Reklama

Motoryzacja - Historia

Srebrne strzały, czyli jak białe wyścigówki stały się srebrnymi strzałami

dokument
pobierz +

Kryzys lat dwudziestych zmusił do połączenia firm Daimler i Benz, zaś po tym fakcie motoryzacja i wyścigi na torze zostały zdominowane przez jedną markę. Przykładowo w roku 1927 na 90 wyścigów Mercedes wygrywa 76 razy.

Prawdziwym przełomem jest jednak dopiero skonstruowanie samochodu Mercedes W25. Doładowany sprężarką mechaniczną, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 3,36 litra i mocy 314 KM, w połączeniu z doskonałą karoserią jest pierwowzorem modeli Formuły I, które do dziś technologicznie wyprzedzają „cywilne" modele o kilkadziesiąt lat. Dzięki tej konstrukcji w latach 1934-1939 kierowcy Mercedesa wielokrotnie zajmowali w wyścigach czołowe pozycje, a Rudolf Caracciola jeżdżący tym modelem był w latach 1935, 1937 i 1938 Mistrzem Europy.

Z Mercedesem W 25 wiąże się jedna z motoryzacyjnych legend i nazwa, do dzisiaj będąca wizytówką wyścigowych samochodów Mercedesa.

W pierwszych latach motoryzacji pojazdy uczestniczące w wyścigu miały przypisane barwy nadwozia wg kraju pochodzenia. Były to: czerwony dla Włoch (stąd do dzisiaj Ferrari ma taki kolor), biały dla Niemiec, zielony dla Wielkiej Brytanii (słynny kolor zgniłej zieleni jaki do dzisiaj mają modele Bentley) i niebieski dla Francji (jeszcze Berlinetta Alpine z lat 60/70 miały taki kolor).

W roku 1934, gdy zmienione zostały przepisy i ustalono masę własną samochodu wynoszącą od 546 kg do 750 kg, przed wyścigiem okazało się, że Mercedes W25 waży o 1kg za dużo. Szef zespołu podejmuje wówczas decyzję, by zeszlifować białą farbę i pozostawić gołą blachę. Tak oto narodziła się legenda „srebrnych strzał”.

Po II wojnie światowej Mercedes Benz ścigał się tylko za oceanem, a jeden z biznesmenów kupił wyścigowego Mercedesa W125 (następca W25) za kwotę 25 000 dolarów, co na ówczesne czasy stanowi równowartość Boeninga 747!!!

Na Europejskie tory wyścigowe „srebrne strzały” wracają w latach 50-tych, wraz z nowym coupe – genialnym 300SL z unoszonymi drzwiami. Auto debiutuje w wyścigu Mille Miglia zajmując drugie i czwarte miejsce. Kilka tygodni później na torze Nürburgring charakterystyczny skrzydlaty Mercedes zajmuje cztery pierwsze miejsca.

Z modelem związana jest kolejna legenda - samochód transportowy Błękitna Strzała (zobacz materiał o transporterach srebrnych strzał)

.W roku 1954 Mercedes ponownie startuje w Formule I wystawiając Grand Priv Francji trzy srebrne strzały W196. Modele kończą na pierwszej i drugiej pozycji, a cały rok kierowca Mercedesa Juan Manuel Fangio kończy sukcesem i zostaje Mistrzem Świata. Rok później do zespołu Mercedesa dołącza Brytyjczyk Stirling Moss. Wraz z Argentyńczykiem Manuelem Fangio zostają okrzyknięci najlepszym duetem w historii Formuły I, a Juan Manuel Fangio jak rok wcześniej sięga po Mistrzostwo.

W roku 1955, po wielkiej katastrofie na torze wyścigowym, Mercedes wycofuje się jednak z wyścigów i ponownie wraca na tory dopiero w roku 1994.

Decyzję o wycofaniu z wyścigów sprawił 24-godzinny wyścig Le Mans. Startują tam dwa samochody prowadzone przez duety Fangio/Moss i Kling/Levegh. Przez wiele godzin prowadzenie w wyścigu stale zwiększa nad wszystkimi samochodami pojazd prowadzony przez genialną dwójkę Fangio/Moss. 12 czerwca o 6:20 dochodzi jednak do tragedii. Przed jadącego z ogromną prędkością Levegh’a wyjeżdża drogą dojazdową z depo (jadący w Austin – Healeyu) Macklin. Francuz próbuje go ominąć, ale uderza z dużą prędkością w barierę. W efekcie samochód uderzając o barierkę traci silnik, skrzynię biegów i elementy zawieszenia, które lecą w trybuny. W wyniku wypadku zginęły 83 osoby siedzące na widowni.

Zarząd Mercedesa – Benza podejmuje decyzję o zawieszeniu startów w wyścigach. Rozłąka z wyścigami Formuły I trwa do roku 1994. Na torze pojawia się najpierw bolid Sauber-Mercedes, a rok później (1995) Mercedes wiąże się z McLarenem. Nowa siła już w trzecim roku wspólnych startów okazuje się bezkonkurencyjna i w roku 1998 Mikka Hakkinen zdobywa tytuł Mistrza Świata. Rok później powtarza ten sukces.

inf/ zdjęcia - MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama