuacjach awaryjnych siła hamowania zostanie automatycznie zwiększona do maksymalnego poziomu za pośrednictwem specjalnego zaworu. Nagły wzrost ciśnienia powoduje, że odległość hamowania w sytuacjach awaryjnych ulega znacznemu skróceniu.

Centralny wyświetlacz informacyjny (CID)

Ten opcjonalny wyświetlacz środkowy jest wygodnie umieszczony w polu widzenia kierowcy. Wyświetla aktualne oraz średnie zużycie paliwa, jak również dystans, jaki można pokonać na pozostałym paliwie. Można tu również sprawdzić ciśnienie w oponach. Pojazdy wyposażone w kamerę Opel Eye montowaną z przodu można dodatkowo wyposażyć w opcję dodatkowego wyświetlacza wyświetlającego ostrzeżenie przed kolizją oraz system rozpoznawania znaków drogowych.

Układ kontroli hamowania na zakręcie (CBC)

Układ kontroli hamowania na zakręcie dba o to, aby samochód pozostawał stabilny na drodze, podczas hamowania, bez interwencji ze strony ABS. System celowo opóźnia zewnętrzne koło przedniej osi, które na skutek rozdziału obciążenia jest w stanie przyjąć większą siłę hamowania. W międzyczasie tylna oś zostaje ustabilizowana na skutek rozdziału siły hamowania. W ten sposób minimalizuje się podsterowność i nadsterowność.

Tempomat

Tempomat zostaje uruchomiony za pomocą przycisku i przełącznika na kole kierownicy. Następnie po uruchomieniu utrzymuje żądaną prędkość do czasu wyłączenia, sprzęgła lub wciśnięcia hamulca. Dzięki urządzeniu jazda staje się bardziej odprężającym przeżyciem. Dodatkowo można również włączyć funkcję ogranicznika prędkości, co umożliwia kierowcy ustawienie górnej granicy prędkości, która nie zostanie przekroczona. Jest to szczególnie przydatne w miejscach, gdzie obowiązują określone ograniczenia prędkości, np. w miastach. Jeżeli kierowca przekroczy dane ograniczenie prędkości, na wyświetlaczu pojawi się komunikat ostrzegawczy.

Odbiór radia cyfrowego DAB+

Dostępna jako opcja funkcja DAB+ nadaje swój sygnał w obszarze FM, przy czym jest to przekaz cyfrowy. Oznacza to, że wiele stacji można umieścić pod jedną częstotliwością. Dzięki zwiększonej pojemności programy mogą być nadawane na cały kraj.

Dwustrefowa klimatyzacja elektroniczna (EEC)

Dostępna, jako opcja dwustrefowa elektroniczna klimatyzacja automatycznie rozprowadza powietrze i reguluje temperaturę. Można te ustawienia regulować osobno dla kierowcy i pasażera. (Standard od poziomu Cosmo).

Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS)

Układ elektrycznego wspomagania kierownicy jest standardowym wyposażeniem modelu Mokka. Czujniki mierzą moment obrotowy wspomagania, prędkość skrętu kierownicy oraz kąt obrotu kierownicy. Te sygnały są zespolone z dalszymi informacjami z układu elektronicznej magistrali obejmującymi prędkość pojazdu i inne dane, co zapewnia dokładność i pewność działania. Układ EPS w odróżnieniu od innych konwencjonalnych systemów działa tylko wtedy, kiedy jest potrzebny, wpływa zatem na oszczędność zużycia paliwa oraz przyczynia się do redukcji CO2.

Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD)

Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD) rozdziela ciśnienie w hamulcach pomiędzy obydwie osie jednocześnie, zapewniając maksymalną stabilność, tak aby pojazd pozostał stabilny w trudnych warunkach hamowania, np. przy ostrym hamowaniu w zakręcie.

Układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP®Plus)

Układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP®Plus) obejmuje układ kontroli trakcji oraz układ kontroli hamowania na zakręcie (CBC), jak również regulację mocy silnika. Powoduje zmniejszenie prędkości silnika i załącza hamulce osobno i jednocześnie na trzech kołach. Najnowsza generacja układu (ESP®Plus) obejmuje systemy Hill Start Assist (HSA) oraz Hill Descent Control (HDC). Dzięki systemowi HDC kierowca ustawia żądaną prędkość za pomocą pedału przyspieszenia lub hamulca. Następnie prędkość jest utrzymywana bez dalszych interwencji. Prędkość pojazdu kierowca może wybrać w zakresie od 5 do 20 km/h, co jest przydatną funkcją, szczególnie przy zjeżdżaniu ze stromego wzniesienia lub na drodze z ograniczoną przyczepnością.

Pojazd nigdy nie przekracza prędkości 20 km/h, nawet podczas zjazdu ze stromego wzniesienia. Kolejną funkcją, która zawsze jest montowana jest HSA. Oznacza to, że samochód może ruszyć i zaparkować na wzniesieniu znacznie łatwiej niż kiedyś, bez cofania się.

Kontrola mocy silnika (EDC)

System EDC zapewnia stabilność pojazdu w warunkach mokrej nawierzchni, na przykład kiedy kierowca przypadkowo zmieni bieg na niższy lub gwałtownie zwolni pedał przyspieszenia na śliskiej drodze. Dzięki temu rozwiązaniu samochód nie zostanie gwałtownie ściągnięty na jedną stronę i utrzymuje kierunek jazdy.

Ergonomiczne fotele AGR

Opel Mokka został wyposażony w ergonomiczne fotele, które uzyskały certyfikat niezależnej grupy ekspertów AGR specjalizujących się w zagadnieniach związanych z kręgosłupem (“Aktion Gesunder Rücken e.V.”). Pierwszy raz zdarzyło się, aby ABR swoją pieczęcią dopuściło do segmentu B SUV-ów fotel kierowcy, regulowany w ośmiu płaszczyznach. Fotel musi spełniać dziesięć kryteriów, włączając w to podparcie dla odcinka szyjnego kręgosłupa oraz idealne dopasowywanie się zarysu oparcia do naturalnej krzywizny pleców. Dodatkowo, ergonomiczne fotele zostały wyposażone w szereg funkcji odchylania, dodatkowe podparcie odcinka lędźwiowego oraz podparcie na uda jak również regulowany w czterech kierunkach zagłówek. Opatrzone certyfikatem fotele znacznie podnoszą komfort jazdy, szczególnie ważny przy długich podróżach, co powoduje, że podróż nie obciąża kręgosłupa.

Bagażnik rowerowy FlexFix

Udoskonalony bagażnik rowerowy drugiej generacji FlexFix umożliwia przewóz na Oplu Mokka do trzech rowerów. Dostępny jako opcja rozbudowany system przechowywania bagażu oferowany wyłącznie przez Opla został zintegrowany z tylnym zderzakiem pojazdu, dzięki czemu zawsze znajduje się w zasięgu ręki. Standardowa wersja systemu FlexiFix, po zamontowaniu na samochód jest przygotowana do przewozu jednego roweru o wadze do 30 kg. Dzięki zastosowaniu przejściówki z zatrzaskami można dodatkowo przewieźć dwa rowery, co zwiększa całkowitą ładowność do 60 kg. Nawet przy pełnym obciążeniu system FlexFix można odgiąć tak, aby można było z łatwością otworzyć pokrywę bagażnika i dostać się do wnętrza przedziału bagażowego.

System audio-informacyjny

Radio z CD 400 stereo zostało wyposażone w wyświetlacz graficzny, a system nagłaśniający składa się z sześciu głośników. Radioodtwarzacz CD 400 BT został dodatkowo wyposażony w układ sterowania umieszczony na kierownicy oraz możliwość podłączenia Bluetootha. Dostępny jako opcja odtwarzacz CD 600 Navi wyposażony jest w sześciocalowy kolorowy wyświetlacz i oferuje zintegrowany system nawigacji oraz stację dokowania pamięci 6x6, podwójny tuner, korektor graficzny oraz port USB. Funkcja Navi umożliwia oglądanie obrazów w 2D. Mapa nawigacji oferuje szereg szczegółowych dróg stosownie dla kraju sprzedaży oraz główne drogi dla pozostałych krajów Europy Zachodniej. Za pośrednictwem działu obsługi posprzedażnej można dokupić karty SD z określonymi mapami. Kierunek jazdy pokazywany jest za pomocą map, strzałek i komunikatów. Dodatkowo na mapie widać aktualne informacje na temat ruchu drogowego.

Mocowanie fotelika dziecięcego Isofix

Obydwa skrajne fotele na tylnej kanapie w Oplu Mokka są wyposażone w funkcję mocowania Isofix. Oznacza to, że dzieci podróżujące w Oplu Mokka mogą cieszyć się większym bezpieczeństwem.

Podgrzewana kierownica

Funkcja podgrzewanej kierownicy jest dostępna w połączeniu z dostępnymi jako opcja podgrzewanymi fotelami. Jest to rozwiązanie niepowtarzalne w segmencie SUV B, dzięki któremu, szczególnie w zimie, zwiększa się komfort kierowania.

Diodowe światła do jazdy dziennej

Reflektory Mokka zawierają typową grafikę Opla, co powoduje, że ich wygląd robi jeszcze większe wrażenie. Dodatkowo, opcjonalnie stosowana technologia LED (część opcji AFL+ Reflektorów Adaptacyjnych) wspomaga oszczędzanie energii, a tym samym ogranicza zużycie paliwa.

Pojemność bagażnika

Mokka oferuje pokaźną pojemność bagażnika - 1372 litrów. Dodatkowo w kabinie rozmieszczono 19 różnych schowków, jak również umieszczono tam zaczep holowniczy oraz opcjonalny bagażnik rowerowy FlexFix.

Kamera Opel Eye montowana z przodu

Kamera drugiej generacji Opel Eye stanowi bazę montażową do funkcji TSR (Rozróżniania znaków drogowych), LDW (ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu) oraz FCA (ostrzeżenie o groźbie kolizji). Funkcja FCA ostrzega kierowcę za pośrednictwem głośnego alarmu oraz komunikatów wizualnych pojawiających się na tablicy wskaźników o niebezpieczeństwie, kiedy kolizja z jadącym przed nami samochodem zdaje się być nieunikniona. Oprócz funkcji Lane Departure Warning, która ostrzega kierowcę, kiedy ten niezamierzenie opuści pas ruchu, inżynierowie opracowali również funkcję Traffic Sign Recognition, która, oprócz możliwości odczytu znaków drogowych jest w stanie również rozpoznać prostokątne oznaczenia dotyczące autostrad oraz znaki ograniczenia prędkości z odległości 60 metrów. Obecnie system jest również w stanie odczytać dynamiczne ekrany wyświetlane za pomocą diod LED. W rezultacie kamera montowana z przodu umożliwia zapobieganie naruszeniom przepisów o ruchu drogowym oraz wypadkom, na przykład, kiedy kierowca przypadkowo zjedzie z pasa ruchu lub odczuwa oznaki zmęczenia.

Asystent parkowania

Występujący, jako opcja asystent parkowania, który zawsze znajduje się na wyposażeniu wersji Cosmo, ułatwia parkowanie oraz skręcanie samochodem w wąskich miejscach. System działa w oparciu o umieszczone z tyłu i z przodu czujniki, których sygnały powodują wywołanie komunikatów ostrzegawczych w formie audiowizualnej, których natężenie zmienia się zależnie od odległości między pojazdem a przeszkodą. System jest automatycznie aktywowany po włączeniu biegu wstecznego. Można go również aktywować lub wyłączyć ręcznie za pośrednictwem odpowiedniego przycisku. Dzięki temu systemowi można uniknąć uszkodzeń karoserii podczas manewrów parkowania.

Układ zwalniania pedałów (PRS)

Podczas zderzenia czołowego (począwszy od określonego poziomu siły uderzenia) pedały sprzęgła i hamulca zostają zwolnione z ich stałej pozycji za pośrednictwem systemu zwalniania pedałów, dzięki czemu stopy i nogi kierowcy nie są narażone na obrażenia.

Ochrona pieszych

Pokrywa silnika modelu Mokka pozostaje nienaruszona dzięki elementom, które są na tyle elastyczne, by pochłonąć energię w sytuacji potencjalnego zderzenia czołowego z przechodniem. Dzięki innowacyjnej konstrukcji przedniego zderzaka można było jeszcze bardziej zredukować ryzyko poważnych obrażeń nóg i rąk.

Moduł Odbioru Mocy (PTU)

Moduł odbioru mocy (PTU) wykorzystywany we wszystkich wersjach z napędem na cztery koła AWD umieszczony jest na przedniej osi, skąd moment obrotowy jest przekierowywany do zespołu przenoszenia momentu.

Układ szybkiego podgrzewania

Ta dodatkowa, elektryczna nagrzewnica zmniejsza efekt zaparowania okien i przyspiesza nagrzanie kabiny pasażerskiej. Po osiągnięciu założonej temperatury w przedziale pasażerskim i temperatury cieczy chłodzącej, układ automatycznie się wyłącza.

Czujnik deszczu

Dodatkowa opcjonalna funkcja czujnika deszczu (w standardzie w wersji Cosmo) automatycznie dopasowuje częstotliwość pracy wycieraczek stosownie do natężenia opadów.

Tylna kamera

Po włączeniu biegu wstecznego uruchomiona zostaje funkcja akustycznego asystenta parkowania oraz opcjonalna kamera tylna. Kamera pokazuje na wyświetlaczu tylny zderzak jako punkt odniesienia i wyświetla kąt skrętu kierownicy w postaci przerywanej linii. Oznacza to, że kierowca nie musi już odwracać głowy, aby spojrzeć do tyłu.

Moduł napędu tylnego (RDM)

Za pośrednictwem złożonego układu czujników elektroniczny układ zarządzania napędem 4x4 modułu tylnego napędu pobiera dane z silnika, podwozia oraz modułu ESP pojazdu. Moduł wykorzystuje te informacje do obliczenia i wykonania najlepszego możliwego przeniesienia mocy między osią przednią i tylną.

Czujnik zajęcia fotela / Przypomnienie o zapięciu pasa bezpieczeństwa

Czujnik wykrywający obecność pasażera w fotelu zapobiega wyzwoleniu przedniej i bocznej poduszki powietrznej po stronie pasażera w przypadku kolizji, kiedy fotel jest pusty lub kiedy przewożone jest w nim dziecko w foteliku. Informuje również kierowcę o fakcie, że pasażer nie zapiął swojego pasa bezpieczeństwa.

Izolacja cieplna szyb SolarProtect®

Te dostępne jako opcja przyciemniane szyby w tylnej części pojazdu zmniejszają możliwość przegrzania kabiny pasażerskiej i zabezpieczają pasażerów przed oślepieniem przez słońce (standard wersji Cosmo).

Schowki

Mając na uwadze potrzeby użytkowników, zaprojektowano i rozmieszczono we wnętrzu 19 schowków (13 z przodu i sześć z tyłu). W schowkach można przechowywać przedmioty codziennego użytku, dzięki czemu Mokka zawsze może być utrzymana w czystości i porządku.

Układ monitorowania ciśnienia (TPMS)

Układ monitorowania ciśnienia wyposażony jest w czujniki po wewnętrznej stronie zaworów w oponach, które monitorują ciśnienie w każdym kole z dokładnością do 0,15 bara. Jeżeli ciśnienie spadnie o 0,3 bara, na wyświetlaczu wyświetlone zostanie koło, w którym wystąpił taki problem. Układ automatycznego sterowania może także zasugerować kierowcy zmianę opony, kiedy nastąpi utrata ciśnienia.

Zespół przenoszenia momentu (TTD)

Elektronicznie sterowany układ przenoszenia momentu (TTD) stanowi część układu AWD. Układ TTD rozdziela moment pomiędzy przednią i tylną oś. Przenosi moment na tylną oś automatycznie i niezauważalnie, kiedy wymaga tego prowadzenie oraz trakcja. W ten sposób dokonuje się optymalizacja wykorzystania AWD stosownie do warunków drogowych.

Hak holowniczy

Dostępny, jako opcja hak holowniczy jest albo na stałe zamocowany w pojeździe, albo może być dostępny, jako element do montażu i demontażu. We wszystkich wariantach jednostek napędowych Mokka może ciągnąć ładunek o masie do 1200 kg.

Kontrola Trakcji TCPlus

Funkcja kontroli trakcji dba o to, aby żadne koło nie ślizgało się podczas przyspieszania pojazdu, utrzymując go bezpiecznie w torze jazdy. Czujniki mierzą prędkość każdego koła indywidualnie. Jeżeli jedno z kół jest narażone na utratę trakcji, automatycznie zostaje zmniejszona moc silnika. Poprawia to przyczepność kół. Jeżeli okaże się to konieczne, w ślizgającym się kole włącza się także hamulec, co powoduje, że trakcja zostaje odzyskana. Dzięki temu pojazd pozostanie stabilny przez całą fazę przyspieszania. TCPlus zmniejsza podsterowność i nadsterowność i zapobiega nadmiernemu zużyciu bieżnika.

inf OPEL


Reklama