Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

Mercedes SL AMG - Roadster o wysokich osiągach

dokument
pobierz +

Mercedes-AMG udoskonala swoje wysokowydajne roadstery SL 63 i SL 65. Zaktualizowaną technologię uzupełnia jeszcze bardziej ekspresyjny design z nowym przednim pasem - z rozszerzającym się ku dołowi wlotem powietrza i spojlerem w kształcie litery A, a także bogata gama wyposażenia standardowego. Silniki ustanawiają wzorce w segmencie roadsterów o wysokich osiągach - 5,5-litrowy motor V8 biturbo pod maską SL 63 generuje moc 430 kW (585 KM) i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a do napędu SL 65 służy 6-litrowa jednostka V12 biturbo o mocy 463 kW (630 KM), dostarczająca 1000 Nm maksymalnego momentu.

Niezrównane osiągi, imponujące prowadzenie i ekspresyjny, stylowy design - oto wizytówki Mercedesów-AMG SL 63 oraz SL 65. Technicznymi wyróżnikami obu modeli jest sportowe zawieszenie bazujące na układzie Active Body Control, montowana teraz w standardzie blokada dyferencjału tylnej osi, jeszcze sprawniejsza 7-biegowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT (SL 63) oraz system AMG DYNAMIC SELECT z pięcioma trybami jazdy.

„Nasze odnowione roadstery o wysokich osiągach łączą typowe dla AMG osiągi z przyjemnością z jazdy pod gołym niebem i wyśmienitym komfortem na dalekich trasach” - mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH. Oba modele zadebiutowały 18 listopada 2015 roku, w dniu inauguracji salonu samochodowego w Los Angeles; ich rynkowy debiut nastąpi w kwietniu 2016 roku.

Oba roadstery oferują wyższe moc i maksymalny moment obrotowy od swoich rywali. Ma to odzwierciedlenie w osiągach - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje im, odpowiednio, 4,1 oraz 4,0 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale w ramach pakietu kierowcy AMG limit ten zostaje podniesiony do 300 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 9,8 l/100 km w przypadku wersji 8-cylindrowej oraz 11,9 l/100 km dla 12-cylindrowej.

W konstrukcji mocarnych silników Mercedes-AMG wykorzystano szereg rozwiązań pozwalających łączyć wysoką moc z niewygórowanym zapotrzebowaniem na benzynę, w tym: bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa, całkowicie aluminiowa skrzynia korbowa, podwójne turbodoładowanie, czterozaworowe głowice z regulacją wałków rozrządu oraz wodno-powietrzny intercooler. Emocjonujący, niepowtarzalny dźwięk obu jednostek to zasługa sportowego układu wydechowego zoptymalizowanego pod kątem niższej masy własnej. Duże chłodnice i specjalne wloty powietrza w pokrywie silnika zapewniają odpowiednią równowagę termiczną układu napędowego.

Wydajność najmocniejszych SL-ów potęguje sportowe zawieszenie bazujące na układzie Active Body Control, kompozytowy układ hamulcowy oraz przeprojektowana skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT (SL 63) lub przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC (SL 65), obie o 7 przełożeniach.

Kolejnym czynnikiem decydującym o wysokiej dynamice jazdy jest inteligentna lekka konstrukcja - modele SL mają w pełni aluminiowe nadwozia, zapewniające podstawę dla wysokiego poziomu sztywności, bezpieczeństwa i komfortu przy zachowaniu jak najniższej masy własnej. Do budowy panelu za zbiornikiem paliwa projektanci wykorzystali jeszcze lżejszy od aluminium magnez, a pokrywa bagażnika otrzymała wyjątkowo lekkie wzmocnienie z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Do ekstremalnie sztywnego karbonowego panelu - opracowanego w oparciu o doświadczenia AMG w sportach motorowych - zostaje przyklejone lekkie poszycie zewnętrzne z tworzyw sztucznych. W porównaniu do konwencjonalnej pokrywy bagażnika pozwala to zaoszczędzić 5 kg masy własnej samochodu.

Sportowe zawieszenie bazujące na Active Body Control

Również zwrotnice i wahacze czterodrążkowej osi przedniej oraz niemal wszystkie elementy zawieszenia kół wielowahaczowej osi tylnej wykonano z aluminium. Ograniczenie mas nieresorowanych pozytywnie wpływa nie tylko na zwinność prowadzenia, ale i na skuteczność działania elementów resorowania i tłumienia nierówności.

Mercedes-AMG pozostaje wierny aktywnemu zawieszeniu Active Body Control (ABC). W imię jeszcze większej dynamiki jazdy i wyższych prędkości w zakrętach inżynierowie z Affalterbach zwiększyli negatyw kół i znacznie usztywnili elastokinematykę. Opcjonalne zawieszenie Performance (tylko dla SL 63) oferuje dwa tryby pracy: zdecydowanie sportowy, z ograniczonymi przechyłami i sztywnym tłumieniem (Sport), oraz bardziej komfortowy, przeznaczony do pokonywania dalekich tras (Comfort).

Nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy z siłą wspomagania uzależnioną od prędkości odznacza się wyjątkową precyzją i dostarcza kierowcy odpowiednią informację zwrotną spod kół nawet podczas jazdy w warunkach granicznych. Układ ma stałe, bardziej bezpośrednie przełożenie, a zmienna charakterystyka wspomagania dostosowuje się do wybranego trybu działania zawieszenia. Wyposażenie standardowe obejmuje trzystopniowy system ESP® z programem SPORT Handling, przeznaczonym dla szczególnie ambitnych kierowców.


Jeszcze ostrzejsza: 7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT

Sportowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT w modelu SL 63 łączy wydajność i wszechstronność. Czy to w trybie automatycznym, czy inicjowane przez kierowcę łopatkami przy kierownicy, zmiany biegów odbywają się znacznie szybciej niż w poprzedniku - zwłaszcza w trybach Sport Plus i manualnym. Te bardziej spontaniczne reakcje są efektem modyfikacji oprogramowania przekładni i silnika. Co więcej, nowe, aluminiowe łopatki zmiany biegów jeszcze szybciej przekazują komendy kierowcy.

Optymalna trakcja: standardowa blokada tylnego dyferencjału

Z myślą o lepszej trakcji i większej dynamice jazdy modele SL 63 i SL 65 są seryjnie wyposażone w mechaniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Bez angażowania układu hamulcowego ogranicza ona poślizg wewnętrznego koła w zakręcie - w rezultacie, dzięki lepszej przyczepności, kierowca może wcześniej przyspieszać na wyjściu z łuku. Równocześnie samochód pozostaje bardziej stabilny podczas hamowania z wysokich prędkości. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zapewnia też lepszą trakcję przy agresywnym przyspieszaniu ze startu zatrzymanego.

Tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT

Pięć zróżnicowanych trybów jazdy - Comfort, Sport, Sport Plus, Individual i RACE - zapewnia kierowcy szerokie możliwości wpływania na charakter SL 63 oraz SL 65. Wraz ze zmianą trybu modyfikowane są liczne parametry, w tym reakcja na wciśnięcie pedału gazu czy dźwięk silnika. W programie Comfort przekładnia pracuje łagodnie - do ruszania zawsze wykorzystuje drugi bieg i wcześniej załącza kolejne przełożenia. W pozostałych trybach układ napędowy reaguje znacznie spontaniczniej, a zmiany biegów odbywają się szybciej. 7-biegowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT w modelu SL 63 standardowo oferuje też funkcje podwójnego wysprzęglenia w czasie redukcji oraz jak najszybszego ruszania z miejsca - RACE START.

Ekspresyjny i pełen charakteru: wygląd zewnętrzny

Pewność siebie obu roadsterów zdradza ich wyrazisty design z zupełnie nowym przednim pasem. Przedzielona podwójnym ostrzem osłona chłodnicy rozszerza się teraz ku dołowi, a przedni spojler w kształcie litery A i imponujące wloty z prowadnicami powietrza podkreślają optycznie szerokość samochodu. Nowo zaprojektowana maska otrzymała masywne wybrzuszenia i otwory niezbędne do odprowadzania ciepła z komory silnika. Z tyłu wzrok przyciąga zderzak z nową nakładką w kształcie dyfuzora oraz czerwone klosze lamp. Nowy kształt mają również listwy progowe, różniące zależnie od wersji: w SL 63 AMG mają wkładki w kolorze grafitowym, a w SL 65 AMG - z wykończeniem przypominającym chrom. Po raz pierwszy na życzenie dostępny jest pakiet Night. Pakiet elementów z włókien węglowych został z kolei wzbogacony o wkładki tylnego dyfuzora i listew progowych.

SL 63 wyjeżdża z fabryki na 10-ramiennych, lekkich obręczach w kolorze tytanowym ze lśniącym wykończeniem, zaopatrzonych w ogumienie 255/35 R 19 z przodu oraz 285/30 R 19 z tyłu (rozmiar felg to, odpowiednio, 9 J x 19 oraz 10 J x 19). SL 65 jest standardowo wyposażony w wieloramienne, kute felgi z powłoką ceramiczną (9 J x 19 z oponami 255/35 R 19 z przodu oraz 10 J x 20 z oponami 285/30 R 20 z tyłu).

Wysokiej klasy materiały i kompleksowe wyposażenie seryjne: wnętrze

Kunsztownie wykończona kabina spełnia wszelkie wymagania: standardowe wyposażenie obejmuje wielokonturowe sportowe fotele ze zoptymalizowanym podparciem bocznym i podgrzewaniem, obszyte skórą nappa o charakterystycznym wzorze. Odpowiednią kontrolę nad pojazdem zapewnia trójramienna kierownica Performance ze spłaszczonym u dołu wieńcem, wykończona czarną skórą nappa i zaopatrzona w aluminiowe łopatki zmiany biegów. Okładziny z włókien węglowych oraz analogowy zegarek IWC podkreślają sportową naturę SL-a. Jeszcze bardziej osobisty charakter nadaje jego wnętrzu opcjonalne wykończenie aluminiowo-karbonowe.

Inf/zdjęcia/film MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama