Reklama

Motoryzacja - Historia

10 lat elektrycznych sukcesów modelu Nissan LEAF

dokument
pobierz +

Nissan LEAF był kroplą, która zaczęła drążyć skałę masowej elektromobilności. Dekadę temu samochód elektryczny stanowił wyłącznie rynkową ciekawostkę dla bardzo wąskiego grona odbiorców. Aktualnie dzięki rozwojowi infrastruktury oraz zwiększeniu pojemności akumulatorów pojazdy zeroemisyjne są dla wielu kierowców autem pierwszego wyboru” – powiedziała Dorota Pajączkowska, Communication Manager w Nissan Sales CEE .

Pierwszy samochód elektryczny

Dekadę temu Nissan LEAF rozpoczął elektryczną rewolucję w masowej mobilności. W 2011 roku model ten zdobył tytuły Europejskiego i Światowego Samochodu Roku. W 2018 roku zaprezentowano drugą generację modelu. Przez 10 lat na całym świecie sprzedano ponad 500 000 egzemplarzy tego modelu.

Technologie przyszłości

Nissan LEAF przecierał szlaki nie tylko w segmencie samochodów elektrycznych, ale również w obszarze zaawansowanych technologii wsparcia kierowcy.

Wiele rozwiązań, które dzisiaj są standardem, jeszcze kilka lat wcześniej stanowiły technologiczną nowinkę. Na tej liście należy wymienić system e-Pedal zapewniający możliwość ruszania, zwiększania i zmniejszania prędkości oraz zatrzymywania przy użyciu wyłącznie pedału przyspieszenia lub możliwość zarządzania niektórymi funkcjami samochodu z poziomu aplikacji na telefon.

Nissan LEAF elektryfikuje Europę

Rosnąca popularność Nissana LEAF była jednym z czynników inicjujących rozwój elektrycznej infrastruktury. Na przestrzeni 10 lat liczba publicznych punktów ładowania wzrosła w Unii Europejskiej z 2 379 do 213 367.

Nissan aktywnie wspiera rozwój infrastruktury, od lat angażując się w rozbudowę 20 tzw. „korytarzy stacji ładowania samochodów elektrycznych” na terenie Unii Europejskiej.

Zielony Nissan LEAF

Podstawową cechą samochodów elektrycznych jest zeroemisyjność. W ramach całego cyklu życia produktu „elektryki” generują nawet o 80% mniej CO 2 w porównaniu z analogicznymi pojazdami z silnikiem spalinowym.

Przez dekadę wszystkie egzemplarze Nissana LEAF – ponad 500 000 sztuk – przejechały łącznie 16 miliardów kilometrów. Zapobiegło to emisji ponad 2,5 mln ton CO2 do atmosfery. Uzyskanie podobnego „wyniku” wymagałoby zasadzenia ponad 93 mln drzew.

Ekstremalny Nissan LEAF

Standardowo to technologie opracowane na potrzeby motorsportu są po jakimś czasie wykorzystywane w samochodach produkowanych na masową skalę. W przypadku Nissana sytuacja jest odwrotna. Dekada doświadczenia w elektromobilności postawiła fundamenty pod budowę wyczynowych pojazdów z napędem elektrycznym jak LEAF NISMO RC czy bolid Formuły E uczestniczący w mistrzostwach świata samochodów elektrycznych.

Nissan LEAF źródłem energii

System dwukierunkowego przepływu energii sprawia, że Nissan LEAF pełni nie tylko funkcję pojazdu, ale także mobilnego magazynu energii. W rezultacie może on służyć jako źródło zasilania urządzeń domowych czy biurowych np. podczas przerw w dostawie prądu.

Samochody podłączone do systemu elektroenergetycznego mogą przyczynić się do stabilizacji sieci. Możliwe jest to poprzez oddawanie prądu z akumulatorów w godzinach dużego poboru w gospodarstwach domowych i pobieranie w nocy, gdy ogólne zapotrzebowanie jest znacznie niższe.

Drugie życie akumulatorów

Trwałość akumulatorów stosowanych w Nissanie LEAF sprawia, że mogą one zyskać „drugie życie” tworząc magazyny energii służące do zasilania urządzeń w domu lub biurze.

Pojedyncze akumulatory mogą być łączone w szersze systemy wykorzystywane na skalę przemysłową. W 2018 roku 148 akumulatorów pochodzących z Nissanów LEAF posłużyło do stworzenia największego na świecie systemu magazynowania energii, który został uruchomiony na stadionie Johan Cruijff Arena w Amsterdamie.

Biznes lubi Nissana LEAF

W ostatnich latach samochody elektryczne są coraz chętniej wybierane przez floty. Wpływ na to ma nie tylko chęć wspierania ekologicznego wizerunku, ale również aspekty dużo bardziej „mierzalne”. Można do nich zaliczyć znacząco niższe koszty serwisowania i „tankowania”, bezpłatne parkowanie w strefach płatnego postoju lub oszczędność czasu dzięki możliwości korzystania z buspasów. Nie mówiąc o komforcie jazdy w ciszy i znacznie mniejszym stopniu zmęczenia kierowców.

Nissan LEAF w podróży

Notowany w ostatnich latach znaczący wzrost pojemności akumulatorów (z 24 kWh do 62 kWh w wersji e+) umożliwił uzyskiwanie coraz większych zasięgów na jednym ładowaniu (do 389 km w cyklu mieszanym WLTP). W bezpośredni sposób przełożyło się to na wzrost zaufania ze strony kierowców.

Oferowane osiągi w pełni wystarczą nie tylko do codziennej eksploatacji, ale również umożliwiają podjęcie ekstremalnych wyzwań, takich jak spektakularne przejazdy:

- Arkadego Pawła Fiedlera modelem LEAF I generacji przez całą Afrykę;

- Marka Kamińskiego Nissanem LEAF II generacji z Polski do Japonii… i z powrotem.

Opinie użytkowników Nissana LEAF

92% europejskich kierowców Nissana LEAF poleciłoby jazdę samochodem elektrycznym. Pozytywne doświadczenia związane z prowadzeniem pojazdu elektrycznego sprawiają, że 74% posiadaczy Nissana LEAF deklaruje chęć zakupu kolejnego samochodu elektrycznego w przyszłości. Wielu użytkowników bezemisyjnych aut twierdzi, że jak raz się przesiądzie do takiego samochodu, nie ma już odwrotu.

inf Nissan


Reklama