Reklama

Motoryzacja - Historia

Historia Abartha

dokument
pobierz +

Skorpion Abarth

Firma która jest obecnie utożsamiana ze sportowymi modelami włoskiego Fiata została założona przez osobę pochodzącą z Austrii. Twórcą firmy Abarth był urodzony w roku 1908 w Wiedniu Karl Abarth. Interesował się on motoryzacją i „udoskonalaniem” konstrukcji, co zaowocowało zdobyciem mistrzostwa Austrii w sporcie motocyklowym w roku 1918. Jednak największe osiągnięcia przyszły po wojnie II wojnie. We Włoszech, 15 kwietnia 1949, Karl Abarth (czy raczej Carlo, bo takiego imienia używał we Włoszech) założył spółkę Abarth & Co S.p.A Torino, która zajmowała się tuningiem seryjnych samochodów. Znakiem rozpoznawczym spółki stał się skorpion. Nie była to jednak metafora o „zabójczym kolcu jadowym”, ale znak zodiaku jaki miał Karl Abarth. Sukces firmy przyszedł wraz z rozwojem włoskiej motoryzacji. „Pięćsetka”, która szybko zmotoryzowała Włochy była samochodem którym Włosi jeździli na pierwsze wakacje, na pierwsze randki i … na pierwsze wyścigi uliczne. Wiadomo zaś, że lepiej było mieć pod maską „coś więcej niż oferowała fabryka” i stąd Carlo Abarth oraz jego firma okazali się niezastąpieni.

Jednakże wraz z rozwojem firmy, specjalistyczne układy ssące i wydechowe do samochodów seryjnych nie były jedynym marzeniem konstruktora. Postanowił on wyprodukować –pod własną marką- w niewielkiej liczbie także samochody przeznaczone do wyścigów i do rajdów. Do ich budowy wykorzystywał zespoły samochodów produkowanych seryjnie głownie z firmy Fiat. Modele, mimo niewielkiego zaplecza finansowego, odnosiły wiele sukcesów. Przykładowo Abarth OT2000 ustanowił 15 rekordów prędkości, a przystosowany przez Abartha Fiat 500 ustanowił rekordy prędkości w jeździe długodystansowej.

Jednakże największe sukcesy firma odniosła po połączeniu 1 sierpnia 1971 z koncernem Fiat. Wspólnie opracowano wówczas samochody Fiat Abarth 131 Rally, dzięki któremu został rajdowym mistrzem świata w klasie producentów roku 1977, 1978, 1979 i 1980. Po zaangażowaniu w rajdy samochodów Lancia Delta, zawieszono działalność firmy Abarth, ale w roku 2007 marka została reaktywowana.

Pierwszym modelem jaki ukazał się zaraz po reaktywacji marki jest Abarth Grande Punto. Kolejnym modelem z logo Abarth jest Abarth 500, bazujący na Fiacie 500, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2008 i wersja 500 CC (kabriolet)

Jeśli chodzi o aktywność wyścigową, marka świętuje sukces pierwszej edycji mistrzostw „Italian F4 Championship Powered by Abarth", będąc dostawcą silników do mistrzostw „ADAC Formula 4 Powered by Abarth" w Niemczech. Spełniający rolę „trampoliny" dla młodych, utalentowanych kierowców, Abarth pozwala im zdobyć doświadczenie w bolidzie wyposażonym w silnik 1.4 Turbo T-Jet o mocy 160 KM.

Specjalnie przygotowany do Mistrzostw F4, podstawowy silnik 1.4 T-Jet montowany w bolidzie, o mocy 160 KM i momencie 240 Nm - to ten sam, który montowany jest w Abarthach 500 Assetto Corse i Abarthach 695 Assetto Corse Evoluzione, co świadczy o solidnie utrwalonych cechach takich jak uniwersalność, moc i niezawodność.

inf/zdjęcia/ film FIAT

Zasoby powiązane


Reklama