Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Infiniti Q50 na rok 2016 − nowe silniki i technologie w służbie wyjątkowych osiągów

dokument
pobierz +

Nowy sportowy sedan Infiniti Q50 2016 wchodzi do sprzedaży z szeregiem udoskonaleń w zakresie osiągów i dynamiki, które zapewniają jeszcze więcej radości i ekscytujących wrażeń z jazdy. Udoskonalenia objęły między innymi technologie jazdy i kierowania następnej generacji oraz wiążą się z wprowadzeniem zupełnie nowej, zaawansowanej, turbodoładowanej jednostki napędowej V6.

W wersji modelowej Q50 2016 debiutuje druga generacja firmowego systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS – Direct Adaptive Steering™), kompleksowo zmodyfikowana w porównaniu do przełomowego systemu pierwszej generacji. Standardowy tryb kierowania zapewnia teraz jeszcze lepsze czucie kierownicy i pełniejszą informację zwrotną z drogi − bardziej zbliżone do tych w samochodach z tradycyjnym układem kierowniczym.

Q50 jest także, jako pierwsze Infiniti, wyposażony w sterowane elektronicznie zawieszenie dynamiczne Infiniti (DSS – Dynamic Digital Suspension), które zapewnia temu sportowemu sedanowi optymalne połączenie komfortu jazdy z wiodącą w klasie dynamiką oraz zwrotnością. Kierowców, którzy szukają dynamicznych ustawień, dostosowanych do ich specyficznych wymagań, ucieszy fakt, że przełącznik trybu jazdy (DMS – Drive Mode Selector) może być teraz wzbogacony o tryb osobisty (Personal), który pozwala na wyjątkowe skonfigurowanie charakterystyki pracy silnika, zawieszenia i układu kierowniczego.

Infiniti Q50 jest oferowany w pięciu wersjach silnikowych. Dla modelu na rok 2016 jedną z nich jest zaawansowany, zupełnie nowy, trzylitrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 z wtryskiem bezpośrednim. Nowy silnik VR30 występuje w dwóch wersjach mocy − 304 lub 405 koni mechanicznych –opracowanych tak, aby zapewniały idealne połączenie efektywności i osiągów. Na rynkach europejskich dostępny będzie tylko w wersji mocniejszej.

Jak pamiętamy, Q50 został zaprojektowany od podstaw z przesłaniem zaprezentowania odważnej stylistyki firmy Infiniti, jej dynamicznych osiągów oraz wiodących w klasie technologii. Teraz, w trzecim roku obecności Q50 na rynku, między styczniem a październikiem 2015 na całym świecie sprzedano go w prawie 50 tysiącach egzemplarzy, co stanowi wzrost o 65% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014.

Nowe Infiniti Q50 zachowuje te kluczowe elementy, które zaważyły na jego światowym sukcesie, a dodatkowo wyposażony jest w kilka nowych i wyjątkowych technologii. Unowocześnionym Q50 jeszcze bardziej wzmacniamy pozycję Infiniti pod względem innowacyjności.

Francois Bancon, wiceprezes Infiniti do spraw strategii produktu

Dynamiczne osiągi wynikające z innowacyjnych technologii

Aby spełnić obietnicę zawartą w odważnej stylistyce Q50 i dać kierowcy pewność za kierownicą w każdych warunkach drogowych, w modelu zastosowano szereg nowych, innowacyjnych technologii jazdy i prowadzenia.

Wersje silnikowe Infiniti Q50 z nową trzylitrową, podwójnie doładowaną jednostką V6 lub jednostką hybrydową dostępne są z systemem bezpośredniego kierowania adaptacyjnego Infiniti (DAS – Direct Adaptive Steering™) drugiej generacji. System przeszedł znaczące modyfikacje, dzięki którym zapewnia teraz lepsze czucie kierownicy i pełniejszy feedback z drogi.

Zmiany w systemie bezpośredniego kierowania adaptacyjnego – pierwszego w świecie elektronicznego układu kierowniczego – zostały dokonane po szerokich konsultacjach z właścicielami Q50 z całego świata i po przeprowadzeniu testów drogowych o łącznej długości ponad miliona kilometrów.

W systemie DAS drugiej generacji inżynierowie zoptymalizowali układ sterowania, aby poprawić informację zwrotną z drogi. Ponadto tak zestroili parametry, aby ustawienia domyślne lepiej odzwierciedlały odczucia kierowców jeżdżących samochodami z systemami konwencjonalnymi.

Nowy system zapewnia także więcej opcji indywidualizacji, dając kierowcom większą elastyczność w wyborze poziomu wspomagania układu kierowniczego i odbierania informacji zwrotnej z drogi zgodnie z ich osobistymi preferencjami. Ponadto system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego aktywnie dostosowuje przełożenie przekładni kierowniczej i siły potrzebnej do obrotu kierownicy, w zależności od prędkości pojazdu i sytuacji. Podczas jazdy z niską prędkością, np. jazdy przez zatłoczone centra miast lub podczas parkowania, system jest nastawiony na łatwość manewrowania. W jeździe sportowej, przy dużej sile odśrodkowej i dużym przyspieszeniu − aby uwydatnić odczuwanie kierownicy − w systemie DAS drugiej generacji siła potrzebna do obrotu kierownicy stopniowo rośnie.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego jest w stanie przekazać komendy kierowcy z kierownicy na koła szybciej niż systemy mechaniczne, a jednocześnie wymaga mniej korekt, bo sam jest w stanie wykonać tysiąc regulacji układu kierowniczego na sekundę. Dzięki szybkiemu i wyważonemu przekazywaniu kierowcy informacji zwrotnej o nawierzchni i zachowaniu podwozia, nowy system poprawia czucie kierownicy. Zapewnia to kierowcy poczucie bezpieczeństwa i dodaje pewności siebie za kierownicą, a z drugiej strony oszczędza mu niepożądanych drgań, wibracji czy nawet szarpnięć.

Dostęp do rozszerzonego wyboru trybów kierowania możliwy jest przez przełącznik trybu jazdy (DMS − Drive Mode Selector). Znajduje się on w menu konsoli centralnej i pozwala wybrać jeden z sześciu trybów jazdy: osobisty (Personal), standardowy (Standard), jazdy po śniegu (Snow), ekologiczny (Eco), sportowy (Sport) oraz nowy dla modelu Q50 2016 − Sport+.

Tryb osobisty w Q50 umożliwia jeszcze lepsze dostrojenie układu do preferencji kierowcy. Kierowca najpierw wybiera jeden z trzech podstawowych trybów − standardowy, sportowy lub sport+, a następnie określa preferowany poziom reakcji systemu − domyślny, dynamiczny albo dynamiczny+. Jeśli kierowca preferuje mniej dynamiczną reakcję na ruchy kierownicy i bardziej konwencjonalne wrażenia, powinien wybrać tryb standardowy z reakcją domyślną. Jeśli zależy mu na większej precyzji jazdy, powinien wybrać tryb sport+ z reakcją dynamiczną+, co pozwoli najpełniej wykorzystać zalety technologii bezpośredniego kierowania adaptacyjnego.

Tryb sportowy wzmacnia reakcję systemu DAS, zwiększając siłę potrzebną do obrotu kierownicy, a równocześnie zmniejszając wymagany zakres obrotu kierownicy od jednego położenia krańcowego do drugiego. W nowym trybie sport+, siła potrzebna do obrotu kierownicy pozostaje taka sama jak w trybie sportowym, ale jeszcze bardziej zwiększona jest reakcja układu kierowniczego, z jeszcze szybszym przełożeniem, które potęguje wrażenie jazdy sportowej. Zarówno w trybie sportowym, jak i trybie sport+ kierowca, wystawiając samochód na najtrudniejsze nawet próby, odczuwa jeszcze pełniejszą z nim łączność i lepsze nad nim panowanie.

Aby utrzymać samochód na obranym torze jazdy nawet na nierównej nawierzchni i przy silnym bocznym wietrze, nowa wersja systemu bezpośredniego sterowania adaptacyjnego współpracuje z aktywnym asystentem toru jazdy (ALC − Active Lane Control). Ten na wpół automatyczny system jest prekursorem systemów kierowania, będących punktem wyjścia do jazdy w pełni autonomicznej.

Standardowym wyposażeniem Q50 w wersji z nowym, trzylitrowym silnikiem V6 twin-turbo jest, także nowy, system elektronicznego wspomagania kierownicy RACK firmy Infiniti. System o charakterystyce linearnej, który można zestroić za pomocą przełącznika trybu jazdy (DMS), jeszcze bardziej zwiększa kontrolę nad samochodem.

Podczas wykonywania skrętu kierownicą lub jej powrotu do pozycji wyjściowej, tradycyjne układy kierownicze mogą, z powodu nieprecyzyjnego, ograniczającego linearność wspomagania, wywoływać nienaturalne odczucia. Aby to wyeliminować, elektroniczne wspomaganie kierownicy RACK marki Infiniti precyzyjnie, wraz ze zmianami prędkości kątowej pojazdu, dawkuje siłę potrzebną do obrotu kierownicy.

Wersje z silnikiem benzynowym 2.0 i silnikiem Diesla 2.2 są standardowo wyposażane w hydrauliczne, uzależnione od prędkości, elektroniczne wspomaganie kierownicy z mechanizmem zębatkowym (rack-and-pinion). Ze swej natury, zwiększa ono siłę wspomagania przy małych prędkościach, a przy wyższych prędkościach ją zmniejsza.

W modelu Q50 2016 poprawione zostały ustawienia zawieszenia, tak, aby zapewnić lepszą równowagę między pewnością prowadzenia auta i komfortem jazdy. Przednie zawieszenie to konstukcja dwuwahaczowa, natomiast zmienione tylne to zawieszenie wielowahaczowe multi-link ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami o zwiększonej wydajności z systemem Dual Flow Path®. Warto także odnotować, że szerokie zastosowanie aluminium w elementach zawieszenia pozwoliło na utrzymanie niskiej masy nieresorowanej.

Także przedni i tylny drążek stabilizatora zostały w nowym Q50 zmienione, dzięki czemu osiągnięto większą odporność na niepożądane zmiany w ruchu poprzecznym zawieszenia. W rezultacie samochód charakteryzuje lepsze amortyzowanie nierówności drogi oraz większa zwrotność w zakrętach. Poprawiony system zapewnia utrzymanie lepszego kontaktu między oponami a nawierzchnią drogi.

Q50 Sport 2016, w wersji z trzylitrowym silnikiem twin-turbo, po raz pierwszy wzbogacono o sterowane elektronicznie zawieszenie dynamiczne (DDS − Dynamic Digital Suspension), które zapewnia wysoki komfort jazdy dzięki wiodącej w swojej klasie szybkości reakcji i elastyczności. O przejściu z ustawień komfortowych na dynamiczne decyduje kierowca, wybierając tryb sportowy albo sport+, w których do wytężonej pracy przystępują amortyzatory regulowane elektronicznie, lepiej tłumiące drgania i pozwalające na bardziej dynamiczną jazdę w zakrętach. W tych trybach, zawieszenie jest nieustannie dostosowywane do warunków drogowych, co pozwala na najlepsze połączenie frajdy ze sportowej jazdy z komfortem.

Sterowane elektronicznie zawieszenie dynamiczne (DDS) zarządza pracą amortyzatorów w szerokim zakresie siły tłumiącej we wszystkich trybach jazdy, aby stale kontrolować ruch nadwozia podczas pokonywania zakrętów. System DDS monitoruje przechyły samochodu i ugięcia zawieszenia, aby ograniczyć ruchy nadwozia i zapewniać komfort jazdy, podczas której wyboje i nierówności nawierzchni są skutecznie niwelowane, a nadwozie pozostaje w poziomie.

Najbardziej zaawansowana jednostka napędowa V6 Infiniti przewodzi odświeżonej linii silników

Dla Q50 2016 opracowano całkiem nowy, trzylitrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 z nowej i wyjątkowej rodziny jednostek napędowych VR. Ma on zapewniać optymalną moc i optymalny moment obrotowy, a przy tym większą ekonomikę spalania. Na rynki europejskie oferowana jest jego silniejsza wersja, która dostarcza 405 KM (298 kW) mocy przy 6400 obrotach na minutę i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 475 Nm w zakresie obrotów 1600-5200. Z kolei wersja druga (oferowana choćby na rynki Bliskiego Wschodu) generuje moc 304 KM (224 kW) przy 6400 obrotach na minutę oraz moment obrotowy o wartości 400 Nm w zakresie obrotów 1600-5200.

Te doskonałe parametry osiągnięto przy jednoczesnej poprawie efektywności zużycia paliwa aż o 6,7%, co w przypadku jednostki napędowej o mocy 400 KM oznacza najlepszy w klasie stosunek mocy do zużycia paliwa.

Było to możliwe dzięki zastosowaniu szeregu nowo opracowanych rozwiązań.

Nowy, zaawansowany system podwójnego doładowania pozwala na płynne i natychmiastowe dostarczanie mocy, równocześnie przyczyniając się do wzrostu efektywności. Połączenie nowego czujnika prędkości obrotowej turbiny oraz zoptymalizowanej konstrukcji łopatek turbiny przyczyniło się z kolei do zwiększenia wydajności przy błyskawicznej reakcji przepustnicy. Czujnik prędkości obrotowej turbiny umożliwił zwiększenie prędkości turbiny o 10%, co przyniosło podniesienie poziomu obrotów turbosprężarki nawet do 220 000 obrotów na minutę. Dzięki możliwości pracy z większymi prędkościami obrotowymi, układ twin-turbo pozwala na uzyskanie wyższej mocy i wyższego momentu obrotowego.

Zaawansowany system sterowania fazami rozrządu zaworów, wraz z nowym elektrycznym układem regulującym, przyspiesza reakcje przepustnicy, a tym samym odpowiedź silnika na polecenia kierowcy. Kolejną zaletą tego systemu jest szybsze, a więc bardziej efektywne sterowanie fazami rozrządów, co dzięki precyzyjniejszej kontroli procesu spalania przekłada się na efektywniejsze wykorzystanie paliwa. Nowy, zastosowany po raz pierwszy, system bezpośredniego wtrysku benzyny DIG, pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa do komór spalania, w zależności od położenia przepustnicy i aktualnej prędkości obrotowej silnika. System DIG znacząco przyczynia się do tego, że nowy silnik jest najbardziej ekologicznym i najbardziej wydajnym silnikiem V6 w historii Infiniti.

Silniki: benzynowy 2.0 turbo, 2.2 Diesel oraz hybrydowy łączą osiągi z wydajnością

Oprócz nowego silnika V6 o pojemności 3.0 l, Infiniti Q50 oferowany jest także z dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 208 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, dostępnym od 1500 obrotów na minutę oraz silnikiem Diesla o pojemności 2.2 l, o mocy 168 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, osiąganym od 1600 obrotów na minutę. Te dwie jednostki napędowe zostały skonstruowane według tego samego założenia co silnik V6, a więc połączenia dynamiki i wysokich osiągów z wydajnością.

Na zaawansowaną, hybrydową jednostkę napędową Q50 składa się natomiast 24-zaworowy, wykonany ze stopu aluminium silnik V6 o pojemności 3.5 l z systemem DOHC, innowacyjny układ jednego silnika elektrycznego i dwóch sprzęgieł oraz kompaktowa, laminowana bateria litowo-jonowa. Moc silnika spalinowego to 302 KM, a moment obrotowy – 350 Nm. Z kolei moc silnika elektrycznego wynosi 67 KM (50 kW), a moment obrotowy – 270 Nm. ‎‎Łączna moc systemu ‎hybrydowego wynosi 360 KM.

Jednostka hybrydowa ma przede wszystkim zapewniać doskonałe osiągi, ale ma też pozwalać na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. Wykorzystuje ona w pełni natychmiastowy moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny, tak ważny w osiąganiu fenomenalnych parametrów przyspieszenia, a w połączeniu z silnikiem spalinowym, zapewnia dynamikę w każdych warunkach drogowych.

Płynna zmiana biegów z siedmiostopniową przekładnią automatyczną

Wszystkie silniki Q50 zestrojono z zaawansowaną, siedmiobiegową przekładnią automatyczną, sterowaną elektronicznie, z trybem manualnym i magnezowymi łopatkami zmiany biegów, montowanymi na kolumnie kierownicy.

System adaptacyjnej kontroli przełożeń (ASC − Adaptive Shift Control) za pomocą czujnika przyspieszenia poprzecznego usprawnia wybór biegu, aby dostosować go do zmian na drodze, takich jak podjazdy czy zakręty. Tryb sportowy pozwala kierowcy wybrać bardziej dynamiczny wzorzec zmiany biegów. W efekcie kierowcę cieszy szybsza i płynniejsza zmiana biegów, dopasowana nie tylko do warunków na drodze, ale też do jego stylu jazdy.

inf/zdjęcia INFINITI


Reklama