Reklama

Motoryzacja - Historia

Samochody osobowe z napędem na cztery koła są znane od roku 1907

dokument
pobierz +

Składając zamówienia w Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) pewien klient dobrze wiedział, czego oczekuje: niezawodnego samochodu doskonale znoszącego długie podróże po kiepskich nawierzchniach.
Za zaprojektowanie zamówionego pojazdu odpowiadał inżynier Paul Daimler, syn założyciela firmy. Jedyny egzemplarz tego samochodu z napędem na wszystkie koła został zbudowany w fabryce Berlin-Marienfelde w 1907 r. w oparciu o podwozie samochodu dostawczego DMG; jego rozstaw osi wynosił 4 m, a szerokość śladu 1,42 m.
Komentując projekt Daimlera w 1908 r., w magazynie Allgemeine Automobil-Zeitung (AAZ) zamieszczono notatkę, “Mocne osie tylna i przednia są w stanie sprostać wszelkim nierównościom drogi, natomiast szczególnie wrażliwa niższa dolna część skrzyni biegów otrzymała stalową obudowę umieszczoną pomiędzy poprzecznicami ramy na tyle silnymi by podtrzymać całą ramę.” Samochód, znany jako Dernburg, posiadał również możliwość kierowania wszystkimi kołami. Jego nazwa pochodzi od nazwiska Sekretarza Stanu Biura ds. Kolonii, Bernharda Dernburga, który w kolejnym roku przejechał nim wiele kilometrów po terytorium Afryki w 1908 r.

Pionier Paul Daimler
Historia koncepcji napędu na wszystkie koła w firmie Daimler miała jednak początek nieco wcześniej przed debiutem Dernburga. Jak odnotowała gazeta Illustrirte Zeitung w tym czasie, Paul Daimler stworzył “podwaliny projektu napędu na wszystkie koła w 1903 r.” w czasie, gdy pełnił on funkcję kierownika ds. technicznych w austriackim zakładzie Daimler-Motoren- Gesellschaft w dzielnicy Wiednia, Neustadt. Jak często bywa z rozwojem innowacyjnej technologii, motorem do rozpoczęcia prac nad tego rodzaju rozwiązaniem były potrzeby militarne. Pierwszy zaprojektowany pojazd tego typu był to opancerzony samochód zwiadowczy, który z powodzeniem przeszedł próby w 1905 r. zanim został dostarczony armii austriackiej. Tego samego roku pojawił się także wojskowy ciągnik z napędem na wszystkie koła.
W czerwcu 1905 r. rozpoczęła się produkcja napędzanych na wszystkie koła pojazdów opancerzonych. “Samochody te wyposażono w silnik 30-konny; jak wykazały próby terenowe, były one w stanie z pełnym obciążeniem wjechać pod stromy podjazd po nierównym terenie” pisano w Illustrirte Zeitung. “Mogą one poruszać się po różnych rodzajach nawierzchni ze znaczną prędkością.” Oprócz napędu na wszystkie osie pojazdy te zaopatrzone były w wyciągarki, dzięki którym mogły one być przeciągane przez wyjątkowo trudne miejsca.
W 1907 r. armia pruska zakupiła od DMG dwie ciężarówki z napędem na wszystkie koła, aby sprawdzić ich przydatność. Pojazdy te napędzane sześciocylindrowym silnikiem F6 zdolnym rozwinąć moc 51 kW (70 KM) przy prędkości obrotowej 820 obr/min oraz o pojemności 12,7 l. Podczas rajdu próbnego Berlin—Glatz—Berlin udowodniły one swoją wyższość nad samochodami o napędzanej tylnej osi.
Pomimo doskonałych rezultatów te pierwsze pojazdy o napędzie na wszystkie koła nie znalazły zastosowania w wojsku, prawdopodobnie dlatego, iż dowództwo nadal odczuwało silny sentyment do wozów konnych. Wspomniane dwa samochody sprzedano do Krupp AG. Niemniej jednak pojazdy specjalne o napędzie na wszystkie osie w kolejnych latach stopniowo zyskiwały swoje miejsce w armii, dla której potrzeb budowano też w tej technologii ciągniki siodłowe, ciężarówki skrzyniowe i ambulanse.
Praca w koloniach
Na podstawie zebranych doświadczeń firma DMG w 1907 r. zbudowała Dernburga, pierwszy samochód z napędem na wszystkie osie oraz możliwością kierowania wszystkimi kołami. Pojazdy użytkowe 4x4 zostały wyprodukowane z myślą o koloniach. Na przykład w 1908 r. zbudowano ciągnik siodłowy przeznaczony dla portugalskiej części Afryki Południowej, który bez ładunku posiadał zdolność pokonywania wzniesień równą 45 procent, a z ładunkiem – 20 procent.
informacja i zdjecie Mercedes


Reklama