Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Mercedes idzie do wojska - UNIMOG U 5000 GLF

dokument
pobierz +

Przedstawiciele terenowych Unimogów serii U 4000 i U 5000 do trudnych zastosowań terenowych to już legendy, bezkonkurencyjne w swoim środowisku. Unimog jest najbardziej uniwersalnym pojazdem terenowym na świecie w klasie o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 14,1 t. Dzięki swoim ekstremalnym zdolnościom może sprostać najtrudniejszym zadaniom wojskowych z dala od utwardzonych dróg - w organizacjach wojskowych i pomocy humanitarnej (NGO), służbach pożarniczych (przede wszystkim walka z pożarami lasów) i ratowniczych (pomoc w przypadku katastrof), jako podwozie bazowe podczas ekstremalnych wypraw, a także przy konserwacji i pracy w miejscach szczególnie trudno dostępnych. W Sulejówku zaprezentowane zostały dwa tego typu pojazdy – standardowy U 5000 w barwach wojskowych, a także U 5000 w wersji GLF, czyli opancerzony.

Unimog U 5000 w wersji opancerzonej o ładowności 2 t testowany jest przez niemieckie siły zbrojne w ramach programu "opancerzonych pojazdów transportowych" (GTF). Modułowy zestaw elementów ochronnych pozwala na spełnienie standardów STANAG 4569. Kabina ciężarówki otrzymała podłogę wykonaną ze stali pancernej oraz dodatkowe wzmocnienia i mocowania w celu instalacji płyt ochronnych, a także nowe drzwi i okna. W efekcie Unimog zapewnia ochronę przed atakami balistycznymi, minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. Kąt dwuścienny większy niż w przypadku konwencjonalnych kabin - rezultat specyficznej konstrukcji pojazdu - skutecznie przeciwdziała przemieszczeniom kabiny względem ramy, zwiększając znacznie komfort jazdy.

Unimogi wyposażone są w sprawdzoną technologię Mercedes-Benz BlueTec i spełniają normę emisji spalin Euro V. Na zamówienie dostępne są również wersje zgodne z normą Euro III. Silnik Mercedes-Benz OM 924 generuje moc 160 kW. Pojazd z długim rozstawem osi, równym 3850 mm, ma osie portalowe i ramę o wykrzyżowaniu diagonalnym do 600 mm, co zapewnia wysoki prześwit i nisko położony środek ciężkości oraz niezawodną przyczepność wszystkich kół. Długi skok sprężyn ułatwia bezpieczny transport - również materiałów niebezpiecznych - nawet w najtrudniejszym terenie. Dzięki dystrybucji siły hamowania w stosunku 50/50 pomiędzy przednią a tylną osią pojazd może bez wysiłku pokonywać wzniesienia lub zjazdy o nachyleniu do 70 proc. i zachować stabilność przy przechyle bocznym do 32 proc. Nadwozie nie jest przykręcone na sztywno, ale połączone z ramą za pomocą dwóch trzypunktowych łożysk.

Podwozie terenowego Unimoga U 5000 łączy tradycyjne dla tego modelu cechy, takie jak wysoka wytrzymałość, odporność, trwałość, niezawodność i niemal już legendarna koncepcja napędu na obie osie, z najnowszymi układami napędowymi i ergonomią na najwyższym poziomie. Terenowe Unimogi zawdzięczają swoją wysoką elastyczność skrętną elastycznej ramie złożonej z dwóch belek o przekroju U i spawanych poprzeczek rurowych. Osie portalowe z przodu i z tyłu z blokadami dyferencjałów, napędzane piasty kół, rura reakcyjna, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe oraz stabilizatory z przodu i z tyłu należą do wyposażenia standardowego. Tak jak w przypadku silnika, skrzyni i nadwozia skrzyniowego, trzypuntkowe ułożyskowanie zapewnia tłumienie każdego ruchu pojazdu.

Unimog to pojazd z kabiną nad silnikiem - za sprawą kompaktowych wymiarów jest więc wyjątkowo zwrotny. System kontroli ciśnienia w ogumieniu pozwala indywidualnie sterować ciśnieniem w każdym kole. Głębokość brodzenia sięga 1200 mm.

Dopuszczalna masa własna Unimoga U 5000 wynosi do 12,5 t (w przypadku samochodów strażackich - do 14,1 t). Specjalna przekładnia z elektronicznym/pneumatycznym sterowaniem EPS, pneumatycznie dołączanym napędem wszystkich kół i zintegrowaną skrzynią rozdzielczą ma osiem biegów do jazdy do przodu i sześć wstecznych. Na życzenie dostępne są również dodatkowe przełożenia terenowe.

W opcji oferowana jest zautomatyzowana skrzynia manualna EAS, w trybie automatycznym pozwalająca kierowcy w pełni skupić się na prowadzeniu lub samodzielnie zmieniać biegi w trakcie jazdy w terenie.

inf/zdjęcia MERCEDES

Model

Unimog U 5000 GLF

Silnik

Mercedes-Benz OM 924 LA

Moc maks.

160 kW

Maks. moment obrotowy

810 Nm
od 1200 do 1600 obr./min

Standard emisji spalin

EURO III/EURO V

Przekładnia

UG100-8 z elektroniczną kontrolą napędu, osiem biegów do przodu i sześć wstecznych, funkcja szybkiej zmiany kierunku jazdy (EQR)

Długość, wysokość

6,40 m, 2,35 m

Wysokość nad kabiną

3,00 m

Wysokość nad plandeką i ramą

3,50 m

Wysokość po opuszczeniu ramy

3,10 m

Średnica zawracania

18 m

Głębokość brodzenia

1,20 m

Dop. masa całkowita

12,5 t

Ładowność militarna

2 t

Zasoby powiązane


Reklama