Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Test Hondy Civic CR-V nowej generacji… z pozoru to znany CR-V

dokument
pobierz +

Widząc ten pojazd na parkingu pośród innych modeli, nie mamy wątpliwości…to jest Honda CR-V. Jednakże dokładniejsze spojrzenie na model wzbudzi naszą nieufność. Sylwetka wyróżnia się bowiem masywniejszymi nadkolami, ostrzejszymi liniami maski i tylnej części nadwozia oraz innymi reflektorami. Dlaczego? Jest to bowiem nowa Honda CR-V…

Główne założenia projektowe nowej Hondy CR-V obejmowały stworzenie nowoczesnego, dynamicznego SUV-a, który miał być również niezwykle funkcjonalny . Honda postawiła na projekt o czystych, oszczędnych liniach, pozbawionych zbędnych elementów stylizacyjnych. Formę przedniej części nadwozia oparto na stylistyce znanej z najnowszych modeli Hondy, z wyrazistymi reflektorami, które w standardzie oferowane są z technologią LED. W porównaniu z poprzednikiem, masywna linia przedniego zderzaka wyróżnia się większą czystością formy i stanowi solidną podstawę dla smukłej osłony chłodnicy. Wyraziste przetłoczenia maski przyciągają wzrok ku eleganckiej, płynnie wkomponowanej szybie czołowej, u której szczytu biegnie opadająca ku tyłowi linia dachu. Także tylne błotniki -w porównaniu z poprzednią generacją Hondy CR-V - są wydatniej wyprofilowane i harmonijnie łączą się z masywnymi nadkolami. Dodatkowo, dynamiczną sylwetkę podkreśla wyżej poprowadzona linia przewężenia nadwozia oraz połyskująca, dolna listwa dekoracyjna, rozciągające się od przedniego koła ku tyłowi pojazdu.

[caption id="attachment_57111" align="aligncenter" width="781"]

Wyraziste przetłoczenia maski przyciągają wzrok ku eleganckiej, płynnie wkomponowanej szybie czołowej, u której szczytu biegnie opadająca ku tyłowi linia dachu[/caption]

Z tyłu charakterystyczne są ostro rzeźbione klosze tylnych lamp, które unoszą się nad linią przewężenia, otulając naroża karoserii i tworząc kształt litery „L” wokół szyby pokrywy bagażnika. Łączy je masywna chromowana listwa rozciągająca się na całej szerokości pokrywy bagażnika.

Jednakże te delikatne kosmetyczne poprawki stylu i wizualne zwiększenie nadwozia (poprzednia wersja miała wymiary dł/szer/wys – 4570/1820/1690 mm , a obecna ma – 4600/1855/1690 mm) to tylko preludium. Nowe nadwozie to bowiem nie tylko poprawienie stylistyki, ale także praca nad ergonomią i aerodynamiką. Przykładowo kształt przedniego zderzaka zapobiega nadmiernym zawirowaniom powietrza, dzięki zredukowanej krawędzi natarcia. Elementami poprawiającymi parametry aerodynamiczne nadwozia są podpodłogowe płyty ochronne i osłona pod silnikiem, a badania w tunelu umożliwiły swobodny przepływ powietrza nad i pod samochodem, co przekłada się na niższy współczynnik oporu oraz poprawia stabilność na drodze.

[caption id="attachment_57125" align="aligncenter" width="759"]

Z tyłu charakterystyczne są ostro rzeźbione klosze tylnych lamp, które unoszą się nad linią przewężenia, otulając naroża karoserii i tworząc kształt litery „L” wokół szyby pokrywy bagażnika.[/caption]

Ponieważ zaś opór powietrza rośnie do kwadratu prędkości, w dużym samochodzie jakim jest CRV, dbałość o niższy współczynnik doskonałości aerodynamicznej ma kolosalne znaczenie na zużycie paliwa. Przekonaliśmy się o tym podczas jazdy…

Wnętrze klasy premium

Nie tylko nadwozie robi wrażenie większej solidności i wyższego stylu. Zmianie uległo także wnętrze. Wszyscy użytkownicy pojazdu mają teraz do dyspozycji więcej przestrzeni dzięki szerszej sylwetce oraz dłuższemu rozstawowi osi (2660 mm, czyli o 30 mm więcej niż w poprzedniej generacji modelu). Zmiana ta skutkuje dodatkowymi 50 mm miejsca między fotelami pierwszego i drugiego rzędu. O 5 mm zwiększono przestrzeń nad głowami osób zasiadających w pierwszym rzędzie foteli oraz o 16 mm miejsce na wysokości bioder. Ponadto bardziej płaski i ergonomiczny kształt zbiornika paliwa umieszczonego przed tylną osią umożliwił wygospodarowanie dodatkowych 50 mm przestrzeni na nogi w drugim rzędzie foteli.

[caption id="attachment_57146" align="aligncenter" width="762"]

Wszyscy użytkownicy pojazdu mają teraz do dyspozycji więcej przestrzeni dzięki szerszej sylwetce oraz dłuższemu rozstawowi osi (2660 mm, czyli o 30 mm więcej niż w poprzedniej generacji modelu).[/caption]

Jeżeli chodzi o styl deski rozdzielczej, to oparty jest on na kompozycji poziomych linii, co potęguje wrażenie przestronności. Szeroki, miękki panel z precyzyjnie wykonanymi przeszyciami, przecina elegancka drewnopodobna wstawka. Z myślą o wygodzie pasażerów, górne sekcje drzwi wykonano z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału. Ponadto dolne partie deski rozdzielczej poprowadzono wyżej, dzięki czemu w pierwszym rzędzie foteli zwiększyła się przestrzeń na stopy.

To co najbardziej rzuca się w oczy po zajęciu miejsca, to uproszczone -w porównaniu z poprzednią generacją Hondy CR-V-, rozmieszczenie systemu ekranów i nastaw . Obecnie kierowca ma do dyspozycji tylko jeden centralny ekran dotykowy oraz siedmiocalowy wyświetlacz interfejsu kierowcy DII (Driver Information Interface), który może obserwować przed sobą, między wskaźnikami. Ponadto, uproszczono również rozmieszczenie przełączników i przycisków, m.in. ograniczając ich ilość na panelu sterowania klimatyzacją, pod głównym ekranem dotykowym.

To na co warto zwrócić uwagę w nowym CR-V to bardzo intuicyjna i przyjazna dla użytkownika obsługa systemu Infotainment. Oprogramowanie Honda Connect drugiej generacji zastosowane w nowej Hondzie CR-V pozwala korzystać z telefonów z systemem Android za pośrednictwem wbudowanego ekranu dotykowego lub komend głosowych. Tym sposobem ogranicza się czynniki odwracające uwagę kierowcy od drogi. Ma on do dyspozycji takie aplikacje jak Google Maps, Google Now i wiele innych, zależnie od rynku, w tym do przesyłania wiadomości oraz odtwarzania muzyki.

[caption id="attachment_57139" align="aligncenter" width="779"]

To co najbardziej rzuca się w oczy po zajęciu miejsca, to uproszczone -w porównaniu z poprzednią generacją Hondy CR-V-, rozmieszczenie systemu ekranów i nastaw.[/caption]

Warto też poświęcić parę słów wspomnianemu już rozwiązaniu Interfejs kierowcy DII (Driver Information Interface). W jego skład wchodzi duży cyfrowy prędkościomierz oraz liniowy obrotomierz. Dolną część wyświetlacza DII zajmuje spory obszar, w którym kierowca może przełączać się między różnymi ekranami informacyjno-rozrywkowymi, w tym instrukcjami nawigacyjnymi, wiadomościami SMS i email (z funkcją głosowej aktywacji odpowiedzi), informacjami o ścieżce audio, o kontaktach na smartfonie, danymi dotyczącym pracy układu AWD oraz inteligentnie selekcjonowanymi informacjami dotyczącymi status pojazdu. Ważne też, że bez względu na wybór wyświetlanych informacji, gdy mamy włączoną nawigację, przed ważnym manewrem, zawsze zobaczymy piktogram skazujący kierunek ruchu.

Przeglądanie i wybieranie informacji, które mają się pojawić na wyświetlaczu DII, odbywa się za pośrednictwem przycisków umieszczonych na lewym ramieniu kierownicy. Dzięki nim, kierowca może przeglądać tryby DII i dostosowywać ustawienia, wyszukiwać alfabetycznie kontakty i utwory muzyczne, a także wybierać informacje, jakie mają się pojawiać na wyświetlaczu DII. Również w lewym ramieniu kierownicy umieszczono zintegrowane elementy sterujące, przeznaczone do obsługi telefonu Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Takie połączenie sterowania kciukami i wyświetlania danych wprost przed oczami kierowcy znacznie ogranicza stopień jego dekoncentracji podczas jazdy. Przyciski na prawym ramieniu kierownicy sterują natomiast tempomatem adaptacyjnym i systemami asystenckimi.

W drogę…

Jestem osobą która docenia silniki diesla z systemem common rail i uważam, że samochody typu SUV czy VAN powinny posiadać takie jednostki, ze względu na wielkość samochodu (opory powietrza) oraz wysoki moment obrotowy już w niskich zakresach obrotów, oferowany w tych jednostkach. Tymczasem w testowanym CR-V był silniczek benzynowy o pojemności… 1498 ccm.

[caption id="attachment_57129" align="aligncenter" width="792"]

Zastosowana w modelu skrzynia CVT (dopłata to koszt 9 000 zł) została zaś zmodernizowana pod kątem integracji z nowymi silnikami VTEC TURBO.[/caption]

Jednakże te dane liczbowe nie powinny nas zmylić. Silnik 1,5 VTEC TURBO generuje moc 193 KM przy 5600 obr./min, a maksymalne wartości momentu obrotowego to 243 Nm w zakresie od 2000 do 5000 obr./min. Oczywiście osobiście wolałbym, aby moment wynosił 350 Nm jak jest w oplowskim silniku diesla 1,6 CDTi 150 KM, czy chociaż 320 Nm jak ma silnik 1,6 CDTi 136 KM, ale i deklarowane 243 Nm w zupełności wystarczyło.

Był to efekt zastosowania dwóch rozwiązań: nowej konstrukcji turbodoładowania i nowej skrzyni przekładniowej. W porównaniu z innymi turbodoładowanymi silnikami o niewielkiej pojemności skokowej, turbosprężarka zastosowana w jednostce VTEC TURBO jest bardziej zwarta i posiada turbinę o niewielkiej średnicy. Pozwala to osiągnąć maksymalną elastyczność. Konstrukcja typu mono-scroll umożliwia turbinie wygenerowanie odpowiedniego ciśnienia doładowania nawet przy relatywnie niewielkim otwarciu przepustnicy i niskich prędkościach obrotowych wału silnika.

Zastosowana w modelu skrzynia CVT (dopłata to koszt 9 000 zł) została zaś zmodernizowana pod kątem integracji z nowymi silnikami VTEC TURBO . Wyposażono ją w przekładnię hydrokinetyczną Turbine Twin-Damper, która zwiększa kulturę pracy oraz płynność i łatwość zmiany przełożeń podczas przyspieszania. W porównaniu z tradycyjnymi systemami CVT, najnowszy układ zapewnia bardziej bezpośrednie przenoszenie momentu obrotowego silnika. Działanie układu przypomina teraz charakterystykę pracy najnowszych przekładni dwusprzęgłowych. Dodatkowym udogodnieniem są dwa programy działania przekładni CVT dostosowane do konkretnych sytuacji drogowych.

[caption id="attachment_57159" align="aligncenter" width="799"]

W testowanym CR-V był silniczek benzynowy o pojemności… 1498 ccm.[/caption]

Oferowany w sterowaniu skrzyni program EDDB (Early Downshift During Braking) wykorzystuje silnik do wspierania działań kierowcy podczas hamowania. W momencie wykrycia, że auto wytraca prędkość, zjeżdża ze wzniesienia lub wchodzi w zakręt, funkcja EDDB zapewnia efektywne hamowanie silnikiem, automatycznie zwiększając jego prędkość obrotową. Pozwala to również na szybkie ponowne przyspieszenie po zwolnieniu lub szybkie przyspieszanie po wyjściu z zakrętu.

Drugi z programów wspomagających działanie skrzyni - „Fast Off”- ocenia jak szybko kierowca zdejmuje nogę z gazu i utrzymuje obroty silnika na odpowiednim poziomie. Podczas jazdy na trasie szybkiego ruchu wielokrotnie odczuwaliśmy działanie tego systemu , gdy szykując się do wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, nie można było wykonać manewru z powodu zajętego sąsiedniego pasa. Szybko zdjęta noga z gazu, żeby przepuścić pojazd z tyłu, była informacją dla Fast Off o utrzymywaniu wysokich obrotów silnika w gotowości do wykonania wyprzedzania.

W efekcie jazda była płynna i dynamiczna, mimo zamontowania skrzyni CVT, która z wielu innych modeli jawi się jako utrapienie kierowców. W tym miejscu warto podać, ze prędkość maksymalna modelu to 200 km/h, a przyspieszenie wynosi 10 sekund.

Podczas jazd w mieście i na trasie zauważyłem jeszcze jeden plus, oprócz wspomnianego układu napędowego. Dzięki zastosowaniu węższych o 10 mm – w porównaniu z poprzednią generacją modelu – słupków A, uzyskano lepszą widoczność do przodu. Poprawiono również widoczność drogi ponad pokrywą silnika, redukując o 60 mm obszar nadwozia niewidoczny dla kierowcy, co gwarantuje swobodniejsze manewrowanie na parkingach.

[caption id="attachment_57110" align="aligncenter" width="780"]

Układ AWD pozwala teraz na przekazanie do 60% momentu obrotowego na tylne koła w sytuacjach tego wymagających oraz na 10-procentowy wzrost ogólnej wartości momentu. [/caption]

Warto też wspomnieć o systemach bezpieczeństwa (standard w każdej wersji), bo chociaż z reguły są zauważane jedynie w przypadkach sytuacji awaryjnych, to podczas jazd w lutym 2019, kiedy nagła ciepła aura rozleniwiła większość kierowcoów, systemy bezpieczeństwa kilka razy reagowały szybciej niż ja. Oferowany system Honda Sensing™ wykorzystuje połączone informacje z radarów i kamery oraz wielu innych nowoczesnych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Najczęściej reagujące systemy bezpieczeństwa to:

  • System ostrzegania przed kolizją (FCW) , kiedy system monitoruje drogę przed samochodem i ostrzega kierującego w sytuacjach grożących potencjalną kolizją. Sygnały akustyczne i wyświetlane komunikaty nakazują kierowcy podjęcie działań mających na celu uniknięcia zderzenia.
  • System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDM): system wykorzystuje dane z kamery przedniej w celu oceny czy samochód nie zbacza z zamierzonego toru jazdy. Wykorzystuje przy tym elektryczne wspomaganie kierownicy, aby delikatnie korygować tor jazdy samochodu. W niektórych sytuacjach możliwe jest także włączenie hamulców. Układ wyłącza się w chwili, gdy uznaje, że kierujący odzyskał kontrolę nad samochodem.
  • System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS): system ułatwia utrzymanie samochodu na środku pasa ruchu. Korzystając z kamery, która śledzi znaki poziome na jezdni, system dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu wytyczonym przez białe linie.
  • Tempomat adaptacyjny (ACC): tempomat umożliwia zaprogramowanie prędkości z zachowaniem wymaganej odległości od pojazdu poprzedzającego.

Tyle atutów samochodu na trasie. A w gorszym terenie???

Honda CR-V oferowana jest z napędem na oś przednią lub na obie osie AWD. Wersja testowa wyposażona była w układ AWD, który korzysta ze sprzęgła wielotarczowego, łączącego wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym i sterowane jest przez elektryczny silnik napędzający pompę hydrauliczną. Lekka konstrukcja zapewnia idealne zrównoważenie osiągów, wyższe bezpieczeństwo oraz lepsze właściwości w terenie i na asfalcie, jednak bez zbytniego wzrostu masy całego układu napędowego. Gdy napęd kół tylnej osi nie jest konieczny, np. podczas szybkiej jazdy autostradowej, następuje automatyczne rozłączenie wału napędowego w celu ograniczenia oporów mechanicznych w układzie.

Zmienione oprogramowanie pozwala teraz na przekazanie do 60% momentu obrotowego na tylne koła w sytuacjach tego wymagających oraz na 10-procentowy wzrost ogólnej wartości momentu. W rezultacie, samochód spisuje się lepiej w warunkach ograniczonej przyczepności oraz wykazuje lepszą dynamikę i możliwości w czasie podjazdu pod wzniesienie.

Dzięki zmianom oprogramowania, układ oferuje również większą dynamikę pokonywania zakrętów, korzystając – poza liniową kontrolą siłownika – z danych pochodzących z czujników stopnia przechylenia i skrętu.

[caption id="attachment_57109" align="aligncenter" width="791"]

Dolną część wyświetlacza DII zajmuje spory obszar, w którym kierowca może przełączać się między różnymi ekranami informacyjno-rozrywkowymi, w tym instrukcjami nawigacyjnymi, wiadomościami SMS i email (z funkcją głosowej aktywacji odpowiedzi), informacjami o ścieżce audio, o kontaktach na smartfonie, danymi dotyczącym pracy układu AWD oraz inteligentnie selekcjonowanymi informacjami dotyczącymi status pojazdu.[/caption]

A zużycie paliwa?

Honda CR-V jest samochodem dużym i ciężkim (powierzchnia czołowa modelu to 185x170 cm, a masa własna ponad 1650 kg), nie ma więc co oczekiwać zużycia paliwa na poziomie Skody Citigo. Jednakże podczas jazd w mieście (delikatne i spokojne, oraz normalna dynamika ruchu) zużycie wyniosło tylko 8,4- 9,2 l/100 km (wartość katalogowa to 8,6 l/100 km). Gorzej było w przypadku eksploatacji na trasie. Deklarowane wg katalogu 6.0 l/100 km jest jedynie pobożnym życzeniem. Na trasie Warszawa-Radom-Kraków spalanie wyniosło 9,1 l/100 km, a średnia prędkość modelu wyniosła ok 87 km/h. Można było wprawdzie zużyć nieco mniej, ale… to kwestia przyzwyczajenia do działania skrzyni biegów i nieco innego wykorzystywania dynamiki samochodu. Jednakże nawet 10 l/100 km w samochodzie tej wielkości, wyposażonym w silnik benzynowy, nie jest dramatem.

[caption id="attachment_57144" align="aligncenter" width="764"]

Cena prezentowanego modelu CR-V Elegance AWD to 150 000 zł, a mimo ekskluzywnego wyposażenia widocznego na zdjęciach jest to najsłabiej wyposażony model AWD. Mamy bowiem jeszcze wersję Lifestyle za 164 300 zł i Executive za 179 000 zl.[/caption]

W przypadku znacznie wyższych prędkości, gdy opór wiatru zaczyna odgrywać dominujące znaczenie, zużycie paliwa niestety wynosiło ok 11-12 l/100 km.

Dla kogo?

Honda CR-V to pełnoprawny SUV z wygodnym wnętrzem i fantastycznym napędem na cztery kola. Nie jest to bynajmniej namiastka modelu SUV, jaką zaproponował Peugeot 3008 czy Opel Grandland. To model łączący styl nadwozia, styl wnętrza i parametry jezdne na najwyższym poziomie.

Cena prezentowanego modelu CR-V Elegance AWD to 150 000 zł, a mimo ekskluzywnego wyposażenia widocznego na zdjęciach jest to najsłabiej wyposażony model AWD. Mamy bowiem jeszcze wersję Lifestyle za 164 300 zł i Executive za 179 000 zl.

Warto też odnotować, że Honda CR-V jest dostępna również w wersji hybrydowej, nieznacznie droższej tylko opisywanej. O hybrydzie CR-V napiszemy jednak wkrótce

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski


Reklama