Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Premiera nowego Volkswagen Touran - praktyczność dzięki platformie MQB

Premiera nowego Volkswagen Touran - praktyczność dzięki platformie MQB

Wprowadzony właśnie do oferty handlowej Volkswagen Touran jest doskonałym przykładem jak wykorzystanie nowej platformy MQB zrewolucjonizowało gamę produktów.

MQB pozwala optymalnie wykorzystać przestrzeń.

Aby samochodem było łatwo manewrować, zwłaszcza w gęstym miejskim ruchu, dobrze, by zajmował jak najmniej miejsca. Ale by okazał się funkcjonalny, jego wnętrze powinno być wykorzystane do ostatniego milimetra – te dwa wymagania udało się spełnić dzięki zastosowaniu modułowej platformy konstrukcyjnej MQB Volkswagena. Dzięki zaletom MQB zwiększoną długość nadwozia w ogromnym stopniu wykorzystano do zwiększenia rozstawu osi – wynosi on teraz 2791 mm, jest więc o 113 m większy niż było to w poprzednim Touranie. Wzrost rozstawu osi powoduje zwiększenie przestrzeni kabiny pasażerskiej. Ocynkowana karoseria nowego Tourana ma szerokość 1814 mm (wzrost o 41 mm, bez lusterek zewnętrznych), wysokość natomiast wynosi 1628 mm (mniej o 6 mm, bez relingu). Zwiększenie długości i szerokości auta oraz niższa karoseria sprawiły, że Touran ma znacznie bardziej dynamiczne proporcje, co jest dobrym punktem wyjścia dla kreatywności stylistów.

Stylistyka nadwozia.

Nowy Touran ma całkowicie zmieniony design. Poziome linie nadwozia układają się w precyzyjną całość, a przy tym, choć poprowadzono je inaczej niż u poprzednika, nawiązują do jego stylistyki odznaczającej się oszczędnością formy i prostotą. Koncepcję stylistyczną Tourana w jego nowym wydaniu znacznie rozwinięto, częściowo stworzono na nowo, a jednak, jej mottem przewodnim pozostała kontynuacja stylu poprzednika. Powstał niepowtarzalny model, który dzięki dużym powierzchniom bocznych szyb oraz za sprawą wspomnianych linii poziomych zyskał na lekkości i nabrał sportowego charakteru. Jednocześnie udało się uzyskać jeszcze lepszą aerodynamikę nadwozia współczynnik oporu powietrza nowego Tourana został zmniejszony do wartości Cx =0,296, co w wypadku vana jest bardzo dobrym rezultatem.

Proporcje nadające autu dynamiki oraz ekspresyjna stylistyka Volkswagena sprawiły, że Touran stał się vanem nowoczesnym, odznaczającym się wyrazistym i sportowym stylem. Dzięki zwiększonej długości i większemu rozstawowi osi samochód wydaje się potężniejszy.

Styliści rozwinęli koncepcję pojemnej bryły, według której stworzono poprzedni model. Powierzchnie nadwozia zyskały nowoczesny wyraz. Przy całym dynamicznym charakterze stylistyki Touran pozostał praktycznym, eleganckim vanem, zapewniającym pasażerom bardzo dużo miejsca do wygodnego podróżowania.

Pierwszy rząd foteli (dla kierowcy i pasażera).

W nowym Touranie fotele kierowcy i pasażera znajdują się 625 mm nad nawierzchnią drogi. Dla porównania: w Golfie GTI odległość ta wynosi 477 mm. Typowo dla Volkswagena obydwa modele, mimo że tak różne, zapewniają perfekcyjną ergonomię. Elektrycznie (opcja) regulowane fotele nowego vana pozwalają przyjąć odpowiednią, wyprostowaną pozycję. W porównaniu z poprzednim modelem koło kierownicy (w opcji – ogrzewane) osadzono bardziej pionowo, podobnie jak w autach sportowych. Oprócz schowków w tablicy rozdzielczej kierowca i pasażer mają do dyspozycji dwa uchwyty na napoje w konsoli środkowej, duży schowek w podłokietniku między fotelami oraz obszerne kieszenie i szuflady pod fotelami. Od wersji wyposażenia Comfortline Touran ma ponadto składane stoliki w oparciach przednich foteli.

Drugi rząd foteli (trzy pojedyncze fotele).

Większy rozstaw osi nowego Tourana wpłynął pozytywnie na komfort podróżowania pasażerów zasiadających w drugim rzędzie, ponieważ zakres regulacji foteli wzrósł o 40 mm. W sumie trzy znajdujące się tam fotele można przesuwać w kierunku przód/tył o 200 mm. Regulować można ponadto pochylenie oparć (trzy pozycje). Gdy w fotelach tych zasiadają pasażerowie, kierowca dzięki odpowiedniemu wskaźnikowi otrzymuje informację, czy każdy z nich zapiął pas bezpieczeństwa. Poza tym, po raz pierwszy w Touranie dostępna jest funkcja podgrzewania foteli drugiego rzędu oraz trzystrefowa automatyczna klimatyzacja (opcjonalny Pure Air Climatronic). Nowością jest ponadto podłokietnik będący częścią środkowego fotela, a służący pasażerom podróżującym na skrajnych siedziskach. Przed zbyt dużym nasłonecznieniem chronią dwie (opcjonalne) rolety w oknach drzwi bocznych – ważny element wyposażenia, gdy na pokładzie auta znajdują się dzieci. Dzięki nowemu systemowi składania foteli (Fold-Flat) wzrosła funkcjonalność oraz ilość miejsca nad głowami pasażerów (o 6 mm). Szerokość wnętrza przy drugim rzędzie foteli mierzona na wysokości siedzisk wynosi 1518 mm. Ta wartość gwarantuje, że w przeciwieństwie do wielu innych vanów, w Touranie można zamontować obok siebie trzy foteliki dla dzieci. Trzy fotele w drugim rzędzie (oraz dwa fotele w trzecim) są w tym celu wyposażone w mocowania Isofix, włącznie z uchwytami Top Tether.

Trzeci rząd foteli (dwa pojedyncze fotele).

W trzecim rzędzie znajdują się dwa kolejne fotele (opcja). Także tutaj wzrosła przestrzeń na kolana pasażerów (o 54 mm). Usprawniono ponadto zajmowanie miejsc z tyłu, wyposażając fotele z drugiego rzędu w funkcję Easy-Entry, dzięki której można je przesunąć w przód. Zwiększyła się też (o 13 mm) przestrzeń nad głowami podróżnych. Tak jak fotele w drugim rzędzie, także te w trzecim wyposażono w system sygnalizacji zapięcia pasów bezpieczeństwa oraz w mocowania Isofix z uchwytami Top Teather.

Bagażnik.

Wszystkie fotele z tyłu oraz oparcie fotela pasażera z przodu (od wersji wyposażenia Comfortline) można złożyć tak, że utworzą równą podłogę. Jeśli chcemy załadować bagażnik pięciomiejscowego Tourana do górnej krawędzi oparć, okaże się, że do dyspozycji jest pojemność 743 l (843 l przy przesunięciu foteli drugiego rzędu maksymalnie do przodu), w przypadku załadunku po dach – 1040 litrów. W tym wariancie za oparciami tylnych foteli jest rozpięta siatka zabezpieczająca. Gdy umieścimy ją za fotelami kierowcy i pasażera, pojemność przedziału bagażowego wzrośnie do 1980 l. Te same wartości dla siedmiomiejscowego Tourana wynoszą odpowiednio 917 i 1857 litrów. Od wersji wyposażenia Comfortline 5-miejscowy Touran posiada na pokładzie podwójną podłogę bagażnika. W ramach dodatkowego wyposażenia do 5- i 7-miejscowego Tourana jest ponadto dostępny system mocowania bagażu. Składa się on z zestawu szyn, między którymi rozpięto przesuwaną siatkę przytrzymującą drobniejsze bagaże.

 

Oczywiście ważne zmiany dokonano także w gamie silnikowej, oraz w wyposażeniu w systemy asystujące kierowcy. Te dwa elementy opiszemy jednak w osobnych tekstach

Bogusław Korzeniowski

inf/zdjęcia/filmy Volkswagen

Zasoby powiązane


Reklama