Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowy Volkswagen Touran - uklady napędowe

dokument
pobierz +

Nowy Touran pojawi się w sprzedaży z sześcioma silnikami do wyboru – trzema benzynowymi (TSI) oraz trzema dieslami (TDI). Wszystkie mają cztery cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa oraz doładowanie, wszystkie spełniają również normę emisji spalin Euro 6. W seryjnym wyposażeniu znajduje się system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii hamowania. Chociaż nowe silniki są do 19% oszczędniejsze - generują większą moc i zapewniają Touranowi jeszcze większą dynamikę. Jednostki TSI rozwijają moc 81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM i 132 kW/180 KM. Silniki TDI uzyskują również 81 kW/110 KM, 110 kW/150 KM, najmocniejszy zaś – 140 kW/190 KM. Za wyjątkiem podstawowej jednostki TSI (o mocy 110 KM) wszystkie mogą współpracować z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG). 6- i 7-biegowe skrzynie DSG mają funkcję biegu jałowego gdy samochód się toczy silnik zostaje odłączony od układu napędowego, by jak najlepiej wykorzystać energię kinetyczną, a poprzez to zmniejszyć zapotrzebowanie na paliwo. W wypadku najmocniejszych silników benzynowych i Diesla skrzynia DSG należy do wyposażenia seryjnego.

1.2 TSI o mocy 81 kW/110 KM.

Podstawowa jednostka 1.2 TSI, uzyskująca moc 81 kW/110 KM ma w nowym Touranie o 5 KM więcej niż odpowiedni silnik w poprzednim modelu. Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology jest wyposażany w 6-biegową mechaniczną skrzynię biegów. 110-konny silnik 1.2 TSI zużywa w nowym Touranie średnio 5,4 l/100 km (emisja CO2: 124 g/km). Najwyższą moc jednostka ta uzyskuje w przedziale od 4600 do 5600 obrotów na minutę; maksymalny moment obrotowy o wartości 175 Nm osiąga natomiast pomiędzy 1400 a 4000 obr./min – to bardzo szeroki zakres. Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology może jechać z maksymalną prędkością 189 km/h i przyspiesza do 100 km/h w ciągu 11,3 s.

1.4 TSI o mocy 110 kW/150 KM.

Kolejny stopień w hierarchii silników nowego Tourana stanowi jednostka 1.4 TSI, osiągająca w przedziale 5000 – 6000 obr./min. moc 110 kW/ 150 KM, czyli o 10 KM większą niż w poprzednim modelu. Touran z benzynową jednostką 1.4 TSI BlueMotion Technology potrzebuje średnio jedynie 5,6 l/100 km (emisja CO 2: 130 g/km). Opcjonalnie silnik ten może współpracować z dwusprzęgłową, 7 biegową skrzynią DSG, wtedy średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,4 l/100 km (emisja CO2: 125 g/km). Ta czterocylindrowa 16-zaworowa jednostka swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm uzyskuje między 1500 a 3500 obr./min i zapewnia Touranowi 1.4 TSI BlueMotion Technology ze skrzynią DSG prędkość maksymalną wynoszącą 209 km/h; od 0 do 100 km/h auto przyspiesza zaledwie w 8,9 s.

1.8 TSI o mocy 132 kW/180 KM.

Najmocniejszy silnik benzynowy pod maską nowego Tourana to 1,8-litrowy TSI generujący moc 132 kW/180 KM. Auta z tą jednostką napędową są seryjnie wyposażane w automatyczną 7-biegową skrzynię DSG. Touran 1.8 TSI BlueMotion Technology, chociaż ma moc aż 180 KM, zużywa średnio tylko 5,9 l/100 km (emisja CO2: 137 g/km).

1.6 TDI o mocy 81 kW/110 KM.

Tak jak w przypadku jednostek benzynowych, także podstawowy silnik wysokoprężny uzyskuje moc 81 kW/110 KM. Mocniejszy o 5 KM od poprzednika, Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology może współpracować z 7-biegową skrzynią DSG (opcja). Największą moc jednostka ta osiąga w przedziale 3200 – 4000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm – między 1500 a 3000 obr./min. Touran wyposażony w silnik 1.6 TDI oraz w mechaniczną skrzynię biegów przyspiesza do 100 km/h w ciągu 11,9 s i uzyskuje maksymalną prędkość 187 km/h. Bardzo niskie jest średnie zużycie paliwa – w wypadku wersji ze skrzynią mechaniczną wynosi ono 4,4 l/100 km (emisja CO2: 115 g/km). W połączeniu z bardzo wydajną 7-biegową przekładnią DSG jest to tylko 4,1 l/100 km (emisja CO2: 109 g/km).

2.0 TDI o mocy 110 kW/150 KM.

Osiągający moc 110 kW/150 KM dwulitrowy silnik TDI montowany w Touranie 2.0 TDI BlueMotion Technology ma dwa wałki wyrównoważające, dzięki którym pracuje nie generując drgań. Nowa jednostka TDI Tourana wyróżnia się o 10 KM większą mocą. Przeciętne zużycie paliwa wynoszące tylko 4,4 l/100 km (emisja CO 2: 115 g/km) to, jak na vana tej wielkości, bardzo dobry wynik. Maksymalną moc jednostka ta rozwija w przedziale 3500 – 4000 obr./min., a od 1750 obr./min oddaje do dyspozycji maksymalny moment obrotowy o wartości 340 Nm (do 3000 obr./min.). Touran 2.0 TDI BlueMotion Technology wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów osiąga prędkość 208 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w ciągu 9,3 s. Tourana z tym silnikiem można zamówić także w wersji z 6 biegową skrzynią DSG, średnie zużycie paliwa wynosi w tym wypadku 4,8 l/100 km (emisja CO2: 124 g/km).

2.0 TDI o mocy 140 kW/190 KM.

Najmocniejszy silnik Tourana – także wyposażony w dwa wałki wyrównoważające – w podobnym kształcie jest stosowany m.in. w sportowym Golfie GTD. W Touranie uzyskuje on moc 140 kW/190 KM; jest seryjnie łączony z 6-biegową skrzynią DSG. Mocny i dynamiczny Touran 2.0 TDI BlueMotion Technology także odznacza się niezwykle niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy – średnio zaledwie 4,6 l/100 km (emisja CO2: 121 g/km).

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG

Za wyjątkiem Tourana z podstawowym silnikiem 1.2 TSI, każda wersja silnikowa może być wyposażona w przekładnię dwusprzęgłową (DSG). Jest ona dostępna w wersjach z sześcioma i z siedmioma biegami. Pod względem technicznym skrzynie te różnią się nie tylko liczbą przełożeń, ale m.in. rodzajem sprzęgła. W skrzyni 7-biegowej stosuje się dwa suche sprzęgła, a w tej o sześciu przełożeniach – sprzęgła mokre.

Oś przednia i tylna .

Nowy Touran ma z przodu udoskonaloną oś z kolumnami McPhersona; sprężyny śrubowe zespolono tu w jedną całość z amortyzatorami teleskopowymi. Koło jest prowadzone przez amortyzatory teleskopowe i dolne trójkątne wahacze poprzeczne. Z tyłu zastosowano oś wielowahaczową z niezależnym zawieszeniem kół, co zapewnia komfort, zwinność i bezpieczeństwo; zamontowano też amortyzatory ciśnieniowe z osobnymi sprężynami. Z przodu i z tyłu zastosowano stabilizatory. Tourana można także wyposażyć (opcjonalnie) w adaptacyjne zawieszenie DCC, także z funkcją wyboru profilu jazdy. Dostępne jest także zawieszenie dostosowane do pracy na nawierzchniach o złej jakości (prześwit zwiększony o 15 mm) albo w zawieszenie sportowe (obniżone o 15 mm). Nowy Touran ma bardzo wydajny układ hamulcowy z systemem ABS, asystentem hamowania, układem ESC i elektronicznym hamulcem postojowym. Przednie tarcze hamulcowe są chłodzone powietrzem.

inf/zdjęcia/film -VOLKSWAGEN

Zasoby powiązane


Reklama