Reklama

Motoryzacja - Historia

Karmann Ghia - "sportowy" Volkswagen - przeobrażenie modelu Garbus

dokument
pobierz +

Volkswagen Karmann Ghia – samochód sportowy produkowany w latach 1955-1974 przez firmę nadwoziową Karmann w oparciu o podzespoły Volkswagena

Jego geneza powstania wiąże się z zakładem Karmann w Osnabrűck. W roku 1948 Wilhelm Karmann –właściciel firmy nadwoziowej założonej w roku 1902- zakupił model Volkswagena i rozpoczęto prace nad przebudową karoserii, aby opracować kabriolet. 9 czerwca 1949, po uzgodnieniach z koncernem VW, ruszyła seryjna produkcja „Garbusa Cabrio”.

Po śmierci założyciela fabryki, w roku 1951, zarządzanie firmą przejmuje jego syn dr Wilhelm Karmann, który –chcąc rozszerzyć produkcję- zaproponował budowę modelu sportowego. Wspólnie z Luige Segre -z turyńskiej firmy GHIA - przekonał szefostwo VW, że linia nadwozia powinna mieć lekkość stylistyczną pojazdów z Włoch, ale układ mechaniczny miałby zostać zaadoptowany z popularnego VW Käffer. Dzięki pomocy włoskiej firmy, w roku 1953 powstał pierwszy prototyp. Po dopracowaniu szczegółów prototyp ten zaprezentowano szefostwu Volkswagena, a we wrześniu 1955 Heinz Nodhoff - ówczesny szef VW - wyraził zgodę na budowę nowego pojazdu. Narzucono jednak wymóg ceny. Miała ona być niższa niż 7500 DM.

Produkcja ruszyła, a samochód -noszący oznaczenie techniczne typ 14- trafił na bardzo duże zainteresowanie klientów. Efektem tego zainteresowania była (zaprezentowana podczas targów samochodowych IAA w roku 1957) wersja Kabriolet, której produkcja ruszyła 1 listopada 1957. Cenę tego modelu ustalono na 8250 DM.

Kolejną ważną datą był wrzesień 1961. Wtedy to ruszyła produkcja większego modelu oznaczonego typ 34. Jednakże mimo modernizacji nadwoziowych i silnikowych które odbywały się równocześnie w typach 14 i 34, ten drugi nie znalazł przyjęcia wśród klientów. W związku z tym, w roku 1969 podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji typu 34 (znanego także jako „duży Ghia”). W sumie przez osiem lat produkcji wyprodukowano ich zaledwie 42 505 sztuk.

Nie było natomiast żadnych problemów ze sprzedażą typu 14. Co więcej ogromne zainteresowanie spowodowało, że firma rozpoczęła produkcję modelu w Brazylii w zakładach w Sao Bernardo do Campo.

Zakończenie produkcji tego pojazdu w Osnabrűck przypadło dopiero na rok 1974 (z taśm zjechało 445 238 pojazdów, z czego blisko 80 000 to wersje cabrio).

W roku tym do przerwy wakacyjnej produkowane były modele Ghia, a po przerwie wakacyjnej z taśm fabryki w Karmann w Osnabrűck zaczęły zjeżdżać VW Scirocco, opracowane na bazie Golfa I.

Inf Volkswagen

Zasoby powiązane


Reklama