Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Alfa Romeo Giulia Veloce – Pękno tej Włoszki to dopiero początek...

dokument
pobierz +

Samochody Alfa Romeo są inne niż modele VW, Renault czy Toyoty. Dla wielu są jedynie bardziej dopracowane stylistycznie z przyciągającą uwagę karoserią. Jednakże dla znawcy, Alfy Romeo to więcej....

Ten samochód ma styl jazdy i styl dynamicznego prowadzenia. Po prostu ma duszę. Duszę Alfy Romeo

[caption id="attachment_98580" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Włoskie mistrzostwo

Chyba nikt nie zaprzeczy, że włoscy projektanci potrafią zaprojektować przedmioty łączące piękno, uniwersalność i użyteczność. Typowymi przykładami tej sztuki są m.in. „stroje lifestyle” doskonale sprawdzające się zarówno podczas nieformalnych przyjęć, jak i podczas sportowego stylu życia na jachcie, czy na polu golfowym. Jednakże bez wątpienia najbardziej znanymi i fascynującymi projektami włoskich mistrzów są samochody. To dlatego wiele firm samochodowych zleca opracowanie sylwetki auta włoskim firmom projektowym.

Alfa Giulia jest najlepszym przykładem włoskiej sztuki.

Giulię wyróżniają bardzo krótkie zwisy, długa maska silnika oraz długie błotniki przednie. Dodatkowo cofnięta kabina pasażerska „wsparta" jest na kołach napędowych, a tylne, muskularne błotniki, optycznie sugerują punkt, w którym moc przekazywana jest na jezdnię. Profil ten powstał dzięki zastosowaniu napędu na tył oraz silnika i elementów mechanicznych umieszczonych między dwiema osiami, by jak najlepiej zbilansować masy.
Wszystko to przekłada się na wyjątkowo długi rozstaw osi (2820 mm) zamknięty w jednym z najbardziej kompaktowych nadwozi (dł/szer/wys – 4639/1873/1426 mm).

Z tych proporcji powstaje dynamiczna forma, a poza tym, zaokrąglone krawędzie oraz otulające słupki nadają samochodowi smukłości, tworząc kształt „kropli", która przypomina jedno z najpiękniejszych aut wszechczasów: Giuliettę Sprint.

Drugi aspekt włoskiego stylu to prostota, którą w modelu podkreślono dzięki kilku prostym cechom: linii wyżłobionej na bokach, która zaznacza drzwi i otacza klamki oraz - rzecz jasna - legendarnemu, charakterystycznemu trójkątnemu grillowi (Trilobo).

[caption id="attachment_98584" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Wreszcie, włoski styl charakteryzuje się tworzeniem bogatych i harmonijnych refleksów poprzez przenikanie bryły karoserii.

Końcowym rezultatem jest Giulia o plastycznym kształcie, który utożsamia drapieżną panterę, uchwyconą tuż przed skokiem.

W przypadku testowanego modelu jest jednak coś wyjątkowego. Wyróżniają go wyszukane elementy estetyczne jak: specjalne zderzaki, ramka okien w błyszczącej czerni, czy sportowe elementy typu spojler, progi, czy 19 calowe felgi aluminiowe z 5 otworami (opcja).

Ta różnica w stosunku do zwykłych wersji wynika z faktu, że ten model to Giulia Veloce (wł szybki, nagły)

[caption id="attachment_98567" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Wnętrze – włoski urok, lekkość i jednocześnie styl Veloce

Tę samą inspirację włoskiego stylu odnajdujemy we wnętrzu samochodu. Tam wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy. Świadczy o tym chociażby zebranie wszystkich przycisków na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, aby mogła dopasować się do każdego stylu jazdy.

Miejsce kierowcy zostało „skrojone" tak garnitur przez dobrego krawca. Ukośny tunel, delikatnie pofalowana deska rozdzielcza oraz oprzyrządowanie ukierunkowanym na kierowcę, zostały „odszyte" tak jak ubranie, z niesamowitą starannością i z użyciem wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i materiałów miłych dla oka i przyjemnych w dotyku.

O sportowym stylu Veloce, we wnętrzu samochodu, przekonują sportowe fotele ze skóry, oraz aluminiowe wstawki w desce rozdzielczej, tunelu środkowym i panelach drzwi.

[caption id="attachment_98571" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Z bezkompromisowym stylem wnętrza i nadwozia współgra bardzo bogate wyposażenie, które obejmuje dwustrefową klimatyzację, system Alfa DNA i system multimedialny Alfa TM Connect 6,5", jak również nowe i skuteczne systemy bezpieczeństwa aktywnego, takie, jak Forward Collision Warning (FCW) z Autonomous Emergency Brake (AEB) i funkcją rozpoznawania pieszych, układ hamowania IBS (Integrated Brake System), Lane Departure Warning (LDW) oraz tempomat z ograniczeniem prędkości.

Chwila która przekona każdego, czyli w drogę...

O ile stylizacja Alfy Romeo zawsze przekonywała każdego, kto ma choć odrobinę poczucia piękna, to z walorami eksploatacyjnymi było różnie.

Przez wiele lat Alfa Romeo było wyznacznikiem sportowych osiągów i dominacji na torach wyścigowych, jednakże później przyszedł gorszy czas dla marki. Samochody nie brały już udziału w wyścigach, a z dawnej Alfy pozostała tylko przyciągająca wzrok stylizacja. Wprawdzie nadal silniki, skrzynie biegów, układ kierowniczy, czy zawieszenia były na najwyższym poziomie, ale „poskładane razem” nie dawały takiego efektu jak dawniej. Wszystko zmieniło się od czasu rozpoczęcia produkcji Alfy Romeo 159, która znów stała się samochodem niezawodnym i doskonałym technicznie.

[caption id="attachment_98578" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Giulia jest uwieńczeniem kilkunastu lat zmian. Jako ciekawostkę warto podać, że w najnowszym rankingu niezawodności opracowanym przez „Auto Zeitung” i GTǕ, Alfa Romeo Giulia zajęła drugie miejsce w kategorii aut klasy średniej, wyprzedając Audi A4, Toyotę Avensis i VW Passat

Tak więc, w tym samochodzie każdy poczuje radość z jazdy, a wersja Veloce to prawdziwa wisienka na torcie.

Już po zajęciu miejsca za kierownicą poczujemy, że nie jest to „zwykła maszyna”. We wnętrzu, Giulia oferuje najwyższy poziom zastosowanych materiałów, bezpieczeństwa, wyposażenia i komfortu oraz dodatkowo zorientowanie (skierowanie) wszystkich dostępnych urządzeń, przyrządów, wyświetlaczy i liczników w stronę kierowcy. Nieprzypadkowo wszystkie główne przyciski, w tym przycisk startera, są wbudowane w kierownicę.

Interfejs człowiek-maszyna składa się tylko z trzech oddzielnych pokręteł. Są one odpowiedzialne za:

  • ustawienie trybu jazdy Alfa DNA,
  • ustawienia samochodu
  • system audio.

[caption id="attachment_98564" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Przyciskiem między fotelami dokonuję zatem ustawienia komputera samochodu i sparowanie telefonu z systemem głośnomówiącym w samochodzie, naciskam przycisk uruchomiania silnika, kładę rękę na dźwigni zmiany biegów i popycham ją do przodu. Włącza się bieg wsteczny i pod dodaniu gazu delikatnie wycofuję pojazd z miejsca parkingowego. Podczas tego manewru dostrzegłem jedyną niedogodność, jaką zaobserwowałem podczas całego testu. Widok z kamery cofania jest za mały. Po wyjechaniu na drogę, przełącznik zmiany biegów pociągam do tyłu, włącza się przełożenie „D” jazdy do przodu i…

zaczyna się zabawa.

Siedzimy w samochodzie niżej niż w większości modeli tego segmentu, więc pierwsze chwile jazdy przez miasto wymagają dużego skupienia, aby poprawnie prowadzić model i nie zahaczać o krawężniki podczas skrętów. Jednakże po wyjeździe na trasę wszystkie obawy mijają. Układ kierowniczy w Giulii jest tak skalibrowany, że przy minimalnym ruchu kołem kierowniczym samochód momentalnie zmienia położenie. Zapewnia to precyzję i pewność jazdy, jakiej nie spotkałem w żadnym samochodzie. Warto przy tym zauważyć, że podczas jazdy nie ma „myszkowania po drodze” wynikającego ze zbyt czułego układu kierowniczego.

[caption id="attachment_98569" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Dodatkowym atutem modelu jest silnik 2,.2 turbo diesel, który rozwija maksymalną moc 210 KM przy przy 3750 obrotach/min. oraz maksymalny moment 470 Nm przy 1750 obrotach/min. Montowany w Giulii turbodiesel 2.2 jest pierwszym silnikiem Diesel w historii Alfy Romeo wykonanym w całości z aluminium. Ten czterocylindrowy silnik posiada układ wtryskowy najnowszej generacji MultiJet II z Injection Rate Shaping (IRS) i ciśnieniem roboczym 2000 bar. Turbosprężarka ze zmienną geometrią sterowana elektrycznie reprezentuje najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie mechaniki i minimalizuje czas reakcji, zapewniając jednocześnie korzyści pod względem wydajności. Najwyższy poziom komfortu i przyjemności jazdy zagwarantowane są przez przeciwbieżny wałek wyrównoważający.

Dzięki takiej konfiguracji, ważąca 1540 kg Giulia przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 km/h.

Oczywiście jestem pewien, ze znajdą się malkontenci twierdzący, że są modele bardziej dynamiczne jak Audi A4 S4 - 4,8 sek czy BMW M3 – 4,2 sek, ale… nie ten poziom porównań i nie ta cena. Jeżeli ktoś szuka modelu TOP!!! to powinien patrzeć w kierunku Giulii z benzynowym silnikiem Ferrari o mocy 510 KM, która zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 3,9 sek., a podczas jazdy na Nordschleife na torze Nűrburgring dosłownie zmiażdżyła konkurencję.

[caption id="attachment_98551" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

My wróćmy jednak do naszego „ropniaka”.

Samochód ten z pewnością zadowoli każdego użytkownika, który pojazd użytkuje w normalnych warunkach, a nie podczas wyścigów na ¼ mili. Dodanie gazu i zmiana biegów łopatkami przy kierownicy daje fantastyczne wrażenie przyrostu prędkości, ale… nie mamy wciskania w fotel, drgania karoserii i elementów wewnątrz, czy głośnego brzmienia silnika. Samochód przyspiesza płynnie, a wewnątrz panuje cisza i brak jakichkolwiek drgań. Słowem nie jest to wrażenie jak w samochodzie popularnym z dużym silnikiem, ale jak w samochodzie klasy Premium od początku zaprojektowanym jako model ponadprzeciętny.

Podczas szaleńczej jazdy na trasie Warszawa Kraków zużycie paliwa wyniosło 8,2 l/100 km. Jednakże podczas normalnej jeździe po mieście zanotowaliśmy 7,6 l/100 km.

Jeszcze większe wrażenie niż przyrost prędkości robiła jazda w górach.

Cechą charakterystyczną nowej Giulii jest bowiem przemyślane zarządzanie masami i materiałami, które umożliwiło doskonałe rozłożenie masy na osie w proporcji 50/50. Jest to cecha, która okazała się istotna dla przyjemności jazdy Alfą Romeo.

Oprócz rozkładu masy, tak samo istotne dla optymalnej jazdy są zawieszenia. Na osi tylnej zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które jednocześnie gwarantuje wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Niezależne dwuwahaczowe zawieszenie osi przedniej to nowa konstrukcja, która optymalizuje „filtrowanie" nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Autorskie rozwiązanie zawieszenia Alfa Romeo, jest w stanie zapewnić wysokie przyspieszenia boczne w każdej sytuacji i przy każdej prędkości. Dzięki temu jazda nową Alfą Romeo Giulia jest zawsze naturalna i instynktowna, również dzięki najbardziej bezpośredniemu przełożeniu układu kierowniczego.

Napęd na cztery koła – kwintesencja sportowej jazdy

W Giulii Veloce swój światowy debiut miał innowacyjny napęd 4x4 z technologią Q4. To napęd zaprojektowany do sterowania napędem samochodu w rzeczywistym czasie, pozwalającym zapewnić maksymalny poziom osiągów, oszczędności i bezpieczeństwa. System Q4 Giulii Veloce zapewnia więc wszystkie zalety napędu 4x4 – pod względem stabilności, przeniesienia napędu i bezpieczeństwa – i jednocześnie gwarantuje niski poziom spalania, szybszą reakcję oraz przyjemność prowadzenia auta z napędem na tył. Również, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, w samochodzie Veloce debiutuje nowy, powiększony układ hamulcowy z aluminiowymi zaciskami hamulcowymi.

[caption id="attachment_98574" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Oczywiście w Alfie nie mogło zabraknąć opracowanego przez firmę układu DNA, zmieniającego prędkość wyboru przełożenia, reakcji na naciśnięcie na pedał przyspieszenia, czy czułość układu kontroli trakcji. Tyle tylko, że Alfa Romeo Giulia oferuje unowocześniony układ Alfa DNA, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb wydajności energetycznej, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie Romeo).

Zmiana wyboru, oprócz chwilowego piktogramu na centralnym wyświetlaczu, powoduje też zmianę podświetlenia na desce rozdzielczej, a dodatkowo zmieniał się zakres widocznych treści, prezentowanych na czterech zrzutach ekranów między zegarami. Są to informacje dotyczące parametrów jazdy dostarczane w czasie rzeczywistym i dotyczą: zużycia paliwa, pokonanej trasy, średnie prędkości przejazdu, wykresu zużycia paliwa w trakcie jazdy w trybach A i N, oraz pomiaru przyspieszenia bocznego (w centralnym punkcie ekranu jest okrąg i poruszająca się czerwona kropka obrazująca siłę bezwładności) w trybie Dynamic.

Dodatkowo testowana Alfa miała zmianę sztywności amortyzatorów (włączany poprzez naciśnięcie przycisku umieszczonym centralnie w selektorze DNA).

Tym samym, gdy zsumujemy:

  • sportowy styl karoserii
  • doskonały rozkład mas 50:50
  • napęd na cztery koła
  • system DNA i usztywnione zawieszenie

nie dziwi, że samochód prowadzi się perfekcyjnie.

Jazda na krętej drodze jest prawdziwą przyjemnością. Nie chodzi nawet o próbowanie olbrzymich przeciążeń na łukach. Jak zauważyłem w czasie testu, testowa Gulia Veloce jedzie płynnie na łukach w miejscu gdzie każdy samochód (!!!) musi ograniczyć prędkość. W naszym przypadku nie było konieczności hamowania, gdyż samochód jechał jak po szynach. Oczywiście jest to możliwe tylko w granicach rozsądku...

[caption id="attachment_98575" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Nowoczesne technologie

Jednakże te sportowe odczucia to jedno, a bogactwo wyposażenia zwiększającego bezpieczną jazdę to drugie. Według filozofii projektu nowej Giulii, kierowca powinien być zawsze w centrum uwagi. Dlatego też wszystkie zastosowane systemy i technologie powinny wspierać kierowcę, dając mu poczucie spokoju, komfortu i maksymalnego bezpieczeństwa podczas jazdy. Forward Collision Warning (system ostrzegania przed kolizjami czołowymi), dzięki czujnikowi radarowemu oraz kamerze wmontowanej w przednią szybę, ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją z innym pojazdem lub przeszkodą znajdującą się na tym samym torze jazdy i ostrzega kierowcę lub pomaga mu w uniknięciu zderzenia, czy też minimalizuje jego skutki. Jeśli kierowca nie zareaguje, Autonomiczny System Hamowania Awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych hamuje automatycznie tak, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć jego następstwa.

Dopełnieniem systemów wspomagania kierowcy jest wreszcie Lane Departure Warning (LDW), system, który ostrzega przed niezamierzonym zjechaniem z własnego pasa ruchu oraz Blind Spot Monitoring (BSM), asystent martwego pola montowany, który monitorując poprzez czujniki obszar wokół samochodu, wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu i wyprzedzania.

W Giulii swój światowy debiut odnotował także innowacyjny system elektro-mechaniczny IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców. Dzięki integracji elektroniki i mechaniki, oprócz znaczącej optymalizacji obciążeń, doskonałego wyczucia oraz całkowitego braku wibracji pedału hamulca, system gwarantuje natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania: ze 100 km/h do 0 na 38,5 metrach dla Giulii.

[caption id="attachment_98555" align="alignnone" width="800"]

SONY DSC[/caption]

Dla kogo jest Giulia?

Są cztery elementy, dzięki którym Alfa Romeo jest jedną z najbardziej pożądanych marek samochodowych na świecie: wyraźnie włoska stylistyka, nowoczesne i innowacyjne silniki, doskonałe rozłożenie wagi (50/50), oraz wyjątkowe rozwiązania techniczne.

Są to niezbędne składniki do stworzenia prawdziwej Alfy Romeo i wszystkie te czynniki są dopracowane w Giulii do perfekcji. Dynamiczny i oszczędny silnik (średnie zużycie paliwa wg katalogu to 6,3 l/100 km, podczas testu 7,8 l/100 km), nowoczesne rozwiązania technologiczne, doskonałe wykończenie, a nade wszystko fantastyczne rozłożenie masy sprawiają, że Alfa Romeo Giulia jest poważnym konkurentem dla Audi, czy BMW. Ma nad nimi także jedną przewagę… jest ładniejsza.

Jako ciekawostkę doskonałego wyważenia samochodu warto podać, że w roku 2016 Alfa Romeo Giulia Quadrifolgio pokonała pętlę Nordschleife toru Nurburgring w czasie 7 minut 32 sekundy, a BMW M4 GTS miało czas 7 min 37 sekund...

Bogusław Korzeniowski


Reklama