Reklama

Motoryzacja - Lifestyle

JAGUAR XE Z NAPĘDEM AWD 4X4

dokument
pobierz +

Jaguar XE, powszechnie uznany za najbardziej dynamicznego sportowego sedana średniej wielkości, ponownie wyznacza nowe standardy przyjemności z jazdy i oferuje jeszcze szerszą gamę najnowocześniejszych technologii.

Dzięki niezrównanemu połączeniu komfortu, prowadzenia i dopracowania model XE otrzymał niezliczone nagrody. Lekka i sztywna, zaawansowana konstrukcja aluminiowa, wyrafinowane zawieszenie oraz potężne i ekonomiczne silniki czynią z XE najlepszy w klasie samochód dla kierowcy.

Od samego początku prac projektowych przewidywano zastosowanie w nim układu napędu na cztery koła. Dla klientów w Europie napęd AWD jest dostępny wyłącznie w połączeniu 8-biegową przekładnią automatyczną i 180-konnym silnikiem wysokoprężnym Ingenium — najpopularniejszą jednostką napędową XE na Starym Kontynencie. Układ AWD poprawia własności dynamiczne pojazdu i zapewnia lepszą trakcję. Moment obrotowy jest przenoszony na przednią oś tylko, gdy jest to potrzebne, pozwalając modelowi XE zachować jego naturalną zwinność i tylnonapędowy charakter.

Układ Adaptive Surface Response (AdSR) czyni system AWD jeszcze lepszym poprzez zmianę ustawień jednostki napędowej i układu Dynamic Stability Control zależnie od panujących warunków. AdSR wykorzystuje wiodące na świecie kompetencje firmy Jaguar Land Rover w dziedzinach technologii AWD i układów kontroli trakcji.

Wraz z najlepszą w klasie konstrukcją zawieszenia to wyjątkowe połączenie układów AWD, AdSR i rewolucyjnego systemu All Surface Progress Control zapewnia kierowcy większą pewność w trudnych warunkach. XE to najlepszy sportowy sedan na każdą pogodę.

Zaprojektowany dla modelu F-TYPE, system Configurable Dynamics jest teraz oferowany we wszystkich wersjach XE wyposażonych w układ Adaptive Dynamics. Funkcja ta pozwala kierowcy dopasować do swoich oczekiwań charakter samochodu poprzez wybranie indywidualnych ustawień reakcji na gaz, przekładni oraz siły tłumienia amortyzatorów.

Po dodaniu InControl Touch Pro – systemu multimedialnego nowej generacji Jaguara, napędu 4x4 z systemem torque on-demand, pochodzącego z modelu F-TYPE, układu Configurable Dynamics oraz szerszej gamy zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, jazda modelem XE stała się jeszcze bardziej fascynująca.

InControl Touch Pro to najnowocześniejszy, zaprojektowany na wzór tabletu, 10.2-calowy ekran dotykowy z krótkim czasem reakcji i grafiką znakomitej jakości.

XE korzysta również z rozszerzonej oferty systemów pomocniczych, w tym asystenta pasa ruchu i systemu DCM, który potrafi wykryć zmęczenie kierowcy i je zasygnalizować. Model XE oferuje także adaptacyjny ogranicznik prędkości: inteligentną technologię, która wspomaga kierowcę, regulując prędkość w zależności od ograniczeń na danym odcinku drogi.

Dostępne wersje

Gama nowego Jaguara XE obejmuje następujące wersje:

· XE Pure

· XE Prestige

· XE Portfolio

· XE R-Sport

  • XE S

W skład gamy jednostek napędowych wchodzą:

· 163-konny silnik wysokoprężny o poj. 2.0 litra, przekładnia manualna/automatyczna z napędem RWD

· 180-konny silnik wysokoprężny o poj. 2.0 litra, przekładnia manualna/automatyczna z napędem RWD lub automatyczna z AWD

· 200-konny silnik benzynowy o poj. 2.0-litra, przekładnia automatyczna z napędem RWD

· 240-konny silnik benzynowy o poj. 2.0-litra, przekładnia automatyczna z napędem RWD

· 340-konny silnik benzynowy o poj. 3.0-litra, przekładnia automatyczna z napędem RWD (tylko XE S)

Jaguar XE jest produkowany w fabryce firmy Jaguar Land Rover w Solihull obok całkowicie nowego modelu F-PACE.


NAPĘD ALL-WHEEL DRIVE

180-konny turbodiesel o pojemności 2.0-litrów, zaawansowany układ napędu AWD Jaguar z systemem torque on-demand oraz system Intelligent Driveline Dynamics zachowują tylnonapędowy charakter i zwinność XE, a jednocześnie poprawiają osiągi w trudnych warunkach.

Uzupełnienie oferty o napęd na wszystkie koła (AWD) jeszcze bardziej podnosi atrakcyjność modelu XE poprzez poprawę osiągów i prowadzenia dzięki lepszej trakcji, zwłaszcza w trudnych warunkach. XE to sportowy sedan na każdą pogodę.

Podobnie jak zupełnie nowe modele XF i F-PACE, także XE korzysta z systemu torque on-demand AWD, który obejmuje skrzynię biegów z wielopłytkowym mokrym sprzęgłem oraz przedni wał napędzany łańcuchem. To bardzo szybko działający układ, który potrafi przejść od wyłącznie tylnego napędu do napędu na wszystkie koła w ciągu zaledwie 165 milisekund.

Przy normalnej jeździe cały moment obrotowy silnika jest przekazywany na oś tylną, co pozwala zachować tylnonapędowy charakter modelu XE i uniknąć wpływu napędu na układ kierowniczy. W przypadku stałego napędu na wszystkie koła byłoby to niemożliwe.

O fakcie, ile momentu obrotowego i kiedy zostanie przekazane na przednią oś, decyduje Intelligent Driveline Dynamics (IDD) – bardzo zaawansowany system sterowania opracowany i skalibrowany w całości przez Jaguara i zastosowany po raz pierwszy w modelu F-TYPE AWD.

Korzystając z danych pobieranych z czujników odchylenia kątowego, przyspieszenia poprzecznego i kąta skrętu kierownicy modelu XE, system IDD nieprzerwanie szacuje tarcie pomiędzy oponami i nawierzchnią oraz sprawdza, oraz jaką przyczepność ma każde z kół.

To inteligentny system, który potrafi stosować strategie otwartego sterowania predykcyjnego, jak również zamkniętego sterowania reaktywnego. Układ IDD jest także połączony z systemami Dynamic Stability Control (DSC), torque vectoring i Jaguar Drive Control, co dodatkowo poprawia skuteczność napędu AWD.

Jeśli system IDD uzna, że tylna oś zbliża się do granicy przyczepności, moment obrotowy zostanie przekazany na oś przednią. Może to nastąpić także w celu złagodzenia nadsterowności przy szybkim pokonywaniu zakrętów.

inf/ zdjęcia JAGUAR

Zasoby powiązane


Reklama