Reklama

Motoryzacja - Premiery i TESTY

Audi TT RS Coupé - Kompaktowy samochód sportowy w swej szczytowej formie

dokument
pobierz +

Audi Sport wyostrza wygląd topowej wersji serii modelowej TT. Nowe Audi TT RS (*zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 8,1 – 7,9, łączna emisja CO2 w g/km: 183 – 181), swym jeszcze bardziej dynamicznym wyglądem podkreśla to, co ma do zaoferowania. Jego pięciocylindrowa jednostka napędowa wytwarza 400 KM, a jej dźwięk jest niepowtarzalny. Nowy model trafi do sprzedaży wiosną 2019 roku

„Nowe Audi TT RS jest w absolutnie szczytowej formie” – mówi Michael-Julius Renz, szef Audi Sport GmbH. „Można go porównać do dobrze wytrenowanego sportowca – teraz pokazuje ile naprawdę mocy skrywa się pod jego muskularną powłoką.” Oliver Hoffmann, dyrektor techniczny Audi Sport GmbH dodaje: „Najwyższe osiągi tego samochodu to zasługa niskiej masy, maksymalnie sportowo zestrojonego zawieszenia i wielokrotnie nagradzanej, pięciocylindrowej jednostki napędowej. To właśnie nasze 2,5 TFSI przez dziewięć lat z rzędu otrzymywało prestiżowy tytuł i nagrodę “International Engine of the Year”.

Dynamiczna prezencja: stylistyka zewnętrzna

Audi TT RS nigdy wcześniej nie było tak muskularne. Dynamicznego wyglądu nadają mu zupełnie przeprojektowany przód oraz rzucający się w oczy tył. Logotyp quattro w kolorze matowego tytanu umieszczono w dolnej części błyszczącego czernią grilla osłony chłodnicy Singleframe, której rama jest z kolei matowo czarna. Boczne wloty powietrza, które zostały po raz kolejny powiększone, podzielono pionowymi listwami. Tuż za grillem osłony chłodnicy utrzymanym w typowym dla modeli typu RS wzornictwie plastra miodu, dla celów sprawnego chłodzenia umieszczono dodatkowe chłodnice. Boczne wloty powietrza rozciągają się prawie do wnęk kół przednich, co sprawia, że nowe Audi TT RS sprawia wrażenie jeszcze szerszego.

Spojler rozciągający się na całą szerokość przodu pojazdu, na swych końcach ostro kieruje się w górę i ściąga stylistycznie cały zderzak w dół, co nadaje autu charakterystycznego, inspirowanego sportami motorowymi wyglądu. Powierzchnia spojlera lakierowana jest standardowo w kolorze nadwozia, ale dostępne są też wersje w kolorze matowego aluminium lub błyszczącej czerni. Nakładka na nowo zaprojektowanych progów TT RS również utrzymana jest w barwie błyszczącej czerni. Obudowy lusterek zewnętrznych dostępne są albo w kolorze karoserii, albo matowego aluminium, błyszczącej czerni lub karbonu.

W tyle pojazdu wzrok przykuwa zaprojektowany na nowo, ruchomy spojler tylny z bocznymi skrzydełkami. Jest on częścią szerszej koncepcji aerodynamiki Audi i pomaga w utrzymaniu typowych dla modeli RS osiągów i wydajności. Po obu stronach tyłu, tuż nad charakterystycznym dla RS-ów dyfuzorem, znaleźć można pionowe dodatki stylistyczne. Typowy wygląd samochodu RS podkreślają dwie owalne końcówki rur wydechowych.

[caption id="attachment_56404" align="aligncenter" width="778"]

Static photo[/caption]

W nowym Audi TT RS w standardzie znajdziemy diodowe reflektory przednie. Opcjonalne reflektory diodowe Matrix inteligentnie i płynnie regulują zakres świateł drogowych. Również opcjonalne światła cofania w technice Matrix OLED (OLED, ang. organic light emitting diode) o trójwymiarowej stylistyce świecą precyzyjnie, mocno i mają duży zasięg. Po uruchomieniu silnika, światła cofania OLED dają spektakularny pokaz. Ciekawostka z wnętrza: na kole kierownicy, na tzw. godzinie dwunastej, umieszczono czerwoną wstawkę.

Nowe Audi TT RS dostępne będzie w ośmiu różnych kolorach nadwozia, w tym w zarezerwowanym dla RS-ów zielonym kolorze Kyalami oraz nowych: pomarańczowym Pulse i niebieskim Turbo. Dostępne na życzenie pakiety stylistyczne podkreślają wygląd przedniego i tylnego spojlera, nadając mu barwę matowego aluminium lub błyszczącej czerni. W skład pakietu stylistycznego „błyszcząca czerń” wchodzą wykończone w tym kolorze: cztery pierścienie - logo Audi oraz logo modelu TT RS w przodzie oraz opcjonalnie w tyle pojazdu. Program Audi exclusive oferuje całą gamę możliwości indywidualizacji nowego Audi TT RS.

[caption id="attachment_56394" align="alignnone" width="784"]

engine compartment[/caption]

Wielokrotnie nagradzana wydajność: silnik 2.5 TFSI

Pięć cylindrów, 294 kW (400 KM) mocy, 480 Nm momentu obrotowego i napęd na cztery koła quattro – nowe Audi TT RS zachwyca tymi wartościami i oferuje niesamowite wrażenia z jazdy. Coupé od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,7 sekundy. Towarzyszy temu wspaniała muzyka silnika, dobywająca się z pięciu cylindrów w kolejności:1-2-4-5-3. Dzięki takiej kolejności, zapłon następuje zarówno w cylindrach sąsiadujących ze sobą, jak i w tych, które są od siebie maksymalnie oddalone. Ten unikalny rytm, to muzyka dla uszu miłośników koni mechanicznych.

W ubiegłym roku, po raz dziewiąty z rzędu jednostka napędowa 2,5 TFSI otrzymała prestiżowy, międzynarodowy tytuł silnika roku - “International Engine of the Year Award”. Ten turbodoładowany motor czerpie swą siłę z 2480 cm3 pojemności. Maksymalny moment obrotowy 480 Nm osiągalny jest w przedziale od 1950 do 5850 obr./min. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, a na życzenie, ograniczenie to może zostać zmienione do 280 km/h.

Moc pięciocylindrowej jednostki napędowej płynie do stałego napędu na cztery koła quattro za pośrednictwem siedmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic. Napęd quattro przy pomocy wielopłytkowego sprzęgła dystrybuuje moc na koła w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Selektywny rozkład momentów napędowych między kołami sprawia, że prowadzenie nowego Audi TT RS jest bardziej pewne i bezpieczne. By wpływać na działanie napędu na cztery koła quattro i innych podzespołów, takich jak układ kierowniczy, skrzynia S tronic, charakterystyka silnika, czy klapy w układzie wydechowym, kierowca używa systemu Audi drive select. W systemie ustawić można jeden z czterech trybów jazdy: comfort, auto, dynamic i individual.

[caption id="attachment_56398" align="aligncenter" width="799"]

Dynamic photo[/caption]

Czysta dynamika: zawieszenie

Niska masa TT RS Coupé – 1450 kg bez kierowcy, i zdecydowanie sportowo zestrojone zawieszenie, to podstawowe warunki doskonałego prowadzenia tego auta. Progresywny układ kierowniczy skonstruowany specjalnie na potrzeby modeli typu RS, zapewnia doskonały kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi. Na przedniej osi, tuż za 19 lub 20-calowymi kołami, kryją się wentylowane i perforowane tarcze mocnych hamulców. Zaciski hamulcowe standardowo są czarne, ale na życzenie mogą być czerwone. Na życzenie również dostępne jest zawieszenie RS sport plus z adaptacyjnymi amortyzatorami i systemem Audi magnetic ride. Ustawienia tych dwóch ostatnich układów kontrolować można z poziomu systemu Audi drive select.

Inspirowane sportami motorowymi: wnętrze

Wskaźniki i wyświetlacze nowego Audi TT RS skoncentrowane są na kierowcy. Sportowe fotele RS pokryte Alcantarą i romboidalnymi przeszyciami, opcjonalnie mogą być pokryte skórą Fine Nappa, a przeszycia mogą mieć wzór plastra miodu. Dodatkowo logotypy RS na oparciach foteli, na kierownicy, na tapicerce drzwi i na gałce zmiany biegów, podkreślają sportowy charakter czteromiejscowego coupé. Specjalny, dodatkowy ekran RS standardowego, wirtualnego kokpitu – Audi virtual cockpit o przekątnej ekranu 12,3 cala, wyświetla informacje dotyczące ciśnienia w oponach, momentu obrotowego i sił przeciążenia. Gdy skrzynia biegów ustawiona jest w tryb manualny, specjalny sygnał na ekranie zmusza kierowcę do zmiany biegu na wyższy, gdy silnik osiąga maksymalne obroty. Na skórzanej kierownicy RS sport z manetkami zmiany biegów, oprócz przycisków wielofunkcyjnych znajdziemy też dwa inne przyciski: jeden do uruchamiania i wyłączania pojazdu, a drugi obsługujący system Audi drive select.

Nowy pakiet stylistyczny RS dodaje czerwonych lub niebieskich akcentów na wywietrznikach, na pasach bezpieczeństwa i na matach podłogowych, na których widnieje też logo RS. Poszerzony pakiet stylistyczny RS oferuje dodatkowo kontrastowe elementy stylistyczne na fotelach i na konsoli środkowej.

[caption id="attachment_56384" align="aligncenter" width="755"]

Cockpit[/caption]

Najnowsze rozwiązania: system infotainment

Audi oferuje całą gamę rozwiązań z zakresu infotainment. Wśród propozycji opcjonalnych znaleźć można m.in. system nawigacji MMI navigation plus z ekranem MMI touch, wyszukiwaniem tekstowym i systemem komend głosowych. Dodatkowo również zamówić można hotspot Wi-Fi oraz moduł internetowy Audi connect. Standard przesyłu danych LTE pozwala na korzystanie na pokładzie samochodu z różnych usług internetowych. Interfejs Audi smartphone interface łączy samochód ze smartfonem kierowcy i pozwala na przesyłanie zawartości smartfona przez USB, wprost do Audi virtual cockpit. System muzyczny Bang & Olufsen o mocy 680 watt pozwala cieszyć się doskonałym dźwiękiem wewnątrz samochodu.

Nowe Audi TT RS Coupé w salonach dealerskich czterech pierścieni pojawi się wiosną.

*Zużycie paliwa i wartości emisji CO2 zależą od rozmiarów kół i opon oraz od poziomu wyposażenia.


Reklama