Reklama

Motoryzacja - Historia

Passat – najczęściej kupowane auto klasy średniej: ma 45 lat

dokument
pobierz +

1973 rok. Rozpoczyna się epoka gigantów muzyki. Bracia Angus i Malcolm Young zakładają AC/DC. Pink Floyd wydają album wszech czasów: „The Dark Side of the Moon”. Utworów z tej płyty można słuchać w nowym Volkswagenie – pierwszym Passacie, hatchbacku dostępnym z dwojgiem lub czworgiem drzwi. Jego nadwozie ma długość 4.190 mm, jest więc nieco krótsze niż nadwozie współczesnego T-Roca. Jednak już ten pierwszy Passat ma w środku bardzo dużo miejsca, zwłaszcza w wersji Variant, którą Volkswagen wprowadził na rynek w 1974 roku.

 

Do 2018 roku Passat zdążył urosnąć osiągając długość 4.887 mm, z tyłu ma tyle miejsca, ile powinna mieć limuzyna wyższej klasy. Model ten jest też świadectwem postępu w motoryzacji – auta wszystkich generacji wyposaża się w najnowocześniejsze urządzenia techniczne, od układu ABS po współczesne inteligentne systemy komunikacji. Jako model wszechstronny doskonale wywiązujący się zarówno z roli samochodu rodzinnego, jak i limuzyny biznesowej wykorzystywanej na dalekich trasach, Passat staje się najpopularniejszym samochodem klasy średniej i najpopularniejszą limuzyną służbową na świecie. W Europie, Chinach i w USA powstają specyficzne wersje i różne odmiany tego auta; wszystkie składają się na jeden z najważniejszych produktów Volkswagena.

Także w 45. roku produkcji Passata można kupić jako limuzynę oraz jako kombi o nazwie Variant. Obydwie wersje nadwoziowe będą dostępne nie tylko z klasycznymi silnikami spalinowymi, ale także jako hybrydy plug-in. Za sprawą hybrydowego zespołu napędowego Passat przez określony czas może być autem bezemisyjnym i poruszać się wyłącznie dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zwłaszcza w mieście.

W znajdującej się w północnych Niemczech fabryce w Emden trwają właśnie przygotowania do produkcji Passata kolejnej generacji. Będzie to model wyposażany w nowe technologie z dziedziny układów napędowych, oświetlenia, systemów asystujących i multimediów, a także zapewniający nowy poziom usług internetowych. Przed Passatem ambitny cel – pokonać barierę 30 milionów sprzedanych egzemplarzy. Po Golfie (35 milionów) i Garbusie (21,5 miliona) Passat jest jednym z trzech najpopularniejszych modeli w historii Volkswagena.

* – modele wszystkich generacji i we wszystkich wersjach oferowanych na świecie


Reklama