Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Mercedes idzie do wojska - ZETROS GLF

dokument
pobierz +

Zetros GLF z kabiną za silnikiem - nowy wzorzec wśród pojazdów wojskowych

Mercedes-Benz Zetros GLF to właściwe rozwiązanie logistyczne w trakcie operacji militarnych lub pomocy ofiarom katastrof, niezależnie od stanu dróg i w każdym terenie. Wymagania dotyczące pojazdów i ich zespołów stale rosną, podczas gdy budżety na całym świecie kurczą się. Klienci z sektora wojskowego szukają modeli, które zaoferują im koszty eksploatacji na poziomie normalnych samochodów użytkowych i zdolności pojazdów specjalnych. Aby sprostać tym potrzebom, w oparciu o rozwiązania stosowane w produkcji seryjnej Mercedes-Benz opracował Zetrosa GLF.

Zetros GLF kontynuuje tradycję pojazdów Mercedes-Benz z kabiną za silnikiem, znanych na całym świecie jako wytrzymałe i niezawodne środki transportu na bezdrożach oraz w terenie. Modele z zaokrągloną maską w przeszłości znakomicie realizowały najtrudniejsze zadania w wielu armiach świata. Dzisiaj te same właściwości charakteryzują Zetrosa GLF. Niewielka wysokość kabiny nad silnikiem ułatwia jego transportowanie koleją lub samolotem i, co więcej, zapewnia załodze jeszcze większe bezpieczeństwo w każdej sytuacji.

Zetros GLF pojawia się na prezentacji w dwóch wersjach. Dwuosiowa platforma z opancerzoną kabiną zamawiana jest przez niemiecką armię jako opancerzony pojazd transportowy (GTF) o 5-tonowej ładowności. Ładowność trzyosiowego ciągnika siodłowego - również z opancerzoną kabiną - sięga 25 t.

Do charakterystycznych cech Zetrosa GLF należą przede wszystkim: wysoka mobilność strategiczna i taktyczna, wytrzymałość i maksymalna niezawodność, ekonomika oraz przyjazność środowisku.

Seryjne rozwiązania i elastyczne procesy produkcji, sprawdzone setki tysięcy razy, pozwalają Mercedes-Benz na dostarczenie dużej partii specjalnych pojazdów wojskowych w wyjątkowo krótkim czasie. Zetros GLF udowodnił swoje imponujące zdolności w trakcie najtrudniejszych testów w siłach zbrojnych na całym świecie, zdobywając bardzo dobre oceny.

Zalety koncepcji kabiny za silnikiem w pojazdach wojskowych

Pod charakterystyczną maską Zetrosa pracuje układ napędowy zlokalizowany przed przednią osią. W celu konserwacji lub naprawy pokrywę można obrócić do przodu, zyskując łatwy dostęp do komory silnikowej. Oznacza to, że kabina jest gotowa do działań operacyjnych, a załoga może kontynuować realizację swoich zadań bez przerwy. Podłoga kabiny zapewnia możliwość szybkiego opuszczenia pojazdu po bezpiecznie stronie w każdej sytuacji. Żeby wysiąść z Zetrosa GLF, jego drzwi nie muszą być otwarte na całą szerokość, tak jak w przypadku konwencjonalnych modeli z kabiną nad silnikiem, co ułatwia użytkowanie na ograniczonej przestrzeni.

Korzystne położenie fotela za przednią osią ułatwia wygodne prowadzenie pojazdu w warunkach terenowych. Z drugiej strony, charakterystyka prowadzenia Zetrosa GLF jest podobna do tej z aut osobowych, a instrumenty z modeli seryjnych zapewniają łatwą i przyjazną obsługę. Poza dwoma lub trzema pełnowymiarowymi miejscami kabina oferuje liczne schowki na osprzęt taki jak krótkofalówki, system nawigacji czy przedmioty osobiste.

Koncepcja podwozia, kabiny i nadwozia spełnia obecne wymagania dotyczące mobilnych pojazdów zarówno na drodze, jak i w wymagającym terenie. Położenie maski ułatwia montaż osprzętu, nie wspominając o czyszczeniu okien. Kabina za silnikiem zapewnia wreszcie dodatkowe rezerwy ładowności - dzięki niej przednia oś jest mniej obciążona, co w połączeniu z korzystnym rozkładem nacisków otwiera unikalne możliwości w kwestii projektowania pojazdów opancerzonych.

Z uwagi na niewielką wysokość kabiny pojazdy 4x4 i 6x6 (ze standardową kabiną) można po chwili przygotowań transportować na pokładzie statków powietrznych takich jak Hercules C 130 lub Transall C 160. Ponieważ wymiary Zetrosa zachowują międzynarodowe wymagania ładunków kolejowych, może być on transportowany również koleją

System wymiany kabiny: ekonomiczna ochrona na najwyższym poziomie

Zaopatrzenie wojskowych pojazdów logistycznych w opancerzone kabiny powoduje znaczny wzrost masy i ma ogromny wpływ na koszty zamówień oraz obsługi. Dla flot pojazdów, których zastosowania obejmują zarówno zagrożenia atakami ognia czy wybuchu, jak i okresy pokojowe, Mercedes-Benz opracował system wymiany kabin dla Zetrosa GLF. Ułożyskowanie podwozia i kabiny może na życzenie zostać przygotowane do montażu opancerzonej (i cięższej) kabiny. Jej wymiany można dokonać w ciągu jednego dnia roboczego zgodnie z poziomem zagrożenia wymaganym przez aktualną misję. Z wymianą poradzą sobie sami żołnierze w normalnych warunkach warsztatowych.

W czasie operacji pokojowych pojazdy są zwolnione z obciążenia opancerzoną kabiną - zużywają wówczas mniej płynów eksploatacyjnych i mają wyższą ładowność. Elastyczne, opcjonalne zastosowanie podwozi i nadwozi z opancerzonymi oraz nieopancerzonymi kabinami pozwala na ograniczenie liczby używanych pojazdów i zwiększenie stopnia ich wykorzystania.

Zetros 1833A GLF 4x4

Zetros 1833A GLF 4x4 to pierwszy produkowany seryjnie pojazd dla niemieckiego wojska - jako jedyny z kabiną za silnikiem wyłoniony w przetargu w klasie 5-tonowej ładowności. Flota 110 egzemplarzy zamówionych w maju 2012 roku będzie do dyspozycji armii w połowie 2014 . Tak krótki okres realizacji zamówienia możliwy jest wyłącznie dzięki zastosowaniu przez Mercedes-Benz sprawdzonych podzespołów, pochodzących z produkcji masowej.

Opancerzona kabina za przednią osią gwarantuje wymagany poziom ochrony przed ogniem, odłamkami, minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i zapewnia dwa lub trzy pełnowymiarowe siedzenia plus schowki na przedmioty osobiste lub urządzenia komunikacyjne. W ramach standardowej specyfikacji kabina wyposażona jest w wydajną wentylację ABC i klimatyzację.

Sercem układu napędowego jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik Diesla OM 926 LA, zgodny z normą Euro III lub Euro VI, dostarczający moc 240 KW i 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Może on również pracować na niskiej jakości płynach. Siła napędowa płynie do dwóch permanentnie napędzanych osi za pośrednictwem automatycznej przekładni automatycznej Allison 3000 SP z sześcioma biegami do jazdy do przodu. Oznacza to, że optymalna trakcja jest dostępna zawsze i bez przerwy, przede wszystkim w terenie.

Model

Zetros 1833A GLF 4x4

Silnik

Mercedes-Benz OM 926 LA

Moc maks.

240 kW przy 2200 obr./min

Maks. moment obrotowy

1300 Nm przy 1200 – 1600 obr./min

Klasa emisji spalin

EURO3 (dostępna także EURO5)

Przekładnia

Allison 3000 SP, sześć biegów do przodu, przełóżenie pełzające, jeden bieg wsteczny

Długość, wysokość

7,80 m, 2,50 m

Wysokość nad kabiną

3,00 m

Wysokość nad plandeką i ramą

3,69 m

Wysokość po opuszczeniu ramy

3,25 m

Średnica zawracania

20,6 m

Głębokość brodzenia

1,20 m

Dop. masa całkowita

16,5 t

Ładowność militarna

5 t

Ogumienie

14.00 R20

Zetros 2733A GLF 6x6

Podwozie Zetros 6x6 demonstruje elastyczną koncepcję produkcji, na której bazują wszystkie ciężarówki Mercedes-Benz i która - jako niewielka seria - w szczególności musi dowodzić swojej wartości w zastosowaniach wojskowych.

Pojazd bazujący na podwoziu Zetros 6x6 również ma permanentny napęd na wszystkie koła, trzy blokady dyferencjałów i układ przeniesienia napędu z 6-stopniową przekładnią automatyczną i dwustopniową skrzynią rozdzielczą. Tylne osie tandemowe zapewniają ładowność do 10,5 t na oś w połączeniu z pojedynczym ogumieniem i obręczami dobranymi w celu zagwarantowania maksymalnej mobilności.

Opancerzona kabina i podwozie są - z wyjątkiem konfiguracji tylnej osi - tożsame z tymi w Zetrosie GLF 4x4. Oznacza to, że obsługa i naprawy przebiegają w dużej mierze identycznie, dzięki czemu rośnie bezpieczeństwo użytkowania pojazdów w mieszanych flotach, a jednocześnie ich eksploatacja nie wymaga dodatkowych szkoleń.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie - Mercedes-Benz Actros 3841 AK 8x8 GLF z kabiną opancerzoną na poziomie 4/4b

Ciężko opancerzony Mercedes-Benz Actros 3841 AK 8x8 GLF ustanawia nowe standardy wśród pojazdów logistycznych o specjalnych zastosowaniach. Actros zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 4 i przeciwminową na poziomie 4b zgodnie ze standardem STANAG 4569. Dzięki efektywnemu opancerzeniu przed wybuchami i odłamkami, Actros ustanawia także nowe standardy w kwestii zabezpieczenia przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i bombami samochodowymi.

Maksymalna ochrona

Systemy ciężko opancerzonego Actrosa 3841 AK 8x8 GLF zostały w dalszym stopniu zoptymalizowane w oparciu o wieloletnie doświadczenie. Pozycję wzorca zawdzięcza on rozmieszczeniu ponad 100 pojazdów w sześciu różnych wariantach w rejonach kryzysowych na całym świecie.

Teraz Mercedes-Benz dodatkowo zwiększa potencjał tego modelu i wzmacnia poziom ochrony kabiny przed ogniem z broni, odłamki i wybuchami. Układ napędowy został zaprojektowany w zgodzie z obowiązującą w Europie normą Euro V.

Wyższa ochrona i lepsza ergonomia

Opancerzona kabina Actrosa, wyposażona w nowe szkło zbrojone, może być pochylona do przodu, zapewniając dostęp do komory silnikowej - również opancerzonej. Nowy system siedzeń z pięciopunktowymi pasami bezpieczeństwa zapewnia optymalną podstawę do ochrony kierowcy i pasażerów przed atakiem, także z boku. Jednocześnie fotele gwarantują komfortową swobodę ruchów oraz skuteczne podparcie ciała podczas jazdy w terenie. Wydajny układ klimatyzacji pomaga zapewnić we wnętrzu odpowiednią temperaturę nawet w skrajnych warunkach klimatycznych.

Optymalny rozkład obciążenia

Szczególnym wyzwaniem dla ciężkich pojazdów zabezpieczenia technicznego jest rozkład obciążenia osi we wszystkich sytuacjach logistycznych - od zastosowań przy obsłudze technicznej aż po jazdę bez ładunku. Podczas gdy masa opancerzonej kabiny spoczywa wyłącznie na przednich osiach, w trakcie udzielania pomocy technicznej tylne osie - niczym wielka dźwignia - muszą uporać się z masą podniesionego, holowanego pojazdu. Actros 4151 AK 8x8 Recovery został jednak zaprojektowany w sposób, który zasadniczo zapewnia jednakowy rozkład obciążenia osi.

Dostępny w szerokiej gamie wersji

Actros GLF oferuje maksymalny poziom ochrony kabiny i szeroką gamę podwozi oraz nadwozi do wyboru - od ciężkiego ciągnika siodłowego czy wywrotki z żurawiem, aż po platformę z dźwigiem lub pojazd zabezpieczenia technicznego. Dostępna jest także szeroka paleta silników. Bazując na modułowym systemie montażu, Mercedes-Benz dostarcza także kabiny o niższym poziomie ochrony i w różnych wariantach długości dla Actrosa 8x8, w niektórych przypadkach również z wentylacją ABC.

inf/zdjęcia MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama