Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Światowa Premiera Nissana Navara - przyjaciel w pracy i w czasie wolnym

dokument
pobierz +

Ponz Pandikuthira, dyrektor działu lekkich pojazdów użytkowych w Nissan Europe, powiedział: „Nissan NP300 Navara wyznacza nowy punkt odniesienia pod względem osiągów, komfortu, funkcjonalności i kosztów eksploatacji”.

Podczas premiery tego modelu sprawdziliśmy zatem dokładnie co on potrafi.

Od czasu, kiedy 80 lat temu w Nissanie skonstruowano pierwszego pickupa, ponad 14 milionów użytkowników w 180 krajach na całym świecie wykorzystuje te modele. Służą one do przewozu rodzin, współpracowników i ładunku niekiedy w najbardziej niesprzyjających warunkach. Pickupy Nissana często usprawniają także funkcjonowanie całych społeczności jako partnerzy przedsiębiorców i rzemieślników Tak więc, modelu Nissan NP300 Navara nie można zaszufladkować i przyporządkować jednej kategorii odbiorów. Dlatego też podczas premiery zwróciliśmy uwagę na jego wiele zalet.

Stylistyka nadwozia – kompilacja SUV-a i ciężarówki

NP300 Navara, zaprojektowany i skonstruowany z uwzględnieniem specyficznych wymagań i preferencji europejskich klientów, będzie również produkowany w Europie. Obie wersje nadwozia – z kabiną przedłużaną oraz z podwójną – charakteryzują się masywnym, a jednocześnie sportowym stylem. Połączenie wklęsłych i wypukłych powierzchni składa się na dynamiczną i odważną sylwetkę pojazdu. Nie zabrakło także typowych dla marki Nissan detali stylistycznych, takich jak krata wlotu powietrza z motywem litery V oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED w kształcie bumerangu.

Jednym z głównych założeń przy projektowaniu modelu NP300 Navara była poprawa komfortu i uzyskanie właściwości jezdnych porównywalnych z crossoverem. W celu osiągnięcia tego efektu bez uszczerbku dla wysoko cenionej sprawności terenowej modelu inżynierowie Nissana zaprojektowali do wersji z podwójną kabiną zupełnie nowy pięciodrążkowy układ zawieszenia z tyłu, zapewniający znacznie wyższy komfort i poprawę właściwości jezdnych przy masie obniżonej o 20 kg w porównaniu z poprzednio stosowanym zawieszeniem na resorach piórowych.

W wersji z kabiną przedłużaną (King Cab) pozostawiono układ z resorami piórowymi, poddając go jednak gruntownej modyfikacji. Układ z resorami nad tylnym mostem jest o 7 kg lżejszy od poprzednio stosowanego układu z resorami pod mostem. Ponadto wersja z kabiną przedłużaną ma o 3,1% większy kąt natarcia tylnych kół w porównaniu z poprzednikiem, a hałas dochodzący z drogi jest w niej znacznie mniejszy.

Wnętrze – prawie SUV

Całkowicie przeprojektowane wnętrze zapewnia wysoki komfort jazdy, a każdy detal kabiny optymalizowano pod kątem najwyższej jakości, przestronności i funkcjonalności oraz wygody kierowcy i pasażerów.

Gruntownie zmieniono stylistykę deski rozdzielczej, której wyraziste kształty zwiększają poczucie przestrzeni w kabinie. Przednie fotele z wygodnym podparciem kręgosłupa udoskonalono pod względem ergonomii, a ich konstrukcja inspirowana jest doświadczeniami NASA.

Obie wersje, zarówno ta z kabiną przedłużaną, jak i podwójną, wyposażone są w dwustrefową automatyczną klimatyzację, a nowy układ wentylacji tylnej części kabiny i nowa konstrukcja siedzeń podnoszą komfort podróżowania pasażerów tylnej kanapy.

Ponadto NP300 Navara jest pojazdem innowacyjnym, wyposażonym w liczne technologie pokładowe. W sektorze, w którym najnowsze rozwiązania podnoszące komfort i bezpieczeństwo przyjmują się zazwyczaj powoli, NP300 Navara wyznacza nowy poziom pod względem dostępności takich technologii. System kamer 360° oraz układ automatycznego hamowania awaryjnego – wysoko oceniane innowacje podnoszące bezpieczeństwo w crossoverach – są unikatowe w segmencie pickupów i umożliwiają klientom korzystanie z niedostępnych w nim wcześniej technologii. Kolejne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i wygodę to między innymi tempomat oraz systemy wspomagania zjazdu ze wzniesienia (HDC) i ruszania pod górę (HSA). Wszystkie te elementy wyposażenia, podobnie jak bezkluczykowy system dostępu do pojazdu, tylna kamera i czujniki parkowania, opracowano w celu zaspokojenia wymagań przyszłych właścicieli Nissanów NP300 Navara.

Jednakże elegancka karoseria i wnętrze przypominające wersje SUV (co obrazujemy na zdjęciach w ruchu i stacjonarnych obrazach w skansenie) to tylko część prawdy o najnowszym Nissanie Navara. Jest to bowiem także model nie akceptujący żadnych taryf ulgowych w pracy. Nawet w najcięższej pracy…

Ładowność, uciąg i walory jezdne – wilk w owczej skórze

Z uwagi na specyficzny charakter samochodów typu pickup, ładowność i uciąg nowego Nissana NP300 Navara zostały zwiększone we wszystkich wersjach modelu. Dzięki ładowności wynoszącej powyżej 1 tony niezależnie od wersji oraz imponującej maksymalnej masie przyczepy (3500 kg) nowy NP300 Navara sprosta najtrudniejszym zadaniom i najbardziej intensywnej eksploatacji w celach zarobkowych lub rekreacyjnych.

W skrzyni ładunkowej Nissan zastosował innowacyjne rozwiązania w postaci systemu mocowania ładunku (patrz zdjęcie). Mocne prowadnice w przegrodzie za kabiną oraz burtach skrzyni ładunkowej umożliwiają elastyczne i skuteczne unieruchomienie przewożonych rzeczy. Zaciski można dowolnie przesuwać wzdłuż prowadnic, dlatego zamocowanie ładunku nawet o najbardziej nietypowych kształtach nie sprawia żadnych trudności.

W wersji z podwójną kabiną (czyli wszystkie wersje które przekazano podczas prezentacji) skrzynię ładunkową wydłużono o 67 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Obecnie ma ona 1578 mm długości, czyli najwięcej w tym segmencie pojazdów. W wersji z kabiną przedłużaną skrzynia ładunkowa ma długość 1788 mm.

Jednakże styl, technika i zagospodarowanie wnętrza to tylko jedna strona medalu. Aktualnie pickup’y i ich „proste, ale niezawodne” układy napędowe i jezdne, to jedyne modele które z ręką na sercu mogę zakwalifikować jako „samochody terenowe”. Stąd też jadąc Navarą NP 300 bez żadnych obaw wjeżdżałem w bagno, wodę, błoto, czy „nieprzejezdne odstępy”, co obrazujemy na zdjęciach.

Silniki i skrzynie biegów

Na koniec warto wspomnieć o układzie napędowym, gdyż także on został zmieniony. Nowy silnik 2.3 dCi w Nissanie NP300 Navara jest o 24% wydajniejszy od jednostki, którą zastępuje, a jednocześnie jest najbardziej ekologiczny i ekonomiczny w swoim segmencie. Silnik dostępny jest w dwóch różniących się mocą odmianach (118 kW i 140 kW) i jest to pierwsza w tym segmencie jednostka z dwiema turbosprężarkami.

Jednostkom napędowym towarzyszą dwie skrzynie biegów. Najnowsza generacja modelu wchodzi na rynek w wersjach z napędem na jedną lub obie osie oraz standardową sześciobiegową skrzynią manualną lub opcjonalnym siedmiobiegowym automatem.

Dla kogo?

Gdy po jazdach testowych szefowa działu PR Nissan Polska Dorota Pajączkowska spytała mnie jak podoba mi się ten pojazd, odpowiedziałem zgodnie z prawdą: „Fajny, ale dla mnie mało przydatny”. Wytłumaczyłem, że dla osoby mieszkającej i pracującej w mieście jest to wersja za duża i niepraktyczna. Co innego dla osób pracujących jako geodeta, instalator urządzeń budowlanych, czy prac wykończeniowych. Dla nich połączenie zalet samochodu dostawczego i terenowego jest nieocenione. Wtedy szefowa PR zadała mi pytanie, a gdybyś na koniec tygodnia wyruszał ze skuterem wodnym, śnieżnym, albo z quadem daleko od ludzi, aby odreagować całotygodniowy miejski szum? Musiałem się zgodzić, że także dla takich ludzi jest to samochód idealny, ma bowiem cechy crossovera, ale dodatkowo przestrzeń ładunkową której tamte nie oferują.

Tak więc nie jest to samochód rodzinny, miejski, ekonomiczny i poręczny w parkowaniu, ale też nie jest to jedynie model do pracy. To także styl życia, luz i weekendowa beztroska z dala miejskiego zgiełku.

Niestety…. Pozostaje tylko życzyć sobie i Państwu, abyśmy mogli tak traktować Nissana Navarę

Bogusław Korzeniowski

inf/zdjęcia/film Nissan

Zasoby powiązane


Reklama