Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Renault Arkana – Renault znowu wkracza w nowy obszar....

dokument
pobierz +

Renault to producent, którego zasługi dla motoryzacją są często zapominane. Malo kto pamięta, że to dzięki Renault mamy nadwozie z unosząną klapą tylną, że to Renault wprowadziło do Europy samochody VAN, a ich pionierskim pomysłem był minivan. Arkana to kolejna odsłona tej układanki...

Samochody crossover “narodziły się” w roku 2007, jako alternatywa dla wersji minivan. Oferowały tak samo wysoką pozycję siedzących, przez co były idealnymi samochodami do podróży, ale dodatkowo miały większy prześwit i większe koła. Także zarys sylwetki odbiegał od formy oferowanej w minivanach, a bardziej przypominał wersje SUV.

Od tego czasu ustabilizowała się forma tego typu modeli jako wersji z wysoką partią przednią, poziomą maską i klasyczną formą tyłu jak w modelach SUV. Sytuację w klasie trochę pogmatwało wprawdzie BMW X6, ze swoją formą modelu SUV Coupé, ale popularne modele crossover pozostały wierne dotychczasowej formie nadwozia.

[caption id="attachment_99957" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Okazało się jednak, że styl nadwozia SUV Coupé był na tyle atrakcyjny dla klientów, że marki Premium rozpoczęły ofertę dwóch rodzajów nadwozia SUV: tradycyjnej i tej o obliczu coupé. Była tak jednak tylko w przypadku modeli SUV klasy Premium. Do czasu wprowadzenia na rynek Renault Arkana...

Renault Arkana znowu łamie zasady

Nowa Arkana to przykład stylu crossovera, który zrealizowano po raz pierwszy. Duży prześwit (199 mm) i atletyczna linia dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami idealnie wpisuje się w stylistykę SUV-ów. Wrażenie wzmacniają też osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia oraz poszerzenia nadkoli.

Jednakże opadająca linia dachu i powierzchnia oszklona, sięgająca aż po tylną klapę, współtworzy dynamiczną, smukłą sylwetkę i podkreśla dynamikę, typową dla stylu SUV-ów coupé.

[caption id="attachment_99959" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Jak przystało na aktualny styl marki, grill nowego Renault Arkana z dużym logo marki pośrodku nadaje modelowi elegancki, wyrafinowany wygląd. Świata 100% LED mają charakterystyczny dla marki kształt litery C (C-Shape) i w udany sposób eksponują elegancję i dynamikę Arkany.

Linia nadwozia widziana z boku jest jednym z najbardziej charakterystycznych wyróżników modelu. Pozwala już na pierwszy rzut oka rozpoznać nową Arkanę z jej dynamiczną sylwetką SUV-a i niepowtarzalną mieszanką elegancji, siły i sportowego charakteru.

[caption id="attachment_99936" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Nowy model ma duże koła (w wersji testowj prezentowanej na zdjęciach to 215/55R18), długość całkowitą 4568 mm, szerokość 1821mm i stosunkowo niewielką wysokość 1571 mm, przy rozstawie osi wynoszącym 2720 mm. Takie proporcje dodają sylwetce płynności. Klasę samochodu podkreślają chromowane elementy ozdobne: obramowania szyb, boczne listwy ochronne i wstawki w przednich nadkolach.

Warto tutaj zwrócić uwagę, że Renault Kadaj, doskonale przyjęty przez publiczność na całym świecie, ma wymiary dł/szer/wys – 4489/1836/1613 mm, a rozstaw osi to 2646 mm

[caption id="attachment_99947" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Oczywiście sylwetka modelu może się podobać lub nie, ale wnętrze... wszystkim przypadnie do gustu

Renault Arkana jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej przed kierowcą. Ten kolorowy ekran -w wersji testowejo przekątnej 10,25” - pozwala na bardzo intuicyjną personalizację ustawień wpływających na doznania z jazdy.

Umieszczony obok, środkowy ekran o przekątnej 9,3” sprawia, że nowy model znajduje się w czołówce pod względem powierzchni wyświetlaczy w tej klasie. Znany z innych modeli Renault EASY LINK to nowoczesny system multimedialny, który ma stały dostęp do Internetu i bogatą ofertę usług dzięki współpracy z Google (wyszukiwanie adresów) i Tom Tom (info trafic i strefy niebezpieczne). Dodatkowo technologia OTC umożliwia automatyczną i regularną aktualizację systemu multimedialnego Renault EASY LINK i map.

Środkowa konsola

W środkowej konsoli znajduje się duży schowek z ładowarką indukcyjną do smartfonów oraz boczne schowki, a także kieszeń siatkowa od strony pasażera. W konsolę wbudowano również automatyczny elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto hold” (przypominam, że w przypadku skrzyni automatycznej, powala to na zatrzymaniu pojazdu bez wciśniętego hamulca, np podczas postoju na światłach). Nad konsolą jest umieszczony -wspomniany wcześniej- duży pionowy ekran dotykowy o przekątnej 9,3”.

Już w podstawowej wersji wyposażenia zobaczymy chromowane klamki drzwi i nawiewy i pokrytą skórą gałkę dźwigni zmiany biegów. W drugim poziomie wyposażenia skóra pojawia się również na kierownicy, a chromowane obramowania wokół uchwytów na kubki i na desce rozdzielczej. Górna część paneli drzwiowych jest wykończona miękkim obiciem.

[caption id="attachment_99949" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Schowki i możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych

Oprócz indukcyjnej ładowarki w konsoli Nowe Renault Arkana jest wyposażone w cztery gniazda USB (po dwa z przodu i z tyłu), które umożliwiają podłączenie i ładowanie przenośnych urządzeń. W kieszeni w tylnych drzwiach zmieści się butelka o pojemności 1,5 l.

Komfort SUVa

Dzięki wysoko umieszczonemu siedzeniu kierowca ma zapewniony komfort i ergonomię. Także siedzący z tyłu, dzięki wysokiej pozycji siedzącej, z pionowo umieszczonymi łydkami, mają znaczny komfort podróżowania. Nowa Arkana ma promień na wysokości kolan wynoszący aż 211 mm, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie. Wzorcowa w tym segmencie jest też ilość miejsca na stopy (305 mm) na tylnych siedzeniach, podobnie jak wynosząca 862 mm odległość od siedziska do dachu.

Dodatkowo w testowym modelu pasażerowie siedzący na tylnych miejscach mieli do dyspozycji składany środkowy podłokietnik.

[caption id="attachment_99948" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Pojemny bagażnik

Pod względem możliwości załadunku Nowe Renault Arkana dysponuje bardzo pojemnym bagażnikiem, o pojemności 513 litrów (Kadjar 472 litry). Dodatkowo znajduje się w nim ruchoma podłoga bagażnika, którą można w zależności od potrzeb umieścić w dolnym położeniu, żeby zwiększyć pojemność bagażnika lub w górnym, żeby było łatwiej załadować ciężkie bagaże. W tej drugiej konfiguracji możemy po złożeniu tylnej kanapy (składanej w układzie 1/3-2/3) uzyskać całkowicie płaską podłogę.

Mikrohybryda TCe 140: oszczędność, elastyczność i wysoka kultura pracy

Nowe Renault Arkana jest dostępne we wszystkich poziomach wyposażenia z napędem mikrohybrydowym z turbodoładowanym, benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.3 TCe.
Technologia napędu mikrohybrydowego polega na dodaniu rozrusznika-alternatora współpracującego z litowo-jonowym akumulatorem 12V umieszczonym pod siedzeniem pasażera.
Ten mikrohybrydowy napęd benzynowy współpracuje z 7-stopniową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów EDC. Prezentowany Renault Arkana w wersji mikrohybrydowej TCe 140 (w późniejszym terminire bedzie też 160 KM) dysponuje momentem obrotowym 260 Nm, dostępnym w przedziale od 1 750 do 3 500 obr./min.

[caption id="attachment_99952" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Jest to zatem o 10 KM i o 20 Nm więcej w porównaniu do poprzedniego silnika 1.3 TCe 130.

Zastosowana w Nowym Renault Arkana technologia mikrohybrydowa 12V usprawnia działanie systemu Stop & Start i umożliwia odzyskiwanie energii w fazach zwalniania. Umożliwia także wyłączanie silnika spalinowego w fazach hamowania. Ponadto rozrusznik-alternator i akumulator 12V zapewniają wspomaganie silnika spalinowego w fazach największego zużycia energii, czyli przy ruszaniu z miejsca i przyspieszaniu. Napęd mikrohybrydowy przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 8% , zapewniając zarazem płynniejsze ruszanie z miejsca i większy komfort prowadzenia.

Nieoczekiwany test

Wielokrotnie twierdzilem, że dziennikarz motoryzacyjny musi jeździć bardzo dużo samochodami, gdyż tylko w ten sposób może zauważyć wszelkie nieoczekiwane przypadki, które mogą spotkać normalnych użtrkowników. Tak było podczas jazd testowych samochodem elektrycznym VW iD3 , gdy poznałem drugie oblicze elektryka. Tak był też podczas eksploatacji na wakacyjnej trasie Renault Talismana Grandtour z silnikiem 1,3; gdy przekonałem się, że model jest wystarczająco szybki, a przy tym bardzo oszczędny.
Tak było ównież obecnie, poodczas testu Renault Arkana. Zacznijmy jednak od początku...

[caption id="attachment_99951" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Z Warszawy do Krakowa

Przyznam, że początkowe kilometry wymagały pewnego poznania pojazdu. Ostatnie 3000 km pokonałem bowiem Renault Talisman, który jest wygodną komfortową limuzyną i zupełnie inne były reakcje SUVa na ruchy kierownicą, czy szybkie manewry na trasie.
Jednakże już po kilkunastu kilometrach jazda była była przyjemna i bezproblemowa. Tym bardziej, że jest to klasyczny model Renault i mamy dokładnie ten sam układ infotainment jaki był w modelu Talisman Możliwa jest zatem personalizacja wrażeń z jazdy za pomocą trybu wybranego w systemie MULTI-SENSE łącznie z informacjami z systemu nawigacji GPS, które pojawiają się na wyświetlaczu.

Na uwagę zasługiwała także dynamika pojazdu. Silnik o mocy 140 KM w stosunkowo lekkim pojeździe sprawiał, że może on rozwinąć prędkość 205 km/h, a przyspieszenie wynosi 9,8 se

Pewność jazdy to także precyzja działania tylnego zawieszenia, które zapewnia doskonałą stabilność samochodu przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Przechyły boczne są ograniczone, nawet na najbardziej nierównych drogach. Komfort podróżowania zwiększają też optymalne nastawy amortyzatorów.

[caption id="attachment_99955" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Dodatkowo skuteczność działania zawieszenia podnosi precyzyjny układ kierowniczy o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Samochód odznacza się także dużą zwrotnością uzyskaną dzięki zmniejszeniu przełożenia w układzie kierowniczym wokół położenia środkowego oraz dzięki wynoszącej 11,2 m całkowitej średnicy zawracania.

Niecodzienny test, czyli wracając do istoty

Przyznam, że modele SUV cenie za wygodę podróżowania (wysoka pozycja siedzących to lepsza widoczność i więcej miejsca na tylnej lawce) i napęd na cztery koła.
Faktycznie jednak bardziej cenię modele typu Passat Alltrack, czy Skodę Scaut, gdyż mają atuty napędu na cztery koła i nieco wyższe zawieszenie, ale na trasie są znacznie szybsze i oszczędniejsze.
Jeżeli zaś model SUV ma napęd tylko na przednią oś, to... mnie osobiście nie przekonuje, gdyż jako osoba jeżdżąca dużo w trasie nie odczuwam zalet typu lepsza widoczność podczas parkowania i lepsza obserwacja ruchu miejskiego.

Podczas testu Renault Arkana z napędem na jedną oś miałem jednak sytuację, która zakłóciła moje postrzeganie modeli SUV. Ponieważ test przebiegał od 8 do 15 lipca, miałem okazję przeżyć jedną z ulew jak była w Krakowie. Ścianę deszczu i opady gradu przeczekałem (jak dziesiętki samochodów), na stacji benzynowej. Jdnakże jadąc po chwili dalej, trafilem na zatopiony przejazd pod wiadutem. Samochody osobowe musiały się wycofać, ale... zauważyłem, że Dacia Duster i BMW X3 przejechały przez ogromną kałużę. Oceniłem więc, że z pewnością nie jest to głębokość grożąca uszkodzeniem silnika i także wjechałem. Tak więc prześwit wynoszący prawie 20 cm i duże koła sprawdziły się nie tylko podczas wjazdu na krawężniki, ale także podczas anomali pogodowych zalety SUVa są atutem.

[caption id="attachment_99944" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Pisząc o tym modelu warto też zwrócić uwagę na Easy Pilot – Asystenta jazdy w korku i na autostradzie

Easy Pilot jest połączeniem aktywnego regulatora prędkości (z funkcją Stop & Go) i asystenta utrzymania samochodu w osi pasa ruchu, działającego nawet na zakrętach (w granicach możliwości systemu). Reguluje on prędkość samochodu w zakresie od 0 do 160 km/h i pozwala utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego z równoczesnym utrzymywaniem samochodu w osi pasa ruchu.

Jest szczególnie przydatny w przypadku dużego natężenia ruchu, umożliwiając Nowemu Renault Arkana automatyczne zatrzymywanie się i ponowne ruszanie z miejsca w ciągu 3 sekund bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy.

EASY PILOT jest funkcją jazdy autonomicznej poziomu 2., znacznie zwiększającą poziom komfortu prowadzenia, chociaż wciąż wymagającą trzymania rąk na kierownicy i obserwowania drogi.

[caption id="attachment_99940" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Jakie zużycie paliwa???

Jak wspominałem silnik 140 KM zapewania dobrą dynamikę i elastyczność.

  • Jeżeli zaś mowa o zużyciu paliwa, to w czasie pokonywania trasy Warszawa-Kraków zużył on średnio 7,3 l/100 km. Trzeba jednak przyznać, że jazda na trasie była szybka i średnia prędkość przejazdu wyniosla 102 km/h.
  • W czasie jazd drogami wokół Krakowa średnie zużycie paliwa wyniosło 6,6 l/100 km.
  • Podczas ruchu miejskiego zużycie wynosiło pomiędzy 6,6 l/100 km, a 7,8 l/100 km.

Dla kogo?

Model ten nie jest następcą żadnego modelu. To raczej nowa forma wersji crosover, mająca uatracyjnić ofertę koncernu Renault. Jak sprawdzalem w cenniku Arkana konsztuje w wersji 1,3 140 KM ZEN - 111 900 zł. Kadar 1,3 140 KM ZEN to koszt 98 900 zł.
Nie są to jednak konkurencyjne modele, gdyż aderesowane są do osób o różnym postrzeganiu stylu SUV.
Z pewnością Arkana namiesza w klasie popularnych crossoverów, gdyż jest jedynym pojazdem SUV Coupe poza wersjami Premium.

Bogusław Korzeniowski


Reklama