Reklama

Motoryzacja - Historia

Nissan GT-R - historia typoszeregu

Nissan GT-R - historia typoszeregu

Nissan Skyline GT-R – pierwotnie lokowany w asortymencie modeli japońskiego producenta samochodów jako model flagowy, będący egzemplifikacją nowoczesnych rozwiązań technologicznych firmy i możliwości pod względem osiągów – nie tylko stał się uznanym autem wśród entuzjastów samochodów na całym świecie, lecz również wyszedł poza świat motoryzacji, stając się ikoną kultury popularnej dzięki przebojowym filmom i grom wideo.

Pierwsza generacja (1969-1972)

Po debiucie na wystawie motoryzacyjnej w Tokio, która odbyła się jesienią 1968 roku, w lutym 1969 roku przedstawiono publiczności produkcyjną wersję zupełnie nowego modelu GT-R. Pod jego maską znajdowała się jednostka napędowa oznaczona symbolem S20, wywodząca się ze sportowego, 24-zaworowego silnika DOHC z modelu R380. GT-R pierwszej generacji, który zwyciężył w klasyfikacji ogólnej wyścig JAF Grand Prix w 1969 roku, był znany z uzyskania czasu 16,1 sekundy na odcinku 0-400 m oraz prędkości maksymalnej 200 km/h.

Dane techniczne:

Długość / szerokość / wysokość: 4395 / 1610 / 1385 mm

Rozstaw osi: 2640 mm

Rozstaw kół (przód/tył): 1370 / 1365 mm

Masa: 1120 kg

Silnik: S20 (1989 cm3, rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder)

Moc maksymalna: 118 kW (160 KM) przy 7000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 177 Nm (18,0 kgm) przy 5600 obr./min

Zawieszenie: kolumny resorujące / wahacze skośne

Hamulce (przód / tył): tarczowe / bębnowe

Opony (przód / tył): 6.45-14-4PR

Istotne rozwiązania technologiczne:

· Pierwszy na świecie masowo produkowany czterozaworowy silnik DOHC,

· Zmienne przełożenie układu kierowniczego, przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, tylne zawieszenie z wahaczami skośnymi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), pełne fotele kubełkowe, 100-litrowy zbiornik paliwa.

Osiągnięcia w sportach motorowych:

· 52 (w tym 49 z rzędu) zwycięstwa w japońskich wyścigach samochodów turystycznych.

Druga generacja (1973)

GT-R drugiej generacji, którego produkcję uruchomiono w listopadzie 1972 roku, został wprowadzony do sprzedaży w styczniu następnego roku. Napędzany 24-zaworowym 6-cylindrowym silnikiem rzędowym (S20), był jednym z pierwszych japońskich samochodów wyposażonych w hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Zastosowane nowoczesne rozwiązania techniczne zapewniły mu wysokie osiągi i w efekcie przyniosły wielką popularność wśród kierowców z zacięciem sportowym. Produkcja została jednak wstrzymana po wyprodukowaniu zaledwie 200 egzemplarzy wskutek wprowadzenia w tym czasie w Japonii znacznie zaostrzonych przepisów dotyczących emisji spalin.

Ze względu na doskonałe osiągi, atrakcyjną linię nadwozia i niezwykle niską wielką produkcji GT-R drugiej generacji stał się bardzo poszukiwanym i cenionym samochodem kolekcjonerskim.

Dane techniczne:

Długość / szerokość / wysokość: 4460 / 1695 / 1380 mm

Rozstaw osi: 2610 mm

Rozstaw kół (przód / tył): 1395 / 1375 mm

Masa: 1145 kg

Silnik: S20 (1989 cm3, rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 4 zawory na

cylinder)

Moc maksymalna: 118 kW (160 KM) przy 7000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 177 Nm (18,0 kgm) przy 5600 obr./min

Zawieszenie: kolumny resorujące / wahacze skośne

Hamulce (przód / tył): tarczowe / tarczowe

Opony (przód / tył): 175-HR14

Istotne rozwiązania technologiczne:

· 24-zaworowy silnik DOHC, w pełni tranzystorowy zapłon, łańcuch rozrządu z dwoma wałkami, zmienne przełożenie układu kierowniczego, przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, tylne zawieszenie z wahaczami skośnymi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) oraz pełne fotele kubełkowe.

Trzecia generacja (1989-1994), R32

Model GT-R został „przywrócony do życia” po 16-letniej nieobecności, w 1989 roku. Oznaczony symbolem R32, był napędzany rzędowym 6-cylindrowym silnikiem DOHC o pojemności 2,6 litra (RB26DETT), który wytwarzał 280 KM. Był to pierwszy model GT-R wyposażony w będący teraz jego znakiem rozpoznawczym napęd na cztery koła (poprzednie generacje miały napęd na tylne koła).

Dzięki wyrafinowanemu systemowi ATTESA E-TS i zawieszeniu wielowahaczowemu GT-R trzeciej generacji może poszczycić się nie lada osiągnięciem: od czasu przystąpienia do udziału w japońskich wyścigach samochodów turystycznych wygrywał je wszystkie po kolei.

Dane techniczne:

Długość / szerokość / wysokość: 4545 / 1755 / 1340 mm

Rozstaw osi: 2615 mm

Rozstaw kół (przód / tył): 1480 / 1480 mm

Masa: 1430 kg

Silnik: RB26DETT (rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 2,6 litra)

Moc maksymalna: 206 kW (280 KM) przy 6800 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 353 Nm (36,0 kgm) przy 4400 obr./min

Zawieszenie (przód / tył): wielowahaczowe / wielowahaczowe

Hamulce (przód / tył): tarcze wentylowane / tarcze wentylowane

Opony (przód / tył): 225-50-R16 92 V

Istotne rozwiązania technologiczne:

· Silnik DOHC o pojemności 2,6 litra, system ATTESA E-TS/4WD oraz zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu.

Osiągnięcia w sportach motorowych:

· Niepokonany w 29 kolejnych japońskich wyścigach samochodów turystycznych od 1990 do 1993 roku,

· Zwycięzca 24-godzinnych wyścigów na torach Nürburgring i Spa-Franchorchamps w 1990 roku,

· Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Franchorchamps w 1991 roku,

· Zwycięstwa w wyścigu Bathurst 1000 w 1991 i 1992 roku.

Czwarta generacja (1995-1998), R33

Choć nieco większy i cięższy od modelu poprzednika, GT-R czwartej generacji, oznaczony symbolem R33, szybko wyróżnił się poprawioną stabilnością poprzez lepsze rozłożenie mas, zwiększenie sztywności konstrukcji nadwozia, poprawienie kontroli trakcji oraz uzyskanie wyższej prędkości jazdy. W istocie ustanowił on rekord okrążenia na słynnej Północnej Pętli toru Nürburgring („Nordschleife”) z czasem 7 minut 59 sekund — aż o 21 sekund lepszym niż R32.

Dane techniczne:

Długość / szerokość / wysokość: 4675 / 1780 / 1360 mm

Rozstaw osi: 2720 mm

Rozstaw kół (przód / tył): 1480 / 1490 mm

Masa: 1540 kg

Silnik: RB26DETT (rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 2,6 litra)

Moc maksymalna: 206 kW (280 KM) przy 6800 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 368 Nm (37,5 kgm) przy 4400 obr./min

Zawieszenie (przód / tył): wielowahaczowe / wielowahaczowe

Hamulce (przód / tył): tarcze wentylowane / tarcze wentylowane

Opony (przód / tył): 245/45ZR17

Istotne rozwiązania technologiczne:

· Ulepszona aerodynamika, wzmocnione nadwozie oraz zmniejszenie masy w celu obniżenia środka ciężkości i poprawienia rozkładu mas.

Osiągnięcia w sportach motorowych:

· Zwycięzca w klasie GT 500 podczas mistrzostw Japonii w klasie GT w 1998 roku,

· 10. miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans w 1995 roku,

· 15. miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans w 1996 roku.

Piąta generacja (1999-2002), R34

Model R34 GT-R był ostatnią wersją flagowego supersamochodu Nissana napędzanego silnikiem RB26DETT i wyposażonego w system ATTESA E-TS 4WD. Dzięki zwiększonej sztywności konstrukcji platformy oraz zmniejszeniu wymiarów w stosunku do swoich poprzedników (rozstaw osi R34 był o 55 mm krótszy niż w modelu R33), GT-R piątej generacji wykazywał jeszcze lepsze właściwości jezdne i osiągi. Ulepszona aerodynamika, łącznie z nową konstrukcją podwozia, która generowała znacznie większą siłę dociskającą, zdecydowanie poprawiła sportowy charakter tego muskularnie prezentującego się samochodu.

Dane techniczne:

Długość / szerokość / wysokość: 4600/1785/1360 mm

Rozstaw osi: 2665 mm

Rozstaw kół (przód / tył): 1480 / 1490 mm

Masa: 1560 kg

Silnik: RB26DETT (rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 2,6 litra)

Moc maksymalna: 206 kW (280 KM) przy 6800 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 392 Nm (37,5 kgm) przy 4400 obr./min

Zawieszenie (przód / tył): wielowahaczowe / wielowahaczowe

Hamulce (przód / tył): tarcze wentylowane / tarcze wentylowane

Opony (przód / tył): 245/40ZR18

Istotne rozwiązania technologiczne:

· Wzmocniona konstrukcja nadwozia, zwiększony moment obrotowy silnika, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz zastosowanie po raz pierwszy 6-biegowej skrzyni biegów.

Osiągnięcia w sportach motorowych:

· Zwycięzca w klasie GT500 podczas mistrzostw Japonii w klasie GT w 2001 roku,

· 5. miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring w 2002 roku,

· 5. miejsce w klasyfikacji generalnej i zwycięstwo w klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring w 2004 roku.

Szósta generacja (2007-do dziś), R35

Ten kultowy flagowy wyczynowy model Nissana, zaprezentowany publiczności po raz pierwszy jako samochód koncepcyjny GT-R na wystawie motoryzacyjnej w 2005 roku, trafił na rynek w Japonii w wersji produkcyjnej dokładnie dwa lata później, pozostając wiernym swoim korzeniom, oferując niezwykłe właściwości jezdne i osiągi z wykorzystaniem najnowocześniejszych osiągnięć techniki motoryzacyjnej. Obok stanowiących element wizerunku GT-R czterech okrągłych tylnych świateł, auto zostało wyposażone w turbodoładowany silnik V6 o bardzo dużej mocy (w miejsce poprzedniej 6-cylindrowej jednostki rzędowej) oraz zaawansowany napęd na cztery koła zapewniający doskonałe trzymanie się drogi – a wszystko to w nowoczesnej stylistyce sprawiającej, że samochód ten prezentował się równie elegancko, co muskularnie.

Istotne rozwiązania technologiczne:

· Turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,8 litra, tuleje cylindrów natryskiwane plazmą w łuku elektrycznym, sekwencyjna 6-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynią biegów z manetkami, zaawansowane systemy ATTESA E-TS 4WD / kontroli dynamiki pojazdu (VDC-R).

Osiągnięcia w sportach motorowych:

· Zwycięzca wyścigów Super GT w klasie GT 500 w 2011 roku,

· Zwycięzca wyścigów Blancpain Endurance Series w 2015 roku,

· Zwycięzca wyścigów Super GT w klasie GT 500 / serii 300 w 2015 roku,

· Zwycięzca 12-godzinnego wyścigu Bathurst w 2015 roku.

Zasoby powiązane


Reklama